Fyra av tio blinkar inte...

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Huddinge, snättringe
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Det är väl samma som herr konstapel som bara ids att blinka blått... nåra vanliga körvisningspilarär väl för mycket att begära..
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Det är riktigt drygt med folk som inte blinkar och framför allt för att det är så extremt lätt att blinka. Kan det va just därför som folk ofta struntar i det? Jag har undrat det ibland. På E22an här i blekinge känns det som det är vanligare att folk inte blinkar för omkörning än att dom blinkar. Nu har vi fått 1-2-1-2-väg men innan dess när det var ett enda brett körfält i varje riktning och då hände det ofta att det var nåt cp som låg lite snett bakom en. Man hade ingen aning om han ville köra om eller inte. Så där kunde han ligga och snigga en 5-10 min där bak innan cp:t körde om. Om personen blinkat så vet man att den vill köra om och man kan snabbt flytta ut sig i vägrenen och släppa fram den andre. Förr brukade jag automatiskt gå ut åt sidan om nån låg för nära bakom en men dom körde inte alltid om för det och gjorde dom det så krööööp dom sakta förbi så man fick ligga ute i vägrenen i ett par hundra meter innan dom segat sig förbi. Många har inte alls lika bråttom om dom inte måste köra om i mötande körfält. Och det är ju "jättekul" att köra ute i vägkanten om där står en bil eller ett rostigt avgasrör eller däck.
Så jag kan bara uppmana alla att _INTE_ flytta på sig om personen bakom inte blinkar. Skitsamma om personen måste bromsa in. Om personen blinkar så flytta er och var snälla och släpp förbi den men annars kan personen köra över på andra körfältet istället.
 

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Huddinge, snättringe
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Det är riktigt drygt med folk som inte blinkar och framför allt för att det är så extremt lätt att blinka. Kan det va just därför som folk ofta struntar i det? Jag har undrat det ibland. På E22an här i blekinge känns det som det är vanligare att folk inte blinkar för omkörning än att dom blinkar. Nu har vi fått 1-2-1-2-väg men innan dess när det var ett enda brett körfält i varje riktning och då hände det ofta att det var nåt cp som låg lite snett bakom en. Man hade ingen aning om han ville köra om eller inte. Så där kunde han ligga och snigga en 5-10 min där bak innan cp:t körde om. Om personen blinkat så vet man att den vill köra om och man kan snabbt flytta ut sig i vägrenen och släppa fram den andre. Förr brukade jag automatiskt gå ut åt sidan om nån låg för nära bakom en men dom körde inte alltid om för det och gjorde dom det så krööööp dom sakta förbi så man fick ligga ute i vägrenen i ett par hundra meter innan dom segat sig förbi. Många har inte alls lika bråttom om dom inte måste köra om i mötande körfält. Och det är ju "jättekul" att köra ute i vägkanten om där står en bil eller ett rostigt avgasrör eller däck.
Så jag kan bara uppmana alla att _INTE_ flytta på sig om personen bakom inte blinkar. Skitsamma om personen måste bromsa in. Om personen blinkar så flytta er och var snälla och släpp förbi den men annars kan personen köra över på andra körfältet istället.

Känns som du har koll på det och jag håller med, men det beror på var man är i landet. kör du 3 eller 4 filig väg i tokholm så är det fan ingen ordning utan där byter man fil med varandra som man känner och blinkers ger inte så mycket i köer då alla filer är upptagna hela tiden i köer.
En normal morgonkörning med MC på essingen så får man vara nöjd med en eller två prejningar. Men jag kan hålla med dig fullt ut på vanlig väg.. (det finns vägkanter även på essingen även om dem är väldigt smala bitvis)..
Jag kanske missförstår dig med tanke på sena natten men det är min allmänna åsikt!!
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Har aldrig förstått folk som inte blinkar. Man behöver för böveln bara röra fingret en halv centimeter. Om du tycker att det är för mycket arbete är du a) efterbliven, b) lat, c) totalt egotrippad eller d) samtliga alternativ.
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
Välkomna till Örebro. Här verkar det inte som att det ingår i körkortsutbildningen att lära sig blinka, speciellt inte när det gäller körning i rondeller. Har inte varit med om maken tidigare.
SÅ! Tack, nu har man fått lätta hjärtat igen.
 

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
....
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Det är ganska så stor skillnad i Sverige om man jämför storstad med andra städer märker jag själv.

I tex. Västerås så använder de flesta blinkers men i Stockholm så är det väldigt många som inte gör det.

Någon som är tråkigt är när andra bilar byter filer framför mig med bara några decimeter utan att blinka.

Kan det vara så att man bryr sig mindre om andra i trafiken i Stockholm och bara har i åtanke att så fort som möjligt själv nå sitt mål ?
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: rBy

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Folk har annat för sig i bilen helt enkelt.

Pratar i telefon, smink, lyssna radio, ta hand om barnen, fippla med GPS listan kan göras låååång.
Sen finns det ju dem som bara skiter i också.
 
  • Gilla
Reaktioner: rBy

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, det blinkas åt helvete för lite i Sverige! :mad: Hur svårt kan det vara? Det är ju ett jävligt lätt sätt att undvika en olycka. Fast det samma gäller ju att se sig omkring, det är jävligt många, både bilister och hojåkare, helt plötsligt bara byter fil, med eller utan blinkers. Men dom tittar aldrig annat än rakt fram när dom gör det, att dom skulle kunna köra på någon verkar dom aldrig ha tänkt på :huvet
Sen har vi ju iofs främst hojåkare som kan blinka höger i sju mil bara för att dom glömmer stänga av sin blinkers också... :rolleyes:
 

Surikaten

Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1100S
När jag gick i mellanstadiet hade tidningen Svenska MAD en idé om att ratten ska vara kopplad till blinkern så den som inte blinkar inte kan svänga utan fortsätter rakt fram.

Sen finns det ju en del motorcyklister som bör försöka lära sig att slå av blinkern, särskilt innan de kommer till en avtagsväg/korsning.

:rolleyes:
 

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Gefle
Hoj
Nope
Oftast är det i rondeller här hemma som dom inte vet hur dom använder blinkersen,särskilt när dom ska ut ur rondellen,det är lagomt skoj tycker jag :)

Finns mer alternativ men det är just detta som stör mig mest...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Blinka verkar vara ett mysterium för vissa. En del blinker ju höger innan rondellen och kör sedan rakt fram...!! Jag har sett det mååånga gånger. Vad tänker dessa människor? Vad för logik finns det? En vacker dag blir de T-bonade av någon som tror de faktiskt ska svänga höger i rondellen (första högern, alltså inte rakt fram...som de ska till).
 

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Ort
stockholm
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
Om dom ändå inte tänker använda sina blinkers så tycker jag att det är på sin plats att man tar regnumret på den som svängt/byt fil utna att blinka. Sedan kollar man adress, åker dit och knackar sönder deras blinkers.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Får la gå emot strömmen och säga att jag tycker det bara är nödvändigt att blinka när någon annan behöver veta vad man ska göra för rörelse. Byter jag fil i trafiken och inte påverkar trafiksituationen något (tex ingen behöver bromsa för mig) så blinkar jag inte. Lathet japp, men jag bryr mig inte om andra inte blinkar i samma situationer. För att det ska funka måste man ha koll på trafiken ordentligt, är man osäker så åker blinkersen ut. Jag brukar kolla i spegeln medans jag svänger ut också så man inte missar någon medans man viker ut.

En del människor är dåliga som fan på blinka när de ska ur rondell dock, inte för att det är farligt men man kan bli lite irriterad av att man måste stå still några extra sekunder ;P

Så blinkerssyndare, japp! :D
 

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Ort
stockholm
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
Var bor du :)
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
”Folk ska inte vara så förbannat nyfikna på vad alla andra har för sig hela tiden.
Som det här med blinkers, jag menar, det visar sig ju med all önskvärd tydlighet vart jag ska när jag svänger.
Och det helt utan blinkers.
Räcker inte det?
Och sen spar man dessutom på miljön om man struntar i att blinka.
Då drar det mindre ström och då behöver inte generatorn ladda batteriet och då går inte motorn tungt i onödan och då drar det mindre bensin.


Med vänlig hälsning Herr Larsson Rådmansö.”


Ovan citat stod att läsa i en insändare i lokalbladet för nåt år sedan.
Jag tyckte det var lite roligt.
Det blev många repliker på det.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Tror det var nånstans runt 500kr i böter om man inte använder blinkers. Kanske skulle dubbla eller trippla den så att folk lär sig. Sedan är det så att man faktiskt inte behöver använda den alltid, lagen kan tolkas lite olika men chansa aldrig då en polisman förmodligen alltid kommer att säga att du skulle ha blinkat, även om vägen var helt tom....

Personligen stör jag mig mycket mer på folk som blinkar men inte ska svänga vid nästa korsning utan den därpå. Detta kan leda till mycket farligare situationer än de som inte blinkar alls då man som bakomvarande t,ex alltid har skylldighet att hålla avstånd för oförutsedda situationer såsom hastiga inbromsningar etc.


Trafikförordning (1998:1276)

Signaler och tecken

64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.
Signaler får inte ges längre än nödvändigt.

65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.
En förare som avser att stanna eller hastigt minska farten skall ge tecken med stopplyktan för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har någon stopplykta skall föraren i stället visa sin avsikt genom att höja armen.
Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.

66 § Även om en förare givit signal eller tecken är han eller hon skyldig att försäkra sig om att den avsedda manövern kan göras utan fara eller onödigt hinder för någon annan.
 
Last edited:

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Välkomna till Borås tjejer och killar. TA DET JÄVLIGT försiktigt i denhär stan.

inte en jävel verkar veta hur en bil ska köras.

det finns ingen somhelst hjälpsam mentalitet när man ska försöka byta filer eller liknande. folk verkar tänka "den jävlen ska fan in in framför mig." och så täpper dom till.

vi har några stora rondeller i stan. speciellt besvärlig är den vid knalleland. herregud boys & girls. Djungelns lag... störst (ego) kör först.
blinkers är inte att tänka på.

dessutom har det i domstol blivit tillåtet att ligga i höger fil och svänga vänster i rondell. många ligger också i vänster fil och svänger omedelbart höger när dom kommer fram till rondellen.. för att "det är ju KÖ i höger körfällt, och den vill inte jag stå i"

Blinkers verkar Boråsaren inte heller fattat vad det skall vara bra till.. används MYCKET sparsamt.

VAD ÄR DET FÖR FEL MED ATT VARA TYDLIG!!!

//vän av ordning.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top