Kodden
Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Jag hatar alla som inte blinkar. Visa vart ni ska, era sabla missfoster
Jag håller inte med om att det solklart var ditt fel. Att köra om en bil som blinkar vänster är både förbjudet och idiotiskt.
Jag hatar alla som inte blinkar. Visa vart ni ska, era sabla missfoster
Jag bor i Örebro och behöver inte använda blinkers, för skulle jag sätta på dem fattar ändå ingen vad jag har för något på bilen.[/QUOTE
Rondellernas nya huvudstad och inte en enda jävel använder blinkers.
Inte ens farbror blå orkar sticka ut lillfingret och sätta på blinkersen.
körläraren sa ska du svänga höger på en huvudled som svänger höger (Och nej det gick ej o köra rakt fram) så SKA du blinka, säg emot en körskolelärare som har haft yrekt i 30 år.
Olyckan hade undvikits för att jag litade på signalen och att andra trafikanter kan tolka en blinkning som att man ska svänga, hade jag inte litat på nåt så hade jag hållit koll och sett människan. Det är solklart mitt fel (förutom att hon körde för fort och skulle köra om mig när jag skulle svänga), det var mer bara ett exempel på beteende.
Att du blinkar betyder inte att du kan låta bli att vara uppmärksam. Påstår du att olyckan skulle kunnat undvikas genom att du hade låtit bli att göra en liten rörelse med vänsterarmen, waky waky?! Varför skulle du bli mindre uppmärksam pga det?
Den olyckan berodde nog mest på bristande uppmärksamhet från två trafikanter, för hög fart hos den ene och en felaktigt genomförd vänstersväng av den andre då man inte får svänga om det inte kan ske utan risk. Skylla på blinkers, suck.
Ang att köra för fort så tycker jag också att om man gör det så har man ett extra stort ansvar både för sin egen skull men mest för andras. Det första man får höra på en bana är att den som ligger bakom har ansvaret och det tycker jag gäller i trafiken också, jag anser iaf att det är jag som har ansvaret att skydda mig själv och den som är framför. Klart man blir förbannad när någon viker ut fastän man har nosen en tredjedel in på längden av dennes bil, men och andra sidan blir man förbannad av att folk kör 60 på 90 väg också
Nu gäller inte det vid vänstersväng, då vänstersvängaren har det tyngsta ansvaret, annars gäller att du skall hålla tillräckligt avstånd. Omkörningen i ditt exempel pekar väl bara ytterligare på vikten av tydlighet, du hade förmodligen (förhoppningsvis) inte kört om om den föraren visat tecken, eller? Beror väl på varför de kör 60, kan tänka mig flera goda skäl och blir du arg skall du nog stanna en stund.
Jag förnekar inte den döda vinkeln, jag har bara inte haft någon erfarenhet av den. Jag tror att det handlar om hur vaken man är. Jag upplevde medans jag körde taxi att destå fortare jag körde destå säkrare blev det, för när man kör 10-12 timmar pass och glider runt i raggarstuket så håller man inte lika bra koll varesig på hur bilen beter sig eller hur trafiken beter sig. Jag har varit med om fler "nära-på-tillbud" (något som man hajar till på) när jag såsat än när jag legat på, ganska mycket mer! Jag tror det är samma sak med blinkers. Eller ännu tydligare exempel, köra fel väg i rondellen, då jäklar vet man vilka som finns i trafiken i en 100m omkrets
Här gör du ju bort dig totalt, än värre att du talar om att du kör/kört taxi. Jag kan gå med på att din upplevelse var att det blev säkrare. Det där är kort och gott moppefuckoresonemang. Kan du inte var alert i alla hastigheter är du inget taxiförarämne. En liten upplysning; fysikens lagar skiter fullständigt i vad du tycker om dem, de finns där ändå! (Det fick både du och den som körde på dig erfara). Blir inte konsrkvenserna av en olycka större med högre hastighet? Sista meningen förstår jag inte riktigt.
Jag TYCKER att man ska vara tydlig och jag TYCKER att det är bra att hålla sig till reglerna, men jag gör det inte. Jag är lat när det gäller kontrollerna och jag är självgod nog att tycka att jag kan hantera fordonen bättre än de människor som 90-skyltarna är uppsatt för (dvs jag kör för fort). Jag förklarar varför jag inte bryr mig nog mycket för att ta mig ur latheten...
Ett par dagars konsekvent blinkersanvändande och det är en reflex. Nu får du göra besynnerliga avvägningar om när du skall blinka eller ej. Lättja tror jag inte mycket på då du verkar formligen koka över av energi, grattis! Hoppas du själv lägger av dig den självgodheten innan den tas ur dig på ett betydligt brutalare sätt. Det är bra och viktigt att vara medveten om sin förmåga, men ännu viktigare att inse sina begränsningar! Du färdas lika långt per sekund som alla andra vid en given hastighet.
Jag tycker det är ganska lustigt att vi har 90km/h här på vägarna både på sommar och vinter när på sommaren det går hålla 165km/h i böjarna och på vintern har jag (för att vara självgod igen) svårt för att hålla 90km/h i de dåliga omständigheterna. Hur ska det då vara för fröken kör-en-gång-i-halvåret?
Kan du stanna/väja lika fort i de bägge nämnda hastigheterna? Vad finns efter den böjen du kunde ta i 165? Det här handlade om blinkers och fröken kör-en-gång-i-veckan kan visa lika tydligt som vem som helst vart hon är på väg om hon lärt in det när hon tog sitt körkort. Är hon tydlig kan jag överse med osäkerheten och lämna lite extra utrymme istället för att stressa henne till misstag. Jag har också kört taxi och det lärde mig att man behöver större marginaler, inte mindre. Skriver inte mer i det här nu, tror du är en hyvens kille med skills långt över snitt, hoppas insikterna kommer ikapp. Dina tekniska färdigheter i att hantera ett fordon är bara en del av körningen och gör dig inte automatiskt till en bättre trafikant än andra som är körskickligt sämre än du. Begränsningarna ligger ju i fysikens lagar och vår oförmåga att se in i framtiden, reaktionstider och annat vi inte rår på. Själv gillar jag inte vänstersvängare som inte ens ser mötande trafik, det har förändrat mitt liv....
I min värld så är det rätt solklart om man ligger nära bakom och slickar mittlinjen att man vill köra om...
Och i nio fall av tio så går en omkörning på några sekunder om man går ut på väggrenen/håller åt sidan på en bred väg!
Att använda blinkersen för omkörning är ju annars nåt man lär sig på körskolan. Så då kanske man ska göra det? Det med att blinka med hellyset funkar såklart oxå men är ju nåt man lär sig ute i trafiken.Kan ju vara bra sätt att markera att man vill om. Har jag j-igt brottom så blinkar jag med helljuset...
hehe. Jo, men det hjälper som sagt inte när krypkörarna ska köra om. Då får man ha uppsikt ett par hundra meter plus kunna bedömma hastigheten på fordonen där borta.Ja det gäller ju att ha bra sikt frammåt när man "gör plats"
hehe. Vi lär oss på körskolan att man ska använda blinkers för omkörning. Detta är alltså inget okänt.Det rådet kommer resultera i att halva sverige kommer att åka runt och blinka vänster för att ingen kommer ändå att fatta vad du menar/bry sig om att du vill om...
Nej har du bråttom, flascha med helljuset frenetiskt. Det funkar
Det kan jag oxå tycka. Använd blinkers.Mmmm, är ju inte alls irriterande om man kommer i 120 på 90 väg, och kommer ifatt Hilda som kör exakt lite under 90 på mätaren i sin Ford Granada från -83, vilket är ca 82km/h i verkligheten!
Det känns lite som vi snackar om 2 olika saker. Dom som gör snabba säkra omkörningar, som jag tror du pratar om, har jag inget emot. Dom jag pratar om är dom som kryper om i omkörningarna och som då skapar farliga situationer pga deras egna slapphet. Det har hänt mig mer än en gång att _jag_ fått bromsa in pga att puckot som kör om mig gjort det så sakta så att vi hunnit ikapp nåt hinder. I ett fall var det en stor j--la traktor vi kom ifatt. Idioten som kör om han SER traktorn själv men snabbar han på med omkörningen så att jag kan hinna ut i vägen igen och undvika traktorn???? Nej. J--la nöt. Så jag blir tvungen att bromsa in bara för att jag skulle släppa fram han.Att flytta på sig INNAN bakomvarande bil är ifatt en är bra av flera anledningar:
Det blir en s.k. flygande omkörning som är över på tre sekunder.
Minskar risken för farliga/idiotiska omkörningar.
Minskar miljöpåverkan
Det känns lite som vi snackar om 2 olika saker. Dom som gör snabba säkra omkörningar, som jag tror du pratar om, har jag inget emot. Dom jag pratar om är dom som kryper om i omkörningarna och som då skapar farliga situationer pga deras egna slapphet. Det har hänt mig mer än en gång att _jag_ fått bromsa in pga att puckot som kör om mig gjort det så sakta så att vi hunnit ikapp nåt hinder. I ett fall var det en stor j--la traktor vi kom ifatt. Idioten som kör om han SER traktorn själv men snabbar han på med omkörningen så att jag kan hinna ut i vägen igen och undvika traktorn???? Nej. J--la nöt. Så jag blir tvungen att bromsa in bara för att jag skulle släppa fram han.
Ja, jag skrev mina svar i ditt svar, hoppas du fattar ändå.
Jag blinkar då någon eventuellt kan ha nytta av att veta vart jag ska. Annars inte..... Och det, mina vänner, får ni säga precis vad fan ni vill om.
Du gör som du vill. Men när andra skiter i att blinka bara för att dom oxå resonerar som du och inte såg dig så ska du ju inte klaga heller. Det är det som är själva grejen med blinkers. Alla begår misstag och den dagen du missar ett annat fordon eller fotgängare så har dom ändå en chans att se vad du tänker göra om du blinkar. Vi är många som gnäller på bilar som inte blinkar och orsakar MC-olyckor men det känns lönlöst att påpeka det för folk när MC-förare är precis lika dåliga vilket folk är j--igt snabba att påpeka och det går ju inte att argumentera emot.
Måste va skönt att leva i en värld i tron att man är perfekt och felfri.
Tydligen är ju du perfekt och felfri.. eller vart vill du komma?
Själv har jag koll runt mig och vet själv när jag behöver blinka och inte.
Om jag då är perfekt och felfri... så... tack?
Edit*
Jag kan inte sluta skratta
Så du menar på fullt allvar, att när jag inte blinkar för att jag svänger av en öde väg utan trafik, så förtjänar jag att nåt kukhuve prejar mig av vägen?
Köp prozac... det finns billigt på nätet.
E*2 Bli trafikpolis!
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |