Friluftstråden

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Utzoomat dom , 4 vindskydd finns med me röd punkt förutom koordinaterna till din knark o vapengömma
Det är där jag hämtar min skogsporr :fakta Skämt åsido, det är mitt på en vandringsled i naturreservatet. Här står jag mitt på den och tog en skärmdump från LMVs Min Karta, och den nedre bilden är från Naturkartan, det skiljer ju en hel del information...
1672924677378.png
1672924714750.png
Friluftskartan V6 på GPSmap 62s blir så här på ovanstående koordinater. Och en bild från Mariehamn gjord med Openstreetmap (har massor av detaljer, men inte topografisk).
Dvs samma som finns hos LMVs Min karta, med en hel del saker som saknas. Men det verkar ju som att vattendrag, höjdkurvor mm stämmer bra.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Ja inget snack ta ned TopoGPS från playstore o sen tjöper du kartan för 49 spänn.

Du behöver inte ta ned hela Sverige på 4.5gb utan små omåpden eller halva landet.

Bifogar två screenshots från fjällen

Screenshot_20230105-142639_Topo GPS.jpg
Screenshot_20230105-142603_Topo GPS.jpg

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Nu har ju iofs 66'an 240*400 pixel och en skärm som är några cm längre på diagonalen, men ja, det är ju det man tappar. Vad kan du få för skala om du zoomar in maximalt på den?
Nedersta har du ju skalan på o e max

Bättre me mobilen , stridspiloter har dessa o etrexar men bara o läsa upp koordinater för inkommande csar enheter efter ejecting beyond enemylines t.ex

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har använt frikart.no i Norge och tycker de är bra.
Nu hör jag ju till generationen som tar med en papperskarta också (trots att jag sålt och utvecklat GPS-system) och i de områden jag gått har överensstämmelsen varit utmärkt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hur bra är dom där jämfört med tex Garmins egna kartor? Norrmännen var ju lite snåla med exempel.

Jag kör dem på hojen (BMW nav5) tillsammans med Friluftskartan PRO och Garmins City Navigator, funkar alldeles utmärkt.

Man får vara försiktig med rutter bara, men jag kör mest med spår.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag kör dem på hojen (BMW nav5) tillsammans med Friluftskartan PRO och Garmins City Navigator, funkar alldeles utmärkt.

Man får vara försiktig med rutter bara, men jag kör mest med spår.
Men att du behöver alla tre indikerar ju att alla tre är halvdana? :va Jag kommer ju enbart ha en Garmin för att gå tvärs igenom terränglådan, till hojen har jag en Tomtom.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Men att du behöver alla tre indikerar ju att alla tre är halvdana? :va Jag kommer ju enbart ha en Garmin för att gå tvärs igenom terränglådan, till hojen har jag en Tomtom.

Njae såhär är det:

Garmin City Navigator ingår, med livstidsuppdateringar.

Friluftskartan PRO Norra Norrland lade jag in för att jag redan hade den till Montanan.

OSM + Topo har jag för att de ger mig ruttbara kartor med Topo även i områden som inte täcks av de övriga. Plus hela Europa.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det blev en GSPMAP66s igår. Jag testade @Klockringaren tips om TopoGPS, men gillade det inte riktigt. Det blev att jag körde LMVs karta och kompass istället. Jag börjar redan hata alla appar, mjukvaror mm som alla kör sitt eget race med saker och ting, och dom flesta känns som taffliga amatörbyggen. Men det ger sig nog med tiden, GPSen verkar rackarns trevlig.

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Efter fjolåret fjällvandring förstod jag att det är riktiga kängor jag behöver och att terränglöparskor inte var nått vidare...

Har snöat in på lundhags.
Men vilken modell är det jag skall ha? Är de nån som rekommenderar nån? Hög medelhög stövel?
Blir ca 1 fjällvandring per år på några dagar annars mestadels skogsvandring hemmavid runt Dalsland

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Efter fjolåret fjällvandring förstod jag att det är riktiga kängor jag behöver och att terränglöparskor inte var nått vidare...

Men vilken modell är det jag skall ha? Är de nån som rekommenderar nån? Hög medelhög stövel?
Blir ca 1 fjällvandring per år på några dagar annars mestadels skogsvandring hemmavid runt Dalsland

Hög känga är ofta att föredra. Ofodrad, två par ylleinnersulor som du byter när du byter sockar (dvs en gång/timme). Bra rutin är det gamla hederliga 50/10 dvs gå 50 min, vila 10 och då byter du till det torkade paret sockor/sulor.

Har tyvärr ingen kunskap om dagens Lundhagskängor modellmässigt, jag knegar på i mina Alaska.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hög känga är ofta att föredra. Ofodrad, två par ylleinnersulor som du byter när du byter sockar (dvs en gång/timme). Bra rutin är det gamla hederliga 50/10 dvs gå 50 min, vila 10 och då byter du till det torkade paret sockor/sulor.

Har tyvärr ingen kunskap om dagens Lundhagskängor modellmässigt, jag knegar på i mina Alaska.
+1 På ofodrad känga och dubbla strumpor.

Kör själv nu kronans m90 vinterkängor. Kanske inte bästa på marknaden men de stod i garderoben och var inte dyra. Passar fötterna så är de mycket pang för pengarna.

Har haft Menidl Island pro och army (tror jag de heter) under flera år parallellt med m90. Bra kängor visserligen, men svåra att få torra när de väl blivit blöta när man klivit ner i surhål/motsvarande.

"Skalkängor" vinner i min bok.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...

Har du möjlighet att prova och få gå runt lite, så är det bra. Det är iofs först efter någon veckas slit i terrängen som man vet hur de lirar, men viss hint får man. Lundhags har jag dålig kläm på dock. Det jag kan varna för är kronans gamla m/90. Den är sladdrig i skaftet och passar väldigt få fötter. Dessutom hård i sulan och är erkänt en usel känga på det mesta.

Jag använder Meindl Combat Extreme just nu för exkursioner och har inga problem med fötterna trots många mil och tung packning mm. De är som pjäxor att ta på, men när de väl sitter, så märks inte styvheten. Gel-sula som ilägg.

Andra använder den lättare Kampfstiefel. Bla undsäk-folk (typ Rangers) som går mycket. Den är lite smidigare och kanske mer optimal för vissa.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250

Nya vandringskängor

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Har du möjlighet att prova och få gå runt lite, så är det bra. Det är iofs först efter någon veckas slit i terrängen som man vet hur de lirar, men viss hint får man. Lundhags har jag dålig kläm på dock. Det jag kan varna för är kronans gamla m/90. Den är sladdrig i skaftet och passar väldigt få fötter. Dessutom hård i sulan och

Andra använder den lättare Kampfstiefel. Bla undsäk-folk (typ Rangers)

UndSäk folk ser ut så här o använder tofflor när dom är ute från fritzlkällaren så dom inte kan rymma for ya knowlegde

2b002a92-70c4-4a25-8091-7ff101948b68-jpeg.jpg

Salomon Quest 4D är en bra lätt synterkänga och finns i färgschemat Tactical aka svart.

Specifårces kör inte höfa kängor utan t.o.m terränglöpdojor.

Kängor på tasssarna tar massa energi o o svunga runt med , kan motsvarara 6kg i ryggan med med 2kg på tassarna

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Kör själv nu kronans m90 vinterkängor. Kanske inte bästa på marknaden men de stod i garderoben och var inte dyra. Passar fötterna så är de mycket pang för pengarna.
Jag har haft 90-kängor i decennier, men sulorna har vittrat sönder i sina beståndsdelar, ett inte helt ovanligt fenomen. Finns det nya 90-kängor med bättre sulor?

Har du möjlighet att prova och få gå runt lite, så är det bra. Det är iofs först efter någon veckas slit i terrängen som man vet hur de lirar, men viss hint får man. Lundhags har jag dålig kläm på dock. Det jag kan varna för är kronans gamla m/90. Den är sladdrig i skaftet och passar väldigt få fötter. Dessutom hård i sulan och är erkänt en usel känga på det mesta.
90-kängorna är ju bland det skönaste som har gjorts i skoväg :fakta Ja, dom är mjuka i skaftet, men dom gör ju å andra sidan att man bygger upp rejäla fotleder. Dessutom tycker jag att sulan hade oslagbart grepp på alla möjliga underlag, från is till lervälling.

Jag kör Viking Hunter GTX vintertid, grymt sköna och stabila, och sommartid har jag Moab FST, det låga varianten. Den finns i högre versioner också, vilket kan vara skönt om det är lite snårigt på backen. Men ju tyngre jag ska bära, desto mer lockar ju kängorna.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år