Friluftstråden

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag rekomenderar ett piller som heter Bravecto istället, räcker mellan 6-9 månader.
Vi körde med halsband (vita) och även Frontecdropparna men hustruns händer domnade bort när hon klappade hundarna, känslig bitch.

Jo, det är starka krejjor det där, för många år sedan provade en bekant ett fästingmedel som droppades i hundens päls i nacken, och den hunden blev groggy och personlighetsförändrad.

Kan man knalla in och köpa Bravecto över disk?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jo, det är starka krejjor det där, för många år sedan provade en bekant ett fästingmedel som droppades i hundens päls i nacken, och den hunden blev groggy och personlighetsförändrad.

Kan man knalla in och köpa Bravecto över disk?
Du måste ringa din veterinär för recept (bara för att skinna dig en extra gång).

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Vet inte hur mycket du kan se men man kan skönja sprickor på ena bilden och sen ser du liksom en knäck vid leden på iaf 3 st av de som går mot/från toppen.
Ser samma fenomen på @Björn F (prima) tältbilder. Tror det är likadant tält, 3manna.

@Björn F Du som använder ditt så flitigt, har du sett någon försvagning på de ställena? Jag ser bara att ditt tält har samma typ av "knäck" som mitt. Behövt byta något?

Dåliga bilder. Jag kan visst inte bättre.

Byta pinnar ser jag som uteslutet.

Gorillatejp? Synpunkter?

View attachment 486017View attachment 486018
Uppdatering:

2 toppstöttor tejpade med kletig gorillatape. Verkar starkt och skall vara vattentålig. Utseende är den omtalade torra på land gående skammen, men funkar det är det värt det. Får se om det blir paddling med övernattning i sagda tält. Lite otympligt för en kajak, (av typen flatbottnad eka, alltså hyrkajak).

Edit;
"Den omtalade på torra land gående skammen", ska det väl stå. Skämmigt syftningsfel! Så går det när man petar i det redan skrivna.

Edit 2;
Bild på styggelsen.

Bifogat

• 20230712_193648.jpg
    20230712_193648.jpg
    1.1 MB · Visningar: 7
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Uppdatering:

2 toppstöttor tejpade med kletig gorillatape. Verkar starkt och skall vara vattentålig. Utseende är den omtalade torra på land gående skammen, men funkar det är det värt det. Får se om det blir paddling med övernattning i sagda tält. Lite otympligt för en kajak, (av typen flatbottnad eka, alltså hyrkajak).

Handyman-lösningar, gärna fula men fungerande, är definitivt meriterande.

Bättre äldre lagade prylar än nytt exklusivt - som ägaren inte vet hur de skall hanteras…

Just nu på Blocket: X antal Lundhagskängor till salu; ”bara provade men passade inte mina fötter”. Känns som att grundkursen i skodon missats av den yngre generationen.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Handyman-lösningar, gärna fula men fungerande, är definitivt meriterande.

Bättre äldre lagade prylar än nytt exklusivt - som ägaren inte vet hur de skall hanteras…

Just nu på Blocket: X antal Lundhagskängor till salu; ”bara provade men passade inte mina fötter”. Känns som att grundkursen i skodon missats av den yngre generationen.
Apropå kängor.

En yngre kollega ska i sommar upp på Kebnekaise. Denne tittade på mig som om jag vore riktigt korkad när jag föreslog att ha dubbla strumpor i kängorna och undvika bomull. -Det är ju sommar!

Jag är för upplevelsebaserad inlärning. Men vill ju inte att någons upplevelse i naturen ska förmörkas i onödan.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Apropå kängor.

En yngre kollega ska i sommar upp på Kebnekaise. Denne tittade på mig som om jag vore riktigt korkad när jag föreslog att ha dubbla strumpor i kängorna och undvika bomull. -Det är ju sommar!

Jag är för upplevelsebaserad inlärning. Men vill ju inte att någons upplevelse i naturen ska förmörkas i onödan.

Jag gick in mina nyinköpta Lundhagare för dryga 30 år sedan; på det sätt som man ”alltid” gjort: Hälla varmt vatten i dem och sedan knalla omkring några timmar. I mitt fall innebar det från Sundsvalls innerstad upp till södra bergets topp och tillbaka. Sedan dess helt perfekta till mina fötter och fortfarande de skönaste skodon jag har.

Det där med dubbla strumpor i ylle verkar svårt för många att förstå. Är det bara frånvaron av ”utbildning” tro?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Underbar tråd! Tält har jag inte riktigt lyckats bestämma mig för vilket jag vill ha, men nåt slags 2-manstält, kanske det från Jula. Utrustning gillar jag. Knivar, sågar och allt som hjälper en att manipulera omgivningen ute i vildmarken.

Den här kniven köpte jag på Armygross för ett par år sen. Vet inte riktigt vilket märke det är men stor är den, och vass.

Thats no knife 02.JPG

Samt en yxa från Hornbach, lagom liten men ändå duglig.

IMG_9620.JPG

Hörde att nån nämnde nåt om motorsåg? På senare tid har jag kännt att en motorsåg skulle sitta väldigt bra i händerna på mig, och jag hade helt rätt. Denna köpte på Amazon för 1150 kr, komplett med svärd och kedja mm. När jag drog igång den första gången för att testa motorn kände jag dom positiva vibbarna som varje man behöver. Det är nåt speciellt med 2-taktsmotor. Sen att kapa trä med den och känna lukterna, gudomligt. Synd att vi inte har så många träd här jag får fälla.

IMG_9550.JPG

På tal om lukter, nån som inte vet hur gott krut luktar? Och känslan när man klämmer av ett gäng runda tunga? Här på smällfest med min cowboypicka. Jag hoppas så klart att jag slipper använda den mot något levande, men att kunna använda den och vara redo är riktigt underskattat.

IMG_9588.JPG

Annars är mitt friluftsliv dessvärre alldeles för lugnt. Det blir mest små dagsutflykter med Camilla till stränder eller fik runtom Sörmland, med bil eller på hoj, utan att jag ens får ta med mig mina leksaker. Här vilar jag efter ca en timmes paddling på min SUP nånstans på Torö.

IMG_9610a.JPG

Jag anar att detta med äventyr egentligen bara är en slags romantisering kring att få använda balla leksaker ute i vildmarkerna och skogarna eller var man nu hamnar, för att överleva. Personligen är jag rätt bekväm av mig och jag vet inte hur jag skulle uppskatta ett riktigt äventyr med allt det innebär som att sova ute, jaga, fiska, och i synnerhet gå på toa. Behöver jag en spade också kanske? .. sen hatar jag mygg och insekter.

Möjligtvis kan jag utgå från hemmet som bas, och göra lite nytta i naturområden omkring mig istället? Drömmen är väl att äga en tomt med lite skog nånstans vid en sjö. Tänk att få sticka ut en morgon på endurohojen med sågen på ryggen och fälla några träd och stycka upp innan kaffet. Då har man fått sin förmiddagsdos med avgaser, och fått lite motion.

SUP adventure 11.JPG

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Stämningen kräver en nytagen bild på trotjänarna.
8cd5e4faaa542d5f5b1c14bcd46c8cad.jpg

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Underbar tråd! Tält har jag inte riktigt lyckats bestämma mig för vilket jag vill ha, men nåt slags 2-manstält, kanske det från Jula. Utrustning gillar jag. Knivar, sågar och allt som hjälper en att manipulera omgivningen ute i vildmarken.

Den här kniven köpte jag på Armygross för ett par år sen. Vet inte riktigt vilket märke det är men stor är den, och vass.

View attachment 486769

View attachment 486770

Hörde att nån nämnde nåt om motorsåg? På senare tid har jag kännt att en motorsåg skulle sitta väldigt bra i händerna på mig, och jag hade helt rätt. Denna köpte på Amazon för 1150 kr, komplett med svärd och kedja mm. När jag drog igång den första gången för att testa motorn kände jag dom positiva vibbarna som varje man behöver. Det är nåt speciellt med 2-taktsmotor. Sen att kapa trä med den och känna lukterna, gudomligt. Synd att vi inte har så många träd här jag får fälla.

View attachment 486774

På tal om lukter, nån som inte vet hur gott krut luktar? Och känslan när man klämmer av ett gäng runda tunga? Här på smällfest med min cowboypicka. Jag hoppas så klart att jag slipper använda den mot något levande, men att kunna använda den och vara redo är riktigt underskattat.

View attachment 486773

Annars är mitt friluftsliv dessvärre alldeles för lugnt. Det blir mest små dagsutflykter med Camilla till stränder eller fik runtom Sörmland, med bil eller på hoj, utan att jag ens får ta med mig mina leksaker. Här vilar jag efter ca en timmes paddling på min SUP nånstans på Torö.

View attachment 486772

Jag anar att detta med äventyr egentligen bara är en slags romantisering kring att få använda balla leksaker ute i vildmarkerna och skogarna eller var man nu hamnar, för att överleva. Personligen är jag rätt bekväm av mig och jag vet inte hur jag skulle uppskatta ett riktigt äventyr med allt det innebär som att sova ute, jaga, fiska, och i synnerhet gå på toa. Behöver jag en spade också kanske? .. sen hatar jag mygg och insekter.

Möjligtvis kan jag utgå från hemmet som bas, och göra lite nytta i naturområden omkring mig istället? Drömmen är väl att äga en tomt med lite skog nånstans vid en sjö. Tänk att få sticka ut en morgon på endurohojen med sågen på ryggen och fälla några träd och stycka upp innan kaffet. Då har man fått sin förmiddagsdos med avgaser, och fått lite motion.

View attachment 486771
Svartkrut och så gammal att den är licensfri?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

View attachment 486769

View attachment 486770

View attachment 486774

View attachment 486773

View attachment 486772

View attachment 486771

Allmänna tips i all välmening:

Köp ett begagnat tvåmanstält av god kvalitet typ Hilleberg, Helsport, Fjällräven, Bergans mfl. Gärna med extra stor absid. 3-4000 köper ett riktigt bra tält. Och då har du pengarna tillbaka sedan om du vill sälja det. Du vet att det kommer att funka även i blåst och regn och det finns ventilation som fungerar.

Lägg krutet på bra liggunderlag, sovsäck inte alls lika viktigt.

Pryttlar typ kniv, yxa osv: Välj små prylar som faktiskt följer med ut… Kniv absolut viktigast och en vanlig Mora är alldeles utmärkt men en schweizisk armékniv löser fantastiskt många problem/funktioner när du är ute. Billig, hög kvalitet och oumbärlig. Bahco Laplander såg är riktigt bra och tar liten plats.

Regnkläder och bra kängor/stövlar. Resten löser man med tiden.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13

View attachment 486769

View attachment 486770

View attachment 486774

View attachment 486773

View attachment 486772

View attachment 486771

Som en bonnpojk uppväxt på landet med skogsarbete från modersmjölken så måste jag säga att jag är imponerad av dig som köper en motorsåg när du bor i en lägenhet i typ alvik och inte ens har en buske på balkongen. (Sen att det är något Kina skräp kvittar)
& håller med dig det känns riktigt manligt att fälla stora träd

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Svartkrut och så gammal att den är licensfri?
Njae, inte alla svartkrutsvapen är licensfria, bara originalen från 1800-talet, dom riktigt gamla typ Remington new Army, Rogers & Spencer, Colt Army / Navy, och så flintlås mfl.

Min 45a är en kopia av en Colt SAA 1873 tillverkad i Italien av Armi Jager nån gång på 80-talet. Ett mycket vackert och trovärdigt hantverk. Här skjuter jag 45 Long Colt "250 gr cowboy action loads", och det luktar skitgott.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Njae, inte alla svartkrutsvapen är licensfria, bara originalen från 1800-talet, dom riktigt gamla typ Remington new Army, Rogers & Spencer, Colt Army / Navy, och så flintlås mfl.

Min 45a är en kopia av en Colt SAA 1873 tillverkad i Italien av Armi Jager nån gång på 80-talet. Ett mycket vackert och trovärdigt hantverk. Här skjuter jag 45 Long Colt "250 gr cowboy action loads", och det luktar skitgott.
Lätt avis på dig.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Lätt avis på dig.
Gå med i en klubb och börja skjut. Det är nästan lika skönt som att hålla i en motorsåg.

imponerad av dig som köper en motorsåg när du bor i en lägenhet
Det är ett av dom bästa köpen jag gjort, den funkar ypperligt trots att det är kines-skräp, nån slags kopia av en halvmodern Husqvarna verkar det som. Vi har ju lite parkmark här utanför som jag ibland ombeds hjälpa till med, och vi har faktiskt fällt ett fåtal träd några år sen med en mindre motorsåg. Igår drog jag igång sågen i köket en liten stund bara för att kolla om den oljar kedjan, Camilla och kissen behöver vänja sig vid min nya leksak, den är lite högljudd. Jag kommer förmodligen förvara den i något av föreningens förråd, eller ha den på display på hyllan här hemma bara. Det är alkylatbensin i med riktig sågolja så den håller under förvaring. Tänkte det vore toppen att dra igång den under jul, nyår eller haloween nån minut för att bättra på dofterna hemma.

Här har jag fällt två större björkar, med noggrann planering då det var nära parkeringarna. Sen gjorde ordförande Dick stroganoff av resterna.

IMG_7910.jpg

Jag kan ordna nåt klipp snart med min nya motorsåg, men idag vaknade jag med att jäkla ryggskott så det blir nog inget närmsta par dagarna. Då ämnet är lite specifikt så skapar jag väl en tråd för just motorsågar. Ögonblick..

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
@uncletom

Det ligger på bucketlist. Efter Jägarexamen med tillhörande fyllt skåp (har sedan 25 år stående inbjudan till jakt i Norrbotten) och BE-behörighet.

Ska bara ommöblera min tid först.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tipsar om att aldrig lämna den schweiziska armékniven hemma utan att alltid ha med den i fickan.

När vi pratar knivar glöms den ofta bort. Gillar man som jag lite bushcraft eller överlevnadsskills är den magisk att ha med.

Tältade nyss på bägge sidor av Gardasjön med någon veckas mellanrum, fick användning för den tex vid fiskrensning, öppning av italiensk konserv och tillskärning av plastslang för skoning av tältlina mot sten.

Samt förstås öppning av vinflaska.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...