Konspirationer....
Alltså, det är bra att folk går igenom alla saker några gånger till och drar upp allt (pun intended) till ytan.
Men videon visade ju inte så värst mycket förutom att de namedroppade en massa fina titlar och sa att alla stödjer deras teori.
Kolla t.ex. på denna bild:
"uppvisar en skadebild som inte kan ha uppkommit genom slag mot däcket"
Jo, det kan mycket väl vara orsaken till deformationen. Kollar man på biten så ser man en deformation som orskatat av att metallen har vridits och belastats på ett sätt den inte var tänkt att belastas med.
Nu vet jag inte specifikt vilken del detta är.
Slag mot däcket, ja mycket möjligt att den orsakat sådanna skador på biten. Metall kan spricka på ganska udda sätt. Sitter den fast och får en snedbelastning vriden den sig och till slut går den sönder.
Den sträckade delen på ena kanten är märken efter en skärbrännare som gjort senare när de skar loss biten.
Ställer mig också högst tveksam till att "den metallurgiska analysen" som kommer fram till att stålet på en annan bit skulle ha utsats för 1200 grader för att sedan bli tunnare och tjockare på olika ställen.
En explosion utsätter inte en plåt för 1200 grader i den omfattningen att de metalurgiska egenskaperna ändras eller att det pga. detta finns en Heat affected zone som går att se i mikroskop.
Dessutom skulle denna explosion ha, enligt dem, ha skett på havsbotten.
Om man skulle sprängt en plåt på havsbotten så finns det 0% chans att den plåten uppnår en temperatur på 1200 grader och att denna sedan får de förändingar de vill göra gällande.
En plåt på land uppnår troligtvis inte denna temperatur även om du lägger plåten ovanpå 10 kg sprängämne. Den kommer att deformeras och eventuellt gå sönder, men temperaturen kommer inte gå upp så pass mycket,
Som exempel, senast idag så bockade jag 15 mm plåt i 90 graders vinkel. Den blir lite lätt varmare av bockningen, men inte mera än att man kan ha den i handen. Och bockar man den för snabbt så spricker den.