Fundering kring Estonia!?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det som är tänkvärt är att andra skepp som råkat ut för liknande som står i rapporten har flutit lång tid. Estonia sjönk direkt. Har ni sett dokumentären? Nog för att han lämnar många frågetecken och drar ut på det alldeles för mycket, hade inte behövt vara 5 avsnitt. Men det som knäckt sidan har en stor massa.

 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
"Jag säger inte att det finns ett hål i Estonia. Men jag säger att ingen teori - inte ens den officiella - går att bevisa eller motbevisa med det tekniska underlag vi har i dag. Vi måste dyka ner, gräva bort sanden som svenskar fyllt på och filma vraket på nytt."


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
View attachment 464370

Lite gammal artikel som var uppe när ubåtsteorin spreds som mest i medierna.
Men alla håller nog med om att man bör undersöka det igen, vilket även görs för tillfället så här 1,5 år senare.
Jag tror verkligen inte att alla håller med om det, men jag tror att alla förstår att man inte längre kan lägga locket på.


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag upplever att du har en mästrande ton, du behöver varken kladda ner med "kvällstidning", "kränkt" eller "konspirationsteorier" om du undrar varför.

Det finns som sagt mycket dokumenterat som stödjer olika linjer, jag tror personligen inte de krockat, men jag är övertygad om att det är mycket som inte kommit till ytan (!) ännu.

Den kanske rent av sjönk som sagts men det är ändå en stark känsla av att hälften av pusselbitarna saknas.

Det här tycker jag är en intressant artikel som belyser många frågetecken:


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Ja, det är pinsamt och ett hån mot de döda och överlevande hur utredningen gick till.

Detta är bara patetiskt;

 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag upplever inte Birger Schlaug som varken mer eller mindre galen än någon annan miljöpartist, möjligen lite mindre givet de inslag jag hört honom i.
Och jag har heller inte satt mig in i denna fråga alls. Men det är säkert en intressant film som jag kanske hinner titta på ikväll.


Ingressen på filmen känns folie, men det här kanske inte handlar om mina känslor.
365883310fd9701473da4592c1bb11ac.jpg


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Edit:
Kollat hälften, känns Inte alls så självklart som han gör gällande för en oinsatt.

Åsikter?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Konspirationer.... :tungan
Alltså, det är bra att folk går igenom alla saker några gånger till och drar upp allt (pun intended) till ytan.
Men videon visade ju inte så värst mycket förutom att de namedroppade en massa fina titlar och sa att alla stödjer deras teori.

Kolla t.ex. på denna bild:
"uppvisar en skadebild som inte kan ha uppkommit genom slag mot däcket"
Estonia.jpg
Jo, det kan mycket väl vara orsaken till deformationen. Kollar man på biten så ser man en deformation som orskatat av att metallen har vridits och belastats på ett sätt den inte var tänkt att belastas med.
Nu vet jag inte specifikt vilken del detta är.
Slag mot däcket, ja mycket möjligt att den orsakat sådanna skador på biten. Metall kan spricka på ganska udda sätt. Sitter den fast och får en snedbelastning vriden den sig och till slut går den sönder.
Den sträckade delen på ena kanten är märken efter en skärbrännare som gjort senare när de skar loss biten.

Ställer mig också högst tveksam till att "den metallurgiska analysen" som kommer fram till att stålet på en annan bit skulle ha utsats för 1200 grader för att sedan bli tunnare och tjockare på olika ställen.
En explosion utsätter inte en plåt för 1200 grader i den omfattningen att de metalurgiska egenskaperna ändras eller att det pga. detta finns en Heat affected zone som går att se i mikroskop.
Dessutom skulle denna explosion ha, enligt dem, ha skett på havsbotten.
Om man skulle sprängt en plåt på havsbotten så finns det 0% chans att den plåten uppnår en temperatur på 1200 grader och att denna sedan får de förändingar de vill göra gällande.
En plåt på land uppnår troligtvis inte denna temperatur även om du lägger plåten ovanpå 10 kg sprängämne. Den kommer att deformeras och eventuellt gå sönder, men temperaturen kommer inte gå upp så pass mycket,
Som exempel, senast idag så bockade jag 15 mm plåt i 90 graders vinkel. Den blir lite lätt varmare av bockningen, men inte mera än att man kan ha den i handen. Och bockar man den för snabbt så spricker den.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Ställer mig också högst tveksam till att "den metallurgiska analysen" som kommer fram till att stålet på en annan bit skulle ha utsats för 1200 grader för att sedan bli tunnare och tjockare på olika ställen.
En explosion utsätter inte en plåt för 1200 grader i den omfattningen att de metalurgiska egenskaperna ändras eller att det pga. detta finns en Heat affected zone som går att se i mikroskop.
Dessutom skulle denna explosion ha, enligt dem, ha skett på havsbotten.
Om man skulle sprängt en plåt på havsbotten så finns det 0% chans att den plåten uppnår en temperatur på 1200 grader och att denna sedan får de förändingar de vill göra gällande.
En plåt på land uppnår troligtvis inte denna temperatur även om du lägger plåten ovanpå 10 kg sprängämne. Den kommer att deformeras och eventuellt gå sönder, men temperaturen kommer inte gå upp så pass mycket,
Som exempel, senast idag så bockade jag 15 mm plåt i 90 graders vinkel. Den blir lite lätt varmare av bockningen, men inte mera än att man kan ha den i handen. Och bockar man den för snabbt så spricker den.
Precis som du skriver så blir material inte speciellt varmt av själva explosionen.
Ett material med den här typen av deformering har blivit utsatt för bland annat sträckgräns, brottgräns men även en kompressionshållfasthet.
Taget ur sitt sammanhang kan även jag utan fin titel intyga att stålet varit över 1200 grader, det var ju en förutsättning för att tillverka plåten.

Den analys som däremot verkar gjorts efteråt framgår inte om man tagit hänsyn till värmen i den plastiska deformeringen. När ett material bryts över sträckgränsen fram till brottgränsen så övergår materialet på molekylär nivå till flytande form.
Hur dom kunnat se hur många gånger plåten blivit varm kan jag inte förstå men om den blivit varm under vatten eller i luft borde ju i så fall samma person se om den hade sån kunskap.
Det syns ju direkt på hur härdningen blivit då kolet stannar på olika sätt i luft vs vattenkylning.
Det framgår ingenstans om man gjort en spektrumanalys för att leta efter sprängämnen, det hade ju varit det enda rätta sättet att få ett svar på sprängämnen istället för att vända sig land och rike kring för fina titlar för att titta på böjda plåtar.

Vad säger att utredare inte tittat på denna plåt under utredningen? var inte skyliften uppfunnen 1994?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Leran där vraket efter Estonia ligger döljer berggrund. Och bergets utseende kan förklara det hål i skrovet som avslöjades i en dokumentärserie förra året. Även om det är för tidigt att dra säkra slutsatser pekar en ny expedition på en naturlig förklaring till skadorna på vraket efter Estonia."

Men som de säger är det inte klarlagt ännu:
"Linus vill själv inte dra några slutsatser förrän datan har analyserats.
– Jag sträcker mig så långt som att säga att det finns en hög korrelation mellan berggrunden och skadeområdet."


 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
"Leran där vraket efter Estonia ligger döljer berggrund. Och bergets utseende kan förklara det hål i skrovet som avslöjades i en dokumentärserie förra året. Även om det är för tidigt att dra säkra slutsatser pekar en ny expedition på en naturlig förklaring till skadorna på vraket efter Estonia."

Men som de säger är det inte klarlagt ännu:
"Linus vill själv inte dra några slutsatser förrän datan har analyserats.
– Jag sträcker mig så långt som att säga att det finns en hög korrelation mellan berggrunden och skadeområdet."


Vad intressant, varför har det då hemlighållits i så många år? Eller undersökte de aldrig skrovet? De tog ju upp bogviseret, ingen som orkade simma runt där nere i onödan liksom. Så måste det varit!

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Denna gången får vi säkert svaret, en gång för alla, garanterat.

En värre gröt än bottensediment är gyttjan i utredningsträsket.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Att utredningen inte gjordes bra och att det fattades väldigt konstiga beslut under tiden är vi nog alla överens om.
Båten skulle tagits upp när man hade chansen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Vilka slutsats tycker du att de gav uttryck för?
Det enda som kanske liknade en slutsats var väl att hålet var på bildäck.
I övrigt slutar denna skrift med de sammanfattande raderna:

"05.44 Probably a fragment of the liferaft frame?
06.44 Ascent and end of recording"

Känns väldigt estniskt om inte annat.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Denna gången får vi säkert svaret, en gång för alla, garanterat.

En värre gröt än bottensediment är gyttjan i utredningsträsket.

Birger Schlaug i ETC:

Plötsligt blev det tyst. Medierna ville liksom inte höra, inte riktigt ta in vad hon sa. Scenen var Sjöhistoriska Museet i Stockholm.

Där stod docent Ida Westermann från Norwegian university of science and technology. Hon redogjorde för en metallurgisk analys av några bitar av stål.

De hade varit utsatta för temperaturer på 1 200 grader. Bitarna kom från Estonias bogvisir. Samtidigt visade nytagna bilder att delar av stålet har kalvat. Förmodligen av hettan.

Vad finns att säga om det? I vart fall mer än ingenting. Frågor ramlar ut från den där presskonferensen för knappt två veckor sedan. Den mest naturliga frågan blir: Så hög temperatur och stål som kalvat – tyder inte det på detonation? Att bogvisiret sprängts bort? Detonation före eller kanske snarare efter förlisningen? I så fall: Varför?

Ida Westermann är docent vid Institutionen för materialvetenskap och teknik. Hon är chef för forskargruppen inom det som kallas Physical Metallurgy. Hon lär veta vad hon talar om. Ändå blev det så tyst. Som om något inte stämmer. Men, i så fall, vad är det som inte stämmer?"

Läs hela ledaren här:

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top