Friluftstråden

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tolkade honom som att man ska köra flytande bränsle i gasbrännaren. Det går nog att få till men jag vill nog inte vara den första som försöker.
Nej, när det är riktigt kallt kan man vända gasoltuben upp och ner och mata med flytande gasol, något som "gasolproffsen" sysslar med och kallar vätskematning.

Det är fullständigt idiotiskt då man aldrig får jämnt flöde utan det puffar och har sig.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, när det är riktigt kallt kan man vända gasoltuben upp och ner och mata med flytande gasol, något som "gasolproffsen" sysslar med och kallar vätskematning.

Det är fullständigt idiotiskt då man aldrig får jämnt flöde utan det puffar och har sig.

Har bara inträffat av misstag… huga.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kör alltid gasol på mina resor.
Enkelt att ha med, enkelt att få fyr, enkelt att "dosera", enkelt att stänga av och luktar inte.
Nu var det ju inte Trangia-brännare i lumpen men tyckte allt man värmde i snuskburken smakade T-dojja.
Har dock inte testat i väder under -3 nånting.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Gasol funkar ned till -15 ca fast med sämre effekt.

Tips: häll lite vatten (kallt går bra, typ sista ljumma i termosen) i botten av en kastrull. Ställ gasolflaskan i vattnet. Voilá! Gasen värms till dräglig temperatur och effekten ökar till normal. :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kör alltid gasol på mina resor.
Enkelt att ha med, enkelt att få fyr, enkelt att "dosera", enkelt att stänga av och luktar inte.
Nu var det ju inte Trangia-brännare i lumpen men tyckte allt man värmde i snuskburken smakade T-dojja.
Har dock inte testat i väder under -3 nånting.
Det var väl visst trangiabrännare?
Jag har för mig att vissa var stämplade Trangia på locken.
Men det var en större modell än vad som normalt medföljer hobbyköken

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Gasol funkar ned till -15 ca fast med sämre effekt.

Tips: häll lite vatten (kallt går bra, typ sista ljumma i termosen) i botten av en kastrull. Ställ gasolflaskan i vattnet. Voilá! Gasen värms till dräglig temperatur och effekten ökar till normal. :)
Annars kan man ju smälta lite snö och värma upp det med spritköket så man kan hålla gasolflaskan varm?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nä, knappast den vi använde.
Vi fick något som såg ut att passa till en billig fondue-gryta.
Typ denna:
Skärmklipp.PNG
Nu låg jag på A4 så vi fick den mesta maten färdiglagad.
Tror vi värmde med ovan 3-4 fältveckor max.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Optimus 91, om du tänker på jägarköken.

Den brännare som följde med snuskburken (kokkärl m/40) var kanske större, men lika lite Trangia för det. :) Hasselfors i Eskilstuna tillverkade.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Optimus 91, om du tänker på jägarköken.

Den brännare som följde med snuskburken (kokkärl m/40) var kanske större, men lika lite Trangia för det. :) Hasselfors i Eskilstuna tillverkade.

Jag var helt säker på att det fanns dom som hade Trangias "T" stämplat i skruvlocken till brännaren, så jag grävde fram mitt och kollade (jag har det mera lättdiskade men något tyngre rostfria setet).

Svea var enda stämpeln jag hittade.

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
IMG_20220421_195835.jpgIMG_20220421_195355.jpgIMG_20220421_195535.jpg
Gasol är bra skit o räcker länge till matlagning. 2 tuber räcker längre än lusten att kampa?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det är precis likadan brännare jag köpte före vintern. Med kastruller, en liten och en något större. Besticken ligger i plast i botten, sedan ovanpå det likadan Biltematub fast lite mindre, och brännaren i sin låda. Väldigt enkel att handha, piezo-tändning funkar hittills väldigt bra. Men har inte varit ute i fält med den än.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
d647a3d4e3987ea460acd4a3075cd6e1.jpg

Ammarnäs. Optimus Crux Lite (här med stor gasolflaska som egentligen inte ryms i köket). Kokar upp en halvliter vatten på en grisblink. Knappt någon gasåtgång med andra ord.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
d647a3d4e3987ea460acd4a3075cd6e1.jpg

Ammarnäs. Optimus Crux Lite (här med stor gasolflaska som egentligen inte ryms i köket). Kokar upp en halvliter vatten på en grisblink. Knappt någon gasåtgång med andra ord.

cdcadd38a4789d34131bbc03eff0b18c.jpg

Så ”långt” blir köket med stor gasolflaska i. Ryms precis i medföljande nätpåse men jag skall sy en större.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Finns ett kök som heter Optimus Vega , gaskök som går att köra vintertid till propans gräns på ungefär 40 minus.

Funktionen med köket är att man gasmatar nedåt +5

Vid använding i kyla så vätskematar man med upånertub.
Funktionen är att tuben innehåller kanske 70% butan och sedan en mix av isobutan/propan vara det sista som gasar och därmed kan trycksätta och mata köket med butanet/isobutanet nedåt 40

Man får inte köra uppåt med en gasbehållare för då gasar man bort drivgasen propan så att säga

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Kolla också på Optimus Polaris eller MSR Whisperlite i så fall.

Men avser man att laga mat vintertid bör man nog ändå välja annat bränsle än gasol…

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Kolla också på Optimus Polaris eller MSR Whisperlite i så fall.

Men avser man att laga mat vintertid bör man nog ändå välja annat bränsle än gasol…

Ja polaris rullar på allt , kommer snart tillsats säkert för flis :hihi

Lite slabb och underhåll med kök som rullar på bensin o diesel bör nämnas så klarar man sig med Vega är det cleant o enkelt val

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Upptäckte att jag behövde en kniv till.
En bra fällkniv är ju inte fel.
EKA Swede 8 wood.
Vass och med bra stål. Lagom storlek om man inte har allt för stora händer. Vackert trähandtag. Praktiskt bältesfodral.

e7484b048a688aae5b157977794b9d16.jpg
94bdff5b9bab2532bb622e19fbbe4d28.jpg

02e202dab83bc6450f3c92fb069b3221.jpg

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Campingplats och boende i familjetält.

Kanske inte är riktigt passande för ämnet i tråden men jag ställer litet frågor här ändå.

Frugan är uppvuxen med husvagn. Men av utrymmes-, kostnads- och körkortsskäl är en sån inte aktuellt nu. (bortsett från att tattartermos inte klingar väl hos mig.)

Så min idé är ett tält med ståhöjd och stor absid. Uppblåsbart istället för tältpinnar. Tältet ska vara anpassat för minst 4 pers men gärna 6.

Har någon av er, mina kamrater på forumet, någon input i form av erfarenheter att delge mig?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin