Fundering kring Estonia!?

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Idag är det som sagt 10 år sedan Estonia förliste på Östersjön.
852 personer miste livet och det var en mycket tragisk händelse.
Men VARFÖR ska media ta upp det igen och göra en så stor sak av det igen.
River man inte bara i gamla sår?

Det finns säkert folk här på forumet som mist någon i den katastrofen och jag beklagar verkligen.

Men varför älta om det?
Är det inte dags att gå vidare?

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
bissmark skrev:
Men VARFÖR ska man ta upp det igen och göra en så stor sak av det igen.

Det finns säkert folk här på forumet som mist någon i den katastrofen och jag beklagar verkligen.

Men varför älta om det?

Det är väl inte dags att gå vidare förrän det är säkerställt vad som hänt och varför det hände? Riksrevisionsverkets chef kallade haverikommissionens rapport för ett "skämt" eller liknande förra veckan, bara det är anledning nog att "älta" det.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
bissmark skrev:
Men VARFÖR ska man ta upp det igen och göra en så stor sak av det igen.

Men varför älta om det?

Att ha dagar för att hedra döda, för att minnas är en del i ett sorgearbete. För de anhöriga och för samhället i stort. Jag ser inget som helst fel i att det tas upp igen...

Däremot kan jag störa mig på medias val av bilder , ämnen när de talar om det.. Är mest de "smaskigaste" bilderna som visas..
Blev nästan förbannad i morse när puckot i SVT-soffan försökte frossa i detaljer när han intervjuade en överlevare..
Hon redogjorde sakligt för hur det varit för henne och vad hon gjort under de där timmarna..
Och där satt han vid sidan av och försökte dra ur henne egentligen ovesäntliga fakta:
UNgefär såhär:

Hon : -jag klev upp på däck och efter ett tag hade skeppet så mycket slagsida att jag och några andra ställde oss på sidan av skrovet. Vi skrattade nästan åt det absurda i att gå på skeppets sida där vi stod i mörkret och kylan.

Intervjuaren: Paniken då, berätta om paniken!

Hon: - Ja, den fanns där men jag försökte hela tiden intala mig att vara lugn!

Intervjuaren: Men skräcken då, berätta om skräcken..

:kocko

Kia

Guest
Att få "älta" är kanske för många en process i sorgearbetet??? :va :confused: Att få prata om det som känns så svårt kanske är ett steg i läkningen? :fatta!

bissmark

Gick med
9 Aug 2003
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
watson skrev:
Och tom. på Sh.com måste det ältas!! Kan man inte få slippa tänka på det när man surfar...

/FW

Det var just ältandet jag menade.
Inte själva händelsen.
Jag kanske borde uttryckt mig tydligare och kanske inte just använt Estonia som exempel. Jag kunde lika väl skrivit om svälten i Etiopien för en herrans massa år sedan.

Det är frossandet av media jag egentligen syftade till.
(läs korvgubbens inlägg en bit upp)

Personligen tycker jag att media är SVIN och det står jag för!

Last edited:

Freakshow

Hur f..n kan jag börja snusa igen!?!?
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Nää..... såld!
Jag har misst kompisar på Estonia, jag har för två år sen misst min syrra i cancer samtidigt som min bästa vän dog i mc-olycka och för ett år sen dog min svärfar i cancer.........
Alla dessa vänner vill jag dagligen berätta om, minnas och hedra!
Om det nu kan kallas älta........ visst, då är det en process som jag aldrig hoppas kommer att avslutas!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Freakshow skrev:
Jag har misst kompisar på Estonia, jag har för två år sen misst min syrra i cancer samtidigt som min bästa vän dog i mc-olycka och för ett år sen dog min svärfar i cancer.........
Om det nu kan kallas älta........ visst, då är det en process som jag aldrig hoppas kommer att avslutas!

Först så stog jag på "samma sida" som du gör nu men sedan så klargjorde trådstartaren att det mest är det osmakliga vältrandet i tragedin som han vänder sig emot, vilket jag kan hålla med om. Att det däremot fortfarande finns flera intressanta och viktiga ämnen som måste utredas och debatteras tvivlar jag inte en sekund på! Däremot rubriker som "Hon dog - i onödan" och "Skräckens båt - mardrömmen i bilder" kan man gott slippa.

Last edited:

Freakshow

Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Nää..... såld!
Om jag ska vara ärlig så är jag intresserad av detta...... ja, även det "smaskiga" som skräcken, upplevelsen både när det gäller tragedier som Estonia eller mord eller rymningar m.m. Men åxå av hedrandet. Å de som sätter sig i TV-soffan å lämnar ut sig verkar ju själv rätt angenäma om att få berätta sin story!
Som jag skrev tidigare så har jag själv drabbats i många fall och det är många som vill höra både det ena å det andra - å jag berättar gärna.... ibland mer å ibland mindre.

HanneZ

Guest
bissmark skrev:
Ehhh... Estonia var en olycka och det jämför du med andra världskriget..??
Estoniahändelsen va en tragiskt händelse o WW2 lika så. Både hade gått att förhindra. Många människor dog i onödan etc etc. Jag kan finna många likheter. Framför allt att en del känner sig illa till mods när de får höra om de för deras farfar kanske dog eller liknande precis som en del känner angående Estonia.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Eftersom Estonia olyckan var en så monumental katastrof så är det i sig anledning att ständigt ha händelsen in åtanke. Det är ju den största olyckan vi haft i modern tid och jag tror att den i mångas medvetande har samma "rang" som palme-mordet osv.

Ta till exempel min mor, som hade varit på bussresa i Tyskland under veckan. På morgonen som Estonia sjönk kom dom tillbaka till Sverige och i alla byar och alla städer då åkte igenom så stod flaggorna på halv stång. De hade ingen aning in bussen om vad som hade hänt med alla förstod att det var något allvarligt.

Du sade det själv 852 människor miste livet. Tänk efter en stund, se hur många människor du har runt dig i detta nu, en? fem? tio? Tänk sedan åttahundrafemtiotvå.

Att Estoniakatastrofen är en händelse som kommer att leva i vårt medvetande länge är bara att inse. Förhoppningsvis leder detta inte bara till att media frossar i andras olycka för att sälja lösnummer, utan även att mer seriösa frågor får plats. Som till exempel sjösäkerhet. Större medvetande hos folk i allmänhet kring färjor.

Hur många som åker färja på östersjön idag tittar lite extra på kartan över nödutrymmingsvägar, och tar en titt på vart livbåtarna egentligen finns. Detta hade majoriteten nog inte gjort före 1993.

Se på det positiva som kommer ur dessa diskussioner och kritisera medias frosseri, men vissa händelser är för stora för att falla i glömska och läggas åt sidan. De förtjänar att alltid fungera som en påminnelse om hur illa det kan gå så att folk gör sitt bästa för att förhindra att historien upprepar sig.

/SSB

bissmark

Gick med
9 Aug 2003
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
SSB skrev:
Eftersom Estonia olyckan var en så monumental katastrof så är det i sig anledning att ständigt ha händelsen in åtanke. Det är ju den största olyckan vi haft i modern tid och jag tror att den i mångas medvetande har samma "rang" som palme-mordet osv.

Ta till exempel min mor, som hade varit på bussresa i Tyskland under veckan. På morgonen som Estonia sjönk kom dom tillbaka till Sverige och i alla byar och alla städer då åkte igenom så stod flaggorna på halv stång. De hade ingen aning in bussen om vad som hade hänt med alla förstod att det var något allvarligt.

Du sade det själv 852 människor miste livet. Tänk efter en stund, se hur många människor du har runt dig i detta nu, en? fem? tio? Tänk sedan åttahundrafemtiotvå.

Att Estoniakatastrofen är en händelse som kommer att leva i vårt medvetande länge är bara att inse. Förhoppningsvis leder detta inte bara till att media frossar i andras olycka för att sälja lösnummer, utan även att mer seriösa frågor får plats. Som till exempel sjösäkerhet. Större medvetande hos folk i allmänhet kring färjor.

Hur många som åker färja på östersjön idag tittar lite extra på kartan över nödutrymmingsvägar, och tar en titt på vart livbåtarna egentligen finns. Detta hade majoriteten nog inte gjort före 1993.

Se på det positiva som kommer ur dessa diskussioner och kritisera medias frosseri, men vissa händelser är för stora för att falla i glömska och läggas åt sidan. De förtjänar att alltid fungera som en påminnelse om hur illa det kan gå så att folk gör sitt bästa för att förhindra att historien upprepar sig.

/SSB

Och åter skriver jag att det är medias frossa i andras olycka jag syftar till.
Händelsen i sig ska självklart kommas ihåg, samt att ALLA drabbade ska hedras, samtidigt som vi alla tar lärdom av det(precis som du skrev).
MEN ska man göra det för att sälja lösnummer som media gör.
En löpsedel med text som kan liknas vid:
Läs om skräcknatten
ombord på Estonia

kanske inte är vad de anhöriga vill se.
Varför inte tona ner det istället och verkligen (endast) hedra de som behöver och förtjänar det.
Jag menar inte att händelsen i sig ska förträngas.
Men när media gör en sak av sorgen hos andra,
då äcklas jag!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Freakshow skrev:

Det var nog inte den sortens ältande som menades, utan alla som inget har med olyckan att göra ska smaska sig i detaljer. Sorgearbetet och att hedra sina vänner och nära är en annan sak som man ska göra så länge man själv vill.
Korvgubbe slog huvudet på spiken.

bissmark

Gick med
9 Aug 2003
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
juha01 skrev:
Det var nog inte den sortens ältande som menades, utan alla som inget har med olyckan att göra ska smaska sig i detaljer. Sorgearbetet och att hedra sina vänner och nära är en annan sak som man ska göra så länge man själv vill.

Tack!

HanneZ

Guest
Medias samvete är ju obefintligt det borde väl alla märkt vid det här laget. Gäller inte bara kring estoniakatastrofen!

Freakshow

Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Nää..... såld!
juha01 skrev:
Men faktum är att otroligt många är direkt eller indirekt delaktiga i en av världens största fartygskatastrof!
Å som jag senare skrev: Jag är intresserad....... av allt runt detta mysterium

Freakshow

Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Nää..... såld!
HanneZ skrev:
Medias samvete är ju obefintligt det borde väl alla märkt vid det här laget. Gäller inte bara kring estoniakatastrofen!
Å det är vi som köper tidningarna........... tittar på TV:n.........

HanneZ

Guest
Ja. Men vilka tycker inte att det mesta som står på aftonbladet är ett skämt? Hetsjakten på britney o beckham t.ex. Alla överdrivelser m.m. Jag tror inte ett skit på vad som står där längre. Dessutom tycker jag att det är stor skillnad på typ aftonbladet.se och tv4's nyheter.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin