Frukostalternativ isf bröd?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja. Dom säger ju förvisso att dom sett ett samband. Men samtidigt så säger dom ju att man inte iakttagit någon påverkan på förhållandet mellan LDL och HDL. Den överväldigande majoriteten av studier som är gjorda på området under de senaste 20 åren har i stort sett samtliga kommit fram till att totalkolesterol inte har någon scignifikant korrelation till förekomst av hjärtkälrlsjukdom. HDL kolesterol har 5 undertyper och LDL har 7 undertyper. Av dessa är det 2 undertyper av LDL och 1 typ av HDL som har en viss korrelation. Dock är den korrelationen beroende av att det samtidigt finns inflammation i kärlväggen så att dom kan fästa där. Den inflammationen har en mycket stark korrelation till IGF-4 som i sig har en väldigt stark korrelation till intag av socker eller andra relativt snabba sockerarter.

Det betyder att om man håller ner intaget av onödigt socker (Genom att inte äta mat med stora mängder tillsatt socker) så får man inte någon mätbar risk för hjärt kärlsjukdom av förhöjt kolesterol.
Om man däremot äter mycket socker och därigenom har höga nivåer av IGF-4 så innebär det en risk att ha högt kolesterol eftersom det då är större risk att man har inflammationer i kärlväggen som kolesterolet kan fastna i.
Dock är det så att redan högt intag av socker leder till en avsevärd ökning som är mycket större.
Kontentan av det skulle vara att så länge som man inte äter mycket socker så är inte kolesterolet någon direkt riskfaktor. Samtidigt så får man en avsevärd ökning av risken om man äter mycket socker även om man har normala kolesterolvärden. Det är med andra ord mycket viktigare att dra ner på sockerintaget (utan att för den delen ge sig på ketodieter och liknande då dom har sina egna ganska stora risker) än att jaga kolesterol.
Gör du sålunda en större studie på en befolkning där dom flesta äter för mycket socker men varierar intaget av kolesterol och kolesterolbildande mat så kommer du att kunna få fram att kolesterolet orsakar hjärt-kärlsjukdomar eftersom det i just befolkningsgruppen som äter för mycket socker faktiskt är sant även om det inte är sant om man inte äter för mycket socker.

Exempelvis så uppskattar man att endast ca 1% av de som äter kolesterolsänkande läkemedel faktiskt har nytta av det då det endast är relevant för dom som har tidigare episoder av hjärt-kärlsjukdom. Men läkemedelsbolagen har en rätt rejäl kassako i dessa läkemedel då försäljningen av sådana globalt motsvarar BNP för en mindre nation. Så dom finansierar en hel del studier som tar fram resultat som styrker att deras läkemedel behövs och för att åstadkomma det så behöver dom då också studier som säger att kolesterol är farligt i alla lägen. vilket också går ganska enkelt att åstadkomma genom att välja ett försöksurval där intaget av socker är förhöjt. Det är väldigt enkelt i USA (och många andra västländer) där många äter alldeles för mycket dålig mat med tillsatt socker.

Min övertygelse är att det stora antalet studier som säger att kolesterol inte är någon avgörande faktor för hjärt-kärlsjukdomar är såpass mycket större än det lilla antal som säger att kolesterol är den stora skurken att jag känner mig trygg i att det faktiskt inte är kolesterolet i sig som är boven i dramat utan den är beroende av andra faktorer för att kunna ha effekt.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Att ägg i kosten ökar kolesterolvärdet i blodet vilket ökar risk för hjärtkärlsjukdom har varit känt länge.
Går inte att säga. Finns inga sådana studier som informerar om risk.

Det är ju miljoner, om inte miljarder år av positiva/negativa evolutionärt tryck som gjort att vi hamnat där vi hamnat som blivit inkodat i vårt dna. Varför skulle inte kroppen kunna reglera nivån av kolesterol själv där den i var given situation "bör" vara. Mer dietärt kolesterol-mindre kroppsegen produktion.
Överskott hamnar i toaletten - lite förenklat.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Dock är den korrelationen beroende av att det samtidigt finns inflammation i kärlväggen så att dom kan fästa där.
Inte fästa(eller fastna). Lipoproteinerna ska ju lämna av kolesterol för att laga de skadade cellerna, eller cellväggarna snarare som består delvis av just kolesterol likt alla kroppens celler.

Det är inte brandbilen som orsakar branden även om man kan observera dessa samtidigt vid det brinnande huset.

Om man däremot äter mycket socker och därigenom har höga nivåer av IGF-4 så innebär det en risk att ha högt kolesterol eftersom det då är större risk att man har inflammationer i kärlväggen som kolesterolet kan fastna i.
Nej. Det fastnar inte någonstans.

Exempelvis så uppskattar man att endast ca 1% av de som äter kolesterolsänkande läkemedel faktiskt har nytta av det då det endast är relevant för dom som har tidigare episoder av hjärt-kärlsjukdom.
Och då kan det vara den antiinflammatoriska egenskapen som statiner har som ger effekt, inte lägre kolesterol. Ta ett par ipren ist.

Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag avstår hursomhelst från för mycket äggula/vecka. Ingen rök utan eld när det diskuteras vetenskapligt.

Förresten provade jag majskakor med skinka o gurka på när jag kom hem från jobbet.
Det är dyr luft man betalar för. Gott, men det går åt ett gäng om man ska bli mätt.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Konserverade grejer då? Typ makrill eller bönor i tomatsås?
Passupp på bisfenolen bara.

07311041046760.jpg_1478267466603_master_axfood_400

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Käkar mandel bröd med ost o gurka samt ohejsligt med paprika tiil frulle.

5 Dl mandel mjöl
1dl sesamfrö
0,5 dl fiberhusk
1 dl solrosfrö
1,5 Msk bakpulver
1,5 tsk salt
3 dl creamfrech
50 gram fett/olja
6 stenhårt vispade ägg.

Vispa äggen stenhårt.
Släng i rubbet o rör runt tills fiberhusken stabiliserar blandningen.

Häll i en sockerkaks form in i ugnen i mitten i 200° i ca 30-40 min.

Låt kallna. Skit gott o man e mätt på en macka nötter i bra många timmar.

Till middag.

Div LCHF pajer sjukt gott fruktansvärt mätt, nackdel vikt tapp o gämt humör.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Frukost alternativ i så fall bröd? :va

Jag brukar hoppa frukost, lägger på kilon som tusan av skiten.

Brukar bli en fyra - fem koppar kaffe när man släpat sig till jobbet, och nåde den som öppnar sin käft innan första koppen är svept...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Sen ett år tillbaka äter jag ingen frukost och första målet för dagen är vid lunch (en sen lunch ofta). Bara svart kaffe med lite kokosolja i under morgon och fm. Sista målet blir tidig kväll. Äter två till tre gånger per dag och inget smått mellan. Dricker vad jag önskar och äter gärna gott och fett, men mellan målen är det åter igen bara kaffe eller vatten som gäller.

Detta för att inte spika insulin och för att under natt och morgon förbränna fett från bla inre organ och samtidigt svälta ut sjukdomar.

Intermittent fasta kallas det för och är en anpassning av hur kroppen är byggd för att äta. Vi ska inte stoppa i oss så fort vi blir hungriga. Det göder kroppsfett och bla cancer.

Resultatet är sänkt vilopuls med tio slag per minut. Bra blodtryck. Pigg och har mer ork. Psoriasis och annat skit har börjat dra sig tillbaka och vikten har gått ner sakta men säkert och likaså midjemåttet. Jag fick tips av en kollega och kollade sen upp ett par olika läkare som pratar om saken på YouTube. Skippar även gluten och komjölksprodukter sedan flera år och är nästan aldrig sjuk efter det. Finns saker som kroppen inte gillar med sånt. Jobbigt till en början, men man vänjer sig snabbt och äter annat gott istället.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag avstår hursomhelst från för mycket äggula/vecka. Ingen rök utan eld när det diskuteras vetenskapligt.

Förresten provade jag majskakor med skinka o gurka på när jag kom hem från jobbet.
Det är dyr luft man betalar för. Gott, men det går åt ett gäng om man ska bli mätt.
Mera smör, det är inte majskakorna du ska bli mätt på. Dom är bara ett handtag för påläggen ?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
- Det blir ganska mycket socker/kolhydrater i den där sammansättningen, men visst går det snabbt allright.
Nja, det blir ca 80g havregryn, 304kcal, varav 60% är kolhydrader, så 182kcal kolhydrater från havregrynen, så det är inte direkt några enorma mängder.

All frukt som alla vurmar för innehåller ju mestadels rent socker däremot, glukos och fruktos i olika blandning.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Grekisk, eller turkisk yoghurt ä, 10++% fetthalt. Cashew-, val-, eller paranötter och en tesked honung. Kan riggas kvällen före om man har riktigt brådis

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Käkar mandel bröd med ost o gurka samt ohejsligt med paprika tiil frulle.

5 Dl mandel mjöl
1dl sesamfrö
0,5 dl fiberhusk
1 dl solrosfrö
1,5 Msk bakpulver
1,5 tsk salt
3 dl creamfrech
50 gram fett/olja
6 stenhårt vispade ägg.

Vispa äggen stenhårt.
Släng i rubbet o rör runt tills fiberhusken stabiliserar blandningen.

Häll i en sockerkaks form in i ugnen i mitten i 200° i ca 30-40 min.

Låt kallna. Skit gott o man e mätt på en macka nötter i bra många timmar.

Till middag.

Div LCHF pajer sjukt gott fruktansvärt mätt, nackdel vikt tapp o gämt humör.
- Finns alla de där ingredienserna i ett normalt storvaruhus ens? : )
Nja, baka mat i ugn passar inte min livsstil tyvärr.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Äter inte frukost då jag vill ge mage och tarm lite vila med periodisk fasta. Barnen brukar vilja ha äpple, bär eller morot till frukost, samma som jag ofta äter till lunch. Sen äter vi rejälare mat på kvällen. Tycker hela kroppen känns bättre med det upplägget mot tidigare när jag åt tung mat tre gånger per dag.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
En annan stor fördel med att lära sig fasta/periodisk fasta är att många får mycket stabilare humör samt att man inte är beroende av att alltid få mat till bestämda tider.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
En annan stor fördel med att lära sig fasta/periodisk fasta är att många får mycket stabilare humör samt att man inte är beroende av att alltid få mat till bestämda tider.
Ska föreslå det för hustrun.
Hon fastar och jag dricker öl, då uppnås nirvana.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Majskakor och riskakor är ju på grund av att dom är så lätta inte direkt energirika. Däremot är glykemiskt index för dom inte direkt fantastisk så äter man större mängder av dom så kan det faktiskt vara negativt då de få kolhydrater dom innehåller är relativt snabba.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning