Funderingar runt 1 dagars B-race

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
.... inget jag ser som en motsats till RRFA.

Exakt! Vi har ju provkört en B-tävling nu och det funkade skitbra. JAG FÖRSTÅR INTE vad folk svettas över. 4 rena B-tävlingar nästa år kommer göra att en del förare väljer dessa framför SM/SO-helgerna. Detta KOMMER minska antalet anmälda till de stora helgerna. Sen får vi se hur många aktiva vi blir och om vi på SM o SO kommer kör 600/1000 separat eller inte.

Den nya vändningen diskussionen har tagit under helgen, när folk återigen börjar fundera på om det är en tredje(?) sorts tävling på gång är totalt obegriplig.Vad håller ni på med?

Ska vi behöva sia om vad som händer nästa år?? Ringa Saida?

Får vi 4 rena B-tävlingar så kommer ALLA som vill få möjligheten att tävla. Det var väl grundtanken?? Vad är det som snackas om kvotering?

Nr18, jag är hellre sist i ett stenhårt SM/SO-rejs än tia i en vanligt B-race. Varför? För att jag vill vara ute hela helger och kan då lämna utrymme i b-racen åt dem som strider för sin rätt att köra långsamt(sist i mål vinner?). Jag tävlar för att köra fort och fortsätter med det så länge jag utvecklas som förare.

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
...Den nya vändningen diskussionen har tagit under helgen, när folk återigen börjar fundera på om det är en tredje(?) sorts tävling på gång är totalt obegriplig.Vad håller ni på med?...
Hmmm... Inte "ni", "du".

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Hmmm... Inte "ni", "du".

:va Jag skojar inte när jag säger att jag inte förstår. Det är oroande allvarligt menat. Varför denna oro för SM/SO-serierna? Kvotering?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
:va Jag skojar inte när jag säger att jag inte förstår. Det är oroande allvarligt menat. Varför denna oro för SM/SO-serierna? Kvotering?
"du" i förra inlägget refererar inte till dig. Du borde skrivit "du" istället för "ni" i ditt förra inlägg. Det var det jag menade.

Kvotering? Var kommer det ifrån?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
"du" i förra inlägget refererar inte till dig. Du borde skrivit "du" istället för "ni" i ditt förra inlägg. Det var det jag menade.

Kvotering? Var kommer det ifrån?

Ahaa, I see!

Kvotering har ju också nämts i tråden.Ytterligare en sak som jag inte förstod alltså.

Jaja, det löser sig nog.

Zilver, du verkar ju vara sugen på att gå från ord till handling. Har du möjlighet att stämma av vad som sägs på klubben rent allmänt i det här sammanhanget??

Amatörlicensarna kan ju skaffa endagslicens så dom är det ju inte synd om....egentligen :brynad

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nr:18 skrev:
Bara att gratulera Chrille om han tror han ska kvala in till dom tävlingarna.....

Intressant tankeställning iaf. Ser man på de banor som jag kört bäst på i år om man ser till varvtider så hade det sett lite sjukt ut om jag inte kvalar in. Ska jag klassa upp då så jag får köra??

Oavsett vad folk sitter och oroar sig för hemma i sofforna så tror jag INTE att det blir hårdare nästa år.

So fucking what förresten, kvalar jag inte in så får jag träna ännu mer.. som vanligt.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Intressant tankeställning iaf. Ser man på de banor som jag kört bäst på i år om man ser till varvtider så hade det sett lite sjukt ut om jag inte kvalar in. Ska jag klassa upp då så jag får köra??

Oavsett vad folk sitter och oroar sig för hemma i sofforna så tror jag INTE att det blir hårdare nästa år.

So fucking what förresten, kvalar jag inte in så får jag träna ännu mer.. som vanligt.

Det är väl bara det att det är toppen av r600 och toppen av r1000 som i sådant fall skulle slåss om platserna. Dvs, man måste vara topp15 för att kvala in i respektive klass ungefär.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
Det är väl bara det att det är toppen av r600 och toppen av r1000 som i sådant fall skulle slåss om platserna. Dvs, man måste vara topp15 för att kvala in i respektive klass ungefär.

Det vore skithäftigt om vi kunde seeda in B-förare till supportklasserna även om det hade inneburit att jag fick hålla mig till endagars. Nu kommer inte det hända och nivån kommer tyvärr inte hamna så högt som man kunde hoppas även om den kommer hamna högt. Jag tror faktiskt inte att det funkar av rent praktiska skäl om det blir hårdare än vad det var 2003.

Låga 47'or för att kvala på Falken är stenhårt och på SO-finalen kvalade näst siste man på griden med mitten14. Den stackars dansken som stod sist måste ha varit förtvivlad.. Förra året kvalade vi i sista ledet på låga 15 och hade bra kontakt med de i framför oss.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Det vore skithäftigt om vi kunde seeda in B-förare till supportklasserna även om det hade inneburit att jag fick hålla mig till endagars. Nu kommer inte det hända och nivån kommer tyvärr inte hamna så högt som man kunde hoppas även om den kommer hamna högt. Jag tror faktiskt inte att det funkar av rent praktiska skäl om det blir hårdare än vad det var 2003.

Låga 47'or för att kvala på Falken är stenhårt och på SO-finalen kvalade näst siste man på griden med mitten14. Den stackars dansken som stod sist måste ha varit förtvivlad.. Förra året kvalade vi i sista ledet på låga 15 och hade bra kontakt med de i framför oss.

Tja, du får ju kolla vad topp15 i respektive klass hade för tid, inte vad nummer 30-35 hade för tid. Någonstans i närheten av de tiderna bör du ligga för att kvala in.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
Tja, du får ju kolla vad topp15 i respektive klass hade för tid, inte vad nummer 30-35 hade för tid. Någonstans i närheten av de tiderna bör du ligga för att kvala in.

Nja det resonemanget bygger på att alla de bästa kör support. Det kommer inte funka så iom at jag itne tror på någon typ av seedning. Hade supportrokieracen körts på de vilkoren så hade vi varit för bra.
Det hade inte funkat med ett support-race som, sett till genomsnittsnivå hade kört bättre än NSB. Jag tror helt enkelt inte att det kan bli så. Lite för paradoxalt och det skulle dessutom innebära att vi körde en rookieranking på förare utan meriter. Det kanske kommer 2005. Supportrace enbart för förare med tidigare meriter. Det hade varit något och då hade det varit ett inofficellt införande av C-licens.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Nja det resonemanget bygger på att alla de bästa kör support. Det kommer inte funka så iom at jag itne tror på någon typ av seedning. Hade supportrokieracen körts på de vilkoren så hade vi varit för bra.
Det hade inte funkat med ett support-race som, sett till genomsnittsnivå hade kört bättre än NSB. Jag tror helt enkelt inte att det kan bli så. Lite för paradoxalt och det skulle dessutom innebära att vi körde en rookieranking på förare utan meriter. Det kanske kommer 2005. Supportrace enbart för förare med tidigare meriter. Det hade varit något och då hade det varit ett inofficellt införande av C-licens.

Givetvis behöver det ju inte bli bara de bästa rookiesarna. Men om det är många som vill köra på en sm-tävling, så kommer det nog vara så att det är toppen av de bägge rookieklasserna som kommer kunna kvala in.
Vet man exempelvis med sig att man kör 51 på falkenberg och inte räknar med att knäcka bort 3-4 sekunder, är det ju inte så smidigt att anmäla sig. Gör man det ändå är det ju en vild chansning, men då kan man heller inte gnälla på arrangören att man inte fick vara med i racet, lyckas man har man allt att vara stolt och nöjd över.
Det är inte heller särskilt svårt att ranka de rookies som inte klassat upp sig i år. Och de nya som kommer nästa år kanske först ska köra en en-dagars-tävling för att få reda på vad de går för.
Att rookieklasserna helt plötsligt skulle bli bättre än NSBK har jag svårt att tro, toppen av r1000 i år har ju visserligen presterat tider i klass med vissa NSBK-förare, men högre klass/snitt? My ass ;)

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
....
Att rookieklasserna helt plötsligt skulle bli bättre än NSBK har jag svårt att tro, toppen av r1000 i år har ju visserligen presterat tider i klass med vissa NSBK-förare, men högre klass/snitt? My ass ;)

Mitt resonemang bygger på at vi skulle bli bättre och ha samma förarunderlag som i år. Jag, i egenskap av bottenmarkering, var inte långt efter sista led på Falken-kvalet och hade inte varit sist på Åsen i NSB. Om du då räknar uppåt i listorna och ser att topptio i både 60 och 1000 hade kunnat ruska runt ordentligt bland de lägre poängplatserna i NSB så ser du att min tanke itne är helt förryckt.

En seedning till ett race ur två rookiefält lika starka som 2003 hade helt klart skapat ett fokusproblem på tävlingarna. Inte för att någon rookie skulle kunna hota topp10 i NSB utan för att de skulle kunna stöka runt något ohyggligt i det övriga fältet vid en jämförelse PÅ PAPPRET.

Nu vet vi att det resonemanget är rent hypotetiskt och inte väger in saker som rutin och jämnhet men det gör inte "Svenne i Kurva" när han sitter på läktarn och jämför resultatlistor heller.

Det hade varit lika illa som om ni hade haft 5 B-förare i topptio i 250R.

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
oFFkeFF skrev:
Givetvis behöver det ju inte bli bara de bästa rookiesarna. Men om det är många som vill köra på en sm-tävling, så kommer det nog vara så att det är toppen av de bägge rookieklasserna som kommer kunna kvala in.
Vet man exempelvis med sig att man kör 51 på falkenberg och inte räknar med att knäcka bort 3-4 sekunder, är det ju inte så smidigt att anmäla sig. Gör man det ändå är det ju en vild chansning, men då kan man heller inte gnälla på arrangören att man inte fick vara med i racet, lyckas man har man allt att vara stolt och nöjd över.
Det är inte heller särskilt svårt att ranka de rookies som inte klassat upp sig i år. Och de nya som kommer nästa år kanske först ska köra en en-dagars-tävling för att få reda på vad de går för.

Exakt så resonerar jag som nybörjare också. Inte fan åker jag till en tävling om jag måste personbästa med 4 sekunder! Då verkar de här B-tävlingarna som en vettig idé, och jag håller även med Chrille där, att målet måste ju vara att alla får tävla. Och för mig så är det ju mer utveckling att köra lite långsammare B-race än att inte få tävla överhuvudtaget.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Strandelin skrev:
Tänker jag fel nu? Rätta mig i så fall!

Tar LMS som exempel. En arrangör kan väl inte ta emot fler anmälningar i en klass än vad denne har tillstånd att släppa ut på banan vid träning (38st). Eftersom jag (och säkert flera med mig) är väldigt snabb på att anmäla mig men tyvärr inte lika snabb på att köra kan det väl bli att det anmäls 38 st inte fullt så snabba förare. Sen att det blir 8 stackare som inte får köra själva racet är väl en annan femma.

Min slutsats, anmäler man sig snabbt så behöver man bara vara snabbare än 8 pers för att få köra racet medan en betydligt snabbare förare som inte hann med i anmälningssvängen står vid sidan av och tittar på.

/P

EXAKT PRECIS SÅ ÄR DET. Därför är hysterin och funderingarna inför näsat år lite väl skruvade ibland....

Jag o FellOff spånar bara. Ta oss inte på för stort allvar.

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Strandelin skrev:
Tänker jag fel nu? Rätta mig i så fall!

Tar LMS som exempel. En arrangör kan väl inte ta emot fler anmälningar i en klass än vad denne har tillstånd att släppa ut på banan vid träning (38st). Eftersom jag (och säkert flera med mig) är väldigt snabb på att anmäla mig men tyvärr inte lika snabb på att köra kan det väl bli att det anmäls 38 st inte fullt så snabba förare. Sen att det blir 8 stackare som inte får köra själva racet är väl en annan femma.

Min slutsats, anmäler man sig snabbt så behöver man bara vara snabbare än 8 pers för att få köra racet medan en betydligt snabbare förare som inte hann med i anmälningssvängen står vid sidan av och tittar på.

/P

Lite beroende av bana hur många som släpps ut till tidskval. Men visst anmäler du dig i tid, så får du iallafall tidskvala. Och om super snabbe B rookiesen anmäler sig efter fältet är fullt så får han snyggt och pryligt stå sidan om.

Mvh/ZF

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Det är ju just därför det är så bra med en-dagars b-race som sagt. Jag är ganska säker på att LMS utan större problem hade kunnat svälja 40 förare till den 21'a september, och alla hade fått köra.
Sen kan man ju skissa och diskutera hur man ska ta ut förare till supportklassen, åtminstone jag anser inte att man ska tas ut på hur snabb man är på att anmäla sig.

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
oFFkeFF skrev:
Det är ju just därför det är så bra med en-dagars b-race som sagt. Jag är ganska säker på att LMS utan större problem hade kunnat svälja 40 förare till den 21'a september, och alla hade fått köra.
Sen kan man ju skissa och diskutera hur man ska ta ut förare till supportklassen, åtminstone jag anser inte att man ska tas ut på hur snabb man är på att anmäla sig.

40st förare spridda på de olika klasserna hade inte varit något problem men 40 st till R600 hade nog inte funkat för då hade ju tidsschemat ställts på ända helt och hållet med A- och B-finaler.

Eftersom det spånas från annat håll så kan jag också, för att slippa "först till kvarn" så tar man ut förare till supportklasser enklast genom att de 20 första i rookiecupen (eller vad det heter) är direktkvalificerade, 18 platser går som wildcard där arrangören tar ut folk så att det blir ett publikvänligt race. Rookiecupen är ju en levande lista så ingen sitter säker på sin direktplats utan måste prestera resultat. Skulle någon vara toksnabb på en specifik bana tror jag att ett wildcard dyker upp även om man inte är topp20. Till första tävlingen för säsongen får man leva på gamla (2003) meriter men sen är det upp till bevis. Totala nykomlingar får visa sin duglighet via 1-dags-b-race och på så sätt knipa ett wildcard.

Än en gång med LMS som exempel map antalet platser/tävling.

Oj vad jag skriver.

/P

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Strandelin skrev:
40st förare spridda på de olika klasserna hade inte varit något problem men 40 st till R600 hade nog inte funkat för då hade ju tidsschemat ställts på ända helt och hållet med A- och B-finaler.

Eftersom det spånas från annat håll så kan jag också, för att slippa "först till kvarn" så tar man ut förare till supportklasser enklast genom att de 20 första i rookiecupen (eller vad det heter) är direktkvalificerade, 18 platser går som wildcard där arrangören tar ut folk så att det blir ett publikvänligt race. Rookiecupen är ju en levande lista så ingen sitter säker på sin direktplats utan måste prestera resultat. Skulle någon vara toksnabb på en specifik bana tror jag att ett wildcard dyker upp även om man inte är topp20. Till första tävlingen för säsongen får man leva på gamla (2003) meriter men sen är det upp till bevis. Totala nykomlingar får visa sin duglighet via 1-dags-b-race och på så sätt knipa ett wildcard.

Än en gång med LMS som exempel map antalet platser/tävling.

Oj vad jag skriver.

/P

Ok, att tidsschemat spruckit och att klasserna fått mindre bantid, men även med a och b-finaler hade väl ändå alla fått köra race om det nu kommit 30 förare till i r600/1000?
Håller med om man ska vidare på resultat i "rookiecupen" helt klart och att ovanstående "spåning" verkar ganska vettigt.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Chrille skrev:
Nr18, jag är hellre sist i ett stenhårt SM/SO-rejs än tia i en vanligt B-race. Varför? För att jag vill vara ute hela helger och kan då lämna utrymme i b-racen åt dem som strider för sin rätt att köra långsamt(sist i mål vinner?). Jag tävlar för att köra fort och fortsätter med det så länge jag utvecklas som förare.

Chrille dags att vakna och lukta på kaffet, alla vill samma sak dvs få tävla B-race, vissa har högre ambitioner än andra och trots detta inte tagit ett enda poäng i år.

Att påstå att sist vinner i RRFA är befängt, du verkar ogilla hela konceptet trots att LMS reglementet som fungerade bra på B-racet 21/9 verkar passa för dessa 4 kommande B-race.

Jag tog B-licens främst för att det är j-t roligt att träna bankörning och slippa förlora KK i trafiken, dessutom vill jag gärna köra enklare en dagars tävling utan att riskera utkvalning, va är felet med detta då, jag vill inte köra 40 mil och betala x antal pengar i start avg bara för att bli utkvalad, visst är jag långsam men det finns fler som kör på "lagom" nivå pga familj/ekonomi/tidigare skador, varför ska inte vi få chansen att prova på.

Fram för gruppindelning där man kan tävla i olika nivåer med olika ambitioner.

Jag spelar innebandy på jobbet, inte div 1 precis men vi är jämbördiga och har j-t roligt.

Man kan tävla på olika nivåer och ha kul ändå.

p.s den dagen du blir A-förare så ska jag sponsra dig med en hårklippning.

:hej

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...