Funderar på turbo

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Min bror byggde turbo på en zx9-98 motor och han hade problem med att få den att hålla.

Tror det gick 8 kolvar på 2 säsonger och på dom var det inte många mil.Han körde med 1-1,1 bars laddtryck och etanol,fast han byggde ju iofs utan intercooler så det påverkade säkert driftsäkerheten.
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Vad skulle kunna vara lämpligt att bygga på om man vill ha en billig hoj som funkar på bana och som håller för turbo utan allt för stora modifieringar?

Ska inte gamla gixxers vara bra på sånt här? Gsxr 750 -96 till -99 kanske kunde vara något? Har haft en sån förut och den var ju ganska smidig. Synd att de är så satans fula. :)

edit: Med billig hoj menar jag typ 20-25k. Då kan jag med gott samvete lägga 10-15k på turbodelen. :)
 

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900RR & R1 -07 race
Vad skulle kunna vara lämpligt att bygga på om man vill ha en billig hoj som funkar på bana och som håller för turbo utan allt för stora modifieringar?

Ska inte gamla gixxers vara bra på sånt här? Gsxr 750 -96 till -99 kanske kunde vara något? Har haft en sån förut och den var ju ganska smidig. Synd att de är så satans fula. :)

edit: Med billig hoj menar jag typ 20-25k. Då kan jag med gott samvete lägga 10-15k på turbodelen. :)

Detta kanske skulle vara något o fundera på då kanske?

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=48573
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jag gillar att köra några bandagar per år och då är jag rädd att 12.an ska kännas lite tung. Men man kanske inte får köra bandagar med turbo ändå? Ska jag behöva köpa två hojar nu plötsligt? :va

//Linus

Efter att ha beskådat herr Andersson Turbo på Gotland ring med turbo busan så verkar ingenting omöjligt.
Ja förutom att få bromsarna att orka med.

Men i sann förnekelse över sin och hojens vikt samt den effekt den har så skyllde han så klart på materialet...

Ska du med till Gotland i vår Peter?

Sikta på en 12a!
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Att Zx9an -98 skulle vara så mycket smidigare på bana än 12an har jag svårt att tro

Dom var rätt klunsiga dom tidiga modellerna vad jag vet

Jag brukar steka rätt friskt själv på dom bankörningarna jag varit med på (hayabusa 1300Turbo)

Liten allmän feluppfattning det där att busa och 12an skulle vara så mycket klumpigare än gammla sporthojar , Nu sa jag gammla alltså inte att jämföra med dagens räsers

Dessutom så är det ju en helt annan dimension utav hojåka man uppnår med turbo

Vill man jaga snabbaste varvtiderna så är man fel ute vare sig man åker gammelsport eller turbo

Att bygga på ny 1000 för bana är en HELT annan biff

Då pratar vi också helt andra pengar , Med ny hoj och välbyggd turbo så hamnar man nog närmare kvartsmiljonen:yoparty

Efter att ha beskådat herr Andersson Turbo på Gotland ring med turbo busan så verkar ingenting omöjligt.
Ja förutom att få bromsarna att orka med.

Men i sann förnekelse över sin och hojens vikt samt den effekt den har så skyllde han så klart på materialet...

Ska du med till Gotland i vår Peter?

Sikta på en 12a!

Saatan du menar att jag måste banta:D:tungan

Vore skoj att haka på till sommaren igen

Men nu i vinter blir de Isåka , Kanske nått för farbror att Haka på?
 
Last edited:

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Jaha, där ser man. Det var mina fördomar som spökade som vanligt. :)

Trodde att banåka med hayabusa och zx12r mest handlade om att slåss med hojen i kurvorna och att bromsarna inte mäktar med efter rakorna. Kul att ha fel! :)

Jag tävlar inte mot andra än mig själv på bandagar (nästan) så varvtiderna är inte så viktiga, men jag vill ändå ha en hoj som är kul att köra på bana med.

Vad jag kan se på blocket nu så ligger zx12orna lite över min tänka budget men man vet ju aldrig vad som dyker upp om man håller ögonen öppna. Annars kan ju ett alternativ vara att köpa hojen till våren och inte skruva förrän nästa vinter. Då kanske jag hinner läsa på lite mer först. :)

Men vad tror ni om gixxer 750 -96? Borde ju gå att få tag i riktigt billigt och jag har fått för mig att det är bra motorer för ändamålet. :gnissla
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Saatan du menar att jag måste banta:D:tungan

Vore skoj att haka på till sommaren igen

Men nu i vinter blir de Isåka , Kanske nått för farbror att Haka på?


Du behöver bara bli längre för att matcha din vikt!
Men det förbättrar ju inte situationen när sakerna ska slå halt...

Ja för tusan.
Har inte sålt min ismaskin ännu så den måste nog motioneras.
Ducati 999 borde väl duga att halka runt på isen med?
Slå en pling när det verkar bli åka av.

Stuga bokad på Gotland och där kommer jag och Pucken bo.
Verkar inte vara några övriga familjemedlemmar som vill haka på så plats kan nog finnas där.

Ursäkta störningsmomentet i din turbotråd.

750 SRAD är ett bra grundämne att snickra på.
Roligare på bana än ZX9an.
Motorn är ganska stryktålig tycker jag.
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Du behöver bara bli längre för att matcha din vikt!
Men det förbättrar ju inte situationen när sakerna ska slå halt...

Ja för tusan.
Har inte sålt min ismaskin ännu så den måste nog motioneras.
Ducati 999 borde väl duga att halka runt på isen med?
Slå en pling när det verkar bli åka av.

Stuga bokad på Gotland och där kommer jag och Pucken bo.
Verkar inte vara några övriga familjemedlemmar som vill haka på så plats kan nog finnas där.

Ursäkta störningsmomentet i din turbotråd.

750 SRAD är ett bra grundämne att snickra på.
Roligare på bana än ZX9an.
Motorn är ganska stryktålig tycker jag.

Det här är ju ingen "riktig" tråd så ni får spamma precis hur mycket ni vill. :tummenupp

Men då kanske det är rimligare att satsa på en gammal SRAD då. Förgasare eller insprut?

//Linus
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Det här är ju ingen "riktig" tråd så ni får spamma precis hur mycket ni vill. :tummenupp

Men då kanske det är rimligare att satsa på en gammal SRAD då. Förgasare eller insprut?

//Linus

Vilket du vill.

Förgasare är ganska lättbyggt och lätt att felsöka jämfört med ett sprut.
Om man är nybörjare dvs

Sprut är lättare att få att gå rätt över hela registret mer rätt utrustning.

Jag skulle börjat med en förgasarhoj.
Den ligger säkert lite billigare i inköp också
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Man vet ju inget säkert förrän hojen står hemma i garaget men om allt går som tänkt så har ja en gsxr 750 -96 i garaget nån gång på lördag eftermiddag. :)
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Jaha, där ser man. Det var mina fördomar som spökade som vanligt. :)

Trodde att banåka med hayabusa och zx12r mest handlade om att slåss med hojen i kurvorna och att bromsarna inte mäktar med efter rakorna. Kul att ha fel! :)

Jag tävlar inte mot andra än mig själv på bandagar (nästan) så varvtiderna är inte så viktiga, men jag vill ändå ha en hoj som är kul att köra på bana med.

Vad jag kan se på blocket nu så ligger zx12orna lite över min tänka budget men man vet ju aldrig vad som dyker upp om man håller ögonen öppna. Annars kan ju ett alternativ vara att köpa hojen till våren och inte skruva förrän nästa vinter. Då kanske jag hinner läsa på lite mer först. :)

Men vad tror ni om gixxer 750 -96? Borde ju gå att få tag i riktigt billigt och jag har fått för mig att det är bra motorer för ändamålet. :gnissla

Bra hoj men otroligt ful tycker jag, chassit rätt bra.
Hjular mycket, motor som lämpar sig väl för tryck, sämre med lådan.
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Nu står den i garaget. Var i bättre skick än jag väntat mig så det var bara att slå till. (kosmetiskt skick alltså, resten har jag inte kollat än)

Det är svårare än man kan tro att ta bilder på en svart hoj i ett mörkt garage men här kommer iallafall en. Fick med en skuren motor på köpet, i delar... :död
 

Bifogat

  • DSC05395.JPG
    DSC05395.JPG
    78.8 KB · Visningar: 152
  • DSC05398.JPG
    DSC05398.JPG
    97.2 KB · Visningar: 140
  • DSC05399.JPG
    DSC05399.JPG
    99.2 KB · Visningar: 128
  • DSC05400.JPG
    DSC05400.JPG
    49.2 KB · Visningar: 165
Last edited:

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Update

Håller på och river lite i hojen men det går långsamt framåt när man inte är någon hejare på motorer. :)

Tänkte försöka ta reda på hur motorn mår egentligen så jag köpte mig en kompressionsprovare på biltema igår. Tyvärr kom jag inte åt första cylindern så jag får nog prova att bocka, eller göra ett nytt, rör till provarn. Testade de andra cylindrarna men eftersom jag inte varmkört motorn är väl resultatet tämligen ointressant kan jag tänka mig. Hursomhelst så visade cylinder nr 2: 7,5 bar, 3: 8 bar och 4: 10 bar. (Enligt handboken ska de ligga mellan 11-15 bar och hamnar man under 9 är det service som gäller.)

Tänkte kolla ventilspelet imorgon och så har jag börjat fundera på utformningen av plenum... :gnissla

Bifogar en bild på tändstiften. Ser hyffsade ut eller?

stift.jpg
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Precis, ett komptest på en kall motor är ointressant.

Stift läser man av efter en 500 meter lång fullgasrepa där man dragit in kopplingen och omedelbart dödat motorn. Kör du några enstaka sekunder på tomgång så förstör den feta blandningen elektrodernas utseende. Enklast (och säkrast) är det att bestycka i bänk med lambda.

Så här ska en dynokurva se ut med 8:1 i komp - dvs innan man monterar turbo! :tummenupp

dyno-2004-05-26.jpg
 
Last edited:

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Aha, men jag bumpade tråden iallafall! :)

Tänkte att det vore klokt att kolla över motorn lite innan jag överladdar men det kanske är bättre att överladda först och sen laga det som går sönder efter hand. :banana

edit: Varför ser hojar så råa ut nakna förresten? Nästan så jag blir sugen på fighter men jag vet inte... :va
 

Bifogat

  • naken.jpg
    naken.jpg
    86.4 KB · Visningar: 116
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top