Funderar på turbo

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Hej!

Såhär i vintermörkret börjar onda tankar smyga sig på och jag har så smått börjar fundera på turbo. Mest för att det går och för att det alltid är kul att prova något nytt.

Frågan är om en glad amatör kan reda ut ett sådant projekt? Jag kan egentligen ingenting men jag har åtminstone tillgång till inte mindre än två mekaniska verkstäder med massor av kul maskiner och möjlighet att svetsa i rostfritt osv. :)

Tankarna just nu är att köpa en gammal zx9r (-98/99) för att sedan montera turbo på den.

Om jag gör det mesta själv, vad bör man räkna med för budget? Jag tänker mig att 100 extra hästar vore ganska lagom.

Hoppas ni kan komma med några kloka ord på vägen. :Bugar

//Linus
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Har man viljan och tiden så är det absolut möjligt. Här kan du ju får hur mycket hjälp som helst! Go for it!:tummenupp
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Mmm och en av dom som kan mest om detta ämne på forumet kommer med ett oseriöst svar, hoppas du får hjälp trancius!


Slappna av

Hadde du väntat dig en fullständig byggbeskrivning och materialspec
efter första inlägget

Värre saker har väl skämtats om på detta forum:huvet
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
hur många hästar vill du få ut ?
kommer du göra mycket själv ?
köpa beggat eller nya grejor ?

googla lite på zx9r med turbo och kolla hur dom har gjort och vad dom har för grejor. ett tips ;)
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
hur många hästar vill du få ut ?
kommer du göra mycket själv ?
köpa beggat eller nya grejor ?

googla lite på zx9r med turbo och kolla hur dom har gjort och vad dom har för grejor. ett tips ;)

Jag skrev 100 hästar i trådstarten, men ett bättre svar är kanske att jag vill ha en någorlunda körbar och driftsäker hoj som inte bjuder på allt för obehagliga överraskningar i tid och otid. Har inte tänkt förlänga sving osv. utan vill att hojen i övrigt ska vara "orginal".

Planen är väl att jag ska göra det jag klarar av själv, och jag hoppas att det innebär att jag gör det mesta själv. :)

Jag köper gärna begagnat om det kan rekommenderas.

Jag förväntar mig inte en komplett guide så här i början av tråden utan nu spånar jag mest för att ta reda på om det är en dålig, eller jättedålig idé. Någon form av uppskattad budget vore dock väldigt trevligt. Det här är inte min hemmaplan så jag vet inte alls vad jag ska vänta mig. Jag menar; kostar det 10k så kör jag, men kostar det 100k så avstår jag med ganska stor säkerhet. :)

Ni får gärna håna mig för min okunskap, alla är vi barn i början etc. etc. osv. :)

//Linus


edit: Hittade den här bilden på ett forum men det står inget mer om hojen än "It's sooooo easy a caveman (like me) can do it!"

zx12r turbo

Kommentarer? :gnissla
 
Last edited:

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Ska bli intressant att följa upp den här tråden om det nu går i lås. Har själv varit i funderingarna om det här men har inte kommit till skott ännu.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Det är tyvärr omöjligt att svara på, men 10k om du tillverkar allt själv och bara kör med begagnade grejor, 100k om du lämnar bort hojen och det ska va jättemycket bling, är nog en rätt bra gissning.
En turbo kan ju tex kosta allt från 0:- till 6-7k

Och klart det är en bra idé ;)
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hur avgör man kostnaden då, när hojen aldrig blir klar?

Min hoj kostade mig dubbelt så mycke efter att den gått på positivt tryck första gången tills jag bestämmde mig för att den var klar.
Men jag hade lika gärna kunnat plöja ner ännu mer på att utveckla den ännu mer.
Peterpains vattenbuffel är ett annat exempel på samma sak.

Tips till TS. Vill du ha hjälp? -plugga på så mycket det går, köp böcker och framför allt läs konverteringsstickyn om och om igen.

Ingen kunnig orkar förklara det elemäntära om o om igen för alla som är nyfikna. För den som orkar sätta sig in i det hela hjälper jag gärna med det som fortfarande är oklart.

Om du får 10råd att köpa liten turbo och ett från andersson om att köpa ett stort. -Gå på stort!
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Som flera har skrivit, med mycket eget arbete så landar du väl på 10 med beg saker och 20 om det ska vara ny turbo/regulator/pump/osv osv

Jag byggde min 1100 motor för 8000kr dock med gratisturbo, hyggligt prisvärt för 140hk extra.

Sen så kan du ju lägga massor med penningar på köpedelar för att det är tufft, utan att tillföra någon direkt effekt.
Tänk dock på att det är sjukt vanebildande med turbomoppe.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Som flera har skrivit, med mycket eget arbete så landar du väl på 10 med beg saker och 20 om det ska vara ny turbo/regulator/pump/osv osv

Jag byggde min 1100 motor för 8000kr dock med gratisturbo, hyggligt prisvärt för 140hk extra.

Sen så kan du ju lägga massor med penningar på köpedelar för att det är tufft, utan att tillföra någon direkt effekt.
Tänk dock på att det är sjukt vanebildande med turbomoppe.

håller med flu det går inte att beskriva känslan:D
så bygg med vad du har råd med och du mååånga byggbilder
mvh peterpain han med benet
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Tack för alla kloka svar!

Jag vill gärna bygga så enkelt som möjligt då detta som sagt inte är min hemmaplan öht. Jag tänker som så att om det blir ett stort projekt med höga krav är det allt för stor risk att jag ger upp på vägen och det vore ju tråkigt.

Hellre låga krav och att jag genomför bygget. Sen kan man ju alltid göra om och bygga till i all oändlighet, men jag vill som sagt börja i liten skala och lyckas.

Är zx9r -98 ett ok val av hoj? Vill ha så billig hoj som möjligt om allt går åt skogen och det är den billigaste jag kan hitta som jag fortfarande tycker är snygg. Dessutom trivdes jag mycket bra på min zx6r -00 som jag hade en gång i tiden.

Nu ska jag fortsätta googla! :banana

//Linus
 

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
Kul att ännu en vill in i turbo världen. Bygger sj på en zx9r- 98, dock väntar ja med byggtråd då massa mindre intressant ska göras först. Önskar dig all lycka till, och som dom andra har sagt.. att våga fråga och läs mkt så kmr allt att gå bra :) Samt ta MYCKET bilder! :banana

Har du funderingar att köra med orginal grejer i motorn förutom komp-sänk? Eller blire att smälla i andra kolvar och stakar osv också? :)

/ Li_G
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag skulle väl STARKT rekomendera att köpa en gammal 12a och bygga på

SÅÅÅ mycket bättre hoj rakt igenom för ändamålet

Med en sådan kommer man ända fram till målet och går att uppdatera i flera omgångar utan att man kör huvet i väggen

Av vad jag sett av 9a motorn så är jag inte imponerad av kolvar och vevstakar

( ganska vitala delar)
 

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
Av vad jag sett av 9a motorn så är jag inte imponerad av kolvar och vevstakar

( ganska vitala delar)

Kan inte mer än hålla med där, är inte dom kraftigaste stakarna i mitt tycke och som sagt så är kolvarna på samma nivå. Vet dock inte inte hur mkt dom klarar, men vågar inte själv köra med orginal iaf. Sen är växellådorna som många andra hojar kända att strula lite, dock på på 5'e växeln mellan 98-99. Så har man ändå motorn nerplockad rekomenderas att se över lådan lite också. Och kanske köra med nån bc i stället för pysventil (Om man vill ha "driftsäkert" & spara lådan lite extra)

:)
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Aha, tack för varningen. Jag har ju inte köpt hojen än så visst finns det tid att ändra sig! :)

Jag gillar att köra några bandagar per år och då är jag rädd att 12.an ska kännas lite tung. Men man kanske inte får köra bandagar med turbo ändå? Ska jag behöva köpa två hojar nu plötsligt? :va

Verkar som att man får gå upp lite i pris för en 12.a med även om det säkert går att hitta någon "billig" med lite tur. Dessutom kan jag väl inte registreringsbesiktiga en -00.a med turbo va?

Fasen vad negativ jag låter nu märker jag. :huvet

Jag vill hålla hojen så original som möjligt, dels för att hålla kostnaden nere men också för att inte göra det för svårt för mig så här första gången. (För det låter ju på er som att det kommer bli fler turbohojar om man väl börjat)

//Linus
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Bandagar med turbo torde väl ok beroende på vem som håller i det.

Som det ser ut kanske du till och med får tävla med åbäket i ERF - Sprint.

en 600 och en 1000 klass med rätt fritt regelverk.




Aha, tack för varningen. Jag har ju inte köpt hojen än så visst finns det tid att ändra sig! :)

Jag gillar att köra några bandagar per år och då är jag rädd att 12.an ska kännas lite tung. Men man kanske inte får köra bandagar med turbo ändå? Ska jag behöva köpa två hojar nu plötsligt? :va

Verkar som att man får gå upp lite i pris för en 12.a med även om det säkert går att hitta någon "billig" med lite tur.

Jag vill hålla hojen så original som möjligt, dels för att hålla kostnaden nere men också för att inte göra det för svårt för mig så här första gången. (För det låter ju på er som att det kommer bli fler turbohojar om man väl börjat)

//Linus
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top