Frukostalternativ isf bröd?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag har under åren försökt ta mig ifrån alla jäkla mackor till både frukost o kvällsmat, men hittar inget bra alternativ som inte består av sädesslag eller tar längre tid att fixa i ordning.

Mackor går snabbt, är billiga och kräver bara brödet, smör o ett pålägg = 2-3 minuters insats medan te kokar upp under tiden.

Någon som kan tipsa om alternativ till allt bröd...?
Godast hade ju varit ägg o bacon typ, men det tar tid att steka upp och blir lite väl mycket fett/kolesterol om man äter det varje morgon och/eller kväll.
Vill inte heller behöva köpa hem 5-6 ingredienser för att snabbt få lite frulle på morgonen.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Eh, jag undviker mackor just för att det tar så lång tid att bre varje morgon. Det är inte så att jag inte gillar god mat, bakelser och godis, men till vardags kan jag lika gärna äta malt innertak. Så till frukost käkar jag ca 3dl yoghurt, 2dl havregryn och 1tsk socker, det tar inte många sekunder att röra ihop, och går att äta på en minut ungefär. 2 glas vatten på det, så är jag redo att cykla mina 2 mil till jobbet :tummenupp

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
En proteinbar från Lidl. Kör jag av och till i perioder. Håller mig mätt till lunch.

Raderad medlem 51742

Guest
Nu är det ju visserligen också baserat på ett sädesslag, men havregrynsgröt som görs i mikron är annars ett snabbt alternativ. 1 dl havregryn, 2,5 dl vatten och lite salt i en skål körs ca 2,5 min i mikron, sen är det klart.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Jag som tycker gröt är förjäkla äckligt och inte orkar bre mackor på morgonen äter fil och flingor. Kanske diskvalificeras på punkten sädesslag, men tror iaf inte mina bran flakes är så illa ändå mtp sockerinnehåll och annat.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Kokt ägg är gott och bra. Går att förpreppa om man klarar av att äta det kallt.
Men tillagningen generar ingen disk och dessutom minimal arbetsinsats.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Min frukost är hallon, blåbär, gojibär, chiafrön, havregryn, solrosfrön å nyponpulver som blandas me yoghurt. ..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
För mig har Hjortronfil inneburit något som jag utan problem kan äta 365 morgnar per år utan att bli less. Müsli till.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Rågrut med mjukost eller greve vanlig ost kör jag med sen många år tillbaka. Ibland blir det annat hårt bröd ? käkar mycket frukt. Banan å annat för årstiden

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag äter majskakor, eftersom riskakor som jag åt förut eventuellt innehåller lite spår av arsenik på naturlig väg.
Gör en dubbel kaka med smör, två skivor skinka och ett stekt ägg. Det blir det till frukost då kolhydrater går snabbt ut i kroppen och kan således förbrukas under dagen.

Sen blir det husmanskost till lunch och ibland något mellanmål under dagen. Äter inte LCHF men mycket kött, sås och smör och typ 50/50 på tallriken med kött och fett/kolhydrater.

Sen till kvällen äter jag 10% Yoghurt med pumpafrön, mandelspån, torkade tranbär och äppelbitar. Och det för att fett tar längre tid för kroppen att bearbeta så då tycker jag att det passar bättre på kvällen.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag som tycker gröt är förjäkla äckligt och inte orkar bre mackor på morgonen äter fil och flingor. Kanske diskvalificeras på punkten sädesslag, men tror iaf inte mina bran flakes är så illa ändå mtp sockerinnehåll och annat.
Ja, havregrynsgröt måste ju vara något av det äckligaste som finns i matväg :zpy Jag är inte speciellt kräsen egentligen, men just havregrynsgröt får jag inte ner.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Nu är det ju visserligen också baserat på ett sädesslag, men havregrynsgröt som görs i mikron är annars ett snabbt alternativ. 1 dl havregryn, 2,5 dl vatten och lite salt i en skål körs ca 2,5 min i mikron, sen är det klart.
Havregrynsgröt äter jag som den är. Behöver inte tillagas. En djup tallrik, mjölk och lite socker eller sylt. KLART.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Eh, jag undviker mackor just för att det tar så lång tid att bre varje morgon. Det är inte så att jag inte gillar god mat, bakelser och godis, men till vardags kan jag lika gärna äta malt innertak. Så till frukost käkar jag ca 3dl yoghurt, 2dl havregryn och 1tsk socker, det tar inte många sekunder att röra ihop, och går att äta på en minut ungefär. 2 glas vatten på det, så är jag redo att cykla mina 2 mil till jobbet :tummenupp
- Det blir ganska mycket socker/kolhydrater i den där sammansättningen, men visst går det snabbt allright.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
- Det har jag kört också, men som sagt...havre.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
- Flingor o musli är tyvärr havre o korn o allt som växer på ängen. Gott o snabbt, men fått nog.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Kokt ägg är gott och bra. Går att förpreppa om man klarar av att äta det kallt.
Men tillagningen generar ingen disk och dessutom minimal arbetsinsats.
- Ja men jag tror inte att 5-6 ägg varje morgon är bra för kolesterolvärdet : )

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Jag äter majskakor, eftersom riskakor som jag åt förut eventuellt innehåller lite spår av arsenik på naturlig väg.
Gör en dubbel kaka med smör, två skivor skinka och ett stekt ägg. Det blir det till frukost då kolhydrater går snabbt ut i kroppen och kan således förbrukas under dagen.

Sen blir det husmanskost till lunch och ibland något mellanmål under dagen. Äter inte LCHF men mycket kött, sås och smör och typ 50/50 på tallriken med kött och fett/kolhydrater.

Sen till kvällen äter jag 10% Yoghurt med pumpafrön, mandelspån, torkade tranbär och äppelbitar. Och det för att fett tar längre tid för kroppen att bearbeta så då tycker jag att det passar bättre på kvällen.
- Majskakor ja..men frågan är hur de smakar. Hm..
Din kvällsmat är säkert bra, men ha alla de ingredienserna hemma året runt.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning