Friluftstråden

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tips på ett bra och lätt enmannatält för mc-resa?

Prio att det är litet när det är nedmonterat. Såg att Lyndon Poskitt hade ett coolt uppblåsbart tält när han körde 901 Norden, men inte kunnat luska ut vilket det är.

Inte billigt men litet iaf.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tips på ett bra och lätt enmannatält för mc-resa?

Prio att det är litet när det är nedmonterat. Såg att Lyndon Poskitt hade ett coolt uppblåsbart tält när han körde 901 Norden, men inte kunnat luska ut vilket det är.

MC-resa innebär att du har packning och MC-kläder. Då vill du ha ett tvåmanstält iaf. :)

Säsongen definieras i antalet tältnätter, en bra säsong över 20, en dålig under 10.

Jag har själv ett antal tält från 2 man till 4+stor absid och jag har sista åren landat i att jag på MC-turer brukar ha ett tremanstält med stor absid. Det funkar om man är två och ger enorm komfort när man är ensam. Jag kan torka MC-stövlar i absiden eller i innertältet om det är kallt. Gott om plats finns för all utrustning och det går att sitta i absiden två personer i varsin stol (typ Helinox) och ta en öl och prata skit ifall det är ösregn/mygghelvete ute.

Vi har rest med tält runtom hela Europa sedan barnen var små och de har passerat 100 tältnätter för länge sedan - dessutom tycker de nu som vuxna att det var det roligaste de gjort. Hänger gärna med även nu om det vankas tälttur, med eget tält.

Regel 1 med barn är att de själva skall kunna hantera allt som har med utelivet att göra. Slå upp och pitcha tält, packa ned det igen. Tända eld, vakta och släcka. Campingkök. Laga mat. Hantera sin sovsäck och liggunderlag. Osv. Från att de var 8-9 år var det deras uppgift att slå upp tältet, rulla ut liggunderlag och sovsäckar. Regn eller mörker spelar ingen roll. De har skött det prickfritt i alla år. Vi vuxna har råddat tex administration med camping och/eller akut matlagning pga dåligt humör. :)

Börja med att de känner sig trygga med all hantering av utrustning, då blir allt annat enklare och det är ju inte sträckan man går som är huvudsaken.
53a3371f29c7ed2a75b4ef64f9ce0be3.jpg

e4a5673666a9f894390319e8a938f925.jpg

9797c22d34e0c08047e9d3806f454ed2.jpg

04dd16d3f816dd8df33ecbd5d01df9c5.jpg

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Tvåmans tycker jag är lagom. Då får man in prylar i tältet också, om det regnar t.ex.

118156640_10224044295404988_6119183565191900662_o.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad hände med den gamla fina traditionen att spänna en pressenning mellan hojen och tältet för att få ett "uterum"

Med moderna "Silnylon-tarps" så behöver det ju inte ta mer plats än en snusdosa och vara synnerligen vattentätt.

Annars är jag jävligt mycket anti-prylhysteri, jag menar en morakniv är bland dom bästa allroundknivarna man kan ha, visst kan man filea abborre med en "super survival Rambo-delux" också, men det blir inte bättre.

Samma sak med "Paracord" armband, för det första kallas vilket jävla kinesiskt skitsnöre som helst för "Paracord" i dag, för det andra är ett snörnystan i packningen mycket mera användbart så man inte måste fläta ut det för att använda det.

2gl31e.jpg

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Camping är en materialsport va?
Jag gillar mitt tremanstält. Har nog gjort 30 nätter i det. Slås upp på 30 sek vilket är bra. Har dock aldrig behövt slå upp det i regn. Regeln är först tält sedan öl. Så 30 sek är alltid bra. Tältet var aldrig onödigt stort. Dock 5 kg.

Gasolköket är en present från mina barn, tänkt till båten. Så det åkte med på 1000-milatrippen. Bordet är värt sin vikt i guld. Sågat så det passar i topboxen. Sargen under är välvd så det kan läggas ovanpå topboxen (utan benen då) och få en plan yta när hojen står på sidostödet. Då kan man stå och laga mat. I tältet fixas frukostkaffe sittandes.
Väskan till köket funkar som bricka för alla brödsmulor.

Inte den lättaste utrustningen.
T ex. hade jag tre separata bestick från bestickslådan hemma. Inga lätthål, ingen titan, ingen spork. ;)
Vattenflaskorna var i alla fall lätta. 50 cl PET-flaskor hemifrån. Frystorkad mat som reserv/nödproviant.

Lärdomen senast var att inte ta med så mycket kläder. Lätt att tvätta och tumla på nästan alla campingplatser.
Fricamping minskar behovet av ombyte lite till. image.jpegimage.jpegimage.jpeg

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag är lyckligt lottad och har allt som kan behövas för camping då jag gillar fjäll och skogsvandringar.
Med hoj slipper man ju tänka på viken, jag skulle absolut ta mitt 4-pers kupoltält istället för mitt 2-per tunneltält, packvolymen är inte dubbelt så stor.
en tarp, i mitt fall en yttertältduk som fixats till lite duger bra för snabba stopp i skitväder.
Bekvämlighet i tält om man regnar inne är värt mycket.
Planerar för en runda i sommar med fricamping Värmland, Dalarna, Jämtland.
Man måste inte åka långt för att ha det vackert och trevligt ikring sig.

Bifogat

• _ICT0529.JPG
    _ICT0529.JPG
    7.5 MB · Visningar: 31
  • RIMG0004.JPG
    RIMG0004.JPG
    5.6 MB · Visningar: 31

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
En sån här slog jag till på i julas. Tänkte att det kan vara bra att ha ett vattenfilter när zoombieapocalypsen kommer. Eller när någon klåpare från kommunen gräver av ett vattenledningsrör.

Screenshot_20211228-155556_Samsung Internet.jpg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vem vet varför man gjorde som man gjorde på 80-talet ;) ...

På 70-talet hade man en dagstidning i en plastpåse som sittunderlag, renskinn som liggunderlag, rutig termos med kork och sovtäcke i det orangea bomullstältet. Men trivdes ändå.
Åttiotalet kom med revolutionerande material.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
På 70-talet hade man en dagstidning i en plastpåse som sittunderlag, renskinn som liggunderlag, rutig termos med kork och sovtäcke i det orangea bomullstältet. Men trivdes ändå.
Åttiotalet kom med revolutionerande material.
Rutig termos?

Man hade självklart "Sverigeflaskan" från June i Jönköping, eller hade, jag har min kvar...

item_578376_8ddbdb9e95.JPG

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Underbara bilder!

Sist jag såg dessa termosar var under militärtjänsten. Vi fick ut dessa antika tingestar. När trosspackningen slängdes från bandvagnstaket första batvinterövningen lät det förstås "krask" från alla väskor, och vi som klokt nog bara fyllt dem med varmt vatten hade en enklare torkning än de som genade och blandade choklad direkt...

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Underbara bilder!

Sist jag såg dessa termosar var under militärtjänsten. Vi fick ut dessa antika tingestar. När trosspackningen slängdes från bandvagnstaket första batvinterövningen lät det förstås "krask" från alla väskor, och vi som klokt nog bara fyllt dem med varmt vatten hade en enklare torkning än de som genade och blandade choklad direkt...

Kan undra vad medianlivslängden på en glastermos var?
Hade sönder fler än rimligt bara under skoltiden.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Kan undra vad medianlivslängden på en glastermos var?
Hade sönder fler än rimligt bara under skoltiden.
Hanterades de som de tunna glasflaskor de var höll de ju i 40 år eller mer. Men när jag fick min första "okrossbara ståltermos" i början av 1980-talet var det ju en revolution. Kostade då nästan 500 kr, men då jag i princip flyttade ut i tältet några veckor varje sommar ansåg mina föräldrar det vara en klok prioritering. Den har jag kvar än i dag, men nu är den bucklig och jäklig och tappar värmen fort. Men vad den har varit med om...

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Hanterades de som de tunna glasflaskor de var höll de ju i 40 år eller mer. Men när jag fick min första "okrossbara ståltermos" i början av 1980-talet var det ju en revolution. Kostade då nästan 500 kr, men då jag i princip flyttade ut i tältet några veckor varje sommar ansåg mina föräldrar det vara en klok prioritering. Den har jag kvar än i dag, men nu är den bucklig och jäklig och tappar värmen fort. Men vad den har varit med om...

Självklart förmanade mor och far om hur delikat och ömtålig termosen var. Varje gång.
Resultatet det hade på eftertänksamheten hos en figur i mellanstadieålder var väl så att säga begränsad.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Underbara bilder!

Fick ut "fältmaraccas" från förrådet när jag rustade på 1997. Ett jävla under att någon fanns kvar över huvud taget. Civila och egenfinansierade ståltermosar låg i stridspackningen och glasdito stod kvar i skåpet.

(Att fylla termos med annat än hetvatten resulterade i böj-sträck för hela gruppen.)

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping