Nej, men svänger det är det få här som kan utnyttja en båge med 130 pållar fullt ut...och det saknar jag helt belägg för.Ergo - att jämföra bågar enbart på effekt är lite...lamt?
/J
Jo men motorn är på nåt visst sätt en ganska viktig faktor i en motorcyckel tycker Jag i alla fall. Att bladepiloter bagarteliserar den faktorn är förståeligt men jag tycker det är mest kul att inse hur jäkla helig honda är för människor och Jag har självfallet en hållbar teori för det (som vanligt)
92-98 fanns det igentligen inget bättre alternativ till CBR900, den var nyskapande när den kom, smidig och lätt och helt ok pulver, tom bra för den tiden vilket gjorde att merparten av alla hojmänniskor körde just honda. Och som vi vet (och märker i den här tråden) är märkeslojaliteten en inte helt oviktig faktor vilket gjorde att när R1 kom 98 och till stor del köptes av nyrika yuppies pga rådande börsrace blev den ett hatobjekt för den då hondakörande mc-kulturen.
Sällan har suget efter en modeldödare varit större hos mc-folket än då och när GSXR1000 kom så apploderade hela världen och höjde den till skyarna som den rettakrossare den var. Chassie, bromsar, motor, allt var bättre än dåvarande rettans.
När folk lugnat ner sig lite lagom till -02s sammandrabbning såg man med lite objektivare ögon och kritik för segt chassie, tunga bromsar, gaffelben som blev skeva, mm haglade på gixxern och i flera tidningar hamnade efter Rettan trots att 02-03 enligt många är en klar mellanmodel i rettans reportoar.
Hondafolkets hat mot rettan kommer leva kvar länge är Jag säker på.
Tycker bara det är lite löjligt att hondan är så sjukt helig för vissa och skapar SÅ hetska debatter vid minsta kritik.
När 929 kom 2000 så vann den superstock WM direkt, där får jag väl förklara för Tina att där får man inte trimma, så den fick köra med sina klena hästar, men den vann ändå. Så den har nog vissa andra förtjänster också. Jag körde 7000mil utan problem....
Det är grymt! Som vi sett i GP så kan mycket och okontrollerad effekt vara till nackdel också (första duccarna...) så det är inte helt otroligt då bromsarna i alla fall är grymt bra redan som standard.
Last edited: