Pledians
Älgklyvaren!
Hörru! Här snackar vi faktiskt 180cc - det e big bore baby!Är jag verkligen på Sporthoj.com???
Eller på Moppenet.se???
Skön tråd iaf.
(Ingen av mina 125r, all i std utförande, 17hk, gör iaf över 120...)
Hörru! Här snackar vi faktiskt 180cc - det e big bore baby!Är jag verkligen på Sporthoj.com???
Eller på Moppenet.se???
Skön tråd iaf.
(Ingen av mina 125r, all i std utförande, 17hk, gör iaf över 120...)
Så svårt är det inte, kan man lite strömningslära, vanliga mekanikkursen för maskin och räknar med en helt platt väg så är det relativt enkelt! Sitter med ajphonen just nu så orkar inte räkna på det men fixar det när jag kommer hem från jobbet, om ingen annan redan förklarat.
Fö så "gick" min rs 125 i 180 enligt mätarn, så typ 150?
Jag har också en Honda 125:a. Den gör inte 210 km/h. Var börjar jag att trimma den? Obs! Den har inga backspeglar eller nånting, ändå är den så sjukt slö.
Edit: Min kompis Magnus tog en bild där jag testar att slicka tanken, men det hjälpte inte heller.
du är för fet för att den skall gå i 210km/h, banta ca 50 kg så skall du se att den går utav bara fan
En sorts kommunikationsguru, Paul Rånge. Sa en gång: "All kommunikation sker på mottagarens villkor".
Hur tror du att "lite strömningslära och vanliga mekanikkursen" uppfattas av en < 18-åring som åker 125a på gata?
I en värld där andragradsekvationer av många uppfattas som magi är det knappast annat än väldigt, väldigt avancerat .
Lol, så sant, påminner mig mig lite om när jag pratade matte med en tjej(ovanligt dåligt samtalsämne med en brud förövrigt) på mitt nuvarnade sommarjobb:
- Shit, jag kommer ihåg när jag hade matte B, DE VA SÅ JÄVLA SVÅRT! Vinklar och massa konstiga saker, typ asså cos, vadå cos? Men asså, hur mycket matte har du läst?
- Jag har läst till flervariabeln.
- Vadå, den kursen hade inte vi på mitt gymnasium?!
- Nä jag går på chalmers.
- Vadå, asså, PÅ HÖGSKOLAN?!
- Ja asså, lixom ba högskolan!
OM det går att lita på wikipedia så ska en vanlig ostrypt honda nsr125 göra 170 km/h Strypt ska den kunna göra 130km/h (detta har jag gjort på min om mätaren stämmer)
Sen vet jag inte hur mycket det skulle göra med hans 180cc, rör och allt vad han nu har
Men 210 låter lite väl mycket dock
http://sv.wikipedia.org/wiki/Honda_NSR125
- Jag har läst till flervariabeln.
- Vadå, den kursen hade inte vi på mitt gymnasium?!
- Nä jag går på chalmers.
- Vadå, asså, PÅ HÖGSKOLAN?!
- Ja asså, lixom ba högskolan!
Eller ökar vindmotståndet 8x från t.ex 50>100 det med?
Har fått för mig att min lärare till och med sa 4x på fysiklektionerna.
Citerat från en på första sidan då jag är för trött för att quota.
Det du missar är att du försöker räkna med att nödvändig effekt är proportionell mot kvadraten på hastigheten. Det är den inte.
Luftmotståndet är i kraft.
Dvs. Ökar du hastigheten till den dubbla så krävs en fyrdubbelt så stor framåtriktad kraft för att upprätthålla hastigheten.
Samtidigt färdas motorcykeln dubbelt så långt på samma tid.
Effekt är kraft gånger sträcka.
Med andra ord blir den nödvändiga effekten för att hålla dubbla hastigheten 8 ggr så stor.
Hur menar han med just det här? Har förstått just hur dom menar med en hästkraft och vad måttet kommer ifrån men förstår inte hur det kan spela någon roll hur långt motorcykeln färdas.
ska varaEffekt är kraft gånger sträcka.
Vad läser du på CTH?
Jag läser Teknisk Design, vi hade en del fordonsaerodynamik i strömningsläran.
Här är våran förbättrade SAAB förberedd förvindtunneltest .
Vi fick ett Cd värde på 0.222. Kanske ska ringa SAAB och fråga om dom är intresserade?
Varför? Därför att datorsimuleringen kan inte få med alla variabler.
(Samma sak gäller exempelvis när man räknar ut hållfastheten för flytande oljeriggar och liknande, man kan inte använda datorer därför att datorn räknar fel, för tillfället räknar matematiker för hand på detta.)
Hur menar du nu?
Menar du att det sitter forskare som sitter o löser "liggande stolen" med papper o penna för att en dator skulle räkna fel?
Eller hur menar du att dom gör när dom räknar för hand?
Jag menar(förenklat naturligtvis) att för tillfället så kan man inte få till tillräckligt bra algoritmer för dessa uträkningar därför att när datorn genomför stresstester på olika delar i riggen missar den i vissa fall viktiga platser, inte därför att man missat att lägga in den variabeln, utan för att datorn har svårt för att hantera samtliga variabler samtidigt och alla olika fall som kan uppstå, detta beror i sin tur på programeraren.
En dator gör ju som bekant som du säger åt den att göra.
Självfallet menar jag inte att man sitter och göra liggande stolen när man "räknar för hand", när man har alla siffror och variabler trycker man in det i datorn.
Samma gäller för fordonsaeordynamik; man kör 100 simuleringar i datorn som visar Cd värde y,sen när man kommer ut till vindtunneln visar det sig att du inte tänkte på variabel 2002 och du får nu Cd värdet x istället.
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |