Friluftstråden

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
En ziljon kokkärl som aldrig används annat än som prydnader på en hylla.

Men vi har väl alla våra laster. Min fru brukar med förebrående ton säga till mig när jag ligger i soffan och blocketsurfar: ”…men inga fler tält nu va?”

Jag spelar oskyldig.

e369637229e7e737fd1c2c9d6db9e429.jpg

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
En ziljon kokkärl som aldrig används annat än som prydnader på en hylla.

Men vi har väl alla våra laster. Min fru brukar med förebrående ton säga till mig när jag ligger i soffan och blocketsurfar: ”…men inga fler tält nu va?”

Jag spelar oskyldig.

e369637229e7e737fd1c2c9d6db9e429.jpg
Min fru är lyckligt ovetandes om vad jag hamstrat upp i de där kartongerna i förrådet.

Men alla par kängor i hallen åkte jag dit på eftersom ingen annan i familjen har storlek 45.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Är det något skrytvärde i att ha jättemånga tält och kokkärl?
Är friluftsliv en prylsport?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Är det något skrytvärde i att ha jättemånga tält och kokkärl?
Är friluftsliv en prylsport?
Många kokkärl var det i filmen... ställda ett och ett istället för i varandra som varje vettig människa gör. :fakta

Nej, friluftsliv handlar om intresse och förvärvad kompetens. Lägger man mellan 15 och 30 nätter årligen i tält 1-2-3-4 personer så brukar det efter 42 års aktivt friluftsliv bli så att man skaffar olika tält för olika ändamål. Liksom kök, sovsäckar, knivar osv. Kan trösta dig med att jag är ointresserad av jaktprylar och jagar med samma gamla M98 i alla år.
För mig är hojintresset också ett sätt att idka friluftsliv och besöka platser jag tidigare inte besökt. Eller besöka trevliga platser igen.

Jag kan trösta dig med att alla tält på bilden (jag har fler) har i slutändan varit gratis tack vare ett ganska aktivt köp/säljande av begagnade prylar vilket även kan vara ett nöje i sig. Funkar likadant med begagnad MC-utrustning där man med tiden kan bygga upp en bra garderob utan att lägga ut några pengar egentligen.

Sedan kan man låna ut ett tält till ungarna när de åker på roadtrip, till någon kompis som vill testa över en helg, till någon släkting som skall fjällvandra osv. Trangiakök ligger undanstoppade i olika stugor, hos ungarna och i förrådet. Brukar köpa för en femtiolapp eller så på återvinningsmarknaden eller loppis. Sedan har jag några andra kök också för olika bränslen och ändamål... Begagnatmarknaden är oändlig.

Men jag måste få fråga utifrån en rätt stor elefant i rummet:

Kör du ens motorcykel eller går allt bara ut på att ställa näsvisa frågor och lajva på forum och nu råkade bara bli SH?

Du kan svara i en egen tråd, denna handlar om friluftsliv.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Det var inte meningen att ni skulle dissa Simon, a bloke in the woods. Gå gärna in på hans kanal och kolla lite på de filmer han lagt upp. Han är ute i naturen en hel del och verkar ha hållit på i många år.
Han gillar Sverige och svenska produkter. Har paddlat här i Linder kanoter, kör med fjällräven kläder, Trangiakök armens snuskburkar i rostfritt och aluminium mm osv. Han gjorde pizza bl a i en snuskburk. Det gjorde aldrig vi när jag gjorde lumpen.
Jag har sett att han använt det mesta av de grejerna han visade upp. Kanske inte alla gjutjärnsgrytor men några. Bakar bröd i en bl.a. Hur mycket han samlar på sig men inte använder har jag inga synpunker på alls. Jag tänkte inte ens tanken.
Han har olika utrustning beroende på hur han förflyttar sig dvs går, cyklar, paddlar eller åker Land Rover med taktält.

För länge sedan hade jag en båtforumkompis som samlade på Primuskök och lampor Han renoverade och försökte använda de flesta lite då och då. Vi tyckte att det var lite kul att snöa in på något sådant. De flesta av oss gillade nördandet.

Hur Simon ställt upp sina kärl mm på hyllor har jag inga problem med alls. Är det Jante som spökar?

Jag tänker att det måste vara kul att komma ut i boden och plocka ihop utrustningen till nästa tripp utifrån årstid och transportmedel mm.

Jag har nu sovit runt 30 nätter i mitt 5 kilos 4Bikers-tält. Mellan 2 och 27-28 grader. I regn och blåst. Det värsta var vid Gardasjön när jag gick upp för att jag trodde att TDMen skulle blåsa bort eller omkull. Då fäste jag en lina till på långsidan på tältet. Aldrig regnat in eller runnit in vatten från marken. Jag är supernöjd med tältet och vill inte byta.

Jag är i stort sett nöjd med all min utrustning som har varit samma dessa 30 nätter. Min dunsovsäck är från 1980-81 tror jag. Mitt gasolkök har jag fått av mina barn. Tänkt till båten. Funkar fint till mitt bord som går ner i topboxen.
Min utrustning väger ändå mindre än en normalviktig kvinna. I alla fall som de vägde på 80-90-talet.
Besticken tar jag från bestickslådan i köket.
Det självuppblåsande liggunderlaget från Biltema behövde ett 3/4-dels gammalt liggunderlag för att bli skönare på långtrippen. Nu senast blåste jag upp det med munnen med den kondens som följer med. Blev helt ok. Får se vad som händer med liggunderlaget

Några skogsmullebyxor har jag inte. Ni vet sådana som kvinnor har när de går med barnvagnen, eller män med hund. Svart tyg på knäna och röven och en piffig färg på resten. Jag har jeans. Inga kamokläder alls. Jag har en militärgrön tisha.

Visst det är ett jäkla prylbögeri friluftslivet. Mina grejer funkar för mig. Räcker så.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det var inte meningen att ni skulle dissa Simon, a bloke in the woods. Gå gärna in på hans kanal och kolla lite på de filmer han lagt upp. Han är ute i naturen en hel del och verkar ha hållit på i många år.
Han gillar Sverige och svenska produkter. Har paddlat här i Linder kanoter, kör med fjällräven kläder, Trangiakök armens snuskburkar i rostfritt och aluminium mm osv. Han gjorde pizza bl a i en snuskburk. Det gjorde aldrig vi när jag gjorde lumpen.
Jag har sett att han använt det mesta av de grejerna han visade upp. Kanske inte alla gjutjärnsgrytor men några. Bakar bröd i en bl.a. Hur mycket han samlar på sig men inte använder har jag inga synpunker på alls. Jag tänkte inte ens tanken.
Han har olika utrustning beroende på hur han förflyttar sig dvs går, cyklar, paddlar eller åker Land Rover med taktält.

För länge sedan hade jag en båtforumkompis som samlade på Primuskök och lampor Han renoverade och försökte använda de flesta lite då och då. Vi tyckte att det var lite kul att snöa in på något sådant. De flesta av oss gillade nördandet.

Hur Simon ställt upp sina kärl mm på hyllor har jag inga problem med alls. Är det Jante som spökar?

Jag tänker att det måste vara kul att komma ut i boden och plocka ihop utrustningen till nästa tripp utifrån årstid och transportmedel mm.

Jag har nu sovit runt 30 nätter i mitt 5 kilos 4Bikers-tält. Mellan 2 och 27-28 grader. I regn och blåst. Det värsta var vid Gardasjön när jag gick upp för att jag trodde att TDMen skulle blåsa bort eller omkull. Då fäste jag en lina till på långsidan på tältet. Aldrig regnat in eller runnit in vatten från marken. Jag är supernöjd med tältet och vill inte byta.

Jag är i stort sett nöjd med all min utrustning som har varit samma dessa 30 nätter. Min dunsovsäck är från 1980-81 tror jag. Mitt gasolkök har jag fått av mina barn. Tänkt till båten. Funkar fint till mitt bord som går ner i topboxen.
Min utrustning väger ändå mindre än en normalviktig kvinna. I alla fall som de vägde på 80-90-talet.
Besticken tar jag från bestickslådan i köket.
Det självuppblåsande liggunderlaget från Biltema behövde ett 3/4-dels gammalt liggunderlag för att bli skönare på långtrippen. Nu senast blåste jag upp det med munnen med den kondens som följer med. Blev helt ok. Får se vad som händer med liggunderlaget

Några skogsmullebyxor har jag inte. Ni vet sådana som kvinnor har när de går med barnvagnen, eller män med hund. Svart tyg på knäna och röven och en piffig färg på resten. Jag har jeans. Inga kamokläder alls. Jag har en militärgrön tisha.

Visst det är ett jäkla prylbögeri friluftslivet. Mina grejer funkar för mig. Räcker så.
Låter som en bra setup! :tummenupp
Det enda jag kan lägga till är att jag sover bättre sen jag bytte det själuppblåsbara liggunderlaget mot ett Everest uppblåsbart med fotpump.
Sedan använder jag inte längre Jeans på tripper över flera dagar då de har en förmåga att dra till sig fukt.
Jag har oftast ett par fuktavstötande Lundhags-byxor (edyl) i svart (klarar fläckar och sot).
Fickorna med blixtlås är en bonus då man(jag) inte tappar bort nycklar och plånböcker längre... :rodnar

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Låter som en bra setup! :tummenupp
Det enda jag kan lägga till är att jag sover bättre sen jag bytte det själuppblåsbara liggunderlaget mot ett Everest uppblåsbart med fotpump.
Sedan använder jag inte längre Jeans på tripper över flera dagar då de har en förmåga att dra till sig fukt.
Jag har oftast ett par fuktavstötande Lundhags-byxor (edyl) i svart (klarar fläckar och sot).
Fickorna med blixtlås är en bonus då man(jag) inte tappar bort nycklar och plånböcker längre... :rodnar
Jag har bytt till svedavia/svevia/svedea och då måste jag ha skinnställ när jag kör TDMen. Nu senast flydde jag värmen i Stockholm och körde med ett Craft underställ. Skönt. Ett par trasiga jeans att byta till, en långärmad bomullstisha plus några kortärmade funktionströjor. Jag skulle ju primärt bara åka Höga Kusten bron och kolla in Kramfors. Sen blev det ju Östersund, Sveg, Trollstigen och ett regnigt Ålesund. Kallt när man är spontan och packar för lite kläder. Såg XXL i Ålesund på vägen in men missade affärn på vägen ut. Man får bita ihop lite.
Ska kolla på liggunderlag. Tack för tips!

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Fick en retroaktiv födelsedagspresent av en polare i går. Känns som grym kvalité. Kullagrad utfällningsmekanism :bananaDSC_6861-01.jpeg

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kök för flytande bränsle - är det ok att köra Aspen 4T i dessa (lättare att få tag på än industribensin/heptan)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kök för flytande bränsle - är det ok att köra Aspen 4T i dessa (lättare att få tag på än industribensin/heptan)
Vad säger specen? Ofta är det ju den klassiska t-dojjan som ska eldas, om det inte är för lampor med fotogen eller paraffin.

Skickat från min moto g(100) via Tapatalk

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Vad säger specen? Ofta är det ju den klassiska t-dojjan som ska eldas, om det inte är för lampor med fotogen eller paraffin.

Skickat från min moto g(100) via Tapatalk
Primusköket det gäller -
Bra kvalitativ Industribensin eller PRIMUS PowerFuel, MSR® White Gas/Coleman® Fuel har en ren förbränning och lämnar nästan inga beläggningar i bränslesystemet. • Fordonsbensin bör endast användas undantagsvis, eftersom sådan innehåller tillsatser som är hälsovådliga och som dessutom lämnar beläggningar i bränslesystemet

Aspens bränslen är lämpade för motorsågar o dyl där man står många timmar om dagen i avgaserna så hälsovådligheten är antagligen minimal - frågan är vilka tillsatser den skulle kunna ha som inte lämpar sig för en brännare.......
Aspen 4T 40:-/l ca Primus 75:-/l

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kängor, köpte Lowa istället för Meindel.

Frågade runt bland både FM och poliser jag känner, alla sade det är samma typ.

Trams, Lowa kan inte mäta sig.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Allt beror på köket. ”Flytande bränsle” kan vara mycket…
Fick svar från Aspen - det funkar med alkylatbensin. Primusköket jag köpte har tre olika munstycken för gas/bensin/fotogen/diesel. Provkörde med Julas alkylatbensin o det funkar j-kligt bra - intensiv låga o ingen lukt. Bra mycket snabbare o mindre osande än det gamla Trangiaköket (som får leva vidare i form av kastruller o stekpanna men utan brännare)

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka