Ful, fulare, fulast?

sandstream skrev:
Visserligen fel av Corben men en vänligare inställning från dig vore inte helt fel :)
Men hallå, vad gör du här, du har ju ingen rejshoj... Hallåååååå... :tungan :tungan
 
CorbenDallas skrev:
...Teddy som började...en fabriksräser inte kan vara ful...
Collt liksom, helt plötsligt är man inte en tvåtaktstaliban utan en racertaliban. Det ser jag som en ganska fin utmärkelse. Typ, rennsport. Tack!
:)
En sak som jag tycker är intressant är att Aprilia behållit den yttre designen mer eller mindre oförändrad sedan 1997 (eller när var det? Mattias hjälp mig!). Den känns fortfarande lika tidsenlig nu som då. Samma svepande linjer. Siluetten är slående lik gatversionen RS250.
 
Teddy skrev:
En sak som jag tycker är intressant är att Aprilia behållit den yttre designen mer eller mindre oförändrad sedan 1997 (eller när var det? Mattias hjälp mig!). Den känns fortfarande lika tidsenlig nu som då. Samma svepande linjer. Siluetten är slående lik gatversionen RS250.

Aprilian har faktiskt sett ungefär likadan ut sen 1994. Den var lite kantigare och mindre då, men det är fortfarande mer likheter än skillnader. Under 1998 började de experimentera med en mer markerad "näsa" på toppkåpan, de första försöken med utanpåliggande, skruvade delar, och senare helt nya gjutningar på kåpan. Förmodligen för att dela luften mer åt sidorna istället för att skicka den uppåt. Aprilia har alltid haft lyckad design på sina hojar, både form- och dekormässigt. Vissa hatar den bulliga formen, medan vi som begriper något fattar att form tillföljd av funktion är den sanna skönheten.

Den spetsiga trenden (som förvisso börjar lägga sig lite på gathojar) är hemsk!
 
Jörgen Player Special skrev:
Man kan i princip lacka en aprilia hursomhelst, den kommer ändå vara snyggare än majoriteten i VM, EM, SM och i alla världens race! :)

/Julbocken

Bakdelen på era RS 250 är för kort. Hade den varit ca 10 cm längre och lite spetsigare bakåt hade den inte sett så barnslig ut. Men idén är bra.
 
Teddy skrev:
En snabb titt på din profil förklarar saken. Du är född 1980 och har således missat minst halva 80-talet. Jag som är född 1971 började köpa skivor i slutet av 70-talet då grupper som Kraftwerk redan var etablerad.
Skönt att man inte är ensam gubbe bland 80-talisterna, generationen som kan allt om allt. Tror de missade hela 80-talet :D
 
Teddy skrev:
VA! Det där hörde jag inte. Vad gör du på ett racingforum förresten? Om du tänder på R1'or med miniregskyltar och gillar att montera undertrays så finns det ett forum på det. Att på detta forum säga att en fabrikar är ful är det samma som att svära i kyrkan. Den är läcker, pungt!

Jag säger vad jag vill. Jag kollade bara på dom senast skrivna trådarna. Kollar inte vilket forum det är i.
 
TurboJugend skrev:
Jag säger vad jag vill. Jag kollade bara på dom senast skrivna trådarna. Kollar inte vilket forum det är i.
Kolla gärna vilket forum du klampar in i. :tummenupp

Kan vara trevligt att känna dom man trampar på tårna.
 
Nr:18 skrev:
Kolla gärna vilket forum du klampar in i. :tummenupp

Kan vara trevligt att känna dom man trampar på tårna.

Ja, hade jag vetat att nån skulle ta mitt uttalande personligt och börja gråta så hade jag ju naturligtvis inte sagt nånting. Jag är inte ute efter att såra nån. Det kanske borde sättas upp en sticky i racingforumet att vi tråkiga gatåkare inte får skriva bland dom häftiga racekillarna.
 
TurboJugend skrev:
Ja, hade jag vetat att nån skulle ta mitt uttalande personligt och börja gråta så hade jag ju naturligtvis inte sagt nånting. Jag är inte ute efter att såra nån. Det kanske borde sättas upp en sticky i racingforumet att vi tråkiga gatåkare inte får skriva bland dom häftiga racekillarna.
Det är ingen som tar illa upp för att gatåkare skriver här inne, men om man sticker ut hakan får man vara beredd på lite box-på-läppen :tungan
Att påstå att en "riktig räser" är ful är lika allvarligt som att sätta på nåns flickvän.
 
Jag tror att vissa drar lite för stora växlar på Teddys inlägg om att en racer inte kan vara ful. Som de flesta vet är Teddy en racingfilosof av stora och läsvärda mått. Min tolkning är ungefär som följer, vilket Mattias är lite inne på ovan.

En racermotorcykel kan per definition inte vara ful, den kan vara gräsligt lackerad, vanskött, misshandlad och kantstött. Men aldrig ful. Skönheten ligger i ändamålet och formen som följd av fordonets funktion. En motorcykel där tekniker har svettats timmar för att komma fram till hur de ska bygga den snabbaste hojen enligt de givna ramarna får en inre skönhet som sträcker sig bortom formen. DET blir aldrig fult.

Sen får gatåkare skriva hur mycket de vill men bara de sköter sig och inte tramsar, som i andra forumdelar. TurboJugend är fri till sin åsikt liksom vi andra, när det gäller racehojar har han dock fel. :D ;)
 
Goodstuff skrev:
En racermotorcykel kan per definition inte vara ful, den kan vara gräsligt lackerad, vanskött, misshandlad och kantstött. Men aldrig ful. Skönheten ligger i ändamålet och formen som följd av fordonets funktion. En motorcykel där tekniker har svettats timmar för att komma fram till hur de ska bygga den snabbaste hojen enligt de givna ramarna får en inre skönhet som sträcker sig bortom formen. DET blir aldrig fult.

Det där var jävligt vackert skrivet! Det är nästan så man blir tårögd. Jag tror jag ska skriva ut det och rama in det på väggen.
 
Goodstuff skrev:
En racermotorcykel kan per definition inte vara ful, den kan vara gräsligt lackerad, vanskött, misshandlad och kantstött. Men aldrig ful. Skönheten ligger i ändamålet och formen som följd av fordonets funktion. En motorcykel där tekniker har svettats timmar för att komma fram till hur de ska bygga den snabbaste hojen enligt de givna ramarna får en inre skönhet som sträcker sig bortom formen. DET blir aldrig fult.

Åsså slipon, miniblinkers, tonat kåpglas och en undertail på det. Perfektion! :3freak
 
TOKSNYGG!! då är vårens lackval klart :tummenupp Härm är den finaste sorten av smicker!
Och NEJ en RS ska definitivt inte ha en längre bakdel, då hade den nämligen redan haft det (i egenskap av perfekt motorcykel)!
 
Goodstuff skrev:
En racermotorcykel kan per definition inte vara ful, den kan vara gräsligt lackerad, vanskött, misshandlad och kantstött. Men aldrig ful. Skönheten ligger i ändamålet och formen som följd av fordonets funktion. En motorcykel där tekniker har svettats timmar för att komma fram till hur de ska bygga den snabbaste hojen enligt de givna ramarna får en inre skönhet som sträcker sig bortom formen. DET blir aldrig fult.
Bla, bla, bla, bla.... ;)
En hoj kan vara ful oavsett vad den används till. Allt annat är bara dravel.

Banhojar har en enda uppgift och det är att ta föraren så fort runt banan som möjligt, men visst får den gärna vara snygg också.
Dock så är det svårt att se det vackra i 125:or och 250:or då de redan från början är lite små fula... :hihi

Nr:18 skrev:
Det är ingen som tar illa upp för att gatåkare skriver här inne, men om man sticker ut hakan får man vara beredd på lite box-på-läppen :tungan
Det ska vi komma ihåg om nån av er "riktiga hojåkare" kommer fel på SH ;)
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top