Fundering kring Estonia!?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är ju bra konstigt att SVT hellre censurerar norska polisens presstalesman än att gräva i detta måste jag säga. Ja förutsatt att sakernas tillstånd inte var vad de nu är alltså.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det är ju bra konstigt att SVT hellre censurerar norska polisens presstalesman än att gräva i detta måste jag säga. Ja förutsatt att sakernas tillstånd inte var vad de nu är alltså.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Den där censuren framstår som en testballong för hur mkt skit de kan fylla oss med, oaktat att det var ett "misstag" att hon läckte instruktionen.
Kan inte annat än tänka på vad det är de inte vill vi ska notera. Kollar så ytterst sällan på SVT, i regel endast korta klipp men det räcker ju för att orsaka tarmvred.
Estonia är precis som allt annat som ska omprövas, utredas, så att inget av värde når de berörda som bäst behöver klargöranden. Ffa skapar det försörjningstillfällen åt pappersvändare som har allt att vinna på att processen bara pågår.
Det är öppet hån och ett cyniskt förminskande av alla de tagit på sig ansvaret att tjäna.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Stockholms universitet har ju undersökt lite och släppt en rapport:

"Exposed bedrock is identified next to where the two major holes in MS Estonia’s hull are found along the northern side, approximately 69m and 89m from the stern respectively. From ocular inspection of its texture and visible parallel jointing, the bedrock appears to be igneous, likely granite or syenite. Denting in the hull is visible where it comes close to exposed bedrock in-between the two major holes"

SVT skriver om det också:

"Rapportens kanske viktigaste slutsats är att berggrunden ser ut att sticka upp på flera platser i närheten av de uppmärksammade hålen i fartygets skrov. Stenformationerna uppges vara magmatiska, sannolikt granit eller syenit.

– Det är mycket som tyder på att skadorna har orsakats av den uppstickande berggrunden, men vi behöver fortsätta med fler utredningsåtgärder innan vi kan bekräfta detta, säger Jonas Bäckstrand, utredningsordförande och ställföreträdande generaldirektör på Statens haverikommission, under en presskonferens.

Tidigare har det förekommit uppgifter om att hela fartyget vilar i en tjock, mjuk lera. Rapporten slår fast att detta stämmer vad gäller den främre delen av fartyget, men att mittenpartiet alltså vilar mot en fast berggrund med uppstickande delar."

Men inte att förglömma för de som går konspirationslinjen:
"Vi har hittat sprickor, hål och bucklor över hela fartyget. Vi måste studera alla dessa skador och även inspektera bogrampen som lossnat från sina gångjärn, säger Rene Arikas, estniska haverikommissionens chef."

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
De vet inget och får heller inte se det som är väsentligt. Det riktiga händelseförloppet är hyfsat känt trots att alla instanser har lagt locket på och vissa saker kommer troligen inte att bekräftas officiellt någonsin - precis som i Catalinaaffären (där det visat sig att delar av besättningen överlevde och togs till fånga, inkl en CIA-agent, varav ingen kom hem).

Från Catalinan överlevde samtliga och räddades av en Tysk båt, det är personalen på DC3an som var ett signaspaningsplan man är osäker på ödet för.
En av dom misstänks ju ha varit sovjetisk spion dessutom

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Från Catalinan överlevde samtliga och räddades av en Tysk båt, det är personalen på DC3an som var ett signaspaningsplan man är osäker på ödet för.
En av dom misstänks ju ha varit sovjetisk spion dessutom
Ja så var det ja... Nåväl, en svensk officer grävde rejält i det där för några år sedan och man kunde bla genom att se säten och bälten mm avgöra vilka som klarat sig, samt vittnesuppgifter från Estnisk fiskare och en ung kvinna som bodde granne med amerikanen.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Så... Det var ingen explosion.... ?
De som var med på båten är inte ens vittnet enligt haverikommisionen! Deras berättelser är inte värda ett dugg i deras ögon. De kan vara påverkade av det som hände. Men då bör ju en passagerare på en buss som råkar ut för trafikolycka inte förhöras.

Nä mycket skitsnack och locket på

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
De vet inget och får heller inte se det som är väsentligt. Det riktiga händelseförloppet är hyfsat känt trots att alla instanser har lagt locket på och vissa saker kommer troligen inte att bekräftas officiellt någonsin - precis som gällande DC3:an (där det visat sig att delar av besättningen överlevde och togs till fånga, inkl en CIA-agent, varav ingen kom hem).
Vad är det som är hyfsat känt?

Jag var rätt säker på att det här var en cover up av något slag. Tills jag läste Filters granskning. Då trodde jag inte det längre. Den rekommenderar jag alla.

Men, sedan har det kommit fram att Filter chefredaktör och grundare och/eller ägare skrivit en bok om hur bra Ryssland är, så vilse var inte ens jag förut, så nu vet jag inte vad jag ska tro.

Men det jag tycker rörande allt sådant här, och det har jag snott rakt av från Filter, är att spektakulära teorier kräver spektakulära bevis.

Så vilka bevis finns för vad egentligen?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
"De nya filmerna visar inga tecken på någon explosion vid hålet på styrbordssidan.
Det ser ut att överensstämma med hypotesen att skadorna har uppkommit när fartyget träffade sjöbotten"

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
"De nya filmerna visar inga tecken på någon explosion vid hålet på styrbordssidan.
Det ser ut att överensstämma med hypotesen att skadorna har uppkommit när fartyget träffade sjöbotten"

Har du någon egen åsikt eller insikt eller skall du spamma tråden med okommenterade länkar?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har du någon egen åsikt eller insikt eller skall du spamma tråden med okommenterade länkar?
Med tanke på hur omoget du beter dig, agerar samt gör personliga påhopp i andra trådar där jag förekommer så finns det väl knappast något skäl för mig att delge dig min åsikt i det här ämnet heller....

Jag tyckte informationen som delgavs i artikeln kunde bidra till tråden. Dvs. att det inte finns tecken på explosioner vid förlisningen av Estonia.
Du borde kunna värdera den informationen själv utan att behöva ha en åsikt från annan part som leder eller retar upp dig.
Så chilla lite och skaffa dig en hoj att dra några bombrepor på istället för att konstant hacka på folk här på SH (y)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Med tanke på hur omoget du beter dig, agerar samt gör personliga påhopp i andra trådar där jag förekommer så finns det väl knappast något skäl för mig att delge dig min åsikt i det här ämnet heller....

Jag tyckte informationen som delgavs i artikeln kunde bidra till tråden. Dvs. att det inte finns tecken på explosioner vid förlisningen av Estonia.
Du borde kunna värdera den informationen själv utan att behöva ha en åsikt från annan part som leder eller retar upp dig.
Så chilla lite och skaffa dig en hoj att dra några bombrepor på istället för att konstant hacka på folk här på SH (y)
Ah, jag är inte kvar på ignore i alla fall. ♥️

Bla bla men skriv vad du tycker, om du någonsin tyckt något, hellre än en artikel om någon som kanske tror något om något han utreder tillsammans med flera andra länder.

Trams och spam.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
"De tidigare okända hålen i Estonias skrov som uppdagades i en dokumentär 2020 uppkom sannolikt i samband med att fartyget träffade botten. Det visar en ny studie som genomförts på uppdrag av Estlands haverikommission.
I studien har man genomfört simuleringar för att bedöma om de skador som synts på fartygets styrbordssida kan ha uppkommit när det träffade botten.

Under en pressträff i Tallinn på torsdagen visades simulationer där kraftiga deformationer på skrovet syntes uppstå i samband med fartygets nedslag på havsbotten. Vid simulationerna uppstod även liknande skador som de som uppdagades på skrovet i samband med dokumentärfilmen."

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Sannolikt så var det den estländske kaptenen som körde sönder fartyget, så att bogporten slets loss och båten sjönk. Det som fortfarande är lite av ett mysterium är varför båten sjönk så fort, skrovet innehåller så mycket luft att den borde flyta upp och ned i flera timmar. Hålen i skrovet kan sannolikt ha orsakats av stenar på botten, vilka bevisligen funnits där. Rövarhistorier om att ryssarna skull sänkt båten p g a militära transporter kan vi lägga åt sidan.

Sedan finns det ju andra frågetecken: varför var regeringen så snabb att vilja täcka över båten med betong? Ville man undvika större undersökningar..?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det var självklart en UFO-attack.
Nä. UFO är en omöjlighet, det kan vilken vetenskapsman eller forskare som helst förklara. Det finns helst enkelt inte tillräckligt mycket energi i hela universum för att kunna transportera en farkost mellan olika solsystem eller galaxer. Glöm UFO:n, de har aldrig funnits och kommer aldrig finnas.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nä. UFO är en omöjlighet, det kan vilken vetenskapsman eller forskare som helst förklara. Det finns helst enkelt inte tillräckligt mycket energi i hela universum för att kunna transportera en farkost mellan olika solsystem eller galaxer. Glöm UFO:n, de har aldrig funnits och kommer aldrig finnas.
Jodå, dom ploffar upp och ner genom vattnet.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin