Funderar på turbo

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Håller på och river lite i hojen men det går långsamt framåt när man inte är någon hejare på motorer. :)

Det där ger sig med tiden. Snart är du som resten här, "var och pysslade lite" vilket innebär att hela maskin ligger i tusen bitar på bänken, tvättad o klar:D
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Det där ger sig med tiden. Snart är du som resten här, "var och pysslade lite" vilket innebär att hela maskin ligger i tusen bitar på bänken, tvättad o klar:D

Fast jag har kört hoj i snart tio år fördelat på fem hojar och än har jag inte lärt mig nåt! :tungan
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Fast jag har kört hoj i snart tio år fördelat på fem hojar och än har jag inte lärt mig nåt! :tungan

hej
jag röstar på kåpor,lite trång att bygga men man kan ju andvända effekten en stund med fighter blir det ju lite blåsigt runt 300 och instabilt hehe:tummenupp

bygg på nu det har ju börjar bra tycker jag
 
Last edited:

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Jao, det blir nog kåpor, fast lite modernare. Här är en gammal bild jag photoshopade ihop förra gången jag skulle byta kåpor på en gammelgixxer och jag tror planen är ungefär samma nu. (kåpor från en 00-02, övriga delar SRAD)

attachment.php


Har rivit lite mer i motorn så nu borde jag kunna göra min ventilspelskontroll snart. :)

//Linus
 

Bifogat

  • ventiljustering1.JPG
    ventiljustering1.JPG
    122.2 KB · Visningar: 117
Last edited:

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Nu kommer det ett rörigt inlägg här. Jag tror att jag kanske har mätt ventilspelet men jag har egentligen ingen aning. Någon som har lust att hjälpa mig lite hära?

Bild 1:
Så här ska det se ut för att man ska få rätt resultat står det i boken, men jag fattade inte riktigt hur jag ska kolla det så jag hoppade över det... :gnissla

Bild 2:
Här skulle jag snurra motorn tills "TOP line on the starter clutch is aligned with the mark on the timing inspection hole" och jag gissar att det är det strecket som menas eller?

Bild 3:
Enligt boken behöver jag nu använda en spegel för att kunna se dessa två spår om motorn är monterad i ramen...

Bild 4:
...men de syns ju hur tydligt som helst, och de verkar stå i rätt position med! :banana

Bild 5:
Och nu undrar jag om det är här jag ska mäta?

Sen skulle jag vrida motorn ett varv tills jag ser strecket igen, och då ska även kamaxlarna snurrat ett halvt varv. Nu ser jag ju inte märkena i kamaxlarna längre men de bör väl hamna rätt? Vrider jag motorn ett varv till är kamaxlarna tillbaka i förstaläget.

Förutsatt att jag gjort rätt så verkar ventilspelet vara ok. In ska vara 0.1 - 0.2 och ut ska vara 0.2-0.3. Samtliga mätningar visade 0.1 på in och 0.2 på ut.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    95 KB · Visningar: 102
  • 2.jpg
    2.jpg
    96.2 KB · Visningar: 110
  • 3.jpg
    3.jpg
    86.2 KB · Visningar: 112
  • 4.jpg
    4.jpg
    75.1 KB · Visningar: 105
  • 5.jpg
    5.jpg
    99.7 KB · Visningar: 133
Last edited:

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Jag inser att jag ligger i fel forumdel för den typ av aktiviteter jag ägnar mig åt för tillfället men jag kör på ändå. Efter detta tror jag att jag är nöjd med min kontroll av motorn och kan börja med turbodelen istället... :rolleyes:

Om jag kan göra såhär med kamkedjesträckaren är det nog dax att byta va? :tungan

[YOUTUBE-ID]BOLCeNJEq1Y[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Jag inser att jag ligger i fel forumdel för den typ av aktiviteter jag ägnar mig åt för tillfället men jag kör på ändå. Efter detta tror jag att jag är nöjd med min kontroll av motorn och kan börja med turbodelen istället... :rolleyes:

Om jag kan göra såhär med kamkedjesträckaren är det nog dax att byta va? :tungan

[YOUTUBE-ID]BOLCeNJEq1Y[/YOUTUBE-ID]

hej
det ska ju inte gå att trycka in den något alls om du inte håller upp det lilla plåtblecket ?? som går mot den delen med spår i :va
annars med ventilerna tycker jag att du har kollat på rätt sätt
mvh pain
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Tack för svaret! Kul att det är någon som orkar hjälpa en nybörjare. Det är ju riktigt roligt att skruva och börja förstå hur grejerna hänger ihop! :)

Ang. spännaren där så antar jag att den är skrot med det beteendet, men det gör inte så mycket för när jag rotade i lådorna med prylar som följde med hojen hittade jag den här: :)

kamkedjestrackare.jpg



Förresten tycker jag att kamkedjan verkar väldigt spänd även utan sträckare men det kanske är normalt? :va
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Tack för svaret! Kul att det är någon som orkar hjälpa en nybörjare.

Förresten tycker jag att kamkedjan verkar väldigt spänd även utan sträckare men det kanske är normalt? :va

Det verkar det inte vara några problem med, kolla hur mycket hjälp jag fått i min tråd:Bugar

Om kedjan är spänd utan sträckare måste något vara tokigt. Utan sträckare kan man nästan få kedjan att kugga över för hand på de flesta motorer.

Hur går det då??
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Det verkar det inte vara några problem med, kolla hur mycket hjälp jag fått i min tråd:Bugar

Om kedjan är spänd utan sträckare måste något vara tokigt. Utan sträckare kan man nästan få kedjan att kugga över för hand på de flesta motorer.

Hur går det då??

Hallå!

Det går ganska så långsamt framåt. Fick ta bort kylaren och avgassystemet idag för att kunna skruva tillbaka ventilkåpan men nu är jag lite orolig för kamkedjan. Kanske är lika bra att plocka ur motorn ur ramen och kolla ordentligt? Då kan jag ju passa på att lacka ramen med, och då kan jag lika gärna bygga en ny bakram när jag ändå håller på så jag får dit bakdelen från en lite nyare gixxer, och då måste jag ju byta kåporna i fram med så det matchar... :tungan

Ang. turboprojektet så har jag massor med funderingar. I turbokonverteringstråden för nybörjare får jag intrycket att man slipper kompsänka om man istället byter till lite större munstycken och kör på etanol. Är det riktigt uppfattat? Låter ju som att det bara finns fördelar med det och jag slipper riva isär motorn. Behöver jag kanske inte ens kyla laddluften? :va

Vidare undrar jag om det är nödvändigt att byta bränslepump och bränsletrycksregulator om jag inte ska ladda så värst mycket?

Tänkte börja smida till ett plenum på jobbet i veckan som var, men sen kom jag på att det kanske är bättre att ha turbo + eventuell intercooler hemma innan jag börjar så jag får lite koll på hur grejerna ska sitta ihop och hur grova rör som behövs osv.

Tror jag köper en biltemasnurra. Billigt och kanske bra. :)
Tänker mig Art.nr 79702

Sen ligger det här företaget precis i närheten så där borde jag kunna hitta lite roliga saker kanske.

Om jag måste ha en ny soppapump och bränsletrycksregulator verkar det enklast och vettigast att vända sig till mc-express.
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Motorn ska kompsänkas
Intercooler ska du ha

E85 går man på efter några år när man behärskar bensin

Bränslepump och regulator MÅSTE bytas


Man börjar inte läsa boken från slutet

Låter barskt men det här är ABC


Jaga Mitsubishiturbo på blocket

Sist jag körde Biltematurbo i bänken så höll den 20 minuter

Var heller inte imponerad av uppbyggnaden av den samme
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45

Han är barsk men klok, magister Andersson.

När man ändå gör det, slänger på turbo, är det lika bra att göra det ordentligt.

Vad biltematurbon beträffar har jag köpt en sån, det verkar vara stort spann kvalitetsmässigt, Pain har kört 1500 mil med sin, andra har dom rasat ganska omgående för.

Ska bli spännande att testa, men ett ras ligger med i beräkningarna:tummenupp

Jag tar mig nu vissa friheter och går över alla gränser vad gäller upphovsrätt, tillstånd, nedladdning och piratbyrååer:D:yoparty

[YOUTUBE-ID]vFwdmrEqFkM[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Det är uppfattat!

Jag försöker inte fuska, men det är svårt att sortera ut vad som är relevant information när man inte har några förkunskaper. :) Jag läser och läser men vet inte om jag blir så mycket klokare!

Tror nog att jag rycker motorn ur ramen under julhelgen och så försöker jag kompsänka den och kolla över den lite. Sen blir det till att jaga turbo och lämplig intercooler och börja svetsa grenrör för det tror jag att jag förstår mig på någorlunda. Plenum blir nog i samma veva skulle jag tro. :)

Edit: min dator e kras just nu så jag kan inte kolla på filmklippet ovan utan att den slocknar. Ny är på ingång dock, annars får jag kolla på jobbet imorgon. :)
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Det är uppfattat!

Jag försöker inte fuska, men det är svårt att sortera ut vad som är relevant information när man inte har några förkunskaper. :) Jag läser och läser men vet inte om jag blir så mycket klokare!

Tror nog att jag rycker motorn ur ramen under julhelgen och så försöker jag kompsänka den och kolla över den lite. Sen blir det till att jaga turbo och lämplig intercooler och börja svetsa grenrör för det tror jag att jag förstår mig på någorlunda. Plenum blir nog i samma veva skulle jag tro. :)

Edit: min dator e kras just nu så jag kan inte kolla på filmklippet ovan utan att den slocknar. Ny är på ingång dock, annars får jag kolla på jobbet imorgon. :)

hej
gör du som du har tänkt med jobbet om att ta ut motorn,det e lika bra att kolla allt så att det inte blir några överaskningar. innan du fortsätter med det roliga,fråga på bara o ta kort så ska vi nog klara av detta

mvh peterpain
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Håller på för fullt och letar turbo nu och språkade med en trevlig och hjälpsam prick på saabturboforumet. Eftersom han vad jag förstår mest pysslar med bilar tänkte jag be hojkollektivet om en andra åsikt.

Jag citerar:

"Skall du ha ett kompakt extraktorgrenrör så passar inte de snurror du blivit erbjuden, (td04-16t / 15t) eller kanske snarare, inte utan lite strul. Wastegaten (kanalen o dosan) är inte gjorda för det pulserande turbintrycket som du kommer att få. Det kan delvis lösas genom att man portar kanalen, men den blir mer sprickbenägen på köpet. Plus att WG-dosan kommer att vara fel för den kanalarean...

...Mitt råd är nog att använda en turbo med ett turbinhus som är bättre lämpat för uppgiften, ex.vis TD04L-14T eller Garrett GT20 från B207-motorfamiljen."

/Linus

Kolla vad Marklund på McXpress bygger med för turbo till din så har du nog ett ganska bra svar!
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Ja, han borde ju veta kan man tycka.


Har precis beställt en ny bakdel med då hojen kommer moderniseras lite utseendemässigt under vintern.
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Nu får ni ta och vakna upp ur juldvalan och hjälpa en nybörjare lite så jag kommer igång med bygget nån gång! ;)

Har blivit erbjuden följande:

Mitsubishi TD04HL-15t med femmans avgashus. Originalturbo från en 9-3 aero -02 och har gått 10 000 mil. Bra skick. 1700:-

Köpa? Kom ihåg att mitt mål inte är att uppnå turbonirvana utan att få härket att fungera och lära mig hur det hela fungerar. Det finns tid för att optimera och bygga om i framtiden. :tummenupp

//Linus
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Mina erfarenheter är att det är svårt att misslyckas helt i turbovalet (om man håller sig runt 1 bars tryck), så den turbon blir säkert bra. Att en 16t inte skulle va bra förstår jag dock inte riktigt, det är förmodligen den vanligaste turbon på hojar i Sverige, eller har jag missat nått med just ditt bygge?
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Mina erfarenheter är att det är svårt att misslyckas helt i turbovalet (om man håller sig runt 1 bars tryck), så den turbon blir säkert bra. Att en 16t inte skulle va bra förstår jag dock inte riktigt, det är förmodligen den vanligaste turbon på hojar i Sverige, eller har jag missat nått med just ditt bygge?

hej
ett 16 t blir fint som fan det :tummenupp
köp nu ett o kom igång det är redan januari inte så lång tid kvar:tummenupp
mvh peterpain
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Problemet är att jag inte hittar några 16t under 4000:- känns lite dyrt. Det som jag funderar på ang. ovanstående är om avgashuset är förlitet?
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top