Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
FZ750 har ett par akilleshälar. Lagret på utgående axeln är en av dem. Detta lager ger ju dock bara ljud ifrån sig om hojen rullar/driver. Inte om cykeln står stilla på tomgång.

Lager brukar i början inte ge ifrån sig knackade ljud utan tjutande. Lagret går varmt, delarna sväller och friktionen ökar = ljud. (Vanligtvis.) I slutändan går laret sönder totalt och då brukar det bli totalras av alltihop.

Hade två totala ramlagerhaverier på min gamla 125:a och ett haveri på utgående axeln på min FZ:a så man har viss erfaranhet av problematiken... Det gav å andra sidan mig anledning å lära mig hur en motor ser ut på insidan...

Tyvärr är det omöjligt att komma åt lagret på utgående axeln utan att plocka isär motorn i alla dess beståndsdelar. Dvs. absolut inte lönt att låta få det gjort på verkstad!

En motor kostar nog emellan 5.ooo och 7.000 kr. Men prova och pruta. Spinnin wheel har haft samma motor till försäljning i minst 3 år nu... de vill nog gärna bli av med den nån gång.... (Lägg till en tusing i frakt...)

Låt snubben lyssna på hojen. Prova även själv med ett långt stetoskåp/spruvmejsel. Har du ett 2 meter långt metallstag fungerar ju det lika bra. Har det gått en kolvbult borde du ju kunna höra att knackljudet är tydligast vid en speciell cylinder. Men å andra sidan.... har det gått en kolvbult bör du inte köra motorn...

PS. kör aldrig med för hårt spänd kedja på en FZ750! Detta sliter på utgående lagret!
 

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005
Tack för svaret :) har precis talat med Spinning wheel och dom kan sänka priset max till 7500 kr för motorn..vilket jag tycker är lite dyrt..men å andra sidan är det låga mil på motorn om det stämmer. har lite andra skrotar som jag håller på att ringa här på jobbet..hittar jag ingen motor återstår att riva motorn till helgen och jaga delar hela nästa vecka..:rolleyes:
annars slänga upp 8500 med frakt för motorn hos spinning wheel..
Jaja allt annan på hojen är ju tipp topp så fär jag bara en frisk motor så är allt bra igen..tröstar mig med det nu i alla fall..
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Tack för svaret :) har precis talat med Spinning wheel och dom kan sänka priset max till 7500 kr för motorn..vilket jag tycker är lite dyrt..men å andra sidan är det låga mil på motorn om det stämmer. har lite andra skrotar som jag håller på att ringa här på jobbet..hittar jag ingen motor återstår att riva motorn till helgen och jaga delar hela nästa vecka..:rolleyes:
annars slänga upp 8500 med frakt för motorn hos spinning wheel..
Jaja allt annan på hojen är ju tipp topp så fär jag bara en frisk motor så är allt bra igen..tröstar mig med det nu i alla fall..

Har du en verkstadshandbok? Saknar du en sån bör du inte börja plocka isär motorn.

Knackar det när cykeln står stilla?

Dök ljudet upp direkt efter att du bytt olja?

Hur långt har motorn din gått?
 

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005
Har du en verkstadshandbok? Saknar du en sån bör du inte börja plocka isär motorn.

Knackar det när cykeln står stilla?

Dök ljudet upp direkt efter att du bytt olja?

Hur långt har motorn din gått?

Nu har vi konstaterat att det kommer uppeifrån vid ventilmekanismen, håller jag en skruvmejsel på ett av grenrören så kan jag höra ett det kommer ifrån toppen.
Har precis bytat till Shell oljan efter kopplingsbytet.
Har min motor hydraliska lyftare? i så fall kanske det kan vara en sådan som hängt sig..
En kompis har en fzr 1000 motor 1987 med trasig låda, kanske man kan ta delar från den motorn..:rolleyes:

Ljudet följer gas men den går bra ändå..:rolleyes:

Inget bank utan ventilknack... lite billigare detta kanske...:confused:

Motorn har gått 5000 mil, bågen 10000
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Har ni justerat ventilerna? Dessa ska justeras vart 4.200:de mil.

Det är inga hydraliska ventiler. De är rent mekaniska och justeras med shims.

Lite mysko att problemet dök upp just vid oljebytet... Hällde du i rätt mängd?

Kopplingsbytet? Började det låta direkt efter att du bytt lameller?
 
Last edited:

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005
Har ni justerat ventilerna? Dessa ska justeras vart 4.200:de mil.

Det är inga hydraliska ventiler. De är rent mekaniska och justeras med shims.

Lite mysko att problemet dök upp just vid oljebytet... Hällde du i rätt mängd?

Kopplingsbytet? Började det låta direkt efter att du bytt lameller?

Jodå jag hällde i rätt mängd, kollade i min lilla instruktionsbok som följde med hur mkt där skulle i..
Nix ljudet kom först efter ett par dagars körning..
hmmm mekaniska lyftare... det tickar från dom så då har något hänt där uppe... Har inte justerat ventiler så länge jag har haft den..den har tickat lite men inget överdrivet..kanske har blivet för stort spel på någon av ventilerna på en cylinder...för det är bara en cylinder men den går fint ändå på alla... kanske behöver en större justering.. ska riva den i helgen ska låna en verkstadsbok av en kompis. skumt det hela...:rolleyes:
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jodå jag hällde i rätt mängd, kollade i min lilla instruktionsbok som följde med hur mkt där skulle i..
Nix ljudet kom först efter ett par dagars körning..
hmmm mekaniska lyftare... det tickar från dom så då har något hänt där uppe... Har inte justerat ventiler så länge jag har haft den..den har tickat lite men inget överdrivet..kanske har blivet för stort spel på någon av ventilerna på en cylinder...för det är bara en cylinder men den går fint ändå på alla... kanske behöver en större justering.. ska riva den i helgen ska låna en verkstadsbok av en kompis. skumt det hela...:rolleyes:

Se till så att du har ett bladmått innan du börjar och skruva.
 

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Ort
bästkusten
Hoj
FZ -89'a
om du skulle ha en anan motor

Kan va intressant o kolla i Bildelslagret Vänersborg, snabbb service och vettiga priser.
dom har (haft??) en -87 med 5600mil, som tydligen har varit OK vid provkörning.

Men kolla ventilerna först, kanke ett schims som har gett sej ??
Insug skall vara 0,11 - 0,20mm
Avgas 0,21 - 0,30
(kall motor)
 

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005
Kan va intressant o kolla i Bildelslagret Vänersborg, snabbb service och vettiga priser.
dom har (haft??) en -87 med 5600mil, som tydligen har varit OK vid provkörning.

Men kolla ventilerna först, kanke ett schims som har gett sej ??
Insug skall vara 0,11 - 0,20mm
Avgas 0,21 - 0,30
(kall motor)

Tack :) Ska ta ur motorn och öppna den på fredag elelr lördag sen vet jag vad jag behöver byta..kan vara ett schims eller en ventilfjäder..
tack så länge tar bilder vid urmonteringen..tror inte jag klarar öppna den med motorn i ramen.. eller ? :rolleyes:
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Om du tar bort tanken, kylarn, luftburken, plast(damm)skyddet under luftburken samt möjligen även den undre ramen så får du riktigt god tillgång till "ventilhuset".

Ett till verktyg som du absolut måste skaffa om du ska byta något i ventilhuset är en momentnyckel i det lägre momentsegmentet. (Alltså inte en nyckel som är en halvmeter lång....) Skall du bara kontrollera ventiljusteringen behöver du inte (får du inte...) montera bort hållarna för kamaxlarna. Men ska shimsen (ventilerna justeras), ventilerna eller ventilfjädrarna bytas måste kamaxlarna demonteras. Dessa måste sedan skruvas fast med rätt moment. Gör du inte detta väntar motorhaveriet bortanför backkrönet....

Något som rent teoretiskt kan ha med oljebytet och göra är att en av de små smörjkanaler som finns i ventilhuset har sats igen av nån skit. Har du tillgång till tryckluft så borde det inte kunna skada om du blåser rent i kanalerna. (Bara ett förslag...)

Lycka till!

Kamera = bra idé!

Appropå tryckluft.... det finns väl ingen där ute som använder högtrycktvätt på era FZ'a motorer? En högtryckstvätt är så stark att den kan trycka in vatten igenom packningarna i motorblocket... inte bra.... Högtrycktvätttar skadar även lätt hjullager.

Högtrycktvättar har helt enkelt inget med motorcyklar att göra! Grumme tvättsåpa, äkta tvättsvamp samt sämskskinn använder man på sina Bettor! :)
 
Last edited:

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005
Om du tar bort tanken, kylarn, luftburken, plast(damm)skyddet under luftburken samt möjligen även den undre ramen så får du riktigt god tillgång till "ventilhuset".

Ett till verktyg som du absolut måste skaffa om du ska byta något i ventilhuset är en momentnyckel i det lägre momentsegmentet. (Alltså inte en nyckel som är en halvmeter lång....) Skall du bara kontrollera ventiljusteringen behöver du inte (får du inte...) montera bort hållarna för kamaxlarna. Men ska shimsen (ventilerna justeras), ventilerna eller ventilfjädrarna bytas måste kamaxlarna demonteras. Dessa måste sedan skruvas fast med rätt moment. Gör du inte detta väntar motorhaveriet bortanför backkrönet....

Något som rent teoretiskt kan ha med oljebytet och göra är att en av de små smörjkanaler som finns i ventilhuset har sats igen av nån skit. Har du tillgång till tryckluft så borde det inte kunna skada om du blåser rent i kanalerna. (Bara ett förslag...)

Lycka till!

Kamera = bra idé!

Appropå tryckluft.... det finns väl ingen där ute som använder högtrycktvätt på era FZ'a motorer? En högtryckstvätt är så stark att den kan trycka in vatten igenom packningarna i motorblocket... inte bra.... Högtrycktvätttar skadar även lätt hjullager.

Högtrycktvättar har helt enkelt inget med motorcyklar att göra! Grumme tvättsåpa, äkta tvättsvamp samt sämskskinn använder man på sina Bettor! :)

Tack så jättemycket..:tummenupp . kollar vad som hänt i helgen och tar bilder. tänkte passa på att justera alla ventilerna så jag lånar en momenetnyckel av en vän till det hela..
återkommer efter helgen..:)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Tack så jättemycket..:tummenupp . kollar vad som hänt i helgen och tar bilder. tänkte passa på att justera alla ventilerna så jag lånar en momenetnyckel av en vän till det hela..
återkommer efter helgen..:)

Om ventilerna måste justeras måste du beställa nya shims. Dessa är tyvärr inte så billiga. Mina kostade 90 kr st för 10 år sedan...

Men troligen så kan du nog flytta omkring shimsen lite emellan ventilerna så du kommer nog inte att behöva köpa 20 nya shims. Men 5-10 st kan nog behövas...
 

Hr Zeke

Svinpäls
Gick med
6 Jun 2008
Ort
Uppsala
Hoj
FZ750
Hej på er!

Är det någon som har erfarenheter av att byta ut, alternativt bredda, backspeglarna till en FZ 86:a? Sedan fem veckor tillbaka är jag alltså stolt ägare till en FZ, första hojen kan tilläggas, men oavsett hur mycket jag trixar och knixar så ser jag inget annat än mina egna armar i speglarna. Jag lär väl försöka byta ut dem, men måste ju då få fatt i några andra som helst passar på originalfästena. Några förslag? Eller finns det något annat (smidigt) sätt att lösa problemet på?
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Hej på er!

Är det någon som har erfarenheter av att byta ut, alternativt bredda, backspeglarna till en FZ 86:a? Sedan fem veckor tillbaka är jag alltså stolt ägare till en FZ, första hojen kan tilläggas, men oavsett hur mycket jag trixar och knixar så ser jag inget annat än mina egna armar i speglarna. Jag lär väl försöka byta ut dem, men måste ju då få fatt i några andra som helst passar på originalfästena. Några förslag? Eller finns det något annat (smidigt) sätt att lösa problemet på?

Nej, högtryckstvätt ska inte vara i närheten av en hoj, iaf inte min, jag håller med.

Backspeglar ja. Jag ser mina armar i ca 85 % av spegeln och trafiken bakom i ett litet hörn längst ut. Lite jobbigt visst, men jag har vant mig, lite rejjs känns det ju också :yoparty
 

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005
Saken var ganska lätt..

Fick rivet ner min motor och konstaterade att en av ventilerna var där riktigt stort spel på..fick hämtat brickor och gick över samtliga ventiler och nu är allt hundra, :) en ventil saknade en bricka kändes det som :rolleyes: Min mc mekaniker hade aldrig sett något liknande..fattar inget..har kört i veckan med den nu är allt ok riktigt skönt...:tummenupp tack alla för tipsen.. blir det någon träff i sommar ? har långt upp till er men det ordnar sig..
 

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Ort
bästkusten
Hoj
FZ -89'a
:) och nu är allt hundra,

Grattis, visst får man vara glad

Har nån erfarenhet av renovera en gaffel eller ta isär och byta glidbussningarna......
Gaffeln ännsstum och vägvibrationer & potthål m.m. går rätt upp i styret.
Styrlagret är bytt.

Enl meken på Yamaha är det bare o slita isär, i med nya bussningar, skruva ihop och försiktigt trycka tillbaka skrapringarna o i med ny olja
Finns det fler erfarenheter???
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
:) och nu är allt hundra,

Grattis, visst får man vara glad

Har nån erfarenhet av renovera en gaffel eller ta isär och byta glidbussningarna......
Gaffeln ännsstum och vägvibrationer & potthål m.m. går rätt upp i styret.
Styrlagret är bytt.

Enl meken på Yamaha är det bare o slita isär, i med nya bussningar, skruva ihop och försiktigt trycka tillbaka skrapringarna o i med ny olja
Finns det fler erfarenheter???


Har i.o.f.s. aldrig behövt göra det på en FZ'a men har ... jävlats ... några gånger med Thunderns framdämpare. (Fetaste jävla framdämpare du kan finna som inte är upside-down... = den tycks äta packboxar.)

Var försiktig så du inte repar gaffelbenet och inte skadar teflonbeläggningen på glidbussningarna. Jag återanvände glidbussningarna på min Thunder en gång och teflonet repade upp gaffelbenet! Bussningar 300 kr. Gaffelben 2.300 kr ... Skitjävlaförbannatroligtasså! :huvet

Återanvänd inte packboxen och tro mig ... all olja är inte ur innan hela gaffeln är demonterad. Jag var säker på att thunderdämparn var tom efter att ha öppnat den i båda ändar och låtit allting rinna ut. Men f-n heller! Jag fick ur nästan en dl till innan den var totalt demonterad.

När man byter olja i gaffeln skall man alltså inte utgå ifrån att fylla på så många cl som det står i tabellerna. Man ska mäta sig ner till oljenåvån i gaffeln istället. Gör man inte en total demontering kan det finnas kvar åtskilligt i gaffeln och fyller man sedan på enligt tabellen så har man sen helt plötsligt kanske 25% för mycket i röret. Not good ...

Godd lack!
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Annars kan man mäta från kanten på gaffelbenet ner till oljenivån, måttet brukar stå i mekhandboken.

Kommer inte ihåg om det är med eller utan fjäder, hoptryckt eller isärdragen etc. men som sagt, det är bara ett läsa i mekboken! :tummenupp

Men jag rekommenderar att du tar isär gaffeln fullständigt och avfettar alla delar, sköljer med vatten och avslutar med att blåsa torrt med tryckluften. Lite skit kvar i gaffeln och lite otur så funkar den inte som den ska! :huvet

/Mange
 

svitthoy_1

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
kågeröd
Hoj
1993 yamaha fz 750
:) och nu är allt hundra,

Grattis, visst får man vara glad

Har nån erfarenhet av renovera en gaffel eller ta isär och byta glidbussningarna......
Gaffeln ännsstum och vägvibrationer & potthål m.m. går rätt upp i styret.
Styrlagret är bytt.

Enl meken på Yamaha är det bare o slita isär, i med nya bussningar, skruva ihop och försiktigt trycka tillbaka skrapringarna o i med ny olja
Finns det fler erfarenheter???

ja tjena. ja har samma problem, inte skönt att bromsa och svänga sammtidigt. känns som att man ska flyga över styret så mycket som det niger. men i allafall, jag håller på med motorcross och de har betydligt avancerade stötdämpare än fz:an. har bytt på dem och fått det att fungera alla ggr. var bara noga med att inte skrapa teflonet i bussnigarn så är det inga problem. övrigt, var noga med att hålla damm och smuts borta. bättre att torka rent en gång förmycket än en gång för lite. lycka till:)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top