bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som lite snabbt kan förklara hur dessa funkar i en CB250N, har läst i Haynes handboken men blir som inte klok och det står inte så mycket. Verkar vara tre munstycken, slow jet, main jet och secondary jet. Hojen går fint på tongång och är lättstartad så slow jet måste väl då vara okej, hojen verkar gå bra över ca 5000 rpm så då borde väl main jet vara okej, är secondary jet nåt munstycke på lägre mellanområdet eller hur funkar detta och tänker jag rätt? Problemet jag har är att hojen inte svarar då man drar fullt utan motar men gasar man försiktigt så får man upp den i varv och sen verkar den gå fint över ca 5000 rpm.
Har bytt till ett hemsnickrat avgassystem då original var upprostat och det ändå skall bli ett caferacer bygge av det hela och undrar om detta kan påverkar att den motar vid häftigt gaspådrag, hojen motar även om man står och gasar i friläge. Har original luftburk monterad och det verkar i alla fall vara tätt så den inte drar tjuvluft.
Nästa fundering är vad pilotskruvarna under förgasaren justerar? I boken står det adjustment for tickover, vad fasen menas med det? Fattar jag det hela rätt skall man sänka tomgången så lågt det går och sen justera dessa skruvar till man når högsta varvtal på motorn, nån som har koll på dessa skruvar och vad dom gör och om jag fattar det hela rätt.
Har bytt till ett hemsnickrat avgassystem då original var upprostat och det ändå skall bli ett caferacer bygge av det hela och undrar om detta kan påverkar att den motar vid häftigt gaspådrag, hojen motar även om man står och gasar i friläge. Har original luftburk monterad och det verkar i alla fall vara tätt så den inte drar tjuvluft.
Nästa fundering är vad pilotskruvarna under förgasaren justerar? I boken står det adjustment for tickover, vad fasen menas med det? Fattar jag det hela rätt skall man sänka tomgången så lågt det går och sen justera dessa skruvar till man når högsta varvtal på motorn, nån som har koll på dessa skruvar och vad dom gör och om jag fattar det hela rätt.