G-man
FÖR tillfället ej B-NNAD
FZ750 har ett par akilleshälar. Lagret på utgående axeln är en av dem. Detta lager ger ju dock bara ljud ifrån sig om hojen rullar/driver. Inte om cykeln står stilla på tomgång.
Lager brukar i början inte ge ifrån sig knackade ljud utan tjutande. Lagret går varmt, delarna sväller och friktionen ökar = ljud. (Vanligtvis.) I slutändan går laret sönder totalt och då brukar det bli totalras av alltihop.
Hade två totala ramlagerhaverier på min gamla 125:a och ett haveri på utgående axeln på min FZ:a så man har viss erfaranhet av problematiken... Det gav å andra sidan mig anledning å lära mig hur en motor ser ut på insidan...
Tyvärr är det omöjligt att komma åt lagret på utgående axeln utan att plocka isär motorn i alla dess beståndsdelar. Dvs. absolut inte lönt att låta få det gjort på verkstad!
En motor kostar nog emellan 5.ooo och 7.000 kr. Men prova och pruta. Spinnin wheel har haft samma motor till försäljning i minst 3 år nu... de vill nog gärna bli av med den nån gång.... (Lägg till en tusing i frakt...)
Låt snubben lyssna på hojen. Prova även själv med ett långt stetoskåp/spruvmejsel. Har du ett 2 meter långt metallstag fungerar ju det lika bra. Har det gått en kolvbult borde du ju kunna höra att knackljudet är tydligast vid en speciell cylinder. Men å andra sidan.... har det gått en kolvbult bör du inte köra motorn...
PS. kör aldrig med för hårt spänd kedja på en FZ750! Detta sliter på utgående lagret!
Lager brukar i början inte ge ifrån sig knackade ljud utan tjutande. Lagret går varmt, delarna sväller och friktionen ökar = ljud. (Vanligtvis.) I slutändan går laret sönder totalt och då brukar det bli totalras av alltihop.
Hade två totala ramlagerhaverier på min gamla 125:a och ett haveri på utgående axeln på min FZ:a så man har viss erfaranhet av problematiken... Det gav å andra sidan mig anledning å lära mig hur en motor ser ut på insidan...
Tyvärr är det omöjligt att komma åt lagret på utgående axeln utan att plocka isär motorn i alla dess beståndsdelar. Dvs. absolut inte lönt att låta få det gjort på verkstad!
En motor kostar nog emellan 5.ooo och 7.000 kr. Men prova och pruta. Spinnin wheel har haft samma motor till försäljning i minst 3 år nu... de vill nog gärna bli av med den nån gång.... (Lägg till en tusing i frakt...)
Låt snubben lyssna på hojen. Prova även själv med ett långt stetoskåp/spruvmejsel. Har du ett 2 meter långt metallstag fungerar ju det lika bra. Har det gått en kolvbult borde du ju kunna höra att knackljudet är tydligast vid en speciell cylinder. Men å andra sidan.... har det gått en kolvbult bör du inte köra motorn...
PS. kör aldrig med för hårt spänd kedja på en FZ750! Detta sliter på utgående lagret!