Friluftstråden

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Nu har jag fått mina. De har artikelnr 17-976 och en plattare men röd hatt. Börjar bli rörigt detta. Borde vara dessa som är av tveksam kvalitet, eller?

Då blir det tillbakalämning och en beställning från Jägarliv. Bra pris med en femhundring för kök och lite mindre pots and pans. Passar mig utmärkt.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vedbrännaren kom med posten för några dagar sedan och jag behövde ju testa hur bra den är. Visar sig funka riktigt fint och lätt att få igång och underhålla. Kokade upp vatten för snabbkaffe och hade det ganska gott ute idag...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu har jag fått mina. De har artikelnr 17-976 och en plattare men röd hatt. Börjar bli rörigt detta. Borde vara dessa som är av tveksam kvalitet, eller?

Då blir det tillbakalämning och en beställning från Jägarliv. Bra pris med en femhundring för kök och lite mindre pots and pans. Passar mig utmärkt.

Hmm de röda är väl gamla behållarna? Har sett ut så i säkert tio år…

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hmm de röda är väl gamla behållarna? Har sett ut så i säkert tio år…
Tydligen inte så enkelt...
Söker jag på 17-976, som det står på de behållare jag fått, står det 17-613 på behållaren på bilden och 17-976 i texten. Söker jag på 17-613, står det 17-613 på bilden och i texten.
De jag fått har ett plattare, rött lock, jämfört med bilden.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Mycket prat om attbiltemas nya respektive gamla gasflaskor skiljer en massa, att de nya inte ens funkar och så vidare. Andras erfarenhet är värt mycket. Egen erfarenhet är värd mer.

Var och köpte en flaska gas på Biltema från den nya batchen med det nya artilelnummret och provade. Funkade utan några problem både med trangiabrännaren och med Biltemas lättviktsbrännare.

Visst skiljer det på flaskorna men vid en snabb besiktning verkar det bara skilja estetiskt.
81637935468ec70391318b969186d968.jpg

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Mycket prat om attbiltemas nya respektive gamla gasflaskor skiljer en massa, att de nya inte ens funkar och så vidare. Andras erfarenhet är värt mycket. Egen erfarenhet är värd mer.

Var och köpte en flaska gas på Biltema från den nya batchen med det nya artilelnummret och provade. Funkade utan några problem både med trangiabrännaren och med Biltemas lättviktsbrännare.

Visst skiljer det på flaskorna men vid en snabb besiktning verkar det bara skilja estetiskt.

Äntligen!
Men varför dröjde du så länge med testet? Skulle jag behöva prova själv, eller?
Du hör ju själv hur orimligt det låter.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
När jag nu ändå hade trangiaköket upplockat och två olika gasflaskor tillgängliga vaknade ingenjören i mig och kom på veckans mest nördiga ide...

I trangiaköket, med lika mycket öppen gasventil, hur lång tid tar det att koka upp en liter vatten med hjälp av de olika gaserna?
Vidare, hur mycket gas använder man för det?

Började med att väga båda flaskorna. Nya från affärens hylla vägde de i.klusive emballage:
Primus: 636 g
Biltema: 660 g

Lika mycket öppen gasventil på trangiaköket och en liter vatten från 20 till 80 grader var förutsättningarna.

Med primusgasen tog det 4,10
Med biltemagasen tog det 5,03

Kvar i flaskorna efter avslutad uppvärmning var:

Prumus: 624 g -> 12 g konsumerat
Biltema: 644 g -> 16 g konsumerat

Vattens specifika entalpi är, som alla naturligtvis vet, 4,19 kJ/kg °c
För att värma 1 liter vatten 60 grader behövs det tillföras ungefär 250 kJ energi.
Givet att gasol har kalorimetriskt värmevärde om ungefär 50 MJ/kg kan man snabbt höfta fram att trangiaköket har en ungefärlig verkningsgrad om 50%. Såklart högre om man värmer då locket är på.

Så, slutsatser?
Biltemagasflaskorna funkar, även de nya.
Primusflaskorna värmer vatten 20% snabbare än BT-flaskorna.
Primusflaskorna är 25% drygare än BT-flaskorna.
Primusflaskorna går att köpa för 100 kronor på bland annat stadium.
BT-flaskorna kostar 70 kronor, det vill säga det skiljer 30% i pris. Dock är den dyrare flaskan 30 % bättre om man bara tittar på eneegiinehåll.

BT-flaskorna borde räcka till 28 uppkok medan Primusflaskorna borde räcka till 37 uppkok.

För min del är det slutköpt av biltemaflaskor och jag kommer bara köpa primus hädanefter.

En smula nördigt men nu vet vi.

d890762a6c1d2ad06b02374162105cda.jpg
4972f77766d6836b6e729a8339a77cc6.jpg

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
När jag nu ändå hade trangiaköket upplockat och två olika gasflaskor tillgängliga vaknade ingenjören i mig och kom på veckans mest nördiga ide...

I trangiaköket, med lika mycket öppen gasventil, hur lång tid tar det att koka upp en liter vatten med hjälp av de olika gaserna?

Började med att väga båda flaskorna. Nya från affärens hylla vägde de i.klusive emballage:

Lika mycket öppen gasventil på trangiaköket och en liter vatten från 20 till 80 grader var förutsättningarna.

För att värma 1 liter vatten 60 grader behövs det tillföras ungefär 250 kJ energi.
Givet att gasol har kalorimetriskt värmevärde om ungefär 50 MJ/kg kan man snabbt höfta fram att trangiaköket har en ungefärlig verkningsgrad om 50%. Såklart högre om man värmer då locket är på.

Så, slutsatser?
BT-flaskorna kostar 70 kronor, det vill säga det skiljer 30% i pris. Dock är den dyrare flaskan 30 % bättre om man bara tittar på eneegiinehåll.

BT-flaskorna borde räcka till 28 uppkok medan Primusflaskorna borde räcka till 37 uppkok.

För min del är det slutköpt av biltemaflaskor och jag kommer bara köpa primus hädanefter.

Outstanding performance!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Nejdå, inte alls en smula nerdigt, jävligt nerdigt.

I stort sett spelar det alltså ingen roll vilka flaskor man har hemma.

Förutom om man tänker fjällvandra och göra 29 uppkok och inte vill ta med sig två flaskor.....

Nu gjorde du ju inte några uppkok utan du värmde från 20 till 80, och så vida du inte tänker bestiga Everest kokar väl inte vatten vid 80?
Men du kanske extrapolerade siffrorna

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Nu gjorde du ju inte några uppkok utan du värmde från 20 till 80, och så vida du inte tänker bestiga Everest kokar väl inte vatten vid 80?
Men du kanske extrapolerade siffrorna

Helt riktigt, jag gjorde inga uppkok utan jag värmde 1 liter 20-gradigt vatten till 80 grader.

Jag hade kunnat göra testet genom att koka 5 kilo potatis i 20 minuter. Hade funkat precis lika bra såvida jag gjort lika med båda de olika gaserna.

Givetvis beroende på vad man har för avsikt att tillaga behöver man olika temperatur på vattnet. Om man exepmpelvis vill värma vatten till en varma koppen räcker 80 grader gott såvida man inte gillar att skålla sin tunga.

Den som har behov av att veta hur många gånger en gasflaska räcker till att koka 5 kilo potatis gör med fördel sitt eget försök hemma och anpassar sitt gasförråd efter resultatet för kommande fältmässiga potatisfester!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Helt riktigt, jag gjorde inga uppkok utan jag värmde 1 liter 20-gradigt vatten till 80 grader.

Jag hade kunnat göra testet genom att koka 5 kilo potatis i 20 minuter. Hade funkat precis lika bra såvida jag gjort lika med båda de olika gaserna.

Det skulle du ha gjort, då hade vi kunnat få siffror på om det är gaseffektivare att först koka potatis och sedan göra kroppkakor på den kokta potatisen, eller att göra palt på okokt potatis...

Palt har ju rimligtvis längre koktid eftersom den görs på rå potatis, men blir den lika med eller längre än koktiden för att först koka potatis, och sedan koka kroppkakorna?

Livsviktiga frågor att veta innan man fjällvandrar ju...

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Det skulle du ha gjort, då hade vi kunnat få siffror på om det är gaseffektivare att först koka potatis och sedan göra kroppkakor på den kokta potatisen, eller att göra palt på okokt potatis...

Palt har ju rimligtvis längre koktid eftersom den görs på rå potatis, men blir den lika med eller längre än koktiden för att först koka potatis, och sedan koka kroppkakorna?

Livsviktiga frågor att veta innan man fjällvandrar ju...
Väntar med spänning på ditt resultat.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81

Notera att jag i mitt inlägg om biltemas flaskor endast uppmanade till att verifiera att de fungerar innan de verkligen behövs.
Nu har du gjort det föredömligt, hoppas alla andra testar med sin brännare också.
Mina fungerade så när som på en flaska, den hade varit trist att ha med ut på en helgtur.
Biltema bytte utan knot.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, det som var felet var att inte alla av de nya flaskorna ens fungerade med alla brännare... något i dimension på gängan/ventilen som inte riktigt följer Primusstandard.

Att kvalitetsgas är bättre visste vi redan, men hatten av för trevligt och relevant genomfört test, och dessutom bilder därtill! :tummenupp

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Bra test!

Så tio uppkok kostar 2,70 resp 4,00 kr.

För mig kvittar det. Skillnaden i vikt är inte så viktig heller då jag åker motorcykel, ingen backpacking alltså.
Mitt tält, min madrass, mitt kök och mina bestick väger mer än snittet.
Min hoj är lätt och sinnet är lätt så det uppväger en hel del. :)

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85

Så, slutsatser?

Gjorde du motsvarande test med Biltemas gamla också? Det är olika gasblandning i dem, den gamla har ca 25% isobutan. Vet inte om det gör skillnad.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Var förbi Biltema i jakt på spolarvätska idag. Inne i kemrummet såg jag att de just nu säljer 4 gasflaskor för 200 kronor av modellen avhandlad tidigare i tråden.

Visst, de hade lägre energiinnehåll än Primus flaska men för 50 kronor styck är priset riktigt vettigt.
6a4b818dbfcb27de68051fa82c06ac6a.jpg

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Man han mer isobutan o propan i primusburkarna lika öppen ventil ger mer gas från primus på grund av högre gastryck

Du måste mäta lågan

:7peta

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Man han mer isobutan o propan i primusburkarna lika öppen ventil ger mer gas från primus på grund av högre gastryck

Du måste mäta lågan

:7peta
Jag gjorde tidigare redovisat i tråden, försök med att värma 1 liter vatten från 20 grader till 80 grader samt väga gasflaskan före och efter.
Det krävdes ungefär 25 % mindre primusgas än biltemagas att göra det.

Det råder inget tvivel på att man får ut mer värme från en primusflaska än en biltemaflaska.
Dock, med det lägre priset på biltemaflaskorna blir kostnaden för samma mängd energi lägre om man köper biltemaflaskor.
Har man bara vikt och antal flaskor i beaktning, till exempel vid en längre fotvandring, är det fördelaktigare med primusflaskor.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...