Re: Re: Re: Re: Re: Funderingar runt 1 dagars B-race
GSXR1100R skrev:
Ja B-racing är tydligen kvoterat och mystiken tätnar, jag trodde att 1 dagars B-rejsing betecknades som enklare tävling och att det INTE skulle påverka dagens upplägg, inte lätt att begripa för oss blåbär.
Man iof så är inget klart ännu, bara att hålla tummarna altså.
Ok, nu ska jag förklara.
1. På dagens sm-tävlingar gnälls det rätt mycket över att det är så lite bantid, det på grund av att det är så många klasser som ska hinnas med på en dag.
2. B-förare som inte kvalar in gillar inte att behöva åka massa mil för att sedan inte få köra race.
En lösning skulle vara att sparka ut alla b-klasser, men den tror jag inte någon direkt förordar, då det ger både a och b-förare ett utbyte att vi är på plats samtidigt.
Vi anser iaf nästan alla att 125junior är en bra sak för svensk roadracing, ändå ges de knappast någon bantid. Exempelvis falkenberg, där de fick knappt 40 minuter sammanlagt.
B-förare i r1000/600 fick inte ens anmäla sig till racet för att det var fullt osv.
Hur löser vi då det här? Då det är omöjligt att skapa mer tid per dygn vi kan köra.
Jo, på en SM-tävling bör ju åtminstone sm-klasserna ha företräde, så dem ska man helst inte stryka(om man inte är pengakåt förstås). Därför tittar man på supportklasserna vilka som kan tas bort. Då det finns 125junior(b-förare), 250sp(a o b), och r600/1000. D.v.s fyra supportklasser. Två av dessa är ganska likvärdiga, man åker ungefär lika fort i r1000 som i r600 och det är inga större problem att både 600 och tusen är ute på banan samtidigt. Slår man ihop dessa kan de som är snabbast i r600 och r1000 vara med på sm-tävlingarna. Och har vi en-dagars b-tävlingar, där man kan ha kval-race och tid över, eftersom man inte samsas med 4 sm-klasser om bantiden, där alla får köra bör väl alla vara nöjda?
Problemet jag kan se med det här är, att många ändå kommer vilja köra r600/1000 i sm, men då blir det bra fight, och lyckas man inte får man fortsätta öva i b-serien.