Funderar på att köpa en cbr 929

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nej, men svänger det är det få här som kan utnyttja en båge med 130 pållar fullt ut...och det saknar jag helt belägg för. :D Ergo - att jämföra bågar enbart på effekt är lite...lamt?

/J

Jo men motorn är på nåt visst sätt en ganska viktig faktor i en motorcyckel tycker Jag i alla fall. Att bladepiloter bagarteliserar den faktorn är förståeligt men jag tycker det är mest kul att inse hur jäkla helig honda är för människor och Jag har självfallet en hållbar teori för det (som vanligt)

92-98 fanns det igentligen inget bättre alternativ till CBR900, den var nyskapande när den kom, smidig och lätt och helt ok pulver, tom bra för den tiden vilket gjorde att merparten av alla hojmänniskor körde just honda. Och som vi vet (och märker i den här tråden) är märkeslojaliteten en inte helt oviktig faktor vilket gjorde att när R1 kom 98 och till stor del köptes av nyrika yuppies pga rådande börsrace blev den ett hatobjekt för den då hondakörande mc-kulturen.

Sällan har suget efter en modeldödare varit större hos mc-folket än då och när GSXR1000 kom så apploderade hela världen och höjde den till skyarna som den rettakrossare den var. Chassie, bromsar, motor, allt var bättre än dåvarande rettans.

När folk lugnat ner sig lite lagom till -02s sammandrabbning såg man med lite objektivare ögon och kritik för segt chassie, tunga bromsar, gaffelben som blev skeva, mm haglade på gixxern och i flera tidningar hamnade efter Rettan trots att 02-03 enligt många är en klar mellanmodel i rettans reportoar.

Hondafolkets hat mot rettan kommer leva kvar länge är Jag säker på.
Tycker bara det är lite löjligt att hondan är så sjukt helig för vissa och skapar SÅ hetska debatter vid minsta kritik.

När 929 kom 2000 så vann den superstock WM direkt, där får jag väl förklara för Tina att där får man inte trimma, så den fick köra med sina klena hästar, men den vann ändå. Så den har nog vissa andra förtjänster också. Jag körde 7000mil utan problem....

Det är grymt! Som vi sett i GP så kan mycket och okontrollerad effekt vara till nackdel också (första duccarna...) så det är inte helt otroligt då bromsarna i alla fall är grymt bra redan som standard.
 
Last edited:

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
har svårt att tänka mig att den 929an som vann vm är en sådan hoj vi kan köpa för 40 tusen begagnad idag?

929an är helt klart en go hoj att köra och åka på. men på bana hänger den inte med riktigt mot r1 00 och gsxr 1000 01. varken i effekt eller chassie. fotpinnar motorkåpor och kåpor tar i vid mycket nerlägg. Man kan ändra körstil å hänga mer men marginalerna är mindre än på de andra hojjarna helt klart.

motomässigt går den betydligt sämre än gsxr 1000. ja hade en sådan när polarn åkte 929 och körde ifårn han mellan 100-250 med skjuts. då han åkte själv. hur den står sig mot r1 vet jag inte.

men på gatan är den en kanon hoj. Bra lasutrymmen i bakkåpan, ser bra ut, jämt fint register och bra kvalite.

Sen honda kvalite vet ja inte riktigt om den är bättre än någon annan.

både jag å polarn körde 1000 mil vardera på en 929a och en gixer 1000. inget fel på någon av dom under dom milen.

han köpte en 1000rr och jag en k6a.
hans brosmivor blev skeva och den drar tjuvström, samt lamporna lyser itne på den ibland. Medan min gixxer bara rullade på trotts helsystem å lite annan lull lull.

så ja skulle tro att dagens hojjar håller liknande kvalite.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Bra lasutrymmen i bakkåpan, ser bra ut, jämt fint register och bra kvalite.
Vilket är helt sjukt då häcken är rätt liten på den. polaren fick ner ett 6-pack i sin 929!

Sen honda kvalite vet ja inte riktigt om den är bättre än någon annan.
.

De är stryktåliga, dvs man kan välta den av en bakgavellyft och den klarar sig bättre än framför allt rettan som 98-01 var gjord av smör.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Vilket är helt sjukt då häcken är rätt liten på den. polaren fick ner ett 6-pack i sin 929!



De är stryktåliga, dvs man kan välta den av en bakgavellyft och den klarar sig bättre än framför allt rettan som 98-01 var gjord av smör.

ja e ju ganska skönt å få ner badtoffler å badklöder utan å behöva ryggsäck.

ja köper inte hoj för den skall klara bli överkörd av en lastbil. har jag gathoj å helförsäkring vill jag att den skall bli inlöst i en vurpa.

på gatan räcker effekten till å blir över. de e bara mesar som ligger å håller stumt på motorvägen å tycker dom e fräkast i stan:D
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
har svårt att tänka mig att den 929an som vann vm är en sådan hoj vi kan köpa för 40 tusen begagnad idag?
.

Självklart samma hoj du kan köpa, om du kan superstockreglementet så får du i princip bara byta luftfilter och avgassystem, det är gathojar som tävlar. Det fanns ett stort problem när du körde bana med den, det var att alternatorkåpan tog i och lyfte hela hojen så hjulen tappade greppet.:tungan
 

Kneedrag

Guest
Raksträckor och fart är viktigt se bara på motogp.

Vem kommer inte ihåg när Stoner passerar Rossi på raksträckorna ,Ducatin gick ju som ett skållat bi. Ett år senare fick ju Yamaha fart på kärran och kunde hålla jämna steg. Då vann ju Rossi igen.

Rossi var snabbare i kurvorna men vann gjorde han inte det året ducatin var snabbare på rakan.


Kurvor betyder inte allt
 
Last edited:

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Raksträckor och fart är viktigt se bara på motogp.

Vem kommer inte ihåg när Stoner passerar Rossi på raksträckorna ,Ducatin gick ju som ett skållat bi. Ett år senare fick ju Yamaha fart på kärran och kunde hålla jämna steg. Då vann ju Rossi igen.

Rossi var snabbare i kurvorna men vann gjorde han inte det året ducatin var snabbare på rakan.


Kurvor betyder inte allt

Kommer det nån källa snart eller?
 

Nicotin

Guest
Raksträckor och fart är viktigt se bara på motogp.

Vem kommer inte ihåg när Stoner passerar Rossi på raksträckorna ,Ducatin gick ju som ett skållat bi. Ett år senare fick ju Yamaha fart på kärran och kunde hålla jämna steg. Då vann ju Rossi igen.

Rossi var snabbare i kurvorna men vann gjorde han inte det året ducatin var snabbare på rakan.


Kurvor betyder inte allt

och du kör i gp menar du el ??:rofl
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag köpte min 929 i april förra året, och det efter ett hojuppehåll på 7 år. Det jag gillar med den är att den är intuitiv i kurvor, den lägger sig snällt åt det håll du tittar.

På min andra bankörning någonsin skrapade fotpinnen i i Ejes på Gelleråsen, utan att knät var i backen.

Det är garanterat ingen hoj för Rossi, men för mig som är mänsklig räcker den gott och väl.

Den dagen jag känner att hojen begränsar mig istället för tvärtom är det dags att byta.
 

Magnus A

Medlem
Gick med
29 Nov 2007
Ort
Norrköping
Hoj
ZX10R
Raksträckor och fart är viktigt se bara på motogp.

Vem kommer inte ihåg när Stoner passerar Rossi på raksträckorna ,Ducatin gick ju som ett skållat bi. Ett år senare fick ju Yamaha fart på kärran och kunde hålla jämna steg. Då vann ju Rossi igen.

Rossi var snabbare i kurvorna men vann gjorde han inte det året ducatin var snabbare på rakan.


Kurvor betyder inte allt

Bara för att din kille kör susuki så är den bäst?? Vissa killar gillar feta brudar med.. hatar dom smala.. Jag har kört många hojar.. Man ska inte alltid favorisera en gren. Just till vanlig gata räcker mindra än 100 hk gott o väl, då det är kurvtagning som gäller.Bara gasa på raksträckor är för nybörjare, kan alla göra:D .. Har själv kört honda ( cbr 900 98) Och den räckte till o blev över för gata.. Ska du vara snabbast på anderstorprakan då gäller annat..
Tänk då att 125cc( dom bästa) kör på 1.42.. Hur många HK har dom då:hördu
 

Nicotin

Guest
Bara för att din kille kör susuki så är den bäst?? Vissa killar gillar feta brudar med.. hatar dom smala.. Jag har kört många hojar.. Man ska inte alltid favorisera en gren. Just till vanlig gata räcker mindra än 100 hk gott o väl, då det är kurvtagning som gäller.Bara gasa på raksträckor är för nybörjare, kan alla göra:D .. Har själv kört honda ( cbr 900 98) Och den räckte till o blev över för gata.. Ska du vara snabbast på anderstorprakan då gäller annat..
Tänk då att 125cc( dom bästa) kör på 1.42.. Hur många HK har dom då:hördu



:hihi :tummenupp
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Kommer det nån källa snart eller?

Såg du inte det racet? vad är det för källa du snackar om? Äger man en blade har man rätten att såga allt och alla utan att riskera ifrågasättande men när någon kritiserar en blade så ska detta styrkas med vetenskapliga fakta. Ni är inte lite tokiga ni hondamänniskor.

Jag vill inte påstå något men detta stingsliga beteénde i andra sammanhang ger ofta bilden av ett visst mindervärdeskomplex:)

Jag har aldrig mött någon som tagit hondakritik med en klackspark utan nämner man något annat än hyllningar om detta märke gås det snabbt igenom default motangreppsfraser från "effekt är inte allt" till slutligen att Jag är en dålig människa.

Mina hojar har Jag mer eller mindre alltid kritiserat från första rettan med läskiga bromsar, via den tungstyrda gixxern och klena CBR1000 nu min surgixxer som inte har så många svaga punkter annat än att den ser ut som ett ollon i frånten och att 1000-bitarspusslet till sidokåpor är ett skämt.

Slappna av! Hynda gör bra hojar men alla kan inte uppskatta samma saker. Själv vill jag ha lite mer mos än vad cbr929-cbr1000 ger.
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E

Du missar min poäng Teo.

Tinar har berättar hur dålig hondan är. När någon har påpekat att den faktiskt kanske inte är helt värdelös har tina kontrat med "källa på det?"

Sen påpekar hon gång på gång att det kom bättre hojar än 929:an det året. Då frågade jag snällt om hon hade någon källa på det eftersom hon själv kräver det efter varje påstående. Någon källa har inte kommit än och därav min fråga. Den syftade alltså inte på det citerade inlägget. Klantigt av mig.

Vad det gäller min ställning i frågan säger jag inte att hondan är bättre än någon annan hoj utan vänder mig emot att vissa presenterar åsikter som fakta, och när folk bemöter detta kallas de för fanatiker eller stingsliga.

Jag har kört kawasaki innan, nu kör jag honda och i framtiden kommer jag säkerligen köra något annat märke.

De allra flesta i tråden har dock skrivit av egna erfarenheter (som består av mer än en provkörning) eller presenterar fakta som faktiskt går att härleda till trovärdiga källor. Dessa uppskattar och respekterar jag, oavsett om det är till gixxerns, hondans eller något annat märkes fördel.

Att gång på gång skrika ut att det ena är bättre än det andra utan någon grund att stå på respekterar jag dock inte. Det är sådant som barnen sysslar med i sandlådan på dagis. :)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Du missar min poäng Teo.

Tinar har berättar hur dålig hondan är. När någon har påpekat att den faktiskt kanske inte är helt värdelös har tina kontrat med "källa på det?"

Oki, då är jag med. Sorry. Är ju svårt med källa på info om att någon hoj skulle vara bäst. Är ju väldigt smaksak.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Äsch....929'an är en tjejhoj !...:hihi ....:krama
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Nu vill jag inte vara en manschauvinistisk gris men vem lyssnar på en kvinna som talar om hojar? Väldigt få vågar jag påstå.
Stressa ner, det är knappast så att trådskaparen blir helt avskräkt för att en person tycker att det är en måttlig hoj.
 
Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top