Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Ort
bästkusten
Hoj
FZ -89'a
Castols oljor ????

:confused: :confused:
Appropå olja.... tydligen så har vi lärt oss att man inte ska använda sig av vare sig Biltemas eller Castrols oljor. Själv kör jag med Shell 10w40 helsyntet och det har funkat prima. Du kan ju dock lika gärna använda 10w30 mineral. (Bara du inte kör när det ä minus 10 grader.....)

Underligt att flera anser att en av värdens största leverantörer av olja, inte klarar av att tillverka olja till en FZ'a....
Själv har jag mfl haft den som standard "i åratal"
Har fler problem ??, (kanske skulle detta utredas lite bredare i SH?), är det läge att höra Castrols kommentar!

...och jag som precis tänkt byta till min redan köpta GPS-olja i veckan:gråta
 

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005
Jag körde med Motorex i min cykel efter att jag bytt koppling. Hade inga problem med den då innan jag sålde. Har kopplingen väl börjat slira är den tyvärr rökt då oljan krupit in i lamellerna och fuckat dem. Byt lameller och passa samtidigt på att byta fjädrar till en lite hårdare sats när du ändå är i farten. Det gör hela skillnaden.

Kopplingsbyte på denna cykel är barnsligt enkelt.

*Töm ut kolpplingsdödaroljan.
*Bort med oljefilter
*Dit med NYTT oljefilter.
*Ställ den på sidostödet
*Skruva av kopplingskåpen (Den stora på höger sida som det står YAMAHA på
*Lossa tryckplattan genom att skruva ur bultarna
*SE UPP! Bultarna kan komma flygandes om du inte är försiktig. Bra fjong i fjädrarna.
*Plocka ut lameller och stålskivor. Släng lamellerna. Kontrollera stålskivornas kvalitet. Om de är allt för skeva (mer än 0,3 mm vill jag minnas att det var), byt.
*Montera in stålskivor och NYA lameller i samma ordning som du plockade ut dem.
*Montera tryckplattan och NYA kopplingsfjädrar. Kan även behöva byta bultar. En gick av för mig, men det kanske bara var klantighet.
*Dit med kopplingskåpan igen och i med ny icke-kopplingsdödande olja (Motorex, Shell).

*KÖÖÖÖÖR!!! :D

Byte olja min hoj idag och fick bättre koppling men inte helt perfekt, får byta lamelllerna och ett nytt oljebyte så fort som möjligt..lite sur på min verkstad som hällde i Castrol oljan och skappade dessa problem för mig :mad:
Ska leta upp shell oljan som tydligen många kör på här..:)
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Nja, tryckluften blev ingen succé. Gick inte att lufta sedan iaf. *suck* :va

Eftersom jag haft båda behållarna tomma och rengjorda (och den på styret påfylld med ny Dot4, och den därnere fått nya packboxar), finns det nog inte mycket gammal vätska kvar i systemet. Känns som allt är luft och endast luft.:huvet

Jaså, pinnen rör sig bara nån mm. Jag ska låta den vara.

Ja, idag undrar jag varför man har hydrauliska system, när det finns helt vanliga enkla självluftande vajrar... ;-)

Bara kaffe idag. Men massvis !
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Nja, tryckluften blev ingen succé. Gick inte att lufta sedan iaf. *suck* :va


Ifall jag använt tryckluft i det här sammanhanget så skulle jag ha sprutat in luft nerifrån. D.v.s. demonterat slangen nere vid oket och blåst in luft underifrån samtidigt som jag pumpat på handtaget.

OBS! Detta kommer att leda till att bromsvätskan sprutar hej vilt uppe kring styret så man måste lägga en trasa som stänkskydd över kopplingsvätskebehållaren. Behållaren ska ju självklart vara tom.
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Kloka tankar förvisso.
Vad jag gjorde var att ta loss slangen från behållaren på styret, och blåste sedan in luft där slangen suttit, in i behållaren.

Gick förbi hojen i garaget igen igår och prövade lite halvhjärtat att pumpa. Några droppar gammal vätska kom faktiskt ut genom ventilen därnere.

Men vad jag ju längtar efter är att vätskan där uppe ska börja bege sig söderut när jag pumpar på handtaget, så att systemet blir fullt av DOT4. Men ingen vätska verkar lämna behållaren när jag pumpar. Själva luftningen känns som den lilla pricken över i sedan, men jag kommer ju inte dit...:huvet

Känner mig väldans nöjd med att ha bytt packboxarna och har lärt mig mycket men jag vill ju få till det på slutet oxå...
 
Last edited:

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Ursäkta spondon men vad är det för bild du har på din avatar? Har du monterat en turbo på FZ-an eller vad är det där?

Sen undrar jag också följande:

Måste man typa om hojen om man monterar en motor ifrån en fzr 1000 på den?

Är försäkringen fortfarande lika låg efteråt? (Klassikerförsäkring.)


Givetvis måste man typa om hojen och iom att klassikerförsäkringen kräver att den är i originalskick så blir det nog lite dyrare, tyvärr.
Annars kan man ju låta bli att säga nåt till SBP, tror inte nån ser eller märker nån skillnad på motorerna!
MEN, det kan ju bli strul OM olyckan är framme...

Avataren är 1000cc-motorn med hemsmitt grenrör och avgasbroms! Framtidsplaner...
 

Bifogat

  • 1000cc-turbo.jpg
    1000cc-turbo.jpg
    63.8 KB · Visningar: 134

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
MEN, det kan ju bli strul OM olyckan är framme...

Jo, det var ju liksom det man tänkte på....

Nån som har en susning om vad vi då snackar om i försäkringspremie? Vad kostar en fzr1000 med klassikerförsäkring?

Kommer en fz750 med fzr1000 motor att klassas som en fzr1000 när försäkringspremien skall beräknas?

Avataren är 1000cc-motorn med hemsmitt grenrör och avgasbroms! Framtidsplaner...

Avgasbroms? Nu behövs det allt lite mer information....
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Givetvis måste man typa om hojen och iom att klassikerförsäkringen kräver att den är i originalskick så blir det nog lite dyrare, tyvärr.
Annars kan man ju låta bli att säga nåt till SBP, tror inte nån ser eller märker nån skillnad på motorerna!
MEN, det kan ju bli strul OM olyckan är framme...

Avataren är 1000cc-motorn med hemsmitt grenrör och avgasbroms! Framtidsplaner...

Har du någon bra lösning för olja till turbon? Jag har tänkt ta olja på höger sida om motorn och returen blir bara en slang till tråget. Borde funka.
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Jo, det var ju liksom det man tänkte på....

Nån som har en susning om vad vi då snackar om i försäkringspremie? Vad kostar en fzr1000 med klassikerförsäkring?

Kommer en fz750 med fzr1000 motor att klassas som en fzr1000 när försäkringspremien skall beräknas?



Avgasbroms? Nu behövs det allt lite mer information....

Okej då, roterande ljuddämpare! :tungan

En Fz750 med Fzr1000 motor blir en Fz750 med Fzr1000 motor! Om den godkänns med den ökade effekten?! Borde inte bli sådär jättedyr, ring ditt bolag och fråga! :tummenupp
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Har du någon bra lösning för olja till turbon? Jag har tänkt ta olja på höger sida om motorn och returen blir bara en slang till tråget. Borde funka.

Jag har inte kommit så långt ännu men har däremot en polare som turbomatade Fzr-motorn i drygt 10 år så erfarenheter finns nära tillhands!

Det svåra med turbo på Fzr-motorn är den framåtlutade cylindern. Turbon hamnar alldeles för långt ner och får man inte turbinaxeln över oljenivån i motorn så ryyyyker det! Måste ha returpump (går att bygga om originalpumpen på 87-88 motorn och använda kretsen till oljekylaren).

Pm:a om du har fler turbofunderingar.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Eftersom det faktiskt finns något som heter avgasbroms (används vanligtvis på lastbilar) så blev man ju lite konfunderad.
 

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005
Jag körde med Motorex i min cykel efter att jag bytt koppling. Hade inga problem med den då innan jag sålde. Har kopplingen väl börjat slira är den tyvärr rökt då oljan krupit in i lamellerna och fuckat dem. Byt lameller och passa samtidigt på att byta fjädrar till en lite hårdare sats när du ändå är i farten. Det gör hela skillnaden.

Kopplingsbyte på denna cykel är barnsligt enkelt.

*Töm ut kolpplingsdödaroljan.
*Bort med oljefilter
*Dit med NYTT oljefilter.
*Ställ den på sidostödet
*Skruva av kopplingskåpen (Den stora på höger sida som det står YAMAHA på
*Lossa tryckplattan genom att skruva ur bultarna
*SE UPP! Bultarna kan komma flygandes om du inte är försiktig. Bra fjong i fjädrarna.
*Plocka ut lameller och stålskivor. Släng lamellerna. Kontrollera stålskivornas kvalitet. Om de är allt för skeva (mer än 0,3 mm vill jag minnas att det var), byt.
*Montera in stålskivor och NYA lameller i samma ordning som du plockade ut dem.
*Montera tryckplattan och NYA kopplingsfjädrar. Kan även behöva byta bultar. En gick av för mig, men det kanske bara var klantighet.
*Dit med kopplingskåpan igen och i med ny icke-kopplingsdödande olja (Motorex, Shell).

*KÖÖÖÖÖR!!! :D

Lameller på väg med hårdare fjädrar som du skrev, packning till kåpan? funkar det att använda den gamla?:rolleyes:
 

TRX

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2005
Ort
Staden
Hoj
Yamaha
min rusar upp i varv från ca 8000 rpm och verkar slira duktugt på kopplingen, så det är ju bra att det är lätt att byta...men lagom kul nu när säsongen börjar på allvar...var köper man lamellerna bäst? några som har särskilt bra priser?? Och VAR får jag tag på en slip-on, billig ny eller begagnad helst...

//M



Jag körde med Motorex i min cykel efter att jag bytt koppling. Hade inga problem med den då innan jag sålde. Har kopplingen väl börjat slira är den tyvärr rökt då oljan krupit in i lamellerna och fuckat dem. Byt lameller och passa samtidigt på att byta fjädrar till en lite hårdare sats när du ändå är i farten. Det gör hela skillnaden.

Kopplingsbyte på denna cykel är barnsligt enkelt.

*Töm ut kolpplingsdödaroljan.
*Bort med oljefilter
*Dit med NYTT oljefilter.
*Ställ den på sidostödet
*Skruva av kopplingskåpen (Den stora på höger sida som det står YAMAHA på
*Lossa tryckplattan genom att skruva ur bultarna
*SE UPP! Bultarna kan komma flygandes om du inte är försiktig. Bra fjong i fjädrarna.
*Plocka ut lameller och stålskivor. Släng lamellerna. Kontrollera stålskivornas kvalitet. Om de är allt för skeva (mer än 0,3 mm vill jag minnas att det var), byt.
*Montera in stålskivor och NYA lameller i samma ordning som du plockade ut dem.
*Montera tryckplattan och NYA kopplingsfjädrar. Kan även behöva byta bultar. En gick av för mig, men det kanske bara var klantighet.
*Dit med kopplingskåpan igen och i med ny icke-kopplingsdödande olja (Motorex, Shell).

*KÖÖÖÖÖR!!! :D
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
min rusar upp i varv från ca 8000 rpm och verkar slira duktugt på kopplingen, så det är ju bra att det är lätt att byta...men lagom kul nu när säsongen börjar på allvar...var köper man lamellerna bäst? några som har särskilt bra priser?? Och VAR får jag tag på en slip-on, billig ny eller begagnad helst...

//M

Var man byter dem bäst? I garaget så klart.

Du får ett komplett Vance and hince Supersport från Ebay för ca 2.500 kr. Varning: Grannarna dina kommer att klaga!

Det går säkert även att få tag på lameller där. Om inte så köpte jag mina på touringbutiken.
 
Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag tänkte bara berätta att jag hämtade min hoj från verkstaden idag. Killen berättade att han sugit ner hydraulvätska med nån sug å sen var det inga problem att vätskefylla systemet samt lufta.

Behållaren på styret har ett lock med packning, som ni vet, och den packningen var otät. Killen menade att detta skulle kunna vara orsaken till att systemet tappade vätska. Alltså var det ev inte packboxarna där nere som var det egentliga problemet. Nå, nu har jag ny packning och allt fungerar. Det kostade inte så många hundralappar heller. Tack för hjälpen i denna tråd.

Känns bra, imorgon ska jag köra till Värmland :)
 
Last edited:

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
hmmmm.... läs dessa två inlägg....



och



Finn ett fel.... ;-)

Felet i sig är väl du som tolkar konstigt. Bara för att jag säljer bettan (snyft) betyder inte det att ni inte blir av med mig. Tycker det är så go stämmning här så man återkommer ibland, om än med några veckor i stötarna...

Det är en kille som varit och kollat på den,och han verkar vara en god man som tar hand om henne. Så be nice mot han och var gärna lika hjälpsamma som mot mig.

OM han köper den dvs...

Ps. Varför talar jag som jag säljer min tjej? Ds.
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Jag tänkte bara berätta att jag hämtade min hoj från verkstaden idag. Killen berättade att han sugit ner hydraulvätska med nån sug å sen var det inga problem att vätskefylla systemet samt lufta.
Alla sätt är bra förutom de dåliga... Jag inbillar mig att det kan ha varit nått skit i luftningsnippeln som höll emot, men det hade du säkert kollat... Du vet, broder Johan har också spenderat X antal timmar med kopplingsvätskebyte samt tillhörande (jävla) luftningen!

Roligt att höra att det löste sig iaf, till en ok summa.

Behållaren på styret har ett lock med packning, som ni vet, och den packningen var otät. Killen menade att detta skulle kunna vara orsaken till att systemet tappade vätska. Alltså var det ev inte packboxarna där nere som var det egentliga problemet. Nå, nu har jag ny packning och allt fungerar. Det kostade inte så många hundralappar heller. Tack för hjälpen i denna tråd.

Känns bra, imorgon ska jag köra till Värmland :)

Njea du. ifall de cl västka skvalpade över från behållaren borde du väl märkt det? Det är ju en ganska halvviskös vätska som lämnar sina snigelspår...

Roligt att du kan köra så långt med den, min kropsbyggnad och vikt gör att det smiter åt om innerlåren och tillhörande "träsmak" men det löses med en kudde :tummenupp
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Men först av allt så skall du självklart fylla på med vätska i behållaren uppe på styret. Locket kan sitta åt rejält hårt så se till så att du har en skruvmejsel som verkligen passar i skruvskallen. Vrider du sönder skruvskallen får du det kul...

Hahaha. Kommer ihåg det som igår. När jag skulle lossa på skruvarna till behållaren, när jag hade för liten mejsel och drog sönder skruven....

Vad glad man blev...

Tråkigt är ju att skruvhuvudet är "nedsäkt" i locket så det går ju inte att slipa nytt spår utan att fördärva locket.

Lösningen/tispet blev att ta den minsta borr man kunde hitta 0,8 mm tror jag och med väldigt stadig hand borra i mitten av skruven några mm ner, alltså innanför gängorna. Sen ta den minsta Torqx (insexsbits med konkava sidor) som är mikrometer större än borren och försiktigt slå ner den i hålet (i skruven) och sen enkelt skruva upp skruven!

Ta det varligt bara...

Först funderade jag på att använda grispitt istället för Torqx men då expanederar ju skruven kanske mer.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Först funderade jag på att använda grispitt istället för Torqx men då expanederar ju skruven kanske mer.

Jag vred sönder en skruvskalle på bromsvätskebehållaren. Fick till slut borra ur hela skiten. Gängorna blev alltså totalförstörda och jag hade ju vid den tiden ingen gängtapp. Vad göra?

Jo, jag tog en vanlig grovgängad träskruv och satte ihop allt provisoriskt. Den funkade så bra att den skruven fortfarande sitter kvar nu efter drygt 10 år ! :D
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top