Fy helvete

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Kanske det var en aningen våldsamt att hänga honom över balkongräcket? Det var väl inte verkligen påkrävd?

Mm,, gör du den bedömningen när du står i en lägenhet som dom precis slagit sönder, samt dessutom lätt kunnat skada din sambo om det var hon som kom hem ensam, dessutom slog tillbaka en hel del,, Ångrar bara att jag inte släppte aset...

Ryu

If only my brother would chose this path
Gick med
14 Oct 2006
Hoj
#85 ..Preparing, preparing!
ALLVARLIGT ??????

Du hade ju ett vittne som jag antar uppfattat situationen rätt ????

VAR FAN ÄR DET HÄR LANDET PÅ VÄG :huvet

Hur mkt våld får man t.ex bruka om man ser nån som står och klottrar på ens racebuss?? Har fått två klotterattacker på min senaste tiden (utan att jag sett dem såklart) nämligen och då undrar ju jag hur mkt jag får straffa dem OM jag kommer lägligt nästa gång....

Om du ser brottet (brottet måste vara FÄNGELSEbelaggt i straffskalan) begås på bar gärning har envar rätt att göra ett envarsgripande, vilket innebär att OM du GRIPER personen/personerna har du skyldighet att kvarhålla de misstänkta tills polis kommer på plats, vilket i sin tur innbär att du får använda den handkraft som krävs för att MT ej ska fly, dock EJ mer våld än vad som är uppenbarligt försvarligt!

Rekomendationen lyder dock, ring hellre snuten (112) & glöm för all del inte bort att berätta att det är ett PÅGÅENDE brott! Då är de oftast en aning snabbare! ;)
Vänta inte tills efter, låt dem avgöra vad som är akut eller inte akut!

Rätta mig om jag har fel!

Klotter på en racebuss = skadegörelse (mkt dyrt att sanera) Skadegörelse är ett fängelsebelagt brott.

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Kommer ju gå åt det hållet, medborgargrade :kulspruta

En dag när jag och min pappa kom hem sent, runt 23:00, låg var det 2 knarkare som försökte sno en bil på vår gata. vi försökte ringa polisen men fick inget svar. Eftersom vi bor 3 kvarter från polisen gick vi dit och knackade på... tog ett bra tag innan någon kom. Då bad han oss vänta... vi påpekade att det pågick en bilstöld men han sa " vänta bara lite".... gick sådär 10 min innan han kom tillbaka och gav oss en anmälningsblankett!!! som vi var tvugna att fylla i.
Vi påpekade igan att det pågick just NU och att det måste finnas någon som kan åka dit på en gång, men nä, måste fylla i blanketten först.
iaf lämnade in blanketten och gick hem. Bilen var inte kvar.....
Ibland undrar man.... :dummer

Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Kommer ju gå åt det hållet, medborgargrade :kulspruta

En dag när jag och min pappa kom hem sent, runt 23:00, låg var det 2 knarkare som försökte sno en bil på vår gata. vi försökte ringa polisen men fick inget svar. Eftersom vi bor 3 kvarter från polisen gick vi dit och knackade på... tog ett bra tag innan någon kom. Då bad han oss vänta... vi påpekade att det pågick en bilstöld men han sa " vänta bara lite".... gick sådär 10 min innan han kom tillbaka och gav oss en anmälningsblankett!!! som vi var tvugna att fylla i.
Vi påpekade igan att det pågick just NU och att det måste finnas någon som kan åka dit på en gång, men nä, måste fylla i blanketten först.
iaf lämnade in blanketten och gick hem. Bilen var inte kvar.....
Ibland undrar man.... :dummer

Hmm...ni skulle sagt att de precis stoppat in en gammal tant i bagageluckan eller nått så kanske det gått undan. :rolleyes:

Kia

Guest
Du skulle bara ha vänt ryggen till och gått, det är det bästa det har jag lärt mej den här veckan. :öga
För om du inte gör det så kan du bli bedömd av sporthojs egna psykologer som en almänn RISK! :va

Och att du skriver om det här som hände på sporthoj, så blir du en skrytare också! :såjaponken

/mvh Jonas med blinket i ögat!

:D :yoparty :tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
fyfan alltså, av allt man hör här om att tjuvar och andra svin går fria (och får skadestånd!?) om man försvarar sig och sen försöker dra dem inför rätta blir man ju knappast sugen att ringa farbror blå...
jag säger: ta lagen i egna händer och ge kålhuvena vad de förtjänar!:mad:

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
samma sak har hänt mej för några år sedan när jag gick i plugget i stan
hade varit inne i data salen innan jag skulle köra hem gick till skåpet för o hämte hjälmen tog alltid på mej kläderna och hjälmen inne vid skåpet vet inte var för men blev bara så.ser en kille vid dörren som jag inte har sett innan tänker inte mer på det utan går ut till moppen låser upp den och startar den.
känner att jag får ett slag i sidan av ryggen och att han tar tag i jackan på mej och trycker upp mej och säger något om moppen va jag kan uppfatta som ge mej den. i ren panik får jag tag om hans nacke och ger han en dansk rätt över snoken *med hjälmen på*
en lärare som har sett detta har ringt polisen som kommer och griper både mej och killen som flög på mej.
jag blev dömd för grov misshandel och o provocerat våld och killen gick på fri fot och jag 6000 kr fattigare o skade stånd kan tillägga att killen va jugoslav.

Det är väl klart att man skall ha rätt att sno andras saker utan att riskera näsan! Han har ju dessutom haft en taskig uppväxt, och har man haft det så får man ju göra vad man vill. Jag kan kanske dra gränsen vid mord/våldtäkt, isf kan man överväga vård (+skadestånd om näsan blev bruten).
Dessutom tycker jag att han borde fått lite högre skadestånd.

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Att peka ut nationallitet är onödigt, men det du säger är genomgånende i det svenska rättsväsendet. Det är inte längre offret som är offer utan gärningsmannen.

Jag kommer inte ringa polisen fler gånger. Det är inte deras fel heller utan den feta julosten till statsminister som vi har haft i allt för många år som dragit landets annars fina poliskår, brandförsvar, försvarsmakt och sjukvärd i botten..

Inget fungerar längre ..

Så nästa gång kommer jag med glädje och sömnro låta mig tappa greppet och låta den som rör mitt lida för egen rättvisa..

men men,,, gladare toner... Killen som startade tråden har ialla fall kvar sin hoj... :tummenupp

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Att peka ut nationallitet är onödigt, men det du säger är genomgånende i det svenska rättsväsendet. Det är inte längre offret som är offer utan gärningsmannen.

Jag kommer inte ringa polisen fler gånger. Det är inte deras fel heller utan den feta julosten till statsminister som vi har haft i allt för många år som dragit landets annars fina poliskår, brandförsvar, försvarsmakt och sjukvärd i botten..

Inget fungerar längre ..

Så nästa gång kommer jag med glädje och sömnro låta mig tappa greppet och låta den som rör mitt lida för egen rättvisa..

men men,,, gladare toner... Killen som startade tråden har ialla fall kvar sin hoj... :tummenupp

Jag har ett flertal gånger, av polisen, fått rådet att passa sig för vittnen, spöa idioten/erna som fan och ring INTE polisen. Det är oftast inte polisernas fel om man åker dit, de är lika less som de flesta andra, det är åklagare och sosseinfekterat rättssystem som man skall skylla på.
I 18-20års åldern smällde en idiot helt plötsligt till mig på käften, vad göra? Jag drog på honom en (endast en) smäll, åkte dit för ringa misshandel. Är det mitt fel att han 1) Oprovocerat slår mig på käften? 2) hade svagare käke än en räka? Jag slapp i alla fall skadestånd, puckot fick käka flytande föda i 42 dagar:D . Men i alla fall!!

westerbrand

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2004
Hoj
minimoto + 143cc fiddy + yamaha yz125 + suzuki rm125+ honda vfr 750
Det är väl klart att man skall ha rätt att sno andras saker utan att riskera näsan! Han har ju dessutom haft en taskig uppväxt, och har man haft det så får man ju göra vad man vill. Jag kan kanske dra gränsen vid mord/våldtäkt, isf kan man överväga vård (+skadestånd om näsan blev bruten).
Dessutom tycker jag att han borde fått lite högre skadestånd.

öö hoppas du glömde en smylis :confused: för anars kan man ju tro du är helt bakom flötet :va

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Tur att du är okej (rellativt) i alla fall, vet tusan vad man själv skule ha gjort... skulle förmodligen blivit tokig o åkt dit för grov misshandel/ mord...

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Här har ni lite fakta angående din rätt att försvara dig alternativt försvara din egendom.

I Brottsbalkens 24 kapitel kan följande utläsas.

1§ En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarligt.

Rätt till nödvärn föreligger emot.

1 Ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.

2 Den som med våld eller hot om våld eller annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning.

3 Den som olovligen trängt in i eller försöker tränga sig in i rum, hus, gård, fartyg.

4 Den som vägrar lämna en bostad efter tillsägelse.

Som ni kan läsa här så har man laglig rätt till att skydda sig själv och sin egendom.

Det man ska tänka på är att man inte får ta till mer våld än vad det finns behov för. (Behovs och proportionalitets principen)

Om du tex inte möts av våld så får heller inte du ta till våld.

Om du möts av våld så har du rätt att försvara dig men endast med så mycket våld som krävs för att reda ut situationen. Du får dock inte bemöta med ett uppenbart oförsvarligt våld.

Problemet är att när någon ser att det pågår tex inbrott i ens bil så blir man helt tokig och använder för mkt våld. Risken är då stor att du åker dit för misshandel då tjuven inte ens har utgjort något hot emot dig.

Det du i princip kan göra är att dra ut honom ur bilen och be honnom att stanna tills polisen kommer. Om han inte vill stanna så får du hålla i han tills polisen har kommit.

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj

Om du möts av våld så har du rätt att försvara dig men endast med så mycket våld som krävs för att reda ut situationen. Du får dock inte bemöta med ett uppenbart oförsvarligt våld.

Problemet är att man åker dit 100% av gångerna.. Jag gör ialla fall, så som sagt så ringer jag inte nästa gång utan tar hand om situationen själv..

Silkesvante inställningen lever tyvärr kvar,, man ska behandla brottslingen som offer.. USA suger på det mesta men deras sätt att handskas med kriminella känns mer rätt även om det inte fungerar så bra där heller..

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
SV650S K3 "SE"

Det du i princip kan göra är att dra ut honom ur bilen och be honnom att stanna tills polisen kommer. Om han inte vill stanna så får du hålla i han tills polisen har kommit.

:lol och där har vi det, Sveriges Lag suger något enormt!
Liksom aldrig att det skulle fungera..........

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha