Fy fan!!!

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Markus skrev:
Nu tror jag att det är du som tänker långsamt, både sanningen och orsaken är väl att invandrare är överrepresenterad i kriminalitet, synnerligen våldsbrott.

Att folk får fördomar, det är inget konstigt. Frågan är bara om det är fördomar, eller helt enkelt en obehaglig sanning.

Vad ni gnatar, här kommer lite hard facts från två av Sveriges största städer:

År 2001 kom en undersökning från Brå om ungdomsrån i Malmö och Stockholm under år 1999. Den visade för Malmös del att:
* 69 procent av de misstänkta (det fanns inga uppgifter om dem som blivit dömda) gärningsmännen var födda i utlandet.
* 21 procent av de misstänkta gärningsmännen var födda i Sverige av minst en utlandsfödd förälder.
* 10 procent var födda i Sverige av två svenskfödda föräldrar

När det gäller offren var:
* 71 procent födda i Sverige av två svenskfödda föräldrar.
* 22 procent var födda i Sverige av minst en utlandsfödd förälder.
* 5 procent var födda utomlands.

En tredje undersökning som berör invandrare och brott kom i våras och handlade om kriminella ungdomsgäng i Skåne. Utredningen gjordes av polisens underrättelserotel. Den undersökta gruppen var Skånes mest brottsaktiva ungdomar (brottsaktiv innebär att en ungdom har varit skäligen misstänkt i minst tre brottsanmälningar). Totalt handlade det om 1 396 individer, merparten från Malmö.

Undersökningen visade att:
* 46 procent av de mest brottsaktiva ungdomarna är födda utomlands.
* 16 procent var födda i Sverige men hade minst en utlandsfödd förälder.
* 38 procent hade ej invandrarbakgrund.
* Av de utlandsfödda kom 42 procent från f d Jugoslavien och Albanien.
* 32 procent var födda i Mellanöstern.

Källa BRÅ.

Kommer en ny rapport 2005

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
juha01 skrev:
Klart jag har fördomar!! Vissa bessannas ibland, vissa blir man förvånad över av att överhuvudtaget haft.

Vilka fördomar har du då?
Hur drar du skiljelinjen mellan 'fördom' och 'icke bekväm sanning'?

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Chris Ash skrev:
Ok, kan du redogöra för orsakerna och den hemska sanningen?

Invandrare ÄR överrepresenterade när det gäller brottslighet.
Det är sanningen och orsaken till folks fördomar. Sedan är jag mkt väl medveten om att sanningen beror på en felaktig invandrarpolitik m.m och inte på att personerna är just utlänningar. Dock så står fakta fast, dom sköter sig av olika anledningar inte och därmed har dom skaffat sig ett rykte och gjort det svårt för sig på arbetsmarknaden.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
Så ja, ingen anledning att vara oförskämd nu. Jag förstår att det smärtar för en blivande akademiker att höra att det du och andra lägger massvis med år på kanske resulterar i... ingenting.

Nejdå, jag trivs som fisken i vattnet och hade bara studiemedlen varit befriade från tidsbegränsning hade jag gärna glassat omkring på universitetet/högskolan i många år till. Jag kan närsomhelst hoppa tillbaka på jobbet som byggnadsarbetare och tjäna mer än vad jag kommer göra när jag kommer ut som civilingenjör.....Sen ska jag ju ut på FN-tjänst och ge ut mina skivor också! Det kommer ta ett tag innan jag är en bitter kontorsråtta.....

Markus skrev:
Kan du nu med ditt otröga, blivande akademikerintellekt svara någorlunda kortfattat på följande frågor:

- Vad tror du att de invandrare som de facto har jobb som motsvarar deras utbildning gjort annorlunda jämfört med dem som inte har jobb?

- Hur kommer det sig att samtliga mina kamrater som har utländskt klingande namn och utseende har jobb som passar dem, deras ambitioner och utbildning?

- Hur kommer det sig att på samtliga mina arbetsplatser, visserligen endast fyra stycken, så har det jobbat människor med utländskt namn och utseende med motsvarande, eller mer kvalificerade, uppgifter som de flesta övriga anställda?

Vad har alla dessa människor gjort annorlunda än deras f.d landsmän som inte får jobb?

Eftersom "invandrare har svårare att få jobb" inte är ekvivalent med "invandrare får inga jobb" så ter sig dina frågor obegripliga. Självklart finns det invandrare med konstiga namn och brytning som får/har jobb. Jag tror dock i många fall att det inte beror på dem utan att de har haft turen att träffa på en chef vars skalle inte är nersölad med det alltför vanliga invandrarföraktet, vem vet, de har kanske fått jobba betydligt hårdare för att få jobben än vad deras ursvenska vikingakolleger har gjort? Sen att det finns lata invandrare är såklart också det en självklarhet. Tar du 100 högutbildade invandrare och 100 dito svenskar så bör rätt många bra och dåliga "jobbkvalificerande" egenskaper vara representerade i bägge grupperna. Likförbannat kommer svenskarna att ha lättare att hitta jobb.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
Nu tror jag att det är du som tänker långsamt, både sanningen och orsaken är väl att invandrare är överrepresenterad i kriminalitet, synnerligen våldsbrott.

Att folk får fördomar, det är inget konstigt. Frågan är bara om det är fördomar, eller helt enkelt en obehaglig sanning.

Japp det stämmer, men man måste i sanning vara en idiot för att tro att det beror på deras härkomst. Det är därför jag blir så förstummad när jag ser välutbildade och "smarta" chefer säga att de inte anställer invandrare.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Markus skrev:
Vilka fördomar har du då?
Hur drar du skiljelinjen mellan 'fördom' och 'icke bekväm sanning'?

Att unga killar har svårare att se andras livssituation som ett problem, utan att det är deras eget fel.

Att det allmänt är bråkigare i fattiga områden. Större arbetslöshet, oroligare miljö. (Även i finland där invandringen varit minimal är det så, dessutom har dom samma problem med ökande brottslighet som sverige)

Att av 127 st personer i min klass är 110 tjejer så går det inte att besluta något gemensamt. Tjejer i klunga blir skapligt virrigt.

Att unga mc förare kör som nötter och tycker att det är ok att skenförsäkra, eftersom dom aldrig kommer att krocka.

Att unga killar (mest killar) är emot all form av skatt och jobb, nån annan kan väl betala.

Att du har vuxit upp i samma miljö som jag, förutom att dina föräldrar inte är invandrare, men har jobb, betald bil, villa, du har inte blivit slagen hemma, har fått kärlek och uppmärksamhet av dina föräldrar.

Lite av mina fördomar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
juha01 skrev:
Att du har vuxit upp i samma miljö som jag, förutom att dina föräldrar inte är invandrare, men har jobb, betald bil, villa, du har inte blivit slagen hemma, har fått kärlek och uppmärksamhet av dina föräldrar.

Ja där ser man, de sista tre var rätt - resten fel. :tungan Första beror på vad du växt upp i för miljö.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Japp det stämmer, men man måste i sanning vara en idiot för att tro att det beror på deras härkomst. Det är därför jag blir så förstummad när jag ser välutbildade och "smarta" chefer säga att de inte anställer invandrare.

Vem har snackat härkomst?

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
snaijk skrev:
Vad ni gnatar, här kommer lite hard facts från två av Sveriges största städer:

År 2001 kom en undersökning från Brå om ungdomsrån i Malmö och Stockholm under år 1999. Den visade för Malmös del att:
* 69 procent av de misstänkta (det fanns inga uppgifter om dem som blivit dömda) gärningsmännen var födda i utlandet.
* 21 procent av de misstänkta gärningsmännen var födda i Sverige av minst en utlandsfödd förälder.
* 10 procent var födda i Sverige av två svenskfödda föräldrar

När det gäller offren var:
* 71 procent födda i Sverige av två svenskfödda föräldrar.
* 22 procent var födda i Sverige av minst en utlandsfödd förälder.
* 5 procent var födda utomlands.

En tredje undersökning som berör invandrare och brott kom i våras och handlade om kriminella ungdomsgäng i Skåne. Utredningen gjordes av polisens underrättelserotel. Den undersökta gruppen var Skånes mest brottsaktiva ungdomar (brottsaktiv innebär att en ungdom har varit skäligen misstänkt i minst tre brottsanmälningar). Totalt handlade det om 1 396 individer, merparten från Malmö.

Undersökningen visade att:
* 46 procent av de mest brottsaktiva ungdomarna är födda utomlands.
* 16 procent var födda i Sverige men hade minst en utlandsfödd förälder.
* 38 procent hade ej invandrarbakgrund.
* Av de utlandsfödda kom 42 procent från f d Jugoslavien och Albanien.
* 32 procent var födda i Mellanöstern.

Källa BRÅ.

Kommer en ny rapport 2005
Nån som vet varför man inte utvisar dom som inte kan sköta sig?? :huvet

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Nisse Järnet skrev:

Nej, man blir ju alltid lika jävla förbannad när någon liten sjuk oskyldig flicka blir utvisad samtidigt som man vet om alla grovt kriminella 20-åringar som utnyttjar systemet och får stanna kvar :3freak :(

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Nisse Järnet skrev:

Håller helt med dig när det gäller folk som bara kommer till sverige för att leva rövare. Var ju en kille som hette Jarmo Pistol som blev brutalt mördad i sin taxibil i umeå för något år sedan. Visade sig sen att dessa baltiska herrar inte hade något annat syfte än at ta hans plånbok. Dom hade även begått en radda andra äckliga brott, och iofs så åkte dom ut.

Blir nog svårt med gränsdragning eftersom vi trots allt har mänskliga rättigheter och dessutom kan man inte skicka hem folk som har fått tillstånd att stanna här. Vart ska vi skicka alla fattiga (svenska) förortsgrabbar då?? Skåne..Åland??

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Som lite info vad det gäller vilka som begår brott så såg jag en tänkvärd sak på just brå;s hemsida, där jag dock inte fann några belägg för Snaijk;s påstående.. Står ang invandrarnas brottslighet att i dag finns bara uppgifter från slutet av 1980-talet och att en rapport är på väg, men skit samma, det var inte min poäng.

Vilka är brottslingarna??

Sociala bakgrundsfaktorer

Den kriminologiska forskningen om sambanden mellan sociala bakgrundsfaktorer och barns och ungdomars brottsliga beteende har visat att det brottsliga beteendet är relaterat till låg socioekonomisk status (socialgrupp), att familjen är splittrad, att man bor trångt, att familjen flyttar runt till olika bostadsområden, att föräldrarna är födda utomlands (invandrarbakgrund) samt att föräldrarna själva har ett brottsligt förflutet. Goda känslomässiga relationer till föräldrarna eller någon annan vuxen (lärare eller kamrats förälder) kan dock mycket väl kompensera för brister i uppväxtmiljön. Forskningen om sambanden mellan klimatet i familjen och barns brottslighet visar att föräldrars insyn i vad deras barn gör på fritiden när de inte är hemma tillhör en av de starkaste faktorerna att förklara barnens brottsliga beteende. Ju mindre föräldrarna bryr sig om vad barnen sysslar med när de är ute om kvällarna, desto oftare är barnen involverade i brottslig och annan socialt avvikande verksamhet.

Brottsliga kamrater - risk

En av de faktorer som kanske bäst förklarar barns och ungdomars brottsliga beteendetendenser är umgänget med brottsliga kamrater. När föräldrar inte tillräckligt engagerar sig i vad deras barn håller på med när det är ute om kvällarna och när barnet inte fäster någon större vikt vid skolan och skolarbetet kan kontakter med brottsliga ungdomar innebära en särskilt stor risk för att en brottslig karriär inleds.

Känns som att brottslingarna alltid har kommit från dessa grupper. Under sextiotalet var det mest finnar i dessa områden...

Eftersom merparten på detta forum förmodligen inte är förortskids men broblembeteende och knasiga föräldrar, så kan det vara svårt att förstå situationen, både vad det gäller svenkar och invandrare.

HEJ DÅ

Också cool?
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
kawasaki zx10
HönaPower skrev:
:corn

KANSKE ÄVEN STOPPA INVANDRINGEN ETT TAG O LÖSA PROBLEMMEN MED DE SOM FINNS HÄR REDAN...

- Skicka hem/ut alla som inte kan sköta sig enligt svenska ramar o regler
- ställ lite krav , o ge dom nån form av jobb/sysselsättning! ( inte bara bidrag )
- försök lösa deras problem i deras hemland istället...

:tummenupp :tummenupp :)

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
juha01 skrev:
Blir nog svårt med gränsdragning eftersom vi trots allt har mänskliga rättigheter och dessutom kan man inte skicka hem folk som har fått tillstånd att stanna här. Vart ska vi skicka alla fattiga (svenska) förortsgrabbar då?? Skåne..Åland??
Vi kanske ska se Sverige som en krog... då kan vi skicka ut alla som inte sköter sig även fast dom har tillstånd. :rolleyes:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
morlock skrev:
Vi kanske ska se Sverige som en krog... då kan vi skicka ut alla som inte sköter sig även fast dom har tillstånd. :rolleyes:

Vill du verkligen det!? Tänk på hurdana dagens dörrvakter är! Undrar vilka som skulle få komma in då! :hihi

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
HönaPower skrev:

KANSKE ÄVEN STOPPA INVANDRINGEN ETT TAG O LÖSA PROBLEMMEN MED DE SOM FINNS HÄR REDAN...

- Skicka hem/ut alla som inte kan sköta sig enligt svenska ramar o regler
- ställ lite krav , o ge dom nån form av jobb/sysselsättning! ( inte bara bidrag )
- försök lösa deras problem i deras hemland istället...

Mmmm! Vad gör vi med svenskar då, skickar dem nån gruvhåla uppåt eller?
Med sådana inlägg som den här så spårar tråden ut direkt.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...