Friluftstråden

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kängor, köpte Lowa istället för Meindel.

Frågade runt bland både FM och poliser jag känner, alla sade det är samma typ.

Trams, Lowa kan inte mäta sig.
Så Lowa är sämre? Jag har bara kört med Meindl på senare år och drabbas aldrig av skavsår eller känner att fötterna är det som ger upp först. Stooooor skillnad mot tex m/90-känga och till och med den gamla Fort Bragg som jag hade på 90-talet (och den var ändå inte dålig). Just nu är det den tunga och kraftiga Combat Extreme jag använder mest. Det är som att dra på sig en slalompjäxa, men när man väl är på språng så känns det inte så och den tål tung packning. Gel-ilägg som extra stoppning.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Fick svar från Aspen - det funkar med alkylatbensin. Primusköket jag köpte har tre olika munstycken för gas/bensin/fotogen/diesel. Provkörde med Julas alkylatbensin o det funkar j-kligt bra - intensiv låga o ingen lukt. Bra mycket snabbare o mindre osande än det gamla Trangiaköket (som får leva vidare i form av kastruller o stekpanna men utan brännare)
Jag har ett Coleman bensinkök som går på (och är gjort för) vanlig 95 oktan, inget jag använder till vardags men som reserv (tex på hojen) är det ju jäkligt bra... bensin finns ju överallt och det jag har i garaget lagar jag mat på fram till jul.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Så Lowa är sämre? Jag har bara kört med Meindl på senare år och drabbas aldrig av skavsår eller känner att fötterna är det som ger upp först. Stooooor skillnad mot tex m/90-känga och till och med den gamla Fort Bragg som jag hade på 90-talet (och den var ändå inte dålig). Just nu är det den tunga och kraftiga Combat Extreme jag använder mest. Det är som att dra på sig en slalompjäxa, men när man väl är på språng så känns det inte så och den tål tung packning. Gel-ilägg som extra stoppning.
Ja jag tycker dels skinnet är sämre och dessutom släpper membranet inte ut lika mycket fukt. Slapp snörning också. De är helt okej ändå men om jag jämför med Meindel är så skillnad.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag har ett Coleman bensinkök som går på (och är gjort för) vanlig 95 oktan, inget jag använder till vardags men som reserv (tex på hojen) är det ju jäkligt bra... bensin finns ju överallt och det jag har i garaget lagar jag mat på fram till jul.
Det var mer prepper-tanken som slog till..... Vi har räddat oss igenom ett antal elavbrott pga stormar med Trangiaköket, men det tar en j-la tid. När de nu näst intill lovar styrda elavbrott i vinter så vill jag ha något snabbare alternativ att ta till:mad:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Orkar inte leta igenom tråden men hoppas ändå någon vill svara på om man kan ha T-röd i Petflaska? (Utan att den smälter eller läcker.)
Isf räcker en sån där 33cl lokaflaska gott och väl till mina små exkursioner.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Man KAN ha det, men det finns flera anledningar till att speciella bränsleflaskor är både stadigare utförda och inte särskilt dyra.

Men ni som är tillräckligt gamla minns ju plastflaskan till jägarkökens sprit.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Man KAN ha det, men det finns flera anledningar till att speciella bränsleflaskor är både stadigare utförda och inte särskilt dyra.

Japp. Vilket skräp.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

"KAN", räcker för mig. Packar ändå i försluten påse och gillar fungerande prylar som finns till hands.
Kör ett test här och ska misshandla den lite också. Har ju inga korvlådor utan packar i mjuk väska, (med styv ram) på passagerarplats, alternativt en något för stor drybag och sådant som är av värde resp snabbt tillgängligt i ryggsäcken. Måste tåla en del.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Kängor, köpte Lowa istället för Meindel.

Frågade runt bland både FM och poliser jag känner, alla sade det är samma typ.

Trams, Lowa kan inte mäta sig.
Som certified hillbilly trampar jag konsekvent omkring i midlåga kängor. Gjort av med några par meindl kansas gtx, tror jag de heter. Gillar dem för ergonomin men väldigt lite annat. De varar upp till ett år, daglig användning. (De är på fram till sanden börjar vid det årliga doppet, som ibland inte blir av.1000 mil på mc, alltså drygt halva säsongen, sen vill tårna titta ut.)
När pandemin kom befann sig senaste paret i stadiet upplösning. Allt var slut utom deras föredömliga snören.

Ner till lokala jaktbutiken där det endast fanns motsvarande lowa. Nu ger de upp. Sulan är söndertrampad så det mjuka kommer fram, sömmarna står som spoilers men några delar har klarat sig, t ex har jag inte slitit hål med växelpedalen, ( ja, jag kör i dem också).

Tyvärr funkar de inte lika bra ergonomiskt. Man ska ha t ex ha plattare fot och jag blir trött i ryggslutet jämfört med meindls föredömligt låga häl och högre tådel.

Nu rör jag mig i sniksegmentet men kan konstatera att livslängden på dessa jämförbara kängor var till lowas fördel med mer än det dubbla.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Salomon Quest 4D är annars ok och "industristandard" för dom som kört Meindl mid skinn med Gtex innan.Mycket lättare och lite kortare livslängd men andas bra tack vare syntet.Finns i tactical black för den kräsne

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det var mer prepper-tanken som slog till..... Vi har räddat oss igenom ett antal elavbrott pga stormar med Trangiaköket, men det tar en j-la tid. När de nu näst intill lovar styrda elavbrott i vinter så vill jag ha något snabbare alternativ att ta till:mad:

Ja, sprit binner inte speciellt varmt, men jag tycker det funkar bra hemma dom få gånger jag har behövt använda det.

Ska man ha något snabbt som beredskap för elavbrott ska man ju ha gasol, där är ju snarare problemet att kunna köra tillräckligt liten låga för att det inte ska bränna i botten.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ja, sprit binner inte speciellt varmt, men jag tycker det funkar bra hemma dom få gånger jag har behövt använda det.

Ska man ha något snabbt som beredskap för elavbrott ska man ju ha gasol, där är ju snarare problemet att kunna köra tillräckligt liten låga för att det inte ska bränna i botten.
Funkade bra med bensin - snabbt varmt, förutom 45 sek förvärmning av brännarhuset, den tiden slipper man med gas.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Funkade bra med bensin - snabbt varmt, förutom 45 sek förvärmning av brännarhuset, den tiden slipper man med gas.
Har du trangiakök med traditionell brännare kan det vara ide att komplettera med trangias gasbrännare. Du har flexibiliteten att välja den brännare du vill och har möjligheten att nyttja flera olika bränslen.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Bara för att bilder är trevligt och motivet ligger i trådens riktning...
52352cfcde199bc77e3ba23a5f143e60.jpg

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jo, nog är det en biltemabrännare. Mycket nöjd med den. Både kvalitet och inköpspris lämnar få saker att önska.
Nu har jag införskaffat en slik. Tyckte den på 3 kW verkade lurig och den har ju fått kritik för att kärlen trillar av. Något mer kompakt annars. Hoppas denna på 2.6 kW duger. Jag tänker att du är en kvalitetsmedveten herre.

Det är om jag inte beställer ett sånt här kit, mer kräm. Tackom för öppet köp:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag håller på och kittar upp mig för mer uteliv nu. Har sprit/gasol-kök redan, men skaffade ett för eldning med trä och kottar bara för att ha som komplement. Vattenrenare och mjuka dunkar och en riktigt trevlig yxa (passar fint som nödutrustning i bilen också).

Självuppblåsande liggunderlag och kudde för bättre komfort efter att jag märkt att kroppen inte längre gillar vanligt liggunderlag på hård mark, om det ska bli någon kvalitet på sömnen. Blev Sea To Summit och är mycket nöjd. Fokus på kompakt men med komfort. Screenshot_20221006-212601-419.jpgScreenshot_20221014-190822-045.jpgScreenshot_20221006-212630-221.jpgsea-to-summit-comfort-light-self-inflating-isomatte.jpg

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Nu har jag införskaffat en slik. Tyckte den på 3 kW verkade lurig och den har ju fått kritik för att kärlen trillar av. Något mer kompakt annars. Hoppas denna på 2.6 kW duger. Jag tänker att du är en kvalitetsmedveten herre.

Det är om jag inte beställer ett sånt här kit, mer kräm. Tackom för öppet köp:

Det finns säkert bättre kompakta gasbrännarkök än just det från Biltema.
Dock är det väldigt prisvärt och funkar bra.
Om jag skulle ge mig ut på att ensam korsa Alaska till fots och bara haft med en köksbrännare hade jag nog tagit mig en funderare till.
För mitt friluftsliv funkar den dock ypperligt.

Dessutom har inte Biltema egna gasköksbrännarfabriker, det kommer nog från samma fabrik som vad andra kök med flashiga loggor och goda PR-avdelningar gör...

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
På förekommen anledning.
Om du köper gas på Biltema så kolla att din brännare ansluter korrekt till tuben och att det tänder och brinner OK.
Tydligen har det varit kvalitetsproblem med anslutningen på flaskorna coh några brännare har inte förmått att öppna ventilen i flaskan.
Trist att sitta ute i busken och äta kallrörd frystorkad.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka