Friluftstråden

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Bomullsstrumpor känns helt off. Bomull binder ju fukt och fukten ökar friktionen? Det tycker jag man känner av bara man är ute på en vanlig entimmes snabbare promenad på grusväg. Köpte merinoullstrumpor, ett par tunnare och ett par tjockare och de känns helt underbara att gå i kängorna med. Men man frå väl se när man testat set-upen lite mer. Men lite pulver för att slippa infanterield kan ju vara nåt att ha i bakhuvudet, om jag märker att jag lätt får det sen. Minns i lumpen när vi marscherade timmvis varje dag i en vecka, ett par dagar in kom infanterielden, fyfan vad ont det gjorde.. Men gick hjälpligt att vädra bort med hjälp av öppen gylf och bredbent gångstil..haha.

Vår vandring i fjällen blir ju inga 30-50 km, det blir ju kortare än så. :)

Varit på hyperlångsemester , kan dra lite om detta sen - hinner inte nu ,man får tag tag i det essentiella först

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag funderar på en fjällvandring i juni/juli.
Har gjort Jämtland och Härjedalen eller fan vet om det är Dalarna , gränsen där vid Old Chico bluffen och vattenfallet, och det var nice.

Bilderna från Sarek är magiska förstås så det lockar.

Fler idéer?

Obs, ska vara stuga, ju mer primitiv desto bättre men eldstad till whiskyn är ett absolut krav.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Stf har jäkligt bra info på hemsidan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Stf har jäkligt bra info på hemsidan.
Den här är ett alternativ.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tarfala är ju så jäkla sterilt och tillsammans med Kebne Sveriges mest tätbefolkade område. Måste du ha högalpin terräng och massa oerfarna storstadsbor kan det vara rätt val. Hukejaure om du vill slippa folk.

Om inte, kolla på Fältjägaren eller Anaris. Mycket finare (tycker jag).

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
En av friluftsbutikerna i köpcentrumet hade konkursutförsäljning och hade 50% på allt. Tänkte åka dit bara för att kolla...

Två par nya skor och lite småjox blev facit.
2a40fd74a3a34cd695f288d0d4f52185.jpg
37b69e86479ea20baf0cb5b5071d6b42.jpg

Skickat från min SM-S911B via Tapatalk

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
95d9b379a596c1b688b74f12c4871490.jpg

96d127197c439126fc33de45d8857747.jpg

Justja, jag råkade ju införskaffa en Draumr i somras. Traditionella hammocks ligger jag illa i, svårt med liggunderlag och tjorv.

Detta är något annat. Man ligger rak, och den är mycket bekväm - samt varmt under.

Har dock bara provat i fint väder. Det jag direkt slås av är: Var fan gör man av grejorna? MC-stället?

Blir nog mer för fisketuren i finvädret. Övre bilden: Midsommarafton, midnatt - Lainio älv rinner i nord-sydlig riktning.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Justja, jag råkade ju införskaffa en Draumr i somras. Traditionella hammocks ligger jag illa i, svårt med liggunderlag och tjorv.

Detta är något annat. Man ligger rak, och den är mycket bekväm - samt varmt under.
Hur får man till det så man ligger rak? Tycker att hängmatta - hur man än spänner upp den - säckar på mitten så ryggraden böjs alltid (för mycket) åt något håll (och ja, jag lägger ut plånboken så det är inte den som tynger ner :hihi )

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Hur får man till det så man ligger rak? Tycker att hängmatta - hur man än spänner upp den - säckar på mitten så ryggraden böjs alltid (för mycket) åt något håll (och ja, jag lägger ut plånboken så det är inte den som tynger ner :hihi )
Finns lite olika lösningar.
Absolut på vill-ha-listan...

Amok Draumr 5.0 och Haven tent.
dde155d21900860ebcd188a6c6080b14.jpg
5c0bf138ad0e6f440e7acb0e1003cf11.jpg

Skickat från min SM-S911B via Tapatalk

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Dagens fråga, kanske litet i fel tråd men ändå.

Är det någon som har erfarenhet av tältvagn här?

Min ambition att komma ut med familj i skogen är i skrivande stund en utopi. Vi hamnar på camping som i sig inte är obekvämt. Sover i ett stort familjetält med kylbox, värmefläkt, induktionshäll och tjocka luftmadrasser.

Husvagn kanske skulle vara bättre men det finns inte plats för en hemmavid. En tältvagn däremot skulle kunna få plats i garaget. Anledningar i övrigt till att tältvagn skulle vara ett alternativ är riktiga sängar, inga problem med körkortsbehörighet oavsett bil och mer utrustat kök mm.

Denna sommar har varit på resande fot några veckor och de stortrivs med campinglivet. Jag får nog stryka på foten några somrar och gå ut i stora läbbiga skogen själv med ryggsäck. (Vilket inte är dumt det heller)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Dagens fråga, kanske litet i fel tråd men ändå.

Är det någon som har erfarenhet av tältvagn här?

Min ambition att komma ut med familj i skogen är i skrivande stund en utopi. Vi hamnar på camping som i sig inte är obekvämt. Sover i ett stort familjetält med kylbox, värmefläkt, induktionshäll och tjocka luftmadrasser.

Husvagn kanske skulle vara bättre men det finns inte plats för en hemmavid. En tältvagn däremot skulle kunna få plats i garaget. Anledningar i övrigt till att tältvagn skulle vara ett alternativ är riktiga sängar, inga problem med körkortsbehörighet oavsett bil och mer utrustat kök mm.

Denna sommar har varit på resande fot några veckor och de stortrivs med campinglivet. Jag får nog stryka på foten några somrar och gå ut i stora läbbiga skogen själv med ryggsäck. (Vilket inte är dumt det heller)
Tältvagnar har jag stött på genom åren i Europa. Framförallt holländare är förtjusta i dem. Jag tror absolut att det kan vara något för er utifrån behov och utrymme.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Har reagerat på att just denna sommaren så har jag sett väldigt många som har taktält. Först tänkte jag vilken lustig takbox men sen fattade jag att det var ett nerfällt tält. Efter det tycker jag mig se dem hela tiden när jag är ute i trafiken.

Är det någon som har testat?

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Har reagerat på att just denna sommaren så har jag sett väldigt många som har taktält. Först tänkte jag vilken lustig takbox men sen fattade jag att det var ett nerfällt tält. Efter det tycker jag mig se dem hela tiden när jag är ute i trafiken.

Är det någon som har testat?
Taktält är nog bättre för enstaka nätter ute längs grusvägen eller motsvarande.

Tänker att på campingen är det meckigt att riva förläggning varje gång man ska iväg och handla eller på utflykt.

Fördel är ju att slippa hålla 80.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tältvagnar har jag stött på genom åren i Europa. Framförallt holländare är förtjusta i dem. Jag tror absolut att det kan vara något för er utifrån behov och utrymme.
Man kan ju dessutom enkelt få med ungarnas cyklar och ett depåtält som extra utrymme på plats.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Vart var ni o traska runt , fan haft feta vandringsemestrar på 30-60 dygn.Kört Kungälv-Norge bohusleden med avstickare för 2 veckors fest längs kustelden/soteleden.Ja asså smögen,lysekil o grebbestad me massa boz.De va fan kul som fan.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka