Funderar på turbo

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Nu får ni ta och vakna upp ur juldvalan och hjälpa en nybörjare lite så jag kommer igång med bygget nån gång! ;)

Har blivit erbjuden följande:

Mitsubishi TD04HL-15t med femmans avgashus. Originalturbo från en 9-3 aero -02 och har gått 10 000 mil. Bra skick. 1700:-

Köpa? Kom ihåg att mitt mål inte är att uppnå turbonirvana utan att få härket att fungera och lära mig hur det hela fungerar. Det finns tid för att optimera och bygga om i framtiden. :tummenupp

//Linus

är den från en aero -93 lär den ju vara god för en 300 pållar iofs, räcker inte det?

är den från en aero -93 lär den ju vara god för en 300 pållar iofs, räcker inte det?

edit: polarn fick iaf ut runt 280 på sin -93a på nordic med orginalturbon

Last edited:

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E

edit: polarn fick iaf ut runt 280 på sin -93a på nordic med orginalturbon

Jao, men det finns visst lite andra aspekter att ta hänsyn till har jag förstått.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Problemet är att jag inte hittar några 16t under 4000:- känns lite dyrt. Det som jag funderar på ang. ovanstående är om avgashuset är förlitet?

Nu får ni ta och vakna upp ur juldvalan och hjälpa en nybörjare lite så jag kommer igång med bygget nån gång! ;)

Har blivit erbjuden följande:

Mitsubishi TD04HL-15t med femmans avgashus. Originalturbo från en 9-3 aero -02 och har gått 10 000 mil. Bra skick. 1700:-

Köpa? Kom ihåg att mitt mål inte är att uppnå turbonirvana utan att få härket att fungera och lära mig hur det hela fungerar. Det finns tid för att optimera och bygga om i framtiden. :tummenupp

//Linus

Du har ju en mindre motor än vad dom flesta som byggt med 16t har så det ska väl inte vara några problem. Det blir lite mera ketchup med den mindre turbon och den maxar ut tidigare, det ska blir nog bra snurr ändå:tummenupp Om du börjar skruva upp trycket blir det mera värme med en mindre snurra, men tills dess kanske du hittat en större:yoparty

Jag kan heller inte fatta varför man inte skulle bygga med en 16t, det är ju som nämnts tidigare i tråden en vanlig turbo och hojarna går bevisligen som kulor och krut.

Sätt igång nu!

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Du har ju en mindre motor än vad dom flesta som byggt med 16t har så det ska väl inte vara några problem. Det blir lite mera ketchup med den mindre turbon och den maxar ut tidigare, det ska blir nog bra snurr ändå:tummenupp Om du börjar skruva upp trycket blir det mera värme med en mindre snurra, men tills dess kanske du hittat en större:yoparty

Jag kan heller inte fatta varför man inte skulle bygga med en 16t, det är ju som nämnts tidigare i tråden en vanlig turbo och hojarna går bevisligen som kulor och krut.

Sätt igång nu!

Tack för svaren!

Då slår jag till då! Jag kan ju alltid byta turbo under nästa vinter. :) Ska bara hitta en lämplig IC med. Väntar på svar från Marklund om han har någon till salu.

Att det inte skulle fungera med 16t var bara en åsikt från ett bilforum som ju verkar vara felaktig så det kan vi släppa nu. :)

//Linus

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Han jag skulle köpa snurran av slutade svara på mail så det blev en annan likadan fast med sjuans avgashus och ett par hundringar billigare. :)

Marklund svarar inte heller, men det kanske inte är så konstigt med alla helgdagar och skit som är hela tiden. Men är det någon som har en lämplig ic liggandes går det bra att skicka ett pm. :tummenupp

Kommer även en del andra prylar till hojen i början på nästa vecka, dock inte turborelaterade.

/Linus

Bifogat

• turbo.jpg
    turbo.jpg
    153.3 KB · Visningar: 117

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Ramlade in lite fler prylar idag.

Tankskydd (som inte passar på originaltanken) och bakdel från en gsx-r 750 k4/k5

DSC05521.jpg

DSC05522.jpg

DSC05523.jpg

Och ja, garaget är precis lika rörigt som det ser ut och det är mitt fel och ingen annans, men det ska bli bättring nu när köket är färdigrenoverat! :)

Att ni får plats med turbo + intercooler + kyl är grymt imponerande. Jag fattar inte hur det här ska gå till! :D

DSC05530.jpg

//Linus

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Lite nya bilder:

Kom en baklykta, en hugger och en undertail till idag så nu har jag två att välja på.

Har även börjat smida på en bakram men det är bara en prototyp än så länge. Svårt när hojen står på ena sidan stan och svetsen på den andra. :)

Kommer upp en bild på huggern lite senare, men sen får det vara slut på plastdetaljer och bli fokus på turbodelen.

DSC05536.jpg

DSC05535.jpg

DSC05534.jpg

DSC05533.jpg

Last edited:

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Ingen som har en ic liggandes? Marklund har fortfarande inte svarat på om han vill sälja och jag har letat som en tok efter en lämplig på blocket, ebay och bilturboforum.

Måtten borde vara runt 400x200x50 BxHxD tror jag, gärna tunnare om det går.

Måste nog försöka böja eländet med så det gör ju inget om den är billig (eftersom den förmodligen kommer gå sönder när jag böjer den)

Eller finns det kanske något annat sätt än att sätta den just framför kylaren på hojen? Har läst lite om vattenkylt plenum men det verkar vara över min kompetensnivå. :)

Bifogar en bild Marklund skickade på mailen. Ska vara en nissens-intercooler säger han.

Bifogat

• cooler.jpg
    cooler.jpg
    56.4 KB · Visningar: 93

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Om det är en Nissen så kolla med Rol här på forumet, han säljer deras prylar.

Men denna bockas väl av Mc-xpress själva, vilket betyder att det borde funka att göra själv?

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Om det är en Nissen så kolla med Rol här på forumet, han säljer deras prylar.

Men denna bockas väl av Mc-xpress själva, vilket betyder att det borde funka att göra själv?

Tack! Ska genast höra med honom!

Jag har också fått för sig att mc-xpress kallbockar sina cellpaket, men jag vill helst prova på ett billigt först. :)

Har beställt lite material till grenrörsbygget med så det borde jag kunna sätta igång med snart.

Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Låter lite märkligt snålt då dom inte ens är dyra att köpa som ämne från Marklund

Att tro att man ska lyckas bocka sin första kylare utan att få kassera en eller flera är hmm Väl optimistiskt

Om jag inte minns fel så tog det väl ett tag för grabbarna att lära sig bocka dessa

Att lära sig bocka kylare om man ska gå in i produktion är väl en sak men för att spare ett par spänn för egen vinning??

Kan berätta att Mcxpress kylarna har varit stor diskussion borta i USA och där en stor tillverkare inte ville ge sig på det ens

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ingen som har en ic liggandes? Marklund har fortfarande inte svarat på om han vill sälja och jag har letat som en tok efter en lämplig på blocket, ebay och bilturboforum..

Jag skulle nog tro att telefon är att föredra. Mcxpress lär ha väldigt mycke att göra nu när skoterturbosäsongen är igång för fullt.
Obs! gör kort telefontid. 14-16:00 typ

Mailar gör man till firmor som inte snackar svenska.

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Låter lite märkligt snålt då dom inte ens är dyra att köpa som ämne från Marklund

Att tro att man ska lyckas bocka sin första kylare utan att få kassera en eller flera är hmm Väl optimistiskt

Om jag inte minns fel så tog det väl ett tag för grabbarna att lära sig bocka dessa

Att lära sig bocka kylare om man ska gå in i produktion är väl en sak men för att spare ett par spänn för egen vinning??

Kan berätta att Mcxpress kylarna har varit stor diskussion borta i USA och där en stor tillverkare inte ville ge sig på det ens

Jag har mailat mc-express två gånger för att köpa en kylare men de har undvikit frågan. Det har alltså inte med snålhet att göra. Ber om ursäkt om jag var otydlig.

Jag jobbar på en plåtverkstad som har som huvudsysselsättning att bocka grejer så förutsättningarna finns iallafall för att det kanske skulle kunna gå vägen och om inte annat är det är kul att prova. :)

Men som Elffors föreslår så är det naturligtvis en mycket god idé att lyfta på luren och gå den vägen istället. Är inte så förtjust i telefoner dock, tror det är nåt med att jag inte kan se den jag talar med i ögonen. :gnissla

Jag skulle nog tro att telefon är att föredra. Mcxpress lär ha väldigt mycke att göra nu när skoterturbosäsongen är igång för fullt.
Obs! gör kort telefontid. 14-16:00 typ

Mailar gör man till firmor som inte snackar svenska.

Ja, du har naturligtvis rätt. :)

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Har svårt att se framför mig Erik Marklund i webkameran förhandlandes om laddluftkylare

Nåja nog med munhuggerier

Man måste dock inse vissa begränsningar

Det är liksom inte bara att lägga dit kylet i kantpressen bara för att man har en sådan

Dom jiggar jag sett hos mcxpress är noga utförmade klossar i EK som apliceras i hydralpressen

Återigen , Det krävs övning man går inte in i lackboxen och målar sin bil med perfekt resultat första gången

Inom ALLA hantverks grenar krävs låååång yrkesträning

Som när jag förtvivlat la in mitt vardagsrumsgolv ( parkett) hadde LÄTT kunnat mörda någon under utövandet , Både kärring å hundar fick gå gömma sig

En golvläggare hadd helt klart grejjat biffen både snabbare och med bättre resultat

Känner inte dig å känner inte dina skills men du frågar om BASIC enkla grejjer och ger dig på överkursen som om det inte fanns några ekonomiska begränsningar

Följer ändå med intresse ditt bygge och lovar att svara seriöst på eventuella frågor som dyker upp

MVH Peter

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Men som Elffors föreslår så är det naturligtvis en mycket god idé att lyfta på luren och gå den vägen istället. Är inte så förtjust i telefoner dock, tror det är nåt med att jag inte kan se den jag talar med i ögonen. :gnissla

Marklund är en trevlig herre så det är inga problem. Nöt på lite med ringandet så får du nog köpa en IC med bananböj. Det blir massa andra saker att trassla med ändå. (fast jag egentligen gillar "kan själv":yoparty)

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Marklund är en trevlig herre så det är inga problem. Nöt på lite med ringandet så får du nog köpa en IC med bananböj. Det blir massa andra saker att trassla med ändå. (fast jag egentligen gillar "kan själv":yoparty)

hej

jag brukar skicka ett mail

böjd ic med dom här måtten
sen har det tagit max 4 dagar
pris 2000 till 2500 för ett element utan gavlar

jag har provat att bocka ett kyl,blev inget bra alls det sprack med en gång även med värme och en mall

mvh peterpain

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Jag har mailat mc-express två gånger för att köpa en kylare men de har undvikit frågan. Det har alltså inte med snålhet att göra. Ber om ursäkt om jag var otydlig.

Jag jobbar på en plåtverkstad som har som huvudsysselsättning att bocka grejer så förutsättningarna finns iallafall för att det kanske skulle kunna gå vägen och om inte annat är det är kul att prova. :)

Ja, du har naturligtvis rätt. :)

Hej jag har en intercooler som jag och Erik Marklund byggde till min zx-9fcd som är lite special men med dunder resultat :) jag hade från början den klassiska som sitter framför kylaren, men hade lite problem vid hård körning att vatten temperaturen steg högre än jag ville. Så vi tillverkade en intercooler som sitter i toppkapan under lyset vid Orgnal luftintagen som har 2cell rader efter varandra totalt 10 celler som fungerade helt kanon. Lite svårt att förklara men jag kan ta kort på den så blir det lättare att se. Den fick plats på min zx-9 -98 i toppkapan. Mvh Björn

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Tänkte bara göra ett litet trådlyft och berätta att projektet fortfarande lever även om det går långsamt.

Lyckades böja intercoolern utan problem. Det blev inte så värst snyggt men det funkade som sagt. Tyvärr visade det sig bli för trångt ändå då den är nästan 60 mm tjock.

Har pratat med Marklund, som var mycket trevligt och tillmötesgående, och beställt en böjd ic utan gavlar plus lite slang och några rörböjar.

Just nu håller jag på att skruva isär hojfan och tänkte plocka ur motorn så jag kan kompsänka.

Återkommer med bilder när det hänt nåt roligt. :)

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Bjuder på en bild på mitt egentillverkade och på alla sätt fantastiska motorstöd. Ska bara ha nån att hjälpa mig lyfta av ramen nu. :)

DSC05641.jpg

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...