Det är helt korrekt att det ska lämnas av lipoproteiner för att reparera skadade cellväggar.Inte fästa(eller fastna). Lipoproteinerna ska ju lämna av kolesterol för att laga de skadade cellerna, eller cellväggarna snarare som består delvis av just kolesterol likt alla kroppens celler.
Det är inte brandbilen som orsakar branden även om man kan observera dessa samtidigt vid det brinnande huset.
Nej. Det fastnar inte någonstans.
Och då kan det vara den antiinflammatoriska egenskapen som statiner har som ger effekt, inte lägre kolesterol. Ta ett par ipren ist.
Däremot så verkar det som att när man har större mängder inflammation i kärlväggarna vilket har ett samband med höga nivåer av IGF-4 så kan det avsättas för stora mängder vilket gör att det blir en ansamling vid inflammationshärden som då leder till en förträngning och i kombination med andra blodkroppar som försöker göra sin sak med stor iver så kan det utvecklas till en propp eller förträngning som orsakar dåligt flöde.
Det är åtminstone så jag uppfattat det utifrån vad jag läst och efter diskussioner med hjärtläkare.
Sen är det väl förvisso så att det är en förenkling att säga att det fastnar på kärlväggen. Det korrekta är att inflammationen gör att kolesterol, blodkroppar, blodplättar och diverse annat tränger in i kärlväggen (Eftersom inflammation just har till syfte att göra transporten genom kärlväggar och cellväggar lättare) och sätter sig där. Det blir med andra ord avlagringar i kärlväggen vilket gör den tjockare och då blir det trängre även på insidan. I kombination med att detta gör cellväggen skrovlig vilket övar risken för att blodplättar ska koagulera där eller att röda blodkroppar ska ansamlas där så leder det till en risk för propp.
Men kontentan av det är att det är inflammationen som gör att man får blodproppar och förträngningar. Inte kolesterolet i sig. (dvs det är inte brandbilen som orsakar branden)
Vad gäller att det kan vara en antiinflammatorisk effekt av statiner och liknande som gör att man minskar risken för proppar vågar jag inte uttala mig utan att läsa på mer. Det verkar vara väldigt svårt att hitta entydig fakta på området eftersom det är relativt nedlusat med fakta från studier som finansierats av företag som vill sälja statiner.
Och som du säger. Man kan minska risken för proppar ganska mycket genom att äta små mängder acetylsalicylsyra vilket är en NSAID. Jag har inte sett några studier som säger detsamma om ibuprofen men jag finner det inte för osannolikt om det skulle kunna åstadkomma en liknande effekt baserat på att även det är en NSAID.