Friluftstråden

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Hanterades de som de tunna glasflaskor de var höll de ju i 40 år eller mer. Men när jag fick min första "okrossbara ståltermos" i början av 1980-talet var det ju en revolution. Kostade då nästan 500 kr, men då jag i princip flyttade ut i tältet några veckor varje sommar ansåg mina föräldrar det vara en klok prioritering. Den har jag kvar än i dag, men nu är den bucklig och jäklig och tappar värmen fort. Men vad den har varit med om...
Min första ståltermos måste vara från tidigt 90-tal eller möjligtvis sent 80-tal. Bucklig och välanvänd är det fortfarande den termosen jag är mest nöjd med.
Enda nackdelen skulle vara storleken. Den är på 1 liter och stjäl en del plats i packningen. Volymen gör å andra sidan att den håller temperaturen länge.

Har en tämligen nyinförskaffad 0.2 liters termos. Storleken är najs när man är själv på kortare äventyr men den håller såklart inte temperaturen superlänge.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Har en tämligen nyinförskaffad 0.2 liters termos. Storleken är najs när man är själv på kortare äventyr men den håller såklart inte temperaturen superlänge.
Bör det inte finnas en marknad för 12 volts elvärmda termosar? Finns ej i biltemas sortiment.
images

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Farfar och farsan hade när dom körde grävmaskin glas-thermosar med sig dagligen, utan att göra maraccas.

Märket var "Thermos" och dom hade en speciell gummiupphängning av glasinnerflaskan inuti som gjorde dom i princip okrossbara.

Farsan körde över sin med grävarn, lyckligtvis var det mjukt under så den överlevde det också, även den finns kvar tror jag, jag såg den senast för 10 år sedan.

Visst är stål-termoflaskor hållbara, men inget isolerar som en dubbelväggig glasflaska med vacuum mellan väggarna
Dessutom läcker korkarna på 8 av 10 moderna termo-flaskor...

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Undersökte min ståltermos lite närmare. Vill minnas att den köptes på IKEA när den nypåfunna family-klubben hade speciella medlemserbjudande. Minns att de även sålde zippotändare där då. Bör ha varit sent 80-tal.
Tycker att den står sig bra även efter 30-35 år. Läcker ingenting orginal-o-ringen till trots. Klistermärket är inte orginal...
Skulle kanske göra lite ingenjörsmässiga test med hett vatten och mäta temperatur efter ett givet antal timmar...
6bfa509c8eddd36fa58d0451e583fbf1.jpg
1791992a4a7ca008b5665ddc04b9d8c1.jpg

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Dessutom läcker korkarna på 8 av 10 moderna termo-flaskor...
Det där är ju ett aber. Föredrar skruvkork framför de opålitliga tryckknapparna som släpper ut p g a skak. Så skruvar man av koppen och del av innehållet väller ut. Termosen packad i beskattad plastpåse försluten med påsklämma för att åtminstone hålla ryggsäck eller tankväska okontaminerade.

Opålitlig Primustermos med hårdkokt vatten och mörkrostat pulverkaffe med mig. Trött på termossmak.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Thermos är bäst, det kan man nog säga rakt av. Har provat många olika under 40 års aktivt termosliv och inget slår originalet.

Förvisso kör jag själv med den modernare varianten med tät (!) snabbkork då jag tycker att retrovarianten är rätt klumpig men det är tycke och smak. Intressant är också hur man löst snabbkorken tekniskt: till skillnad från konkurrenterna så är det en ventil med oring som är helt tät och snabbkork släpper inte ut värmen när man öppnar.

Den enda modifiering jag gör på mina termosar är att linda dem (och muggen) med skavsårstejp så att man inte frysbränner fingrarna på den vintertid och den blir mindre hal och skönare att handskas med. Stål är inte kul om det är -30 eller kallare…

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Efter många år i grönkläder och sova i tält, gropar, under träd osv, så lyxar jag till det med hotell eller vandrarhem de gånger jag är ute på vift :tungan Var länge sedan nu, men det finns en viss lockelse med att sova ute. Dock så undviker jag tält i bebodda trakter - jag är lite nojig för att bli överkörd av någon bil på camping eller råka ut för psykgalning som hugger genom tältduken med kniv (jo, jag vet att det inte hänt ofta, men paranojan finns där). Så en hängmatta med myggnät som snabbt kopplas upp i träd en bra bit in i skogen och med larmminering runt. Ränderna går aldrig ur... :hihi

Har alltid ett par rejäla knivar/machete med och tändstål. Lätt packning i patrullryggsäck. Inte mer kläder än det man har på sig och förstärningsplagg och strumpor så man kan byta vid varje stopp (låta dem torka och sen byta tillbaka). Kör med brittisk sovsäck som köptes på överskott för många år sedan. Meindl-kängor numera (Combat Extreme). Har varit på tur förut med aktiva soldater (några utländska) när de varit på PTSD-avstressning. De jäklarna hade pistol med sig och rejält med sprit. :3freak Nåja, det gick lugnt till väga, nästan hela tiden.

Äkta Thermos 2st. En för kaffe (vatten har man i tejpad petflaska) och en för mat.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har en liten Thermos inte så bra
En stor, bra
Sedan deras mat-Thermos - fantastisk!

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Ganska nördigt, jag vet.

Hällde kokande vatten i min stora literstermos samt i den lille 2-deciliterstermosen.
18 timmar senare tycker jag att den store imponerar.
Den lille, inte så imponerande men helt enligt förväntan. 47,9 grader står det på den dåliga bilden.

34875aafc3f00313270853ea29004dcf.jpg
5dfac926dc7b64d6f68ae873c0cfa9fd.jpg

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag har också en ståltermos från 1989-90.
Jag hoppades ju att det skulle vara en äkta Thermos som är så bra.
Tyvärr var det en Champ från Korea. Den som varit så bra. Väger 900 gram, rymmer en liter, tät. Men någon har fyllt den med bryggkaffe så den är missfärgad.

Jag köpte en Åsaclitt som rymmer 0,7 liter, väger 475 gram och är tät. Perfekt när man inte vill fika i Rosenhill. Termosen har bara använts till vatten.
Funkar fint att fylla på vid frukosten så håller den vattnet varmt hela dagen. Bra t ex vid touring. Efter en tältuppsättningsöl så vill jag inte ha kaffe så temperaturen i termosen spelar ingen roll. Att koka nytt vatten är annars gjort på nolltid.
Upptäckte något som förmodligen var kalkdamm i den. Vevade runt med diskborste och nu står båda fyllda med varmvatten och lite citronsyra.

Citronsyra funkar fint till avkalkning av vattenkokaren och kaffebryggaren.

F19B4ED0-4958-4B38-AB6A-5AD445E8CAF8.jpeg

Termosvatten och spanskt snabbkaffe på en Lidlparkering ovanför Cannes. Gott!

72D837FC-8751-4942-BC0E-B1A29AE99D81.jpeg

Dyrfika med utsikt över Gardasjön. Också gott. :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När ståltermosarna kom så var det ju den givna julklappen, jag fick en liten rackare som gåva som trots no name funkade förjäkligt bra, så glädjen var stor när jag hittade liter-varianten av samma termos på en lågprisaffär (den hade samma no name och en modellbeteckning som bara skiljde med volymen)

Litervarianten var totalt värdelös, jag hade lika gärna kunnat fylla en sirapsflaska och stoppat den i ett par tjocksockar som isolering och rullat en gammal dagstidning runt (det var det man gjorde när ungarna skulle ha med sig varm dryck på friluftsdagar på 70 talet, för att slippa glas-maraccas)

Förvärmde man den med kokt vatten och sedan nykokt kaffe på morgonen så hade man pissljummet kaffe till lunch och rumstempererat till eftermiddagsfikat, så någon gång kastades den in i en låda i förrådet för att glömmas bort.

I samma veva försvann korken till den lilla bra termosen, så den kastades så småningom bort, vid nästa flytt skulle även den stora kastas, då upptäckte jag att korken till den lilla i ilskan hade följt med den stora in i förrådet.

Nuförtiden kan man ju köpa duglig vuxenvälling på bensinmackarna, så det är sällan jag har termos med mig.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Jag är himla nöjd med min pressokaffe-mugg. Funkar precis som en pressokanna. Sen jag skaffade den stannar jag mer gärna för en kaffepaus när jag är på långtur.

167352625_10225874739364943_2718502862188723030_n.jpg

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
När det kommer till att göra upp eld. Vad är er föredragna verktyg till det?

Själv nyttjar jag gärna stormstickor eller vanliga tändstickor för att sätta fyr på knaster taget underifrån en gran. Men efter att förra vintern lyckats tagit med familjen på korvgrillning i dyngsur och fyragradig lövskog (visade det sig och jag hade inte rekat)har jag med mig handsprit, litet tidningspapper och en gasbrännare från köket då barnen och sambon vill ha korv snabbare än jag.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning