Fyra av tio blinkar inte...

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag håller inte med om att det solklart var ditt fel. Att köra om en bil som blinkar vänster är både förbjudet och idiotiskt.

Japp men försäkringsbolaget har ingen aning om det. Jag trodde att man alltid hade ansvaret för en vänstersväng?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Kan erkänna att jag var ganska dålig på att blinka förr... ansåg att jag inte behöver blinka så länge de andra i trafiken inte berördes av min körning, dvs jag körde snabbare så de bakom inte kom ikapp osv osv.
När jag tog mc-körkortet i höstas så insåg jag ganska snabbt hur viktigt det är att kommunicera med de andra i trafiken för att undvika tråkigheter. Så numera blinkar jag hyffsat bra, men ibland händer det att jag missar men det är inte avsiktligt.

Vad gäller rondeller och dylikt så har jag all respekt för folks dumhet och utamanar inte folk i rondeller utan väntar ut idioterna istället, för det finns verkligen inget rationellt beteende som man kan tillskriva de flesta förare, alla verkar ha sin egen logik där.

Sen det när huvudleden naturligt svänger t.ex. höger så frågade jag en av mina trafiklärare om just det och han sa det att det är väl bättre att blinka och undvika eventuella missförstånd än att försvara en icke-blinkning med att man kanske inte behöver enligt lag... mer kommunikation bidrar till säkrare trafikrytmen.
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Jag bor i Örebro och behöver inte använda blinkers, för skulle jag sätta på dem fattar ändå ingen vad jag har för något på bilen.[/QUOTE

Rondellernas nya huvudstad och inte en enda jävel använder blinkers.
Inte ens farbror blå orkar sticka ut lillfingret och sätta på blinkersen.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Svenskar är riktigt bra på att använda blinkers jämfört med norskar, tror inte dom vet hur "blinkersspaken" fungerar. Stör mig grymt mycket på folk som inte visar vart dom ska svänga.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
körläraren sa ska du svänga höger på en huvudled som svänger höger (Och nej det gick ej o köra rakt fram) så SKA du blinka, säg emot en körskolelärare som har haft yrekt i 30 år.

Nej jag hade inte heller argumenterat med honom utan bara gjort som man lär sig och klarat sitt körkort helt klart. Men tvivlar på att hans uttalande är riktigt. Att blinka höger på den huvudled du kör bara för att vägen svänger höger verkar inte vettigt. Vi har 3 sådana korsningar i FBG och jag fick lära mig tvärt om i dessa. Aldrig blinka när man svängde vänster och sedan höger (ett "S" parti förbi våran gamla station med påfarter till huvudleden med samma skyltning)
Och det verkar ju mer vettigt än att blinka för att vägen svänger...men jag säger inte jag har rätt, men jag tror det! :)
 

Erik Englund

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2009
Ort
Sala
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -06
Tycker det är riktigt läbbigt när man råkar lita på att folk som blinkar verkligen svänger, specielt i rondeller!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Olyckan hade undvikits för att jag litade på signalen och att andra trafikanter kan tolka en blinkning som att man ska svänga, hade jag inte litat på nåt så hade jag hållit koll och sett människan. Det är solklart mitt fel (förutom att hon körde för fort och skulle köra om mig när jag skulle svänga), det var mer bara ett exempel på beteende.


Att du blinkar betyder inte att du kan låta bli att vara uppmärksam. Påstår du att olyckan skulle kunnat undvikas genom att du hade låtit bli att göra en liten rörelse med vänsterarmen, waky waky?! Varför skulle du bli mindre uppmärksam pga det?

Den olyckan berodde nog mest på bristande uppmärksamhet från två trafikanter, för hög fart hos den ene och en felaktigt genomförd vänstersväng av den andre då man inte får svänga om det inte kan ske utan risk. Skylla på blinkers, suck.


Ang att köra för fort så tycker jag också att om man gör det så har man ett extra stort ansvar både för sin egen skull men mest för andras. Det första man får höra på en bana är att den som ligger bakom har ansvaret och det tycker jag gäller i trafiken också, jag anser iaf att det är jag som har ansvaret att skydda mig själv och den som är framför. Klart man blir förbannad när någon viker ut fastän man har nosen en tredjedel in på längden av dennes bil, men och andra sidan blir man förbannad av att folk kör 60 på 90 väg också ;)

Nu gäller inte det vid vänstersväng, då vänstersvängaren har det tyngsta ansvaret, annars gäller att du skall hålla tillräckligt avstånd. Omkörningen i ditt exempel pekar väl bara ytterligare på vikten av tydlighet, du hade förmodligen (förhoppningsvis) inte kört om om den föraren visat tecken, eller? Beror väl på varför de kör 60, kan tänka mig flera goda skäl och blir du arg skall du nog stanna en stund.

Jag förnekar inte den döda vinkeln, jag har bara inte haft någon erfarenhet av den. Jag tror att det handlar om hur vaken man är. Jag upplevde medans jag körde taxi att destå fortare jag körde destå säkrare blev det, för när man kör 10-12 timmar pass och glider runt i raggarstuket så håller man inte lika bra koll varesig på hur bilen beter sig eller hur trafiken beter sig. Jag har varit med om fler "nära-på-tillbud" (något som man hajar till på) när jag såsat än när jag legat på, ganska mycket mer! Jag tror det är samma sak med blinkers. Eller ännu tydligare exempel, köra fel väg i rondellen, då jäklar vet man vilka som finns i trafiken i en 100m omkrets ;)

Här gör du ju bort dig totalt, än värre att du talar om att du kör/kört taxi. Jag kan gå med på att din upplevelse var att det blev säkrare. Det där är kort och gott moppefuckoresonemang. Kan du inte var alert i alla hastigheter är du inget taxiförarämne. En liten upplysning; fysikens lagar skiter fullständigt i vad du tycker om dem, de finns där ändå! (Det fick både du och den som körde på dig erfara). Blir inte konsrkvenserna av en olycka större med högre hastighet? Sista meningen förstår jag inte riktigt.

Jag TYCKER att man ska vara tydlig och jag TYCKER att det är bra att hålla sig till reglerna, men jag gör det inte. Jag är lat när det gäller kontrollerna och jag är självgod nog att tycka att jag kan hantera fordonen bättre än de människor som 90-skyltarna är uppsatt för (dvs jag kör för fort). Jag förklarar varför jag inte bryr mig nog mycket för att ta mig ur latheten...

Ett par dagars konsekvent blinkersanvändande och det är en reflex. Nu får du göra besynnerliga avvägningar om när du skall blinka eller ej. Lättja tror jag inte mycket på då du verkar formligen koka över av energi, grattis! Hoppas du själv lägger av dig den självgodheten innan den tas ur dig på ett betydligt brutalare sätt. Det är bra och viktigt att vara medveten om sin förmåga, men ännu viktigare att inse sina begränsningar! Du färdas lika långt per sekund som alla andra vid en given hastighet.

Jag tycker det är ganska lustigt att vi har 90km/h här på vägarna både på sommar och vinter när på sommaren det går hålla 165km/h i böjarna och på vintern har jag (för att vara självgod igen) svårt för att hålla 90km/h i de dåliga omständigheterna. Hur ska det då vara för fröken kör-en-gång-i-halvåret?:glömdet

Kan du stanna/väja lika fort i de bägge nämnda hastigheterna? Vad finns efter den böjen du kunde ta i 165? Det här handlade om blinkers och fröken kör-en-gång-i-veckan kan visa lika tydligt som vem som helst vart hon är på väg om hon lärt in det när hon tog sitt körkort. Är hon tydlig kan jag överse med osäkerheten och lämna lite extra utrymme istället för att stressa henne till misstag. Jag har också kört taxi och det lärde mig att man behöver större marginaler, inte mindre. Skriver inte mer i det här nu, tror du är en hyvens kille med skills långt över snitt, hoppas insikterna kommer ikapp. Dina tekniska färdigheter i att hantera ett fordon är bara en del av körningen och gör dig inte automatiskt till en bättre trafikant än andra som är körskickligt sämre än du. Begränsningarna ligger ju i fysikens lagar och vår oförmåga att se in i framtiden, reaktionstider och annat vi inte rår på. Själv gillar jag inte vänstersvängare som inte ens ser mötande trafik, det har förändrat mitt liv....

Ja, jag skrev mina svar i ditt svar, hoppas du fattar ändå.
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
I min värld så är det rätt solklart om man ligger nära bakom och slickar mittlinjen att man vill köra om...
Och i nio fall av tio så går en omkörning på några sekunder om man går ut på väggrenen/håller åt sidan på en bred väg!

Jag har oxå trott detta en gång i tiden men har inse att verkligheten är annorlunda. Jag brukar själv ligga strax över hastighetsgränsen och kommer det nån nisse som vill om så vill han inte alltid köra över körkortsgränsen. Det är bara en gissning som jag har. Under dom få sekunderna hinner man köra 100m eller mer och det är just därför man ska undvika att köra i vägrenen.

Kan ju vara bra sätt att markera att man vill om. Har jag j-igt brottom så blinkar jag med helljuset...
Att använda blinkersen för omkörning är ju annars nåt man lär sig på körskolan. Så då kanske man ska göra det? :) Det med att blinka med hellyset funkar såklart oxå men är ju nåt man lär sig ute i trafiken.

Ja det gäller ju att ha bra sikt frammåt när man "gör plats" :tummenupp
hehe. Jo, men det hjälper som sagt inte när krypkörarna ska köra om. Då får man ha uppsikt ett par hundra meter plus kunna bedömma hastigheten på fordonen där borta.

Det rådet kommer resultera i att halva sverige kommer att åka runt och blinka vänster för att ingen kommer ändå att fatta vad du menar/bry sig om att du vill om...
Nej har du bråttom, flascha med helljuset frenetiskt. Det funkar :)
hehe. Vi lär oss på körskolan att man ska använda blinkers för omkörning. Detta är alltså inget okänt.

Mmmm, är ju inte alls irriterande om man kommer i 120 på 90 väg, och kommer ifatt Hilda som kör exakt lite under 90 på mätaren i sin Ford Granada från -83, vilket är ca 82km/h i verkligheten!
Det kan jag oxå tycka. Använd blinkers.


Att flytta på sig INNAN bakomvarande bil är ifatt en är bra av flera anledningar:
Det blir en s.k. flygande omkörning som är över på tre sekunder.
Minskar risken för farliga/idiotiska omkörningar.
Minskar miljöpåverkan :krama
Det känns lite som vi snackar om 2 olika saker. Dom som gör snabba säkra omkörningar, som jag tror du pratar om, har jag inget emot. Dom jag pratar om är dom som kryper om i omkörningarna och som då skapar farliga situationer pga deras egna slapphet. Det har hänt mig mer än en gång att _jag_ fått bromsa in pga att puckot som kör om mig gjort det så sakta så att vi hunnit ikapp nåt hinder. I ett fall var det en stor j--la traktor vi kom ifatt. Idioten som kör om han SER traktorn själv men snabbar han på med omkörningen så att jag kan hinna ut i vägen igen och undvika traktorn???? Nej. J--la nöt. Så jag blir tvungen att bromsa in bara för att jag skulle släppa fram han.
Så min uppmaning i förra inlägget var folk ska se till så att NI själva gör rätt så får dom andra lära sig. Om folk inte kan blinka så fine. Låt dom sniffa er i aset då. Jag menar inte att folk ska stryka mittlinjen på vägen i ren protest utan bara strunta i att köra ut i vägkanten om den andre inte visar att den vill om.
Jag tror det är enda sättet att folk lär sig. Om folk blinkar så är det inget snack om saken och det finns inget att tolka och alla vet vad personen ska göra och det kan inte bli missförstånd. Om vi istället kör som att alla andra visste vad vi tänker göra så har vi ju det snart som nere i medelhavsländerna.
Det här problemet existerar inte alls i Tyskland och säkert en bidragande orsak till att dom har så lågt antal olyckor där i relation till mängden bilar som är på vägarna.
 

bartil

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2008
Ort
Karlstad
Hoj
*
Jag blinkar alltid. Inte bara för att vara laglig, utan även för att det är bekvämast. Jag tycker det verkar jättejobbigt att hela tiden behöva läsa av situationen och sedan fatta beslut. Blinkande ingår i svängande, enklast så. En sak mindre att tänka på.

Ni som inte blinkar, händer det att ni blinkar för att upptäcka att det inte behövdes och att ni därför ångrar att ni blinkar er? "Fan också, kunde ju struntat i att blinka den här gången (också)"
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Det känns lite som vi snackar om 2 olika saker. Dom som gör snabba säkra omkörningar, som jag tror du pratar om, har jag inget emot. Dom jag pratar om är dom som kryper om i omkörningarna och som då skapar farliga situationer pga deras egna slapphet. Det har hänt mig mer än en gång att _jag_ fått bromsa in pga att puckot som kör om mig gjort det så sakta så att vi hunnit ikapp nåt hinder. I ett fall var det en stor j--la traktor vi kom ifatt. Idioten som kör om han SER traktorn själv men snabbar han på med omkörningen så att jag kan hinna ut i vägen igen och undvika traktorn???? Nej. J--la nöt. Så jag blir tvungen att bromsa in bara för att jag skulle släppa fram han.

De gånger det har hänt mig har jag dragit om dem på "insidan" (eller ja, tagit tillbaka min plats) och sen kört om hindret. Sen brukar jag inte släppa fram dem igen, de som gör så lägger sig ändå bara framför sen och tycker att de är coola för att de gjorde en omkörning.
Folk är irriterande söliga på att köra om och ouppmärksamma bakåt, i höstas nån gång så var jag på väg hem från en polare och började köra om en bil, bilen ligger bakom en buss och en buss kan man ju inte ligga bakom så han börjar köra om bussen, utan att kolla bakåt vilket gör att jag först saktar ner för att vänta men eftersom snubben tar en sån jäääkla lång tid på sig så slutar det med att jag trycker på gasen och kör om bägge två där han ligger jämsides med bussen... Detta i en 140 hästars diesel, så den är ju inte särskilt kvick den heller, ni kan ju förstå hur segt den andra bilen körde.

Angående att flasha med helljuset bakom så är det bara irriterande, kan hjälpa om föraren framför inte har sett en, men annars är det nog bara någon surgubbe som inte vill släppa förbi. Bättre att lägga sig långt ut till vänster i filen och vänta på att den andra släpper förbi eller tills det blir tillfälle att köra om och då stampa plattan i botten.

Självklart ska man alltid blinka! Samt bekräfta sin blinkning med lämplig placering på vägen t.ex åt höger om man blinkar höger och avser att svänga höger.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
BLINKERS för helvete,använd den!
Absolut inga ursäkter!

Flasha med helljuset gör man när man kör avsevärt fortare än framförvarande och det är fritt på vägen i övrigt och det endast för att göra framförvarande uppmärksam på att man kommer passera i en hastighet närmare ljudet så han inte hittar på något dumt,men även där....ANVÄND BLINKERS!

I alla lägen där du måste flytta dig i sidled,ska det vara så jävla svårt att BLINKA!

Sorry för kraftorden men jag är lite lätt irriterad på höns och ickeblinkare i allmänhet och alla som anser dom inte behöver blinka för det ena eller det andra i synnerhet.

Henrik
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ja, jag skrev mina svar i ditt svar, hoppas du fattar ändå.

Det handlar inte om att jag aldrig använder blinkers, bara att jag inte alltid gör det.

Jag tror det är helt naturligt att destå mindre man ligger på destå mindre fokus har man. Ett exempel på det är att iaf alla jag åkt med pratar mer när de kör saktare och tillbud av bristande uppmärksamhet ökar rätt mycket (tillbud från att inte ha körskickligheten ökar dock). Jag är glad om du med flera klarar av att hålla stenkoll på trafiken trots att ni åker fram i lugnt tempo, men hittills har jag inte sett någon som har lika mycket koll och planering i glidarfart jämfört med om de ligger på lite. Om man ska relatera till hojåkning så vurpar man ofta på kalla däck för att man inte anstränger sig att hålla koll, en sladd på kalla däck är inte särskilt svår att rädda men man är inte beredd på det.

Exemplet med 165 vs 90 inkluderar inbromsning och eller väjning i samma omfattning som i 90 km/h. Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har av att köra på riktig isväg men jag kan avslöja att 90% av alla förare kör för fort även när de håller hastighetsbegränsningarna, speciellt de som inte har ABS. Avåkningar mångdubblas under vintern, det är tur att det finns snö-vallar.

Det går ganska fort att avgöra om en människa kör 60 av någon annan anledning än att de är osäkra eller att de helt enkelt inte är lämpade för att köra i de hastigheterna (90-åriga farbröder tex).

Det är klart att konsekvenserna blir större i högre hastigheter. Med snabbare reaktionstid kan det kompenseras ifall man får chansen att bromsa dvs. En vanlig människa som är beredd har en reaktionstid på 0,25 sekunder medans någon som inte är beredd har mellan 1 och 2 sekunder. Jag är ingen superstjärna på matte men i 100km/h borde man ta sig 28 meter per sekund. Kör man 120 får man en ökad bromssträcka med samma skillnad. Men det förutsätter att man bromsar överhuvudtaget, annars är det helt klart farligare. (inte att jag skyller bort mig, det är bara intressant att räkna påt)

Inte för att vara så, men av de erfarenheter jag har av att köra i södra sverige så har folk mycket mindre koll och gör mycket mer oväntade rörelser och det bidrar väl också till min åsikt.

Gör man en vänstersväng och krockar med någon som kör i motsatt riktning borde man bli förbjuden att skaffa körkort resten av livet. Förutsatt att människan inte kommer fram i 250km/h, men då har man nog ingen chans att bli av med körkortet längre...
 
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Märsta
Hoj
KTM 250 EXC -05, BMW F800S -06
Såg en fin liten taxi igår som var så duktig att använda blinkersen, det enda problemet var att personen blinkade vänster och gjorde ett körfältsbyte till höger. :)
 

Tommy.exe

Guest
Jag blinkar då någon eventuellt kan ha nytta av att veta vart jag ska. Annars inte..... Och det, mina vänner, får ni säga precis vad fan ni vill om.
 

Ampland89

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
2008, Ktm500+
Håller med dig till 100% kom att tänka på en sak spec i rondeller där nästan ingen blinkar.. övningskörde en gång med bil, jag hade förträde i rondellen (var i rondellen.. ca: 3 meter ifrån att träffa han i sidan) så kommer det en jävla gris och bara kör ut i rondellen, såg att snubben i bilen hade en mobiltelefon i örat också... har ni tänkt på när ni kör mc att vissa bilar bara svänger ut utan att titta sig för vad som kommer på andra sidan? märkte det idag en biljävel som bara svängde ut när jag kom från sidan, nära att köra in i baken på hans bil.. så man fick nödbromsa :/ :huvet :3freak
 
Last edited:

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Jag blinkar då någon eventuellt kan ha nytta av att veta vart jag ska. Annars inte..... Och det, mina vänner, får ni säga precis vad fan ni vill om.

Du gör som du vill. Men när andra skiter i att blinka bara för att dom oxå resonerar som du och inte såg dig så ska du ju inte klaga heller. Det är det som är själva grejen med blinkers. Alla begår misstag och den dagen du missar ett annat fordon eller fotgängare så har dom ändå en chans att se vad du tänker göra om du blinkar. Vi är många som gnäller på bilar som inte blinkar och orsakar MC-olyckor men det känns lönlöst att påpeka det för folk när MC-förare är precis lika dåliga vilket folk är j--igt snabba att påpeka och det går ju inte att argumentera emot.
Måste va skönt att leva i en värld i tron att man är perfekt och felfri. :3freak
 

Tommy.exe

Guest
Du gör som du vill. Men när andra skiter i att blinka bara för att dom oxå resonerar som du och inte såg dig så ska du ju inte klaga heller. Det är det som är själva grejen med blinkers. Alla begår misstag och den dagen du missar ett annat fordon eller fotgängare så har dom ändå en chans att se vad du tänker göra om du blinkar. Vi är många som gnäller på bilar som inte blinkar och orsakar MC-olyckor men det känns lönlöst att påpeka det för folk när MC-förare är precis lika dåliga vilket folk är j--igt snabba att påpeka och det går ju inte att argumentera emot.
Måste va skönt att leva i en värld i tron att man är perfekt och felfri. :3freak

Tydligen är ju du perfekt och felfri.. eller vart vill du komma?

Själv har jag koll runt mig och vet själv när jag behöver blinka och inte.
Om jag då är perfekt och felfri... så... tack?

Edit*

Jag kan inte sluta skratta :hihi

Så du menar på fullt allvar, att när jag inte blinkar för att jag svänger av en öde väg utan trafik, så förtjänar jag att nåt kukhuve prejar mig av vägen? :D


Köp prozac... det finns billigt på nätet.

E*2 Bli trafikpolis! :mattias
 
Last edited:

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Tydligen är ju du perfekt och felfri.. eller vart vill du komma?

Själv har jag koll runt mig och vet själv när jag behöver blinka och inte.
Om jag då är perfekt och felfri... så... tack?

Edit*

Har jag sagt att jag är perfekt och felfri? Nej, så var har du fått det ifrån? Problem med läsförståelsen idag? Jag gör misstag precis som alla andra. Jag kan oxå missa andra trafikanter och om jag då blinkar så ger det andra en chans att se vad jag tänker göra. Är detta svårt att förstå tycker du? Det är inte rocket science att använda blinkers.


Jag kan inte sluta skratta :hihi

Så du menar på fullt allvar, att när jag inte blinkar för att jag svänger av en öde väg utan trafik, så förtjänar jag att nåt kukhuve prejar mig av vägen? :D

Fortsätt du skratta. Det är alltid lika roligt när folk gör korkade uttalanden som du och sen väljer att spela dumma för dom har inga vettiga argument att komma med.

Nä jag menar inte att du förtjänar att bli prejad av nåt kukhuve. Har jag skrivit det? Du verkar som sagt har enorma problem med läsförståelsen.


Köp prozac... det finns billigt på nätet.

E*2 Bli trafikpolis! :mattias

Du kan säkert hitta en billig dildo på blocket. Köp den så slipper du blinkers. :)

Denna diskussionen är bara så löjlig. Det är för mig helt otroligt att folk, tex du, inte klarar av att blinka automatiskt. Det är för mig lika självklart att blinka som att anvädna styret när man svänger. Glömmer du tex frikoppla när du ska växla? Nej jag tror inte du gör det. Så vad är problemet med att alltid blinka? Känner du dig dum för att du råkade blinka i onödan?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top