Fundering kring Estonia!?

Freakshow

Hur f..n kan jag börja snusa igen!?!?
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Nää..... såld!
HanneZ skrev:
Ja. Men vilka tycker inte att det mesta som står på aftonbladet är ett skämt? Hetsjakten på britney o beckham t.ex. Alla överdrivelser m.m. Jag tror inte ett skit på vad som står där längre. Dessutom tycker jag att det är stor skillnad på typ aftonbladet.se och tv4's nyheter.
Ja, jag håller med dig Hannez. Men ändå så köper vi (svenska folket) detta........

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Freakshow skrev:
Å det är vi som köper tidningarna........... tittar på TV:n.........

SÅ är det!!!

Ett jäkla gnäll ibland om hur media beter sig och så plockar man fram en nyinköpt kvällstidning nästa sekund...

Personligen så köper jag aftonbladets bilbilaga varannan lördag. (och den är också kass, men ack så billig..)

Freakshow

Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Nää..... såld!
Lite off topic, men ändå inte, det gäller TV och tidningar:
Det som skrämmer mig är det som idag sänds i TV: dokusåpor, dokusåpor, skvaller... t.o.m. nyheterna handlar till stor del av skit! Vad ska det bli av oss, vi kommer bli lika korkade som amerikaner (aj, får jag stryk nu).
Å tidningar: skvaller, ligger med den, låg med den men nu med den.......

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Freakshow skrev:
...vi kommer bli lika korkade som amerikaner (aj, får jag stryk nu).

Inte stryk på något sätt, det är ju precis så det är.
Jag tröttnade för länge sedan på alla reallityshower.
Det har gått för långt...

Maxxi

Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Aprilia & Minikina
Tycker att det är ganska naturligt att katastrofen tas upp på nytt. Främst av två anledningar:
1) Sanningen om varför estonia sjönk har inte kommit fram utan det är något som döljs.
2) Det var 10 år sedan 852 människor dog.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Freakshow skrev:
Lite off topic, men ändå inte, det gäller TV och tidningar:
Det som skrämmer mig är det som idag sänds i TV: dokusåpor, dokusåpor, skvaller... t.o.m. nyheterna handlar till stor del av skit! Vad ska det bli av oss, vi kommer bli lika korkade som amerikaner (aj, får jag stryk nu).

Egentligen så är inte det så skrämmande att det visas utan det att vi tittar...

Sen vad det gäller efterapning av jänkarna så diskutteras det en grej i en annan tråd som är lite värre. Dödsstraff. Just nu är trettio procent för... Att vi aldrig lär oss av andra..

Till Maxxi: Det är ett intressant ämne, men INTE i tv;s morgonsoffa där man vill ha smarriga detaljer, eller i kvällspressen. När discovery eller vetenskapens värld sänder ett FAKTAprogram så är jag den första att sitta bänkad.

Freakshow

Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Nää..... såld!
Höjden av "gotta sig"; nån som sett filmen Baltic Storm?
Där kan man snacka om att jag satt å skaka i soffan, när den där jävla subban (blir jag varnad för språket nu???) dyker vid å på båten/gravplatsen (jag lägger inga värderingar här om det ska vara gravplatsen eller inte)!!!!! Snacka om att skända....... Hon vill få fram sanningen..... mmm, lr hur! Återigen, svensk media bevakar detta å vad blir konsekvenserna; jo, grattis reklam för kärringen. Å vi svenskar vill se filmen. Jag har själv inte sett filmen, men visst, jag vill faktiskt se den. Men fan jag betalar för det, det blir DC!!!

Maxxi

Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Aprilia & Minikina
juha01 skrev:
Till Maxxi: Det är ett intressant ämne, men INTE i tv;s morgonsoffa där man vill ha smarriga detaljer, eller i kvällspressen. När discovery eller vetenskapens värld sänder ett FAKTAprogram så är jag den första att sitta bänkad.

Har jag någonsin sagt det då! Läs vad jag skrev istället! Klarar mig utan smaskiga historier jag också. Men är som hundratusentals andra intresserad av vad som verkligen är orsaken till katastrofen. Som sagt så döljer regeringen något som kan vara orsaken. Världens mest ansedde professor i sjöfartsteknik/säkerhet tycker att utredningen är ett stort skämt. De har gjort simuleringstester i förmodligen den bästa utrustningen som finns för detta ändamål i världen just nu. De har kommit fram till att så här snabbt ska inte ett skepp kunna sjunka utan att något annat en ett oväder ligger bakom.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Maxxi skrev:
Har jag någonsin sagt det då! Läs vad jag skrev istället! Klarar mig utan smaskiga historier jag också. Men är som hundratusentals andra intresserad av vad som verkligen är orsaken till katastrofen. Som sagt så döljer regeringen något som kan vara orsaken. Världens mest ansedde professor i sjöfartsteknik/säkerhet tycker att utredningen är ett stort skämt. De har gjort simuleringstester i förmodligen den bästa utrustningen som finns för detta ändamål i världen just nu. De har kommit fram till att så här snabbt ska inte ett skepp kunna sjunka utan att något annat en ett oväder ligger bakom.

Håller helt med dig! Missförstog nog ditt förra inlägg..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jaha, då börjar sanningen komma ikapp.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

"Den grova, tvärsgående konstruktionsbalk som ”sticker ut” gör inte det, det är resten som åkt in. Och plåten vid balken hålls kvar = ser utåtböjd ut. Detta konstaterade de estniska utredarna redan innan Evertssons dokumentär sändes. Ridå.”"
"Det man ser är helt enkelt att något åkt in, och då bildas en skada. Sen rubbas inte balken, den sitter ju där den sitter. Det som syns är saker som hållits kvar av en balk och där det inte har finns en balk har det inte funnits någon motkraft. Det finns en grundläggande teknisk förklaring som har med naturlagar att göra. "

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det här påminner inte så lite om andra svenska haverier.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Konspirationsteoretiker kommer alltid konspirera om stora händelser. Sen om det är stålbalkar i skyskrapor som blir träffade av flygplan eller att stålplåtar på båtar som brister kommer aldrig hindra eller få dem att sluta att spekulera.

Vill ni se något skrämmande så kolla på svetsarna nästa gång ni åker en äldre finlandsfärja. De är inte snygga någonstans. Blir de utsatta för stora krafter och materialutmattning så kan det mycket väl ske saker med dem utan att de behöver bli utsatta för explosioner, ubåtar, ufon eller annat.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Konspirationsteoretiker kommer alltid konspirera om stora händelser. Sen om det är stålbalkar i skyskrapor som blir träffade av flygplan eller att stålplåtar på båtar som brister kommer aldrig hindra eller få dem att sluta att spekulera.

Vill ni se något skrämmande så kolla på svetsarna nästa gång ni åker en äldre finlandsfärja. De är inte snygga någonstans. Blir de utsatta för stora krafter och materialutmattning så kan det mycket väl ske saker med dem utan att de behöver bli utsatta för explosioner, ubåtar, ufon eller annat.
Är du personligen drabbad av katastrofen (nära anhörig)?
Om inte så kanske man bör tagga ner och istället för att kalla människor för konspirationsteoretiker lyssna på vad de drabbade har för önskemål.
Det finns fortfarande många frågetecken.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Är du personligen drabbad av katastrofen (nära anhörig)?
Om inte så kanske man bör tagga ner och istället för att kalla människor för konspirationsteoretiker lyssna på vad de drabbade har för önskemål.
Det finns fortfarande många frågetecken.
Jag kände flera som gick med ned. Inga vänner eller anhöriga, men ändå.
Ett av skiften på jobbet var ute på kryssningar. De flesta var på en 48h till Helsingfors och de andra till Tallin. Vårat skift skulle åka veckan efter till Helsingfors.

Jag ser fram emot en fullständig utredning av det hela. Utan tvekan.
Men att vissa medier och konspirationsteoretiker spekulerar villt om t.ex. ubåtar eller explosioner kommer ju möta motstånd med fakta. Att då undanhålla faktan för att låta konspirationerna frodas gagnar ingen.
Jag har åkt flertal gånger (10+) med Viking Sally genom åren innan både innan och efter att det döptes till Estonia.

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vill ni ha lite mera info än bara rubriker från kvällstidningar så kan jag rekommendera att läsa:

Läs inte bara slutsatsen, utan läs rapporten.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är en lite tråkig mästrande ton här..
Vem vill bara ha kvällstidningsrubriker?

Undrar vad det stod i en första rapporten om det nya hålet förresten.

Det finns massor av skrivet som lutar både hit och dit, men fakta är att det stinker om hela hanteringen.

Man bör inte avfärda alla kritiska frågor med konspirationsteori-anklagelser. Historien är full av spektakulära händelser som inte sällan mörkats. Eller stod det i DN om Auschwitz på 40-talet? Det hade garanterat avfärdats som ett rykte.

Nåväl, fakta är väl en bra början. Inga bärgningar, gärna övertäckning, för snabbt förlopp enligt många, konstiga rapporter, ett varv som är mycket kritiskt. Det finns hur mycket som helst som tyder på att alla kort inte är på bordet.

Kvartal har skrivit och babblat mycket också.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen som mästrar någon här. Att ge fakta till motsats till luddiga sanningen kommer ikapp måste ju kunna ske utan att folk blir kränkta?

Men fakta kvarstår.
Bogvisiret lossnade pga materialförslitning. Läs rapporten. Man kommer liksom inte runt det faktumet.
Estonia gick rakt mot hård sjö och utan bogvisir kan inte porten hålla emot vattnet.

Att det samtidigt skulle ha blivit påkört av en ubåt som även denne gick i ytläge i den hårda sjön och ubåten inte blev skadad.... nja

Att man, samtidigt som bogvisiret lossnade, lyckades dra av en sprängladdning på bildäck....nja
Du kunde inte förutse när den skulle lossna. Det kunde ske dagen innan eller 6 år efter.

Borde Estonia ha bärgat... Ja, för fan. Kosta vad det kosta vill.
Borde det utredas bättre..ja, utan tvekan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag upplever att du har en mästrande ton, du behöver varken kladda ner med "kvällstidning", "kränkt" eller "konspirationsteorier" om du undrar varför.

Det finns som sagt mycket dokumenterat som stödjer olika linjer, jag tror personligen inte de krockat, men jag är övertygad om att det är mycket som inte kommit till ytan (!) ännu.

Den kanske rent av sjönk som sagts men det är ändå en stark känsla av att hälften av pusselbitarna saknas.

Det här tycker jag är en intressant artikel som belyser många frågetecken:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
If it walks like a duck... ett bogvisir ser iaf ut som en anknäbb - och hade havererat på systerfartyget lite tidigare. Kvack-kvack...

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin