Friluftstråden

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
På förekommen anledning.
Om du köper gas på Biltema så kolla att din brännare ansluter korrekt till tuben och att det tänder och brinner OK.
Tydligen har det varit kvalitetsproblem med anslutningen på flaskorna coh några brännare har inte förmått att öppna ventilen i flaskan.
Trist att sitta ute i busken och äta kallrörd frystorkad.

Sitter man ute i busken och inte lyckas värma vatten utan gasolkök så ska man nog ropa till mamma att öppna dörren så man kan gå in igen, för då är det nog för farligt att tälta i trädgården ...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det finns säkert bättre kompakta gasbrännarkök än just det från Biltema.
Dock är det väldigt prisvärt och funkar bra.
Om jag skulle ge mig ut på att ensam korsa Alaska till fots och bara haft med en köksbrännare hade jag nog tagit mig en funderare till.
För mitt friluftsliv funkar den dock ypperligt.

Dessutom har inte Biltema egna gasköksbrännarfabriker, det kommer nog från samma fabrik som vad andra kök med flashiga loggor och goda PR-avdelningar gör...
Det viktigaste är att jag kan värma kaffevatten när de stänger ner elen. Den ljumma slatten får bli till armhålorna.
Hoppas även att den går att kombinera med mitt spritkök för 35 kr från överskottet i Färjestaden.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
På förekommen anledning.
Om du köper gas på Biltema så kolla att din brännare ansluter korrekt till tuben och att det tänder och brinner OK.
Tydligen har det varit kvalitetsproblem med anslutningen på flaskorna coh några brännare har inte förmått att öppna ventilen i flaskan.
Trist att sitta ute i busken och äta kallrörd frystorkad.
Skickade bud och har inte fått kitet än. Han som handlade har bättre koll på gas och kopplingar än jag. Testa återstår således. Bra att veta!

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det är alltså Biltemas nya flaskor som är problemet, inte brännarna (oftast).
Är det båda sorterna? De har ju en som har isobutan med, brukar väl kallas för vintergasol. Vet dock inte om det är tillräckligt med isobutan för att kallas vintergasol.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Är det båda sorterna? De har ju en som har isobutan med, brukar väl kallas för vintergasol. Vet dock inte om det är tillräckligt med isobutan för att kallas vintergasol.
Jag kan inte svara på om det gäller båda sorterna.
Jag har klarat mig undan bekymmer men på en del friluftsforum är det en del som haft återkommande problem med just Biltemaflaskor.
Det är ju en liten insats att testa när man fått hem flaskan, jämfört med att upptäcka det på fjället tex.
@ Brooklyn, korrekt, anda flaskor, t ex från Jula är OK.

Biltema bytte leverantör till Rumänien eller nåt o då började problemen.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det är det nya artikelnumret (jfr i katalogen, skall finnas två olika i resp storlek) och jag tror att de inte heller har en likadan skyddshatt som den på bilden.
Det var något mysko med det när jag var där och kollade. De artikelnr för passande tuber som stod rekommenderade på spisförpackningen fanns inte. Ska kollas när jag får prylarna i dagarna.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
I den tråden finns länk till en annan tråd på Utsidan med mer info.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
I den tråden står det att den "gamla" funkar bra, om det finns några kvar. När jag kollar verkar det finnas massor i butikerna. Om de nu inte har saldofel och markerar att de har kvar om de har den nya. Den gamla är den som innehåller isobutan. Ska ta en tur till Biltema i morgon och köpa 4 st 17-614 som enligt saldo ska finnas 60 st kvar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag var ute med grabben och tältade härom veckan, första gången bara han och jag, och självklart grillade vi korv också, det är något med eld, det är avslappnande och rogivande.
Ja, och så kan man värma vatten så man slipper äta kallrörd torrmat också...

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Men hur smakar den?
Pet håller för sprit.

Pet är desutom klassad som tryckbehållare och tål faktiskt campinggas ala butan men utan säkerhetsmarginaler som man har med engångsbehållare till 95 grader innan dom brister hydraliskt , här sker det ka ske vid 30 grader

Pet är dock inte vattentätt utan det diffunderar ut , prova en flaska minervatten under många år nivån minskar

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
I den tråden står det att den "gamla" funkar bra, om det finns några kvar. När jag kollar verkar det finnas massor i butikerna. Om de nu inte har saldofel och markerar att de har kvar om de har den nya. Den gamla är den som innehåller isobutan. Ska ta en tur till Biltema i morgon och köpa 4 st 17-614 som enligt saldo ska finnas 60 st kvar.
Fanns massor kvar på Biltema Visby i alla fall.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det är det nya artikelnumret (jfr i katalogen, skall finnas två olika i resp storlek) och jag tror att de inte heller har en likadan skyddshatt som den på bilden.
De nya har en svart och tillplattad hatt. Jag kollade i Uppsala idag och där fanns bara de nya modellerna nu.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
De nya har en svart och tillplattad hatt. Jag kollade i Uppsala idag och där fanns bara de nya modellerna nu.

Tack för kollen!

Tur att det finns andra leverantörer. Måste säga att jag till dags dato har upplevt stor ojämnhet med Biltemas behållare, oavsett variant. Kanske det ändå är så att kvalitet lönar sig? :va

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin