Friluftstråden

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu är det lite andra krav - tänker jag - på kängor för några dagars fjällturer och skogsströverier än vad det är på skodon för militära specialstyrkor bakom fiendens linjer… Har man de kraven vet man nog också vad och varför och vad som passar den egna foten.

M90 är gjorda för att hålla en utbildningsomgång alternativt 1-2 roteringar i skarp verksamhet. Därför billiga, viktigast att få ut många på kort tid. Men sköna och har räddat många värnpliktiga från onödigt dåliga erfarenheter av marscher… vilket är viktigt.

Så länge man rör sig i svensk natur är långa skaft en fördel, snabbtorkande och gärna cellgummifot då det finns mycket vatten/myr/bäck osv sommartid och såklart snö vintertid.

Ingen slump att svenska kängor är lika varandra oavsett om de kommer från Lundhags, Jörn, Graninge osv. Erfarenhet under lång tid.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag har haft 90-kängor i decennier, men sulorna har vittrat sönder i sina beståndsdelar, ett inte helt ovanligt fenomen. Finns det nya 90-kängor med bättre sulor?

90-kängorna är ju bland det skönaste som har gjorts i skoväg :fakta Ja, dom är mjuka i skaftet, men dom gör ju å andra sidan att man bygger upp rejäla fotleder. Dessutom tycker jag att sulan hade oslagbart grepp på alla möjliga underlag, från is till lervälling.

Jag kör Viking Hunter GTX vintertid, grymt sköna och stabila, och sommartid har jag Moab FST, det låga varianten. Den finns i högre versioner också, vilket kan vara skönt om det är lite snårigt på backen. Men ju tyngre jag ska bära, desto mer lockar ju kängorna.
Om jag killgissar så slutade Arbesko och Sievi tillverka modell 90 när Försvarsmakten implementerade känga 08. De fanns förut (i forntiden) att köpa utan kronmärkning som skyddsskor.

Nu har till och med Nationella skyddsstyrkorna (Hemvärnet) känga 08, som jag tror är Meindl Cobra.

Om du hittar m90 till salu nu är nog sulan fallen för åldersstrecket och kommer släppa efter kort tids användning.

Men jag håller med dig om sulan och komforten. Vandrade visserligen inte i dem men övade väpnad strid i skog och stad under många år och för mig presterade de ypperligt och i många fall bättre än Menidl och motsvarande "hitech-kängor".

Kommer du över Jörnkängor är det bara att gratulera. ?

Bifogat

• Screenshot_20230108-162409.png
    Screenshot_20230108-162409.png
    317.8 KB · Visningar: 19

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ingen som kör lite mera barfota-style?

Provade ett par https://www.lundhags.com/se/kangor/herr/vandringskangor/forest-ii-wide/?item=1043146-900 nu innan jul och det var bland det stelaste och stumma jag varit med om. Noll feedback till nerverna i foten. Som att man lagt en nervblockad från vristen och nedåt.

Merrels Move Glove
merrell-move-glove-flexibilitaet-5ec54a841cd4a.jpg

och Vivobarefoots Tracker 2(med kastad innersula)
309160-02_curled.jpg

får hänga med ett tag till.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Skalkängor i skinn, rejält skinn, och gärna cellgummi runt tårna som spar på nötningen lite.
Nästan alla sådana kängor läcker in lite vatten när de är nya.
Noggrann infettning några gånger med ett par rejäla prommenader mellan så sväller tråden och hålen får ett bra skikt med fett.
Jag fettar in mina Lundhags Prof en gångom året och vaxar ofta beroende på slitage.
Haft dem sedan -99 elller möjligen -00 och de är perfekta fortfarande.
Och då hör det till historien att de genomlidit många års ruinsökträkning utöver vanligt friluftsliv.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Om jag killgissar så slutade Arbesko och Sievi tillverka modell 90 när Försvarsmakten implementerade känga 08. De fanns förut (i forntiden) att köpa utan kronmärkning som skyddsskor.

Nu har till och med Nationella skyddsstyrkorna (Hemvärnet) känga 08, som jag tror är Meindl Cobra.

Om du hittar m90 till salu nu är nog sulan fallen för åldersstrecket och kommer släppa efter kort tids användning.

Men jag håller med dig om sulan och komforten. Vandrade visserligen inte i dem men övade väpnad strid i skog och stad under många år och för mig presterade de ypperligt och i många fall bättre än Menidl och motsvarande "hitech-kängor".

Kommer du över Jörnkängor är det bara att gratulera. ?
Massa M90/Arbetskänga hade undermåligt gummi och smulades sönder redan i förrådet - såldes sedan ut för reapris.

Har ni såna

Kaminen eller spisen

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
UndSäk folk ser ut så här o använder tofflor när dom är ute från fritzlkällaren så dom inte kan rymma for ya knowlegde

View attachment 479935

Salomon Quest 4D är en bra lätt synterkänga och finns i färgschemat Tactical aka svart.

Specifårces kör inte höfa kängor utan t.o.m terränglöpdojor.

Kängor på tasssarna tar massa energi o o svunga runt med , kan motsvarara 6kg i ryggan med med 2kg på tassarna
Nej haha. Vi pratar om helt olika folk. Jag snackar om svenska Rangers i m/90. Militär, inte velourpoliser.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Hur många nationalparker har ni besökt?
Tänkte att det kanske vore en kul sak att lägga till i högen av saker man vill göra någon gång i livet, dvs besöka alla Sveriges nationalparker.

Såg att XXL har någon sorts Awesome Super Duper Mega REA så kan väl tipsa om den också.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag har ett 4-bikers tält. Det är helt och fint men "pinnarna" upp mot toppen spricker ffa i längsled. Någon knäck finns också.
Jag vill rädda det någon/några säsonger till.
Fick tipset spinnakertape. Vad tros?
Finns andra vattentåliga alternativ?

Grundfrågan är alltså hur jag bäst förstärker de ej utbytbara 4 övre spröten?

Jag kan ännu resa tältet men de ger sig alltmer.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Går det att byta själva pinnarna så skulle jag väl satsa på det, i andra hand tejpa med gaffa/spinn etc.

Har du bild på förödelsen? Det mesta går att fixa.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Går det att byta själva pinnarna så skulle jag väl satsa på det, i andra hand tejpa med gaffa/spinn etc.

Har du bild på förödelsen? Det mesta går att fixa.
Vet inte hur mycket du kan se men man kan skönja sprickor på ena bilden och sen ser du liksom en knäck vid leden på iaf 3 st av de som går mot/från toppen.
Ser samma fenomen på @Björn F (prima) tältbilder. Tror det är likadant tält, 3manna.

@Björn F Du som använder ditt så flitigt, har du sett någon försvagning på de ställena? Jag ser bara att ditt tält har samma typ av "knäck" som mitt. Behövt byta något?

Dåliga bilder. Jag kan visst inte bättre.

Byta pinnar ser jag som uteslutet.

Gorillatejp? Synpunkter?

20230628_190517.jpg20230628_190541.jpg

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Går dom inte att byta alltså? Borde finnas att köpa lösa/som reservdel.

Inte nån av dessa?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Går dom inte att byta alltså? Borde finnas att köpa lösa/som reservdel.

Inte nån av dessa?
Det var väldans fint att du letade fram det!
Så långt tänkte inte jag. Såg på produkten som att när det är färdigt är det färdigt.
Inga bilder, men ska man ha 4 för 249 kt/st kan det vara ett altetnativ. 4 för 499 kr/st..då är inte steget långt till nytt tält för 2499.

I händelse av nytt/beggat tält synes jeg att det finns bättre att satsa på i enlighet med vad som framkommit i tråden. Kunde vara såväl lättare som rymligare och mer kompakt nerpackat.

Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Borde det inte gå att blanda till någon epoxiblandning och låta sprickorna i pinnarna suga i sig. Kappilärkrafterna borde nog vara på din sida.
När pinnarna har sugit i sig, låta epoxin härda med pinnarna i obelastat läge.

Säkert lika mycket jobb som att köpa pinnarna som reservdel...

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Borde det inte gå att blanda till någon epoxiblandning och låta sprickorna i pinnarna suga i sig. Kappilärkrafterna borde nog vara på din sida.

Största flex och brytkrafterna verkar uppstå precis där. Epoxi blir väl benhårt? Finns det de som klarar flexa?

Bra tips i alla händelser. Börjar nog med tejp och kanske lim. Funkar det inte kan man köpa reservdel...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Största flex och brytkrafterna verkar uppstå precis där. Epoxi blir väl benhårt? Finns det de som klarar flexa?

Bra tips i alla händelser. Börjar nog med tejp och kanske lim. Funkar det inte kan man köpa reservdel...
Tänker också att du vill ha ett elastiskt lim isf.
Ingen aning om silikonlim fäster, men kanske? Eller epoxi och ta lite mindre härdare?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka

Håller aldrig , enda sättet o fixa sådant här är med aluminiumrör med så nära innerdiameter som möjligt.

Kan inte vara för långa sprickor heller för dessa tunna rör är raka, ett knix o hållfastheten är ajöss.

Används som nödrepsats ofta.

Gillar ni tält kan man köpa DAC stänger på nätet , används av Hilleberg t.ex

Dom tar mått och tillverkar på beställning

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...