Funderingar runt 1 dagars B-race

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Re: Re: Re: Funderingar runt 1 dagars B-race

GSXR1100R skrev:
Betyder det att Rookie får leva kvar i SM samt att det körs 4 rena 1 dagars B-race utanför SM?
De här "diskussionerna" går inte att fatta. Menar ni att det finns ett samband mellan ev B-race och de nuvarande rookieklassernas framtida vara eller inte vara?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Re: Re: Re: Re: Funderingar runt 1 dagars B-race

Bingo skrev:
De här "diskussionerna" går inte att fatta. Menar ni att det finns ett samband mellan ev B-race och de nuvarande rookieklassernas framtida vara eller inte vara?
Ja B-racing är tydligen kvoterat och mystiken tätnar, jag trodde att 1 dagars B-rejsing betecknades som enklare tävling och att det INTE skulle påverka dagens upplägg, inte lätt att begripa för oss blåbär.

Man iof så är inget klart ännu, bara att hålla tummarna altså.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Re: Re: Re: Re: Re: Funderingar runt 1 dagars B-race

GSXR1100R skrev:
Ja B-racing är tydligen kvoterat och mystiken tätnar, jag trodde att 1 dagars B-rejsing betecknades som enklare tävling och att det INTE skulle påverka dagens upplägg, inte lätt att begripa för oss blåbär.

Man iof så är inget klart ännu, bara att hålla tummarna altså.

Ok, nu ska jag förklara.

1. På dagens sm-tävlingar gnälls det rätt mycket över att det är så lite bantid, det på grund av att det är så många klasser som ska hinnas med på en dag.
2. B-förare som inte kvalar in gillar inte att behöva åka massa mil för att sedan inte få köra race.

En lösning skulle vara att sparka ut alla b-klasser, men den tror jag inte någon direkt förordar, då det ger både a och b-förare ett utbyte att vi är på plats samtidigt.

Vi anser iaf nästan alla att 125junior är en bra sak för svensk roadracing, ändå ges de knappast någon bantid. Exempelvis falkenberg, där de fick knappt 40 minuter sammanlagt.
B-förare i r1000/600 fick inte ens anmäla sig till racet för att det var fullt osv.

Hur löser vi då det här? Då det är omöjligt att skapa mer tid per dygn vi kan köra.
Jo, på en SM-tävling bör ju åtminstone sm-klasserna ha företräde, så dem ska man helst inte stryka(om man inte är pengakåt förstås). Därför tittar man på supportklasserna vilka som kan tas bort. Då det finns 125junior(b-förare), 250sp(a o b), och r600/1000. D.v.s fyra supportklasser. Två av dessa är ganska likvärdiga, man åker ungefär lika fort i r1000 som i r600 och det är inga större problem att både 600 och tusen är ute på banan samtidigt. Slår man ihop dessa kan de som är snabbast i r600 och r1000 vara med på sm-tävlingarna. Och har vi en-dagars b-tävlingar, där man kan ha kval-race och tid över, eftersom man inte samsas med 4 sm-klasser om bantiden, där alla får köra bör väl alla vara nöjda?
Problemet jag kan se med det här är, att många ändå kommer vilja köra r600/1000 i sm, men då blir det bra fight, och lyckas man inte får man fortsätta öva i b-serien.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Om nu det ökade intresset för att köra håller i sig är det ju en bra grej och då är ju det naturliga att b-klasserna får stryka på foten vid SM/SO, som oFFkeFF föreslår är ju en sammanslagning av R600/1000 möjlig. Detta kräver dock att vi som vill ha fler b-race engarerar oss i våra klubbar och jobbar för det samt visar att det finns ett intresse och underlag för race.

Att man riskerar att bli utkvalad vid SM/SO är ju en del man får ta med i beräkningen eftersom det faktiskt är sport det handlar om. Situationen på Falken i år var ju pga av att arrangören tog emot för många anmälningar, anser jag i varje fall.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Funderingar runt 1 dagars B-race

oFFkeFF skrev:
Ok, nu ska jag förklara.

1. På dagens sm-tävlingar gnälls det rätt mycket över att det är så lite bantid, det på grund av att det är så många klasser som ska hinnas med på en dag.
2. B-förare som inte kvalar in gillar inte att behöva åka massa mil för att sedan inte få köra race.

En lösning skulle vara att sparka ut alla b-klasser, men den tror jag inte någon direkt förordar, då det ger både a och b-förare ett utbyte att vi är på plats samtidigt.

Vi anser iaf nästan alla att 125junior är en bra sak för svensk roadracing, ändå ges de knappast någon bantid. Exempelvis falkenberg, där de fick knappt 40 minuter sammanlagt.
B-förare i r1000/600 fick inte ens anmäla sig till racet för att det var fullt osv.

Hur löser vi då det här? Då det är omöjligt att skapa mer tid per dygn vi kan köra.
Jo, på en SM-tävling bör ju åtminstone sm-klasserna ha företräde, så dem ska man helst inte stryka(om man inte är pengakåt förstås). Därför tittar man på supportklasserna vilka som kan tas bort. Då det finns 125junior(b-förare), 250sp(a o b), och r600/1000. D.v.s fyra supportklasser. Två av dessa är ganska likvärdiga, man åker ungefär lika fort i r1000 som i r600 och det är inga större problem att både 600 och tusen är ute på banan samtidigt. Slår man ihop dessa kan de som är snabbast i r600 och r1000 vara med på sm-tävlingarna. Och har vi en-dagars b-tävlingar, där man kan ha kval-race och tid över, eftersom man inte samsas med 4 sm-klasser om bantiden, där alla får köra bör väl alla vara nöjda?
Problemet jag kan se med det här är, att många ändå kommer vilja köra r600/1000 i sm, men då blir det bra fight, och lyckas man inte får man fortsätta öva i b-serien.

Tack nu begriper tom jag, låter som att det blir stentufft för dom som vill köra Rookie 600/1000 i SM, bra detta va ju vad många ville ha.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000

oFFkeFF skrev:
Ok, nu ska jag förklara.

Bara att gratulera Chrille om han tror han ska kvala in till dom tävlingarna.....

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Med sådant här kacklande blir det varken bu eller bä. Kycklingar i en hönsfarm? Nä, nästa år blir det 5 ERF och om tid finns ngt Rookie B/SM eller vad det nu kallas. Om det inte blir ordning inför 2004.

Om man ska få ording på saker och ting, så sätt ihop en "Styrelse" som lobbiar inom SVEMO. Att diskutera över nätet blir ofta kattskit. Jag skulle gärna kunna lägga ner ett antal timmar på möte, där konkreta förslag läggs fram för att presentera för ansvariga. Ingen klubb lyssnar om det finns svagheter, osämjan mm mellan förare där alla vill få fram SINA förslag. Nordgren & OffKef verkar vara dom enda som är överens om hur en tävling skall genomföras. Är det inte dax att boka banor redan nu om man skall arrangera speciella B - Tävlingar?.

Hoppas på att få höra konkreta förslag som går att genomföra. Att hacka på varandra leder ingenvart. Det kanske är just därför motorsporten inte kommer någonstans i Sverige - för att ingen kan komma överens. Vilket i sin tur leder oss längre ut på Prioritetslistan inom RIF.

NVH//ZF

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det enda som egentligen behövs är nån form av intresseanmälan, tror jag. Om alla som vill köra B-race gör sig hörda kanske någon arrangör vågar ta på sig det.

Hjulet finns som sagt redan. Det behöver inte uppfinnas igen.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

oFFkeFF skrev:
Ok, nu ska jag förklara...
Tack för det oFFKeFF. Det är ganska långt från B-racetanken, som den har presenterats tidigare, och det som nu skissas på - från att ha varit ett anspråkslöst komplement för dem som inte tar särskilt seriöst på racingen till en ersättning för de klasser som är insteget till A-racing.

De resonemang som du redogör för, är det seriösa resonemang som förs i de organisationer som arrangerar SM/SO eller är det bara fria fantasier här på forumet?

Om det är det sistnämnda hoppas jag att vi framgent kan vara lite mer klara på vad som är fantasier/önsketänkande och vad som relaterar till pågående diskussioner inom de föreningar/organisationer som rent faktiskt arrangerar tävlingar.

ZS, jag håller i huvudsak med dig men tror inte att det råder någon osämja där det har någon betydelse. Vad som sägs här är fullständigt ovidkommande. Vår enda uppgift förefaller vara att skrämma bort från och förlöjliga B-racen. I vart fall är det så om man skall se till effekten...

Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Det här med B-tävlingar tycker jag låter som en utmärkt idé.
Ska själv börja rejsa nästa år, och har inga sm-ambitioner eller liknande, utan vill bara få köra under tävlingsformer med folk på ungefär samma nivå som mig själv.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mattias skrev:
Det enda som egentligen behövs är nån form av intresseanmälan, tror jag. Om alla som vill köra B-race gör sig hörda kanske någon arrangör vågar ta på sig det.

Hjulet finns som sagt redan. Det behöver inte uppfinnas igen.
Om jag fattat det rätt finns väl redan långt gågna planer på B-race hos flera klubbar, helt oberoende av kacklandet här. Det som komplicerar saken just nu är antydningarna att B-racen skulle ersätta någon rookie-klass. Det är något helt nytt - för mig i vart fall - och det skulle vara bra om vi kan få klarhet i frågan.

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Bingo skrev:
Om jag fattat det rätt finns väl redan långt gågna planer på B-race hos flera klubbar,.

Inte Hyllinge MS iallafall, då vi behöver fler bullerdagar - vilket inte det finns plats för. Men OM vi kan ta bort 1 KM för ersätta med B-race går det säkert. Men tyvärr så har vi då dem med amatör licens som kommer att göra sig hörda. Ring Knutstorp är en väldigt bokad bana, så ska man få tider till nästa år så måste det göras ganska omgående.

Jag vet inte om GSXR1100R har fått ngt svar från Hyllinge då han mailade för ett tag sedan angående B-Race.

Jag skall prova med att göra ett förslag till endags race. De klasser med A/B förare, skall väl inte köra B Race då dem redan har SM/SO eller har jag fel.

Mvh//ZF

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Zilversurfer skrev:
Inte Hyllinge MS iallafall, då vi behöver fler bullerdagar - vilket inte det finns plats för. Men OM vi kan ta bort 1 KM för ersätta med B-race går det säkert. Men tyvärr så har vi då dem med amatör licens som kommer att göra sig hörda. Ring Knutstorp är en väldigt bokad bana, så ska man få tider till nästa år så måste det göras ganska omgående.

Jag vet inte om GSXR1100R har fått ngt svar från Hyllinge då han mailade för ett tag sedan angående B-Race.

Jag skall prova med att göra ett förslag till endags race. De klasser med A/B förare, skall väl inte köra B Race då dem redan har SM/SO eller har jag fel.

Mvh//ZF
Eva G har svarat att hon funderar på saken.

Jag refererar till Nordgren och om du vill kan du gärna kontakta Eva och diskutera, ju fler anhängare desto bättre.

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Ni på LMS har säkert gjort detta förr, men på knutstorp hade man kunnat ha ett schema som ser ut som detta, Tyvärr så finns det inte mycket utrymme för massa incidenter. Jag tog med 250r/250sp är inte riktigt säker om dessa skall vara med.

Bifogat

• bild1.jpg
    bild1.jpg
    57.5 KB · Visningar: 112

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
honda rs
Zilversurfer skrev:
Ni på LMS har säkert gjort detta förr, men på knutstorp hade man kunnat ha ett schema som ser ut som detta, Tyvärr så finns det inte mycket utrymme för massa incidenter. Jag tog med 250r/250sp är inte riktigt säker om dessa skall vara med.

Varför konstla till det gör som vi gjorde för kör liten deb samt stor deb
Juniorena som egen klass
blir ni många i stor deb så dela på klasserna
så får ni mer åktid

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Zilversurfer skrev:

Har du kollat på LMS reglemente ifrån 21/9, ev kanske man kan korta ner till 15-20 varv så att det inte blir så tight med tiden.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: Re: Re: Funderingar runt 1 dagars B-race

GSXR1100R skrev:
Ja B-racing är tydligen kvoterat...
Varifrån kommer denna uppgift?

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
nr12 skrev:
Varför konstla till det gör som vi gjorde för kör liten deb samt stor deb
Juniorena som egen klass
blir ni många i stor deb så dela på klasserna
så får ni mer åktid

Ja den låter välan bra, tänk på att många här inte vet hur man gjorde förr, just därför behövs det inlägg ifrån rutinerade rävar som tex du.

LMS reglemente funkade väl bra den 21/9.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1100R skrev:
Ja den låter välan bra, tänk på att många här inte vet hur man gjorde förr, just därför behövs det inlägg ifrån rutinerade rävar som tex du.

LMS reglemente funkade väl bra den 21/9.
Var har du fått uppgiften om att "B-racing är tydligen kvoterat..."? Var det något du bara hittade på?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Bingo skrev:
Tack för det oFFKeFF. Det är ganska långt från B-racetanken, som den har presenterats tidigare, och det som nu skissas på - från att ha varit ett anspråkslöst komplement för dem som inte tar särskilt seriöst på racingen till en ersättning för de klasser som är insteget till A-racing.

De resonemang som du redogör för, är det seriösa resonemang som förs i de organisationer som arrangerar SM/SO eller är det bara fria fantasier här på forumet?

Nej, det förs sådana diskussioner på andra ställen än på internet. Sen är det vad jag vet inga beslut fattade ännu.

Sen beror det ju på hur man ser på det. Ett komplement med b-tävlingar, där det finns plats för både dem som satsar seriöst och dem som "motionsåker". Med ett SM/SO där det finns plats för de riktigt seriösa rookiesarna, inget jag ser som en motsats till RRFA.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...