Frukostalternativ isf bröd?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Tackar för expertpanelens godhjärtade tips!

Dock är det sädesslag i 90% av alla förslagen, så jag får grubbla vidare.
Visst hade jag föredragit ett par stekta ägg och skinka till frukost, men vem har tiden på morgonen?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hm. Inga kolhydrater, fett, ägg eller socker.
Och inte förbereda.
Då är det väl bara yoghurt/fil med ev färsk frukt/bär kvar?

Sen finns proteinbröd, low-carb bröd om du fortfarande vill ha mackor men inte kolisar.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Fil/yoghurt, kvarg, prottedrink, keso?
Eller köttbiten som blev kvar från igår.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Hm. Inga kolhydrater, fett, ägg eller socker.
Och inte förbereda.
Då är det väl bara yoghurt/fil med ev färsk frukt/bär kvar?

Sen finns proteinbröd, low-carb bröd om du fortfarande vill ha mackor men inte kolisar.
- Mindre fett, brödprodukter och socker, inte total avsaknad av dem.
Men visst är det en kräsen meny jag listar. Snabb, nyttig och god är ofta det svåraste konceptet att nå.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Fil/yoghurt, kvarg, prottedrink, keso?
Eller köttbiten som blev kvar från igår.
- Ja jag har provat kvarg och prottedrink. Enda problemet med dem är att det blir väldigt lite variation över tid. Man byter ju liksom inte pålägg när man tröttnat.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
- Mindre fett, brödprodukter och socker, inte total avsaknad av dem.
Men visst är det en kräsen meny jag listar. Snabb, nyttig och god är ofta det svåraste konceptet att nå.
När jag körde LCHF som värst körde jag rester från middagen före som frukost dom dagar jag åt frukost.
Blev bra variation och 2 min i micron gick snabbt.
Men passar nog inte alla...

Raderad medlem 51742

Guest
Eller så kör man periodisk fasta och hoppar helt enkelt över frukosten. Extremt snabbt.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
- Ja men jag tror inte att 5-6 ägg varje morgon är bra för kolesterolvärdet : )
Det är väl mer hur pass genetiskt disponerad man är. Själv en smällfet gubbe som knappt kan förflytta sig till toan utan att flåsa hade perfekta nyttiga och dåligt kolesterolvärden i höstas, precis i mitten av det braiga spannet. Äter ägg.

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
- Majskakor ja..men frågan är hur de smakar. Hm..
Din kvällsmat är säkert bra, men ha alla de ingredienserna hemma året runt.
Majskakor med smör smakar som popcorn ?
Äggen, steker jag ett gäng i förväg och har i kylen för annars smälter smöret och blir bara kladd.

271647785_630959491339203_7629691586881529509_n.jpg

Och min hemgjorda müsli är enkel, dom grejerna finns på ganska stor påse i dom flesta affärer och sen häller jag upp dom såhär och har i en liten låda.

272226932_1067398767169294_2040049891648025017_n.jpg

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Det är väl mer hur pass genetiskt disponerad man är. Själv en smällfet gubbe som knappt kan förflytta sig till toan utan att flåsa hade perfekta nyttiga och dåligt kolesterolvärden i höstas, precis i mitten av det braiga spannet. Äter ägg.
- Jag äter också ägg o har vettiga värden. Men när jag gör äggröra på 5-6 ägg, har jag bara 3 av gulorna med.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
När jag körde LCHF som värst körde jag rester från middagen före som frukost dom dagar jag åt frukost.
Blev bra variation och 2 min i micron gick snabbt.
Men passar nog inte alla...
- Det passar nog många, men jag som är särbo lagar ingen middag. Äter lunch på jobbet och sedan enklare kvällsmat:ar efter träningen på kvällen.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag som tycker gröt är förjäkla äckligt och inte orkar bre mackor på morgonen äter fil och flingor. Kanske diskvalificeras på punkten sädesslag, men tror iaf inte mina bran flakes är så illa ändå mtp sockerinnehåll och annat.
Man tror gärna det. Men exempelvis kan inte diabetiker äta Bran Flakes eftersom dom innehåller så mycket som 20% socker. Jämför med kalaspuffar som har 29%. Så det är inte riktigt så hälsosamt som dom vill få det att framstå även om det naturligtvis inte är någon katastrof.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
- Ja men jag tror inte att 5-6 ägg varje morgon är bra för kolesterolvärdet : )
På vilket sätt skulle ägg ha någon katastrofal påverkan på kolesterolvärdet????
drygt 70% av kolesterolet produceras av kroppen själv. mindre än 30% kommer från maten.
Det är endast ett fåtal av undertyperna av kolesterol som har ens en svag koppling till hjärt och kärlsjukdomar och dom typerna bildas av kroppen själv om man äter mycket socker eller väldigt snabba kolhydrater. Dom kommer med andra ord inte från kosten som sådan.
Dvs ägg har inte någon större effekt på blodkolesterol och definitivt ingen som helst påverkan på dom undertyper som kan ha någon koppling till hjärt-kärlsjukdomar.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
På vilket sätt skulle ägg ha någon katastrofal påverkan på kolesterolvärdet????
drygt 70% av kolesterolet produceras av kroppen själv. mindre än 30% kommer från maten.
Det är endast ett fåtal av undertyperna av kolesterol som har ens en svag koppling till hjärt och kärlsjukdomar och dom typerna bildas av kroppen själv om man äter mycket socker eller väldigt snabba kolhydrater. Dom kommer med andra ord inte från kosten som sådan.
Dvs ägg har inte någon större effekt på blodkolesterol och definitivt ingen som helst påverkan på dom undertyper som kan ha någon koppling till hjärt-kärlsjukdomar.
- http://www.lakareforframtiden.se/nya-ron/samband-mellan-agg-kolesterol-och-hjartkarlsjukdom/

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Man tror gärna det. Men exempelvis kan inte diabetiker äta Bran Flakes eftersom dom innehåller så mycket som 20% socker. Jämför med kalaspuffar som har 29%. Så det är inte riktigt så hälsosamt som dom vill få det att framstå även om det naturligtvis inte är någon katastrof.
Nä, jag genomskådar nog det, "ingen katastrof" är väl vad jag siktar på jmf ännu sämre alternativ just där. Och äter inte så mycket rent socker annars. Oavsett så blev det ju dissat av andra skäl. :D

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nä, jag genomskådar nog det, "ingen katastrof" är väl vad jag siktar på jmf ännu sämre alternativ just där. Och äter inte så mycket rent socker annars. Oavsett så blev det ju dissat av andra skäl. :D
Nej. Lite Bran flakes till frukost för någon som inte har diabetes är nog inget problem om man inte lever resten av dagen på snickers och liknande men då är det fortfarande inte bran flakes som är problemet.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning