När jag nu ändå hade trangiaköket upplockat och två olika gasflaskor tillgängliga vaknade ingenjören i mig och kom på veckans mest nördiga ide...
I trangiaköket, med lika mycket öppen gasventil, hur lång tid tar det att koka upp en liter vatten med hjälp av de olika gaserna?
Vidare, hur mycket gas använder man för det?
Började med att väga båda flaskorna. Nya från affärens hylla vägde de i.klusive emballage:
Primus: 636 g
Biltema: 660 g
Lika mycket öppen gasventil på trangiaköket och en liter vatten från 20 till 80 grader var förutsättningarna.
Med primusgasen tog det 4,10
Med biltemagasen tog det 5,03
Kvar i flaskorna efter avslutad uppvärmning var:
Prumus: 624 g -> 12 g konsumerat
Biltema: 644 g -> 16 g konsumerat
Vattens specifika entalpi är, som alla naturligtvis vet, 4,19 kJ/kg °c
För att värma 1 liter vatten 60 grader behövs det tillföras ungefär 250 kJ energi.
Givet att gasol har kalorimetriskt värmevärde om ungefär 50 MJ/kg kan man snabbt höfta fram att trangiaköket har en ungefärlig verkningsgrad om 50%. Såklart högre om man värmer då locket är på.
Så, slutsatser?
Biltemagasflaskorna funkar, även de nya.
Primusflaskorna värmer vatten 20% snabbare än BT-flaskorna.
Primusflaskorna är 25% drygare än BT-flaskorna.
Primusflaskorna går att köpa för 100 kronor på bland annat stadium.
BT-flaskorna kostar 70 kronor, det vill säga det skiljer 30% i pris. Dock är den dyrare flaskan 30 % bättre om man bara tittar på eneegiinehåll.
BT-flaskorna borde räcka till 28 uppkok medan Primusflaskorna borde räcka till 37 uppkok.
För min del är det slutköpt av biltemaflaskor och jag kommer bara köpa primus hädanefter.
En smula nördigt men nu vet vi.
Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk