Kastar mig in i debatten eftersom jag tänkte köra mina första race nästa säsong.
Jag har en del erfarenheter från motocross, och hur dom tävlingarna brukar fungera och tyckte, när jag besökte B racet i Linköping, att det fungerade klockrent. Alla som kom dit fick köra racet, ingen blev utkvalad.
Det var en skön stämning runt hela arrangemanget, och tiderna verkade räcka till för alla...
Dom här B-racen måste väl ändå fungera som nån sorts komplement till den befintliga Rookie serien, och vara till för just oss som börjat köra tävlingar precis och vill känna på hur det är, och för dom som inte riktigt räcker till för att kvala in till dom vanliga Rookie tävlingarna.
Det går givetvis inte att på nåt sätt förbjuda duktiga förare från att deltaga på dom här tävlingarna, och därför blir ju ända sättet att begränsa antalet deltagare att använda sig att "först till kvarn".
D.v.s När antalet anmälda har nått max, så tar man inte in fler. Givetvis kan några reserver boka plats och få köra om nån lämnar återbud i sista sekund.
Annars tycker jag att man ska köra efter samma koncept som i Linköping, det verkade ju fungera bra...
Att antalet förare inte skulle räcka till om man kör det som två separata serier verkar ju knappast troligt. Det är ju fullt med folk som inte kvalar in på dom där Rookie tävlingarna, och nu verkar det vara fler än någonsin som ska börja tävla.
Och det lär ju vara en hel del som kommer köra både vanliga rookie serien, och göra inhopp på några B-tävlingar.. Så det ser jag inte som nåt problem....
Längtar redan tills i vår....