Friluftstråden

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Jag har tre tält nu. Ett Fjällräven två-mans, som är över 40 år gammalt. Superbra, men pyttelitet. Mitt 3-mans tunneltält från Everst funkar fortfarande, men börjar bli slitet efter 30 år. Senaste tältet köpte jag från louis.de för några år sedan. 2-man hojtält som jag är grymt nöjd med. Så det är ett större tält som fattas i setupen.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Borgafjäll tror jag mitt (Nja min fars var det nog) bästa, fina, och väldigt dyra "fjälltält! hette som jag och min blivande fru lastade in i bilen 1992 mot Spanien. Detta 80-tals tält gjorde ingen lycklig! Förvånad att det blev ett bröllop några år senare.....

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
En polare är insöad på tält och vad som är bäst kvalitet mm, jag kan kolla med honom. Men kika annars på vad folk använder som är ut på expeditioner och nördar in sig i tältande. Det finns några märken tydligen som håller i decennier och klarar orkaner om nu det är önskvärt.
I fjällvandrarvärlden som jag ibland ger mig in i är koncensus att du dör DireKKt om du inte har ett tält från Hilleberg.
Jag har tält från Sierra Designs och Jack Wolfskin just nu, båda helt OK.
Har använt Hilleberg, Bergans, Fjällräven, m fl genom åren. Alla har fungerat.
Man får anpassa sig efter vad man har med sig.
För MC-åkning tar jag mitt Wolfskin kupoltält med gott om plats och lite absid för matlgning i skitväder.

Hamamatsu

Sporthojsnörd
Gick med
23 Sep 2024
Hoj
Honda CB500X '23
Jag har tre men det jag föredrar är detta Terra Nova Laser Compact 2. Lagom stort, lätt och smidigt att sätta upp/ta ner. Tälten är ofta specade lite väl snålt, mitt det här är för 2 personer. Men då ligger man nästan som packade sillar. 1 person med lite packning är det perfekt för :)

2024-10-16 12_45_01-20220903_090923.jpg ‎- Bilder.png[/B]

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Någon som kan rekommendera en bra prisvärd tarp. Som både håller ihop när man spänner upp den och är vattentät på riltigt, dvs klarar ösregn en hel natt. Finns en uppsjö av alternativ på Amazon, men om någon kan rekommendera utifrån egen erfarenhet så vore det bättre.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Någon som kan rekommendera en bra prisvärd tarp. Som både håller ihop när man spänner upp den och är vattentät på riltigt, dvs klarar ösregn en hel natt. Finns en uppsjö av alternativ på Amazon, men om någon kan rekommendera utifrån egen erfarenhet så vore det bättre.
Jag har en billig Jack Wolfskin(?) som jag fått med i något begagnatköp. En kompis har en liknande. Inget jag skulle lita på under ösregn en hel natt.
En annan kompis har Hillebergs tarp, den litar jag på. Vilken är mest prisvärd? Oklart.

En tarp tillhör det man relativt enkelt gör själv, frågan är om det inte är smart att köpa duk och fålla samt montera öljetter själv? Eller köra med knop i hörnen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kolla Peter Persson på Youtube, han brukar testa allt möjligt i sina fantastiska filmer.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Hilleberg! Har du inte HB så dör du direkt.
Läs valfritt ute-forum så ser du också ljuset.

Jag gjorde min egen tarp (fånigt namn) av ett yttertält som jag sydde om lite.
Har alltid med mig som rastskydd och ibland som undergolv om det är blött på marken där jag vill ställa tältet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Har alltid med mig som rastskydd och ibland som undergolv om det är blött på marken där jag vill ställa tältet.
Just, man kan köpa ”spillbitar” av tältduk hos Hilleberg, svinbilligt. Jag gav 200 spänn för kanske fem år sedan för fem kilo blandade tygbitar, stora och små i olika material. Några långa dragkedjor (YKK) och lite annat.
Kolla deras outlet. 3x4 meter silnylon så är du hemma.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
IMG_0274.jpeg

Inte för att detta tillför något men det är min ”tarp” från ett gammalt billigt tvåmanstält från 80-talet. Rätt berest men ersatt. Det är det separata regnskyddet.
Gjorde iordning det och teleskopstolpen att ha vid längre camping i solgass eller ihållande regn. En veranda. Det är bara testat på den ledden. Ser knasigt ut. Kan ju sättas upp bredvid tältet.

Duger inte till att ersätta tältet om man ska ut med hund. 🙂

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Har kört med OK-s vita lättviktspresenning under många års Europaresor. Som extra regnskydd, golv i absiden, tak över matlagning i bilens baklucka osv osv. Väger knappt något, kostade 70 spänn om jag minns rätt. Prisvärt!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag hittade någon säljare av Silnylon-tarps på Ebay som även tillverkade efter mått.
Prispåslaget var litet, men däremot kunde man få vänta i veckor på tillverkningen.

Standardmått (väldigt många olika) fanns i lager och skickades omedelbart, han sålde även metervara/hela rullar

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Finns en butik i Finland som säljer alla tänkbara tekniska vävar. Orkar inte leta just nu (magsjuk)
Annars kan man ju gå till second hand-butikerna och hitta fina tält för några hundringar.
Min tarpväv kommer från ett tält inköpt 1980 och jag har sprayat duken med silikon och penslat sömmen med apoteksbensin och våtrumssilikon utrört till lagom smetigt.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Jag tycker också det är fånigt med amerikaniseringen av svenskan så jag försöker att använda äldre ord.
Nu är presenning inte svenskt heller utan är en försvenskad segelterm från portugisiska...
1736156950644.png

Jag köpte en sådan här när de hade rallis så det var bara dubbla OK-priset, 149 svenska pesetas. Liten och väger bara 650 gram så den har följd med på några träffar men ännu inte använts...

1736157700561.png

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Finns en butik i Finland som säljer alla tänkbara tekniska vävar. Orkar inte leta just nu (magsjuk)
Annars kan man ju gå till second hand-butikerna och hitta fina tält för några hundringar.
Min tarpväv kommer från ett tält inköpt 1980 och jag har sprayat duken med silikon och penslat sömmen med apoteksbensin och våtrumssilikon utrört till lagom smetigt.
Finsk, men kanske inte den du tänker på.

Många villhöver-saker iaf. 🙂

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping