Friluftstråden

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
När vill man använda sprit (eller är det bensin?) och när vill man använda gasol?
Enda gången jag inte använder gas är när det är för kallt för gas.
Eller såklart i ett nödläge där jag inte har annat än sprit.
I nödlådan har jag alltid ett par liter Tenol ifall gasen tar slut.

Bonustips till ovana T-spritanvändare.
1. Brännaren skall ALLTID vara så sval att du kan hålla ett finger mot insidan innan du fyller på mer sprit.
2. Tenol är en blandning som inte sotar så mycket.
3. 5% vatten i spriten gör att den inte sotar om man bara har vanlig T-röd.
4. Vid -25C är T-sprit lite tjurig, lägg flaskan i sovsäcken, med säkert tät kork.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Enda gången jag inte använder gas är när det är för kallt för gas.
Eller såklart i ett nödläge där jag inte har annat än sprit.
I nödlådan har jag alltid ett par liter Tenol ifall gasen tar slut.

Bonustips till ovana T-spritanvändare.
1. Brännaren skall ALLTID vara så sval att du kan hålla ett finger mot insidan innan du fyller på mer sprit.
2. Tenol är en blandning som inte sotar så mycket.
3. 5% vatten i spriten gör att den inte sotar om man bara har vanlig T-röd.
4. Vid -25C är T-sprit lite tjurig, lägg flaskan i sovsäcken, med säkert tät kork.

Jag gör definitivt alla fel.
1. Jag fyller på när det har slocknat, är brännaren varm kallnar den när man fyller på, och att det förgasar lite gör bara att det är lättare att tända om.
2. Tenol är ju i princip Tdojja med vatten i, men dyrare
3. 5% vatten vet jag inte om det blir, men jag brukar droppa i lite i T-röd.
4. Har aldrig upplevt att det har varit tjurigt, men jag brukar förvärma brännaren lite för att det ska börja "gasa" fortare

Jag jobbade med en "proffsäventyrare" (cyklat genom hela länder, vandra i berg, osv)

Han friluftade nog vad som motsvarar 10 år hobbyfriluft på ett år och klarade sig fint med vettig hobbyutrustning.

Det enda han var noga med var bra kläder och skor, en kniv är en kniv, ett kök är ett kök, ett tält är ett tält liksom (inom rimliga gränser)

Visst skulle han ha kunnat koka en liter vatten fortare med ett annat kök, eller sparat 47 gram på en titanspork iställer för 2 vanliga bestick hemifrån.

Han hade inte ens en Bripe utan en vanlig kaffepanna.

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
När vill man använda sprit (eller är det bensin?) och när vill man använda gasol?
Gasol använder man när man kan få tag i gasol och företrädesvis sommartid.
Snabbt, reglerbart, sotar inte. Kan vara knivigt att få tag i gasol var som helst...

Sprit använder man när man inte kan få tag i gasol, lätt att få tag i, tyst och billigt. Enkelt och säkert.

Bensin använder man vintertid och när man vill vara bränsleoberoende, kräver lite mer handhavande och meck som rengöring och skötsel. Effektivt.

Ett Trangia är alltid ett spritkök i grunden, sedan kan man köpa till olika typer av brännare för olika bränslen. Spritbrännaren har man i reserv.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tenol brukar vara etanol med en viss procent metanol i.
Jag såg att det bara var 10 spänn dyrare per liter om man köpte enlitersflaskor, men T-dojja på dunk är nog fortfarande billigare.

Någon skrev att Tenol brann varmare är T-röd också, men det måste väl vara marginellt?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag såg att det bara var 10 spänn dyrare per liter om man köpte enlitersflaskor, men T-dojja på dunk är nog fortfarande billigare.

Någon skrev att Tenol brann varmare är T-röd också, men det måste väl vara marginellt?
T-röd kan man köpa på dunk som sagt...

Ingen aning om spec på Tenol, vill man köra sotfritt och dyrare kör man ju gasol.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
T-röd kan man köpa på dunk som sagt...

Ingen aning om spec på Tenol, vill man köra sotfritt och dyrare kör man ju gasol.
Att jag tog upp Tenol är för att det är ett bättre alternativ om nu ändå ska ha en eller flera flaskor i t tex prepperlådan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Att jag tog upp Tenol är för att det är ett bättre alternativ om nu ändå ska ha en eller flera flaskor i t tex prepperlådan.
Vad är Tenol bättre på förutom att sota mindre? (Sotar gör det)

Tänker på tillgänglighet och möjlighet att använda till annat. Inte en retorisk fråga utan jag är intresserad av varför man skall köra med det istället.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad är Tenol bättre på förutom att sota mindre? (Sotar gör det)

Tänker på tillgänglighet och möjlighet att använda till annat. Inte en retorisk fråga utan jag är intresserad av varför man skall köra med det istället.

Vad ska du använda det till?
Ska det eldas?
Annars brukar man kunna köpa frostskyddssprit till lastbilar skitbilligt (i jämförelse) i stordunk.

Jag vet att en del frostskydds-sprit märken innehåller någon form av smörjmedel, men brinner gör det.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vad är Tenol bättre på förutom att sota mindre? (Sotar gör det)

Tänker på tillgänglighet och möjlighet att använda till annat. Inte en retorisk fråga utan jag är intresserad av varför man skall köra med det istället.
Det är för min del endast för att det sotar mindre som jag väljer det.
Eller slår lite vatten i T-dojjan.
Energiinnehåll vet jag inget om tyvärr.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vaddå, är inte T-dojja lagringsbeständig?
Jag har nog 10 liter T-dojja utspridd i garage/uthus/hus

Det är klart det kan ju kanske börja smaka plastdunk efter ett tag...
N missförstod du mig nog.
Det är inte p g a lagring jag väljer Tenol utan för att jag tycker de tär bättre.
Och om jag nu ändå ska ha några liter i prepperlådan så kan man ju ha det bästa.
Nu har jag i o f s mängder med gasburkar som omsätts varje sommar då jag har en liten gasolgrill med till bandagarna.
Överväger att köpa en övergångsslang med regulator för att driva lilla grillen från en PC10 men slangen kostar en femhundring, det blir många biltemagasburkar för det.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad ska du använda det till?
Ska det eldas?
Annars brukar man kunna köpa frostskyddssprit till lastbilar skitbilligt (i jämförelse) i stordunk.

Jag vet att en del frostskydds-sprit märken innehåller någon form av smörjmedel, men brinner gör det.

Nä jag bara undrade ifall det fanns några väsentliga fördelar utom att det sotar mindre. T-röd har man ju alltid hemma och i bilen annars (någon deciliter i spolarvätskan tar bort salthinnan).
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Etanol har mer energi per kg än metanol, vilket väl kan vara av intresse om man ska bära på bränslet i fjällen eller så.
Metanol har högre flamtemperatur än etanol.

Men jag är inte säker på att den högre flamtemperaturen nödvändigtvis betyder att vattnet kommer koka snabbare med metanol för metanol kräver också mer luft, dvs mer bulkmassa av luft som dras med och och värms påverkar nog inte spritkökets verkningsgrad positivt.
Den som äger två spritkök kanske kan testa och jämföra tiden till kokning med resp bränsle.

Som jag lärt mig nån gång så blandar man väl metanol bara för att det inte ska sota ner prylarna. Och man blandar inte mer metanol än nöden kräver. Iofs kanske av säkerhetsskäl då metanol har en osynlig flamma vilket inte är helt idiotsäkert.

Själv kör jag bara gas, även vintertid funkar det om det inte är för kallt. Dessutom får man inte ut all gas på vintern men det är bara att spara gasbehållaren till sommaren så kan man krama ur dom lite till. Mitt kök ligger i firmabilen så vikten saknar eg betydelse.
Gasen är ju dessutom så mycket lättare att reglera, när man gör kokkaffe. Eller vill koka någonting långsamt.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Du kan ju vätskemata din gasbrännare när det är kallt ute, men det rekommenderas bara till den som vet vad man gör.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du kan ju vätskemata din gasbrännare när det är kallt ute, men det rekommenderas bara till den som vet vad man gör.
Eller så använder man ett bränsle som är flytande från början och inte fryser, som till exempel... Sprit?

Att vätskemata med gasol är ett recept på stora eldpuffar när man minst anar, visst det ser fränt ut, det ser också fränt ut när räddningshelikoptern kommer och hämtar brännskadade på fjället.

Gasol är inte värt pysslet för att laga mat, speciellt inte när det är kallt.
Med det sagt så har jag ett gasolkök också, för hemmabruk, inomhus, jag tänker inte bära det och gasolflaskorna på fjället.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eller så använder man ett bränsle som är flytande från början och inte fryser, som till exempel... Sprit?

Att vätskemata med gasol är ett recept på stora eldpuffar när man minst anar, visst det ser fränt ut, det ser också fränt ut när räddningshelikoptern kommer och hämtar brännskadade på fjället.

Gasol är inte värt pysslet för att laga mat, speciellt inte när det är kallt.
Med det sagt så har jag ett gasolkök också, för hemmabruk, inomhus, jag tänker inte bära det och gasolflaskorna på fjället.

Jag tolkade honom som att man ska köra flytande bränsle i gasbrännaren. Det går nog att få till men jag vill nog inte vara den första som försöker.

På Trangias gasbrännare går ju gasledningen upp bredvid brännaren för att värma gasen innan den kommer till brännaren, det är nog bra även med flytande bränsle.
Men en så grov bränsleledning och flytande bränsle så blir ju flödeshastigheten väldigt långsam med risk för att bränslet kokar. Så den måste kanske dimensioneras om?

Sedan själva kranen undrar jag om det fungerar till finjustering av ett bränsle med så mycket högre densitet? Risken är att det blir någon slags on/off och då försvinner ju meningen med brännaren.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Etanol har mer energi per kg än metanol, vilket väl kan vara av intresse om man ska bära på bränslet i fjällen eller så.
Metanol har högre flamtemperatur än etanol.

Men jag är inte säker på att den högre flamtemperaturen nödvändigtvis betyder att vattnet kommer koka snabbare med metanol för metanol kräver också mer luft, dvs mer bulkmassa av luft som dras med och och värms påverkar nog inte spritkökets verkningsgrad positivt.
Den som äger två spritkök kanske kan testa och jämföra tiden till kokning med resp bränsle.

Som jag lärt mig nån gång så blandar man väl metanol bara för att det inte ska sota ner prylarna. Och man blandar inte mer metanol än nöden kräver. Iofs kanske av säkerhetsskäl då metanol har en osynlig flamma vilket inte är helt idiotsäkert.

Själv kör jag bara gas, även vintertid funkar det om det inte är för kallt. Dessutom får man inte ut all gas på vintern men det är bara att spara gasbehållaren till sommaren så kan man krama ur dom lite till. Mitt kök ligger i firmabilen så vikten saknar eg betydelse.
Gasen är ju dessutom så mycket lättare att reglera, när man gör kokkaffe. Eller vill koka någonting långsamt.

Så har jag lärt mig också. :)

Gasol är oslagbart enkelt - när man har tillgång till gasolflaska med gänganslutning, vilket kan vara svårare i vissa delar av Europa, gissningsvis även i andra delar av världen. Men förhållandevis dyrt och bulkigt om man är i fält länge utan möjlighet till påfyllning.

Jag kör gasol sedan 1986, har givetvis spritbrännarna kvar i reserv (aldrig använda) och har nästan alltid ett Coleman bensinkök i reserv med på hojen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tolkade honom som att man ska köra flytande bränsle i gasbrännaren. Det går nog att få till men jag vill nog inte vara den första som försöker.

På Trangias gasbrännare går ju gasledningen upp bredvid brännaren för att värma gasen innan den kommer till brännaren, det är nog bra även med flytande bränsle.
Men en så grov bränsleledning och flytande bränsle så blir ju flödeshastigheten väldigt långsam med risk för att bränslet kokar. Så den måste kanske dimensioneras om?

Sedan själva kranen undrar jag om det fungerar till finjustering av ett bränsle med så mycket högre densitet? Risken är att det blir någon slags on/off och då försvinner ju meningen med brännaren.

Det finns multibränslekök som kan matas med gasol eller bensin/fotogen, men de är förstås byggda för det. Kan absolut vara ett bra alternativ men det känns inte som att det är det mest robusta valet (det är sprit).
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det ingen som testat att elda Trangiaköket med bensin då? Tänker alltså som nödfall, för bensin har man ju vanligen med sig i hojen.
Bortsett från att det lär bli sotigt värre än någonsin så borde maten i alla fall bli varm.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top