Friluftstråden

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Hmmm vad skall du ha det till? 400 USD köper ett riktigt bra beg kvalitetstält i Sverige...

41x15cm är rätt normalt för ett tvåmanstält. Uppslagning genom att först slå upp innertält och sedan breda över yttertältet går fetbort i regn. "Pole structure" med en mängd anslutningar är inte ens bra i teorin. Tungt och svagt. "High quality zippers", vad innebär det?
3,35 kilo väger som ett högkvalitets tremanstält med extra stor absid, inte för att vikten spelar all roll på hoj men ändå. Ventilation? Klarar det ens blåst?

Jag avråder absolut från dylika skräptält, särskilt till det priset.

Kolla Blocket efter Fjällräven, Haglöfs, Helsport, Hilleberg och så 2-3 manstält, gärna med stor absid för utrustningen. Du har igen pengarna om du skulle vilja sälja det efter några år = kostnad 0 kr.
Haha ord och inga visor!

Mycket bra feedback, tack så mkt. Jag har inte reflekterat över priset, men det är kanske mkt pengar för ett tält? Vad är rimligt?

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Har en bugetvariant på liknande modell. 2.8 kg. Nöjd med kvalitén.

Tack för input. Ska mäta min väska.

Jag kör 690 och har Kriega OS-base med 2x18 liter på sidorna och en Kriega US-40 uppepå med roll top-stängning på båda sidor. Måste kunna rulla ihop 3 varv för att få det vattentätt. Tänkte föröska få in allt gällande boende (sovsäck, kudde, liggunderlag, tält) i den nämligen.

Edit:
55cm tält går inte in i väskan när den är stängd.

Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Haha ord och inga visor!

Mycket bra feedback, tack så mkt. Jag har inte reflekterat över priset, men det är kanske mkt pengar för ett tält? Vad är rimligt?
Ett Hilleberg tvåmannatält kostar runt 10,000.
Ett festivaltvåmanna tält på jula några hundralappar.

Som tidigare föreslaget, begagnat kvalitetstält gör dig nog mest nöjd.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Haha ord och inga visor!

Jag är då tältnörd sedan barndomen och har då typ 7 tält i olika storlekar varav ganska många Hilleberg... :lol

Rimligt är ett beg kvalitetstält modell tunneltält 2-3 personer av de fabrikat jag nämnde i tidigare inlägg. Jag köper det mesta begagnat och håller väl viss koll på marknaden också... Priserna drog iväg rätt ordentligt 2020 men det kommer att sansa sig när folk får åka till Thailand igen.

Priset på ett BRA tält ligger begagnat på ca 4000-7500 beroende på vad det är för något. Förslag är att du lägger en bevakning på Blocket och kollar under "till salu" på utsidan.se

Jag använde länge en tvåmansvariant av https://www.northstar.se/utrustning/talt-bivack/tunneltalt/arctic-alpine-design-wbt4 som jag hittade nytt för 1500 kr, men vill numer ha lite mer utrymme så jag brukar mestadels använda ett Hilleberg Nammatj 3 GT där man förutom packningen också kan sitta två personer i absiden och umgås vid busväder.

Ett sådant tält brukar kosta mellan 6' och 9' begagnat men det är väl använda pengar, till skillnad från ett slipon eller "tail tidy"... Dessutom är det att betrakta som en investering åtminstone i klass med att ha pengarna på sparkonto.

I slutet av 1990-talet köpte jag ett nytt Hilleberg Keron 4 GT. Det kostade då 9.500 kr. Vi har bott i det hela familjen mer än 120 nätter över hela Europa och det ser fortfarande ut som nytt.

Jag får mer för det nu än vad jag betalade för det nytt.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Haha ord och inga visor!

4000 spänn börjar det på ungefär för 1-2 mans om man skall ha kvalite.

Bergans har tält med Hillebergkvalite men lägre pris så kolla runt där också

Du skall leta efter tält med silnylonväv.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
4000 spänn börjar det på ungefär för 1-2 mans om man skall ha kvalite.

Bergans har tält med Hillebergkvalite men lägre pris så kolla runt där också

Du skall leta efter tält med silnylonväv.
Bergans är helt OK, men att säga Hillebergkvalitet skulle jag absolut inte sträcka mig till. Men absolut tillräckligt bra till hojbruk.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Här kan man göra tältfynd ibland.
Obs att det blir lite dyrare än angivet då de måste ta ut svensk moms istället för tysk.
www.globetrotter.de/zelte

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Bergans är helt OK, men att säga Hillebergkvalitet skulle jag absolut inte sträcka mig till. Men absolut tillräckligt bra till hojbruk.
Alltså det handlar om att det ska ha TILLRÄCKLIG kvalitet, jag har hört mycket bra om Hilleberg, men till syvende och sist är det tyg, dragkedjor, öljetter och någon form av ställning.

Eftersom vikten är av mindre betydelse när man fraktar tältet på MC så kanske det inte behöver vara kolfiber och titan i tältpinnar och ställning utan duger med plåt och glasfiber.

Jag har haft jackor med dragkedjor som har använts mer än dom i ett tält som använts 120 nätter på 22år

Jag tältar inte jättemycket själv, men brorsan har tältat betydligt mer än 6 nätter per år dom senaste 22 åren i ett medelpris tält från XXL eller liknande.

Men det är väl som med den där kniven för 2000:- spänn, jämfört med min Mora 2000 för 149:-, dom gör exakt samma sak, fast en måste man prata om, den andra bara finns där.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tillräcklig kvalitet, absolut. Det gäller även alla ingående detaljer och med tiden så märker man skillnaderna.

Jag har sett granntält blåsa sönder när en plötslig stormby svepte ned över St Anton, jag har också varit med om nästan samma sak i Kneippbyn på Gotland på en hojträff, tre tält med dåliga pinnar blåste iväg och in i en häck när ägarna var på toa... Själv låg man tryggt i tältet alldeles bredvid.

Sedan är det såklart stor skillnad om det tar 5 min att slå upp tältet eller 15 min att slå upp tältet, eller som en italiensk familj i Versailles som efter en dryg timme inte lyckades kombinera pinnar och duk till ett fungerande tält.

Det går självklart att sova under en lättviktspresenning också, allt funkar men det beror på vilka marginaler man vill ha för olika förhållanden och hur gott man vill sova även om det blåser eller regnar.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Bergans är ok som jag sa men det dom snålat på är t.ex dragkedjorna som är klenare(men fortfarande YKK).Annars är det ok tält och prisvärda mot Hilleberg.Fick nya tältstänger till mitt Bergans Trolhätta föregångare(kompakt light) gratis när jag fått ut 600 nätter ur det under 15 år när jag snackat med dom mot reklam

Det som rök var stänger i extrem kyla och dragkedjan.

Dom motsvarar väl i sina dyrare segment lite som Hilleberg Red label.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Tillräcklig kvalitet, absolut. Det gäller även alla ingående detaljer och med tiden så märker man skillnaderna.

Jag har sett granntält blåsa sönder när en plötslig stormby svepte ned över St Anton, jag har också varit med om nästan samma sak i Kneippbyn på Gotland på en hojträff, tre tält med dåliga pinnar blåste iväg och in i en häck när ägarna var på toa... Själv låg man tryggt i tältet alldeles bredvid.

Sedan är det såklart stor skillnad om det tar 5 min att slå upp tältet eller 15 min att slå upp tältet, eller som en italiensk familj i Versailles som efter en dryg timme inte lyckades kombinera pinnar och duk till ett fungerande tält.

Det går självklart att sova under en lättviktspresenning också, allt funkar men det beror på vilka marginaler man vill ha för olika förhållanden och hur gott man vill sova även om det blåser eller regnar.
Detta tält skulle ni gilla va? Lite regn och blåst på det också.
Börjar vid 1:25

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Detta tält skulle ni gilla va? Lite regn och blåst på det också.
Börjar vid 1:25

Odugligt.
Inner och yttertält reser man tillsammans, så kan man välja bort det vid sommarväder.
Optimalt för mig är tunneltält med absid.
I med tvärsstängerna, två markspik i gaveln, dra i andra gaveln och i med två spik där.
Då är det rest och klart, bara att finlira sedan.
Mitt kupoltält är likadant, i med stängerna o fyra spik, sedan kan man knäppa upp en öl och finlira.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
400 USD för det där då har man gjort bort sig. Ser inga uppsidor alls med detta tält.

Mitt första gamla Haglöfs Tarfala från 1970-talet är överlägset i alla avseenden förutom takhöjd vid sidorna (ryggåstält).

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Om man kör runt med en Terrängbil 30, så får man plats med trosspackning inkl kök och 12-mannatält. Just saying... :)

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Vi tänkte uppdatera vårt stora Trangia med nya kastruller.
Nu finns det ett flertal olika typer och man funderar då på vilken man skall ha...

Och nej, byta kök är inte aktuellt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi tänkte uppdatera vårt stora Trangia med nya kastruller.
Nu finns det ett flertal olika typer och man funderar då på vilken man skall ha...

Och nej, byta kök är inte aktuellt.
Standardkastrullerna är bäst, ingen beläggning som repas bort eller bränns sönder när det blir för varmt.
Köper du ändå nonstick, packa dom alltid med en tygbit emellan.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Det är inte oringar utan rätt breda gummiringar.
Jag har i o f s inte kollat med en firma i stan som säljer mycket konstiga gummisaker.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning