Ja fast när han är nykter är han som sagt motsatsen.. sen är han aldrig aggressiv bara så sjukt dryg att folk hoppar på han, men han bor i Skåne så de krävs inte så mycket för det....
Han har dock körkort kvar då han tillskillnad från TS inte har attitydproblem när han är nykter.
Min andra polare som blev dömd för grov rattfylla när polisen varken sett han eller bilen i trafiken utan gick på andra hands uppgifter och plockade honom i lägenheten. Varken vet eller bryr mig om han va skyldig bara det faktum att de räcker att nån säger att det är han för att döma honom är vidrigt. Och ja han va känd som ligist av polisen innan men det ska inte få påverka bevisbördan
Fem vändor på fem år tycker jag inte säger lika mycket som hans attityd om det gör..
Ah det är såklart förjävligt att man kan bli dömd bara för att någon annan än en polisman sett en... (ironi)
Och självklart påverkar det om man är känd sedan tidigare. Det är ju en klar indikation på att man har problem att bete sig som folk.
Vi kan ta ett exempel: Nisse 35, är ute och kör full. Blir tagen av polisen och blir av med körkortet. Under hans spärrtid blir han lobbad 2 gånger för att ha varit för full och muckat gräl. När han sedan fått tillbaka kortet så ser en person en bil som vinglar runt som fan på vägen och beter sig allmänt mysko. De tar regnummer och signalement på bil och person. Polisen känner igen Nisse och åker således hem till honom där de finner en varmkörd bil och Nisse med korrekt signalement, i sin soffa klart påverkad och utan förklaring till vem som precis kört hans bil.
Ska man då inte kunna dömma Nisse eftersom ingen har fotobevis på honom, i sin bil, blåsandes positivt i en alkomätare?
Visst kan det hända att din kompis är oskyldig och det är ju isåfall förkastligt, men att säga att vittnesuppgifter borde ogillas vid rättegångar det är nog att gå lite för långt.