Funderingar runt klassindelningen NEC/REC

walle-racing

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2004
Ort
småland, gvd
Hoj
gsxr 1000
Min sambo Johanna Kruuse REC #25 satt och läste detta och vi är båda (jag o johanna) överens om att det enda som är problemet med översnabba förare som blandas med mycket långsammare är omkörningarna, vi har räknat till 3 otäckt farliga omkörningar av johanna under säsongen och det är inte bra! men som sagt kan bara alla tänka till lite vid omkörningarna så är det inga problem, visst har man själv retat sig någon gång när man kommer ikapp någon ganska fort och aldrig kommer förbi men det är inte VM utan gärdsgårds-serien rec...tänk på det!

lite bakgrund: Johanna har aldrig kört något annat än automat moped innan hon satte sig på min gsxr 1000 -01, 070403.

första rec på anderstorp körde hon som snabbast 2.16 i torrt...:näsblod
nu kör hon 1.49...:yoparty

Dvs. träning ger färdighet: summa summarum låt alla vara med och leka men tänk på omkörningarna, så får vi alla roligt och kan ägna oss åt det vi tycker är kul, leka ihop på banan! :tummenupp

Lycka till på a-torp alla!
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
första rec på anderstorp körde hon som snabbast 2.16 i torrt...:näsblod
nu kör hon 1.49...:yoparty

Dvs. träning ger färdighet: summa summarum låt alla vara med och leka men tänk på omkörningarna, så får vi alla roligt och kan ägna oss åt det vi tycker är kul, leka ihop på banan! :tummenupp

Lycka till på a-torp alla!
Huvudet på spiken! :fakta

Men varför då inte träna lite innan man kör tävling? En tävling är ju ändå en tävling och ingen träning... Det minskar antagligen både antalet omkörningar och lär även bidra till att omkörningarna upplevs säkrare.
 

MC Doktorn

Guest
Finns det verkligen NEC-team som kör i REC då? Är det inte bara en eller ett par ur några NEC-team som kör i REC, fast i ett annat team? Finns det något exempel på att alla i ett NEC-team kör i samma team i REC?

Och åter igen. Det är mycket tveksamt om förarunderlaget räcker till för två helt separata serier. Plocka bort NEC-förarna ur REC så kan vi få en återgång till hur det var tidigare år, dvs en serie och utkvalningar.

Lösningen på ett problem saknar sällan biverkningar. Kolla i baljan innan ni hystar ut badvattnet. Ungen kan sitta kvar i den :)

Jag nu vet man vad som gäller. ¨
H Brånalt & Co gör vad dom kan för att skapa en kombination av lönsamhet och funfactor.Jag tycker dom ska ha cred för att dom gör det dom kan, man får försöka ge lite förslag och hoppas på att alla blir nöjda i slutändan.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag nu vet man vad som gäller. ¨
H Brånalt & Co gör vad dom kan för att skapa en kombination av lönsamhet och funfactor.Jag tycker dom ska ha cred för att dom gör det dom kan, man får försöka ge lite förslag och hoppas på att alla blir nöjda i slutändan.
Exakt så är det, all cred till Brånalt som orkar rodda detta så att vi barn får leka och ha kul.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Huvudet på spiken! :fakta

Men varför då inte träna lite innan man kör tävling? En tävling är ju ändå en tävling och ingen träning... Det minskar antagligen både antalet omkörningar och lär även bidra till att omkörningarna upplevs säkrare.
Men det måste ju ändå ligga på individen, hur snabb han/hon tror/vet/känner att den är.

Nu förespråkar du inte det (tror jag) men man kan inte kräva att någon ska ha behövt köra xx antal träningstimmar för att få ställa upp i ett race.

I det stora hela förstår jag inte denna diskussion över huvud taget... Är någon långsam? Fine, kör om. Är någon snabb? Fine, häng på och kör som att du snott hojen!

:yoparty

Lilla edet: Säger som GSXR111111000RRrr (vågade fö. inte hälsa på honom på Knudan sist, han såg så upptagen ut. :gnissla), snabbt snyggt och säkert.

Exakt så är det, all cred till Brånalt som orkar rodda detta så att vi barn får leka och ha kul.
:fackta
 
Last edited:

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Är lite dubbel moral i ditt inlägg.
Då är det ju inte ok att "vem som helst" dyker upp och kör NEC och om jag förstått det rätt så var det den frågan som ställdes.

Äh, men vad du tar i. Vem som helst får väl komma o köra, men om min morsa skulle komma på att hon vill köra ett race så vore det väl lämpligare om hon körde REC än NEC, nu när man ändå har två serier där den ena är tänkt att vara lite långsammare.

Nu är ju inte NEC Sveriges snabbaste serie. Det är ok om STCC killar kommer och kör. Med en smula mera hänsyn än hemma i STCC serien. Och så är det för det mesta.

Om någon vill mäta sina krafter med Sveriges snabbaste STCC förare så kan denne någon delta i STCC. NEC/REC kan aldrig ge status som STCC. Det är lite att lura sig själv: Jag vann NEC samtidigt som några från STCC körde, ergo är jag en av Sveriges snabbaste. Då borde man delta i STCC för att bevisa att det verkligen stämmer. Tror inte att Jimmy-L skryter med en NEC vinst, men han har nog kul på banan ändå.

Det finns andra serier än NEC/REC till blodigt allvar. NEC/REC är mer "for fun" och flera delar räkningen för banhyra. Visst det är tävling, men inte blodigt allvar. Och visst är STCC killar välkomna.

Och lite allmän historelektion:
----------------------------
NEC är inte en A-serie...
Det skapar lite förvirring, men det är forfranade inte VM eller STCC. Och jag tycker det är NEC/REC stora fördel och charm, att många blandade förmågor finns på plats. Dom flesta är glada och trevliga och man kan snacka med vem som helst. Ingen är upptagen, sur och sammanbiten för nu ska VM eller SM vinnas.

Det finns mer "competitive" serier i Sverige eller hur.


Jag tror att du möjligen talar för dig själv men definitivt inte för alla. Jag körde själv STCC 2005. I år kör jag NEC. Och jag försöker vinna lika mycket nu som jag gjorde då. Naturligtvis kör jag för att det är roligt (det roligaste som finns) men jag kommer aldrig till en tävling "bara för att ha lite roligt". Jag satsar så mycket jag kan och orkar, och med tanke på hur mycket pengar och tid jag lägger på detta så kommer det alltid vara en hel del allvar inblandat.

Sen är det såklart kul att med en viss dos ironi skoja om att man var den förste som spöade Lindström i år ;)

Vi är säkerligen också flera som gärna ser att statusen på serien höjs, och att den kanske kan få mästerskapsstatus.

Och jag hoppas ingen tycker jag är upptagen, sur och sammanbiten för att jag vill vinna ;) Du får svårt att hitta sånna personer även under SM-tävlingar. RR-förare i stort är trevliga och öppna.
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro


Lilla edet: Säger som GSXR111111000RRrr (vågade fö. inte hälsa på honom på Knudan sist, han såg så upptagen ut. :gnissla), snabbt snyggt och säkert.


:fackta
Fyra timmar i pit boxen och jag såg ändå upptagen ut, jag får nog jobba lite med min attityd :tungan

E.Lak
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Äh, men vad du tar i. Vem som helst får väl komma o köra, men om min morsa skulle komma på att hon vill köra ett race så vore det väl lämpligare om hon körde REC än NEC, nu när man ändå har två serier där den ena är tänkt att vara lite långsammare.

Så mycket tog jag väl ändå inte i.

Din morsa kan få köra mot mig i SP. :)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Inga problem! Pro Superbike använder redn idag NEC som träning, men dom har inte mycket att hämta över ett 6-timmars race.

Om du får ett wildcard till finalen så är du varmt välkommen! Jag lovar att vinka när jag kör om!:tummenupp
Skitsnack, du lovade samma sak på Knudan och inte vinkande du... :D

@Alla som gjort inlägg
Skönt att vi har en bra diskussion kring framtiden i NEC/REC. Vi vill ju alla ha en så bra Endurance-serie som möjligt, frågan är bara hur. Vi har olika teorier och idéer, och det är väl naturligt, vissa har varit med o "uppfunnit" ERF och andra är helt gröna.

Vi får se vad som händer efter finalen den 13:e - 14:e oktober.
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...

Jag tror att du möjligen talar för dig själv men definitivt inte för alla. Jag körde själv STCC 2005. I år kör jag NEC. Och jag försöker vinna lika mycket nu som jag gjorde då. Naturligtvis kör jag för att det är roligt (det roligaste som finns) men jag kommer aldrig till en tävling "bara för att ha lite roligt". Jag satsar så mycket jag kan och orkar, och med tanke på hur mycket pengar och tid jag lägger på detta så kommer det alltid vara en hel del allvar inblandat.

Sen är det såklart kul att med en viss dos ironi skoja om att man var den förste som spöade Lindström i år ;)

Vi är säkerligen också flera som gärna ser att statusen på serien höjs, och att den kanske kan få mästerskapsstatus.

Och jag hoppas ingen tycker jag är upptagen, sur och sammanbiten för att jag vill vinna ;) Du får svårt att hitta sånna personer även under SM-tävlingar. RR-förare i stort är trevliga och öppna.

Hejsan DonQ. Naturligtvis talar jag bara för mig själv. Och jag har inga ambitioner eller möjligheter att vinna något i NEC. Men har heller aldrig haft problem med er snabba pojkar vare sig på banan eller i depån. Vi hejar ju glatt när vi ses i depån. Och enda gången jag blivit avkörd av banan var av en nybörjare från Rookie serien, aldrig av någon äkta snabb A-förare.

Jag säger bara att det hela är inte så blodigt. Vi får ju ändå inte VM kontrakt om vi vinner NEC eller REC. Tar hatten av för dom snabba som (liksom du) ändå kör om snyggt och med hänsyn i stridens hetta. Till och med jag blir hetsig om jag hittar någon annan långsam kille jag kan slåss med på banan. Så nog fattar jag att det är kul.

Det om poäng och pokaler finns många åsikter. Jag har ingen, förutom att det är bra om många team kör i serien. Det är bra för att det är roligare med flera deltagare, det minskar kostnaden per team, och säkrar att serien kan överleva.
 
Last edited:

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Nu förespråkar du inte det (tror jag) men man kan inte kräva att någon ska ha behövt köra xx antal träningstimmar för att få ställa upp i ett race.
Nej, förespråkar inte att man ska ha nått sådant. Det är mer upp till individen att avgöra om man är nog säker så att man inte orsakar onödiga incidenter på banan... Kör man 20-30sek långsammare /varv än alla andra ska man kanske fundera över om man istället borde köra lite mer på bandagar etc innan man börjar tävla.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nej, förespråkar inte att man ska ha nått sådant. Det är mer upp till individen att avgöra om man är nog säker så att man inte orsakar onödiga incidenter på banan... Kör man 20-30sek långsammare /varv än alla andra ska man kanske fundera över om man istället borde köra lite mer på bandagar etc innan man börjar tävla.
Ja precis så tycker även jag, men man får tycka vad man vill.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ibland undrar man om man får det...
Det får man visst det, men man får räkna med att många inte håller med.

Att resonera och diskutera är kul, men när folk envetet propagerar att just deras åsikt är den enda rätta så blir det Talibanism.

Alla resonerar på olika vis och det är helt ok, däremot så blir man trött när folk idiotförklaras för att dom har en egen åsikt.

(Du är dock ingen Taliban)

Opinions are like assholes, everybody has one :tungan
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top