Fyra av tio blinkar inte...

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
J En del tvärnitar, börjar svänga sen blinkar dom, det är ett jävla under att man inte kör i i röven på dom.

Jovisst, men det är rätt vettigt att hålla avståndet också. Blinkersvägrare i all ära, men kan man inte hålla ett vettigt avstånd till fordonet framför borde man bli av med kortet jättefort.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag som kör lastbil till yrket hatar människor som inte kan blinka i tid när dom ska svänga. En del tvärnitar, börjar svänga sen blinkar dom, det är ett jävla under att man inte kör i i röven på dom. Sen är det väl inte så förbannat svårt att blinka när man ska ur en rondell så man vet! Det tar ett tag att få igång 50-60 ton igen, och då går det segt in i rondellen så då är det någon bil som måste bromsa och blir förbannad och blinkar. Använd blinkers!!!!!

Blinkar alltid före/bakom lastbil, vet själv hur irriterande det är med att köra stora fordon. Viker sällan eller aldrig framför en lastbil på rakan före en kö. Att folk inte har respekt för lastbilar är bara självmordbegär.

Förövrigt har jag varit yrkeschaufför ett tag, fast i mindre fordon då.
 
Last edited:

Seb.F

Dvala tills sommarn
Gick med
5 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
r1 99
Får la gå emot strömmen och säga att jag tycker det bara är nödvändigt att blinka när någon annan behöver veta vad man ska göra för rörelse. Byter jag fil i trafiken och inte påverkar trafiksituationen något (tex ingen behöver bromsa för mig) så blinkar jag inte. Lathet japp, men jag bryr mig inte om andra inte blinkar i samma situationer. För att det ska funka måste man ha koll på trafiken ordentligt, är man osäker så åker blinkersen ut. Jag brukar kolla i spegeln medans jag svänger ut också så man inte missar någon medans man viker ut.

En del människor är dåliga som fan på blinka när de ska ur rondell dock, inte för att det är farligt men man kan bli lite irriterad av att man måste stå still några extra sekunder ;P

Så blinkerssyndare, japp! :D


word:yoparty

Edit: Blinkar alltid ut ur rondellen om nån väntar på att åka in...
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Man ska ju blinka höger om man ska rakt fram. Dock inte innan man kommit in i rondellen :)
Rakt fram = blink efter sista avfarten i rondellen. Inte innan på något sätt. Många jag sett blinker till och med höger en god bit innan rondellen och kör ändå rakt fram. Totalt livsfarligt!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Man ska helt enkelt inte lita på folk, det är den bästa trafikregeln av alla. Det borde tilläggas till alla trafikregler under körkortsutbildningen.
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
blinkar när jag ska ur rondell eller när jag ska svänga av vänster eller höger vanlig 30-50-70-90-väg eller (oftast) när jag byter körfält i stan) men sen är jag noga med att se mig för jag blinkar om jag känner att jag vill tala om att jag ska göra nått oväntat...

Kom an bara.. :lathund: :rolleyes:
 

Alven

Trivs bäst i öppna landskap
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki GSX 750 F -99
Välkomna till Örebro. Här verkar det inte som att det ingår i körkortsutbildningen att lära sig blinka, speciellt inte när det gäller körning i rondeller. Har inte varit med om maken tidigare.
SÅ! Tack, nu har man fått lätta hjärtat igen.

Kunde inte hålla med dig mer! Örebroare (och för all del Kumla-bor) har inte upptäckt blinkers. Och rondeller är absolut värst! Detta kommer från en ur-örebroare...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Får la gå emot strömmen och säga att jag tycker det bara är nödvändigt att blinka när någon annan behöver veta vad man ska göra för rörelse. Byter jag fil i trafiken och inte påverkar trafiksituationen något (tex ingen behöver bromsa för mig) så blinkar jag inte. Lathet japp, men jag bryr mig inte om andra inte blinkar i samma situationer. För att det ska funka måste man ha koll på trafiken ordentligt, är man osäker så åker blinkersen ut. Jag brukar kolla i spegeln medans jag svänger ut också så man inte missar någon medans man viker ut.

En del människor är dåliga som fan på blinka när de ska ur rondell dock, inte för att det är farligt men man kan bli lite irriterad av att man måste stå still några extra sekunder ;P

Så blinkerssyndare, japp! :D

Det är kanske en annan trafiksituation här uppe, det är ingen myrstack. Man har koll så länge som man håller fart. Minsta tvivel = blinkers

De finns dem som klagar som fan på att folk inte använder blinkers och sedan när de själva ska byta fil eller svänga så tar de på spaken och är stolt över att ha fått lampan att blinka och sen viker dem av utan att ens titta i backspegeln... Sånna ser jag oftare orsakar problem än sånna som inte blinkar och är nära att orsaka något.

Den där döda vinkeln har jag aldrig nånsin märkt av oavsett vad jag gjort i livet, men jag kanske bara haft tur? Så svårt är det inte att vrida huvudet lite extra när man tittar i backspegeln innan man svänger ut.

Moral hit och dit, att använda blinkers är ungefär som hastighetsbegräsningar, det håller man sig till i den form att det blir säkert och inte kan (kan kan det alltid!) gå åt helvete. Eller kör ni som klagar på blinkers alltid efter hastighetsbegränsningarna?

Vilket som, tyck att jag är dum i huvudet, men jag är säker på att det är fler här som gör som jag men inte vågar skriva när moralmaffian är igång! :)

Förövrigt har jag blivit pangad i sidan när jag skulle svänga vänster efter att ha kört ut från gården, kört 100 meter på 50-sträcka och tittat bakåt i backspegeln, slagit på blinkers i god tid och vikit över. Tackar och bockar, det blev många pengar spenderat på den blinkningen. Man förväntar sig inte att nån ska komma i 100+ och passera de 70 meter man ser bakom inom ramen av ett par sekunder, för att sen skita i att jag blinkar och tro att de ska hinna om.

Nej tack, då hade jag hellre skitit i att blinka och varit lite mer uppmärksam och reserverad innan jag vek av, i vanlig ordning. Folk är inte i ordning. Inte alls för att skylla bort mig, för jag gjorde fel, men ibland måste man hjälpas åt i trafiken och inte köra kamikaze bara för att man inte blir skyldig ifall något händer i den situationen.

På vilket sätt menar du att olyckan skulle undvikits om du inte blinkat? Behöver man inte vara uppmärksam för att man använder blinkers? Om man konsekvent använder blinkern för att tala om sina avsikter, slipper man göra efterkonstruktioner. Dessutom räcker ett (1) konsekvent beteende för att undvika missförstånd. Alltså inget antingen/eller vad gäller uppmärksamhet och visa tecken.

Mest oroväckande tycker jag ändå är att du förnekar att det kan finnas en död vinkel, samt att du enbart blinkar för det du upptäcker. Det är ju det du inte ser som är det största hotet, liksom du är ett större hot om du inte talar om vad du tänker göra, men har du talat om vart du ska ger du ju omgivningen också en chans.

Snacket om fortkörning är ju inte riktigt relevant. Eftersom många av oss här, de flesta skulle jag tro, är fartsyndare blir tydlighet i form av egna och andras blinkers ännu viktigare för att man skall hinna reagera. Tvärtom mot många här förväntar jag inte att den framförvarande skall ha koll på trafikanter som närmar sig avsevärt fortare än tillåtet framförallt bakifrån... Det blir liksom den som väljer att köra för fort som också får räkna med att inte bli upptäckt, vara den som tar på sig ett extra ansvar att undvika smällen mm. Ingen risk att vi blir för uppmärksamma eller upptäcker för mycket, så jag tycker det är ett minimum att tydligt tala om var man ska.

Tror säkert att din runtomkringkoll är bra, liksom reaktion och koordination,(dina filmer vittnar om det), lägg till tydlighet och du är en ännu bättre trafikant. Jag skriver trafikant för att det handlar om mer än att hantera ett fordon. Du skall hantera fordon av olika slag i otroligt skiftande miljöer, befolkade av oberäkneliga t ex människor.

Tycker du sammanfattade det hela bra här;


"Man ska helt enkelt inte lita på folk, det är den bästa trafikregeln av alla. Det borde tilläggas till alla trafikregler under körkortsutbildningen".

...kombinerat med tydlighet och lite mindre "bevaka sin rätt", kan vi kanske slippa något, eller ännu bättre några, inlägg i olyckstråden.

Dagens moralkaka
låt den väl smaka!
 
Last edited:

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
954 Fighterblade -03
Vet inte hur många gånger det hänt när jag ska ut höger i rondellen utanför jobbet med lastbil + släp, och det kommer något spånhuvud från vänster som jag stannar för eftersom denne inte ger något tecken, och sen bara svänger nonchalant höger. :mad: Då är det alltid tutan och en hyttande näve. :surgubbesmiley
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Jag är positivt överraskad över att så många som sex av tio blinkar. Hade aldrig kunnat gissa att det var SÅ många, att döma av Stockholmstrafiken...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
På vilket sätt menar du att olyckan skulle undvikits om du inte blinkat? Behöver man inte vara uppmärksam för att man använder blinkers? Om man konsekvent använder blinkern för att tala om sina avsikter, slipper man göra efterkonstruktioner. Dessutom räcker ett (1) konsekvent beteende för att undvika missförstånd. Alltså inget antingen/eller vad gäller uppmärksamhet och visa tecken.

Mest oroväckande tycker jag ändå är att du förnekar att det kan finnas en död vinkel, samt att du enbart blinkar för det du upptäcker. Det är ju det du inte ser som är det största hotet, liksom du är ett större hot om du inte talar om vad du tänker göra, men har du talat om vart du ska ger du ju omgivningen också en chans.

Snacket om fortkörning är ju inte riktigt relevant. Eftersom många av oss här, de flesta skulle jag tro, är fartsyndare blir tydlighet i form av egna och andras blinkers ännu viktigare för att man skall hinna reagera. Tvärtom mot många här förväntar jag inte att den framförvarande skall ha koll på trafikanter som närmar sig avsevärt fortare än tillåtet framförallt bakifrån... Det blir liksom den som väljer att köra för fort som också får räkna med att inte bli upptäckt, vara den som tar på sig ett extra ansvar att undvika smällen mm. Ingen risk att vi blir för uppmärksamma eller upptäcker för mycket, så jag tycker det är ett minimum att tydligt tala om var man ska.

Tror säkert att din runtomkringkoll är bra, liksom reaktion och koordination,(dina filmer vittnar om det), lägg till tydlighet och du är en ännu bättre trafikant. Jag skriver trafikant för att det handlar om mer än att hantera ett fordon. Du skall hantera fordon av olika slag i otroligt skiftande miljöer, befolkade av oberäkneliga t ex människor.

Tycker du sammanfattade det hela bra här;


"Man ska helt enkelt inte lita på folk, det är den bästa trafikregeln av alla. Det borde tilläggas till alla trafikregler under körkortsutbildningen".

...kombinerat med tydlighet och lite mindre "bevaka sin rätt", kan vi kanske slippa något, eller ännu bättre några, inlägg i olyckstråden.

Dagens moralkaka
låt den väl smaka!

Olyckan hade undvikits för att jag litade på signalen och att andra trafikanter kan tolka en blinkning som att man ska svänga, hade jag inte litat på nåt så hade jag hållit koll och sett människan. Det är solklart mitt fel (förutom att hon körde för fort och skulle köra om mig när jag skulle svänga), det var mer bara ett exempel på beteende.

Ang att köra för fort så tycker jag också att om man gör det så har man ett extra stort ansvar både för sin egen skull men mest för andras. Det första man får höra på en bana är att den som ligger bakom har ansvaret och det tycker jag gäller i trafiken också, jag anser iaf att det är jag som har ansvaret att skydda mig själv och den som är framför. Klart man blir förbannad när någon viker ut fastän man har nosen en tredjedel in på längden av dennes bil, men och andra sidan blir man förbannad av att folk kör 60 på 90 väg också ;)

Jag förnekar inte den döda vinkeln, jag har bara inte haft någon erfarenhet av den. Jag tror att det handlar om hur vaken man är. Jag upplevde medans jag körde taxi att destå fortare jag körde destå säkrare blev det, för när man kör 10-12 timmar pass och glider runt i raggarstuket så håller man inte lika bra koll varesig på hur bilen beter sig eller hur trafiken beter sig. Jag har varit med om fler "nära-på-tillbud" (något som man hajar till på) när jag såsat än när jag legat på, ganska mycket mer! Jag tror det är samma sak med blinkers. Eller ännu tydligare exempel, köra fel väg i rondellen, då jäklar vet man vilka som finns i trafiken i en 100m omkrets ;)

Jag TYCKER att man ska vara tydlig och jag TYCKER att det är bra att hålla sig till reglerna, men jag gör det inte. Jag är lat när det gäller kontrollerna och jag är självgod nog att tycka att jag kan hantera fordonen bättre än de människor som 90-skyltarna är uppsatt för (dvs jag kör för fort). Jag förklarar varför jag inte bryr mig nog mycket för att ta mig ur latheten...

Jag tycker det är ganska lustigt att vi har 90km/h här på vägarna både på sommar och vinter när på sommaren det går hålla 165km/h i böjarna och på vintern har jag (för att vara självgod igen) svårt för att hålla 90km/h i de dåliga omständigheterna. Hur ska det då vara för fröken kör-en-gång-i-halvåret?:glömdet
 
Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Jag bor i Örebro och behöver inte använda blinkers, för skulle jag sätta på dem fattar ändå ingen vad jag har för något på bilen.
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Om dom ändå inte tänker använda sina blinkers så tycker jag att det är på sin plats att man tar regnumret på den som svängt/byt fil utna att blinka. Sedan kollar man adress, åker dit och knackar sönder deras blinkers.

Faan de lät jobbigt - man lär ju inte hinna göra annat än o "hälsa på" folk :hihi
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Får la gå emot strömmen och säga att jag tycker det bara är nödvändigt att blinka när någon annan behöver veta vad man ska göra för rörelse. Byter jag fil i trafiken och inte påverkar trafiksituationen något (tex ingen behöver bromsa för mig) så blinkar jag inte. För att det ska funka måste man ha koll på trafiken ordentligt, är man osäker så åker blinkersen ut. Jag brukar kolla i spegeln medans jag svänger ut också så man inte missar någon medans man viker ut.

En del människor är dåliga som fan på blinka när de ska ur rondell dock, inte för att det är farligt men man kan bli lite irriterad av att man måste stå still några extra sekunder ;P

Så blinkerssyndare, japp! :D

Så du menar du VET att du inte har en individ som kör 150 km/h fortare än du själv bakom dig när du skiter i att blinka när du byter fil? Låter riktigt jävla dumt, i synnerhet på sajten som anser att hastighetsbegränsningar är för loosers!
Du borde göra en trippelrepa tur och retur till Brennerpasset och berätta hur du blir bemött på Autobahn efteråt. Såtillvida det inte sitter ett Ferrarrimärke instämplat ca en tum i ryggen på dig vid det laget.
(Autobahn är väl det vi alla här vill ha, right?)

Jag blinkar numera ALLTID eftersom jag anser att jag lämpat över ett större ansvar till idioterna bakom mig då, dessutom allra helst ca tre ticks innan jag gör manövern.

Allra värst tycker jag personligen om de som gör hela manövern i ett stycke, det vill säga blinkar, svänger och tittar efter i samma handling. De skiter nämligen i allt och blinkar bara för att slippa böter.
 
Last edited:

njelger

Guest
möjligtvis använder 6 av 10 blinkers men absolut inte på rätt sätt. jag tror många har en typ av mad-blinkers,dvs de blinkar samtidigt som de svänger. inte före.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Nu kommer jag säkert att få mycket skit...men men
(Detta gäller såklart bara när jag kör bil!)


Det är riktigt drygt med folk som inte blinkar och framför allt för att det är så extremt lätt att blinka. Kan det va just därför som folk ofta struntar i det?
Håller med till fullo, speciellt som någon sa...i rondeller! En rondell är först och främst till för att minska de allvarliga olyckorna, men även att få trafiken att flyta bättre. Vilket är svårt när folk inte visar att de tänker lämna rondellen genom att blinka...

Nu har vi fått 1-2-1-2-väg men innan dess när det var ett enda brett körfält i varje riktning och då hände det ofta att det var nåt cp som låg lite snett bakom en. Man hade ingen aning om han ville köra om eller inte. Så där kunde han ligga och snigga en 5-10 min där bak innan cp:t körde om.
I min värld så är det rätt solklart om man ligger nära bakom och slickar mittlinjen att man vill köra om...
Och i nio fall av tio så går en omkörning på några sekunder om man går ut på väggrenen/håller åt sidan på en bred väg!

Om personen blinkat så vet man att den vill köra om och man kan snabbt flytta ut sig i vägrenen och släppa fram den andre.
Kan ju vara bra sätt att markera att man vill om. Har jag j-igt brottom så blinkar jag med helljuset...

Och det är ju "jättekul" att köra ute i vägkanten om där står en bil eller ett rostigt avgasrör eller däck.
Ja det gäller ju att ha bra sikt frammåt när man "gör plats" :tummenupp

Så jag kan bara uppmana alla att _INTE_ flytta på sig om personen bakom inte blinkar.
Det rådet kommer resultera i att halva sverige kommer att åka runt och blinka vänster för att ingen kommer ändå att fatta vad du menar/bry sig om att du vill om...
Nej har du bråttom, flascha med helljuset frenetiskt. Det funkar :)

Skitsamma om personen måste bromsa in. Om personen blinkar så flytta er och var snälla och släpp förbi den men annars kan personen köra över på andra körfältet istället.

Mmmm, är ju inte alls irriterande om man kommer i 120 på 90 väg, och kommer ifatt Hilda som kör exakt lite under 90 på mätaren i sin Ford Granada från -83, vilket är ca 82km/h i verkligheten!

Att flytta på sig INNAN bakomvarande bil är ifatt en är bra av flera anledningar:
Det blir en s.k. flygande omkörning som är över på tre sekunder.
Minskar risken för farliga/idiotiska omkörningar.
Minskar miljöpåverkan :krama

Here we go...hit me :banana
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Så du menar du VET att du inte har en individ som kör 150 km/h fortare än du själv bakom dig när du skiter i att blinka när du byter fil? Låter riktigt jävla dumt, i synnerhet på sajten som anser att hastighetsbegränsningar är för loosers!
Du borde göra en trippelrepa tur och retur till Brennerpasset och berätta hur du blir bemött på Autobahn efteråt. Såtillvida det inte sitter ett Ferrarrimärke instämplat ca en tum i ryggen på dig vid det laget.
(Autobahn är väl det vi alla här vill ha, right?)

Kommer man i 150km/h på de ställen jag skiter i att blinka så får man fasiken skylla sig själv. Då kan jag ta smällen så att människan inte kör ihjäl någon annan.

Autobahn har jag vart på många gånger :tummenupp
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Olyckan hade undvikits för att jag litade på signalen och att andra trafikanter kan tolka en blinkning som att man ska svänga, hade jag inte litat på nåt så hade jag hållit koll och sett människan. Det är solklart mitt fel (förutom att hon körde för fort och skulle köra om mig när jag skulle svänga), det var mer bara ett exempel på beteende.
Jag håller inte med om att det solklart var ditt fel. Att köra om en bil som blinkar vänster är både förbjudet och idiotiskt.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top