Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Nåväl, lite har jag hunnit med iaf. Nytt för i år är ny racebakdel från Gsxr 600 04-05, sadeln kommer från Rgv 250, sving och bakfälg (5,5x17") från Fzr1000 -89 samt kylare från densamma så jag slipper termostathuset. Gick liksom inte att ha clipon-styren då gaswiren trasslade in sig i kylarlocket(?).

Schyzzt moppe du har där Spondon!

Säg, behövde du modifiera något när du monterade svingen från FZR:n, eller var det bara "bolt on"? Hur funkade det med dämparen?
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Schyzzt moppe du har där Spondon!

Säg, behövde du modifiera något när du monterade svingen från FZR:n, eller var det bara "bolt on"? Hur funkade det med dämparen?

Satt och slösurfade och hittade denna sida:

http://www.geocities.jp/fz750fan/sus.html

Är väl ingen stjärna på japanska men bilderna säger rätt mycket! :)

Och i kombination med den här texten: http://www2s.biglobe.ne.jp/~arch/fz/mods/mods1.htm så borde det inte vara några större bekymmer!

Enda problemet som jag fick och som inte tas upp på sidorna ovan var att stötdämparen från -89 var för lång. Som tur var så hade jag en dämpare från en -88 liggandes och den var kortare. Eftersom hojen blev lite låg i bak så ska nya, kortare "hundben" tillverkas.


/Mange
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Antingen är det en synvilla eller så tycks hjulbasen bli kortare med den där fzr-fälgen. Stämmer det?

Handen på hjärtat nu Spondon.... Märker du av någon skillnad i väghållning?
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Antingen är det en synvilla eller så tycks hjulbasen bli kortare med den där fzr-fälgen. Stämmer det?

Handen på hjärtat nu Spondon.... Märker du av någon skillnad i väghållning?

Hjulbasen blir nog lite kortare, fick korta kedjan iaf.

Vad gäller väghållningen så har jag ju inte bara bytt till 17" hjul utan även bytt gaffeln (41mm istället för std 39mm) samt renoverat densamma och fyllt i 15w olja istället för 10w som rekommenderas. Gjorde stor skillnad!
Bakstöten är också bytt, en Bitubo avsedd för Fj1100, men som passar rak av och funkar utmärkt.

Att sen byta bakfälg från 4,5" till 5,5" är väl mest för utseendets skull, men det följde ju med en lite stadigare sving och det lär ju inte vara till det sämre, eller hur?!

Däcksdimensionerna på gamla FZ gör ju inte urvalet särskilt stort jämfört med 120/70-17 och 180/55-17. Känner man dessutom folk som sysslar med RR så köper man fina beggade rejsdäck för fikapengar (nästan iaf)! :D
 

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Ort
bästkusten
Hoj
FZ -89'a
Jämför man årsmodell -88 med smalare fälgar och -89 med bredare tycker jag att det gör skillnad, (vi pratar snällprovkörning för ev. köp), cylen känns större och stabilare.
Intressant med bakstötdämparen, på -89 sparades det in på finesserna och den bedömdes dålig även vid tidningstester.
Fråga: passar FJ 1100 / 1200 rakt av till en -89
vad är BITUBO ? nyfiken nyfiken
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Då måste jag tyvärr meddela att jag gjort mig av med bettan och ger mig nu ut på jakt efter något nytt...

Tack för alla tips och all hjälp man fått under de två åren jag hängt med er...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Då måste jag tyvärr meddela att jag gjort mig av med bettan och ger mig nu ut på jakt efter något nytt...

Tack för alla tips och all hjälp man fått under de två åren jag hängt med er...

Låt mig ge dig några förslag på vad du kan skaffa istället:

http://www.blocket.se/vi/16026831.htm?ca=4_s
http://www.blocket.se/vi/15996203.htm?ca=4_s
http://www.blocket.se/vi/15989606.htm?ca=4_s
http://www.blocket.se/vi/15951250.htm?ca=4_s
http://www.blocket.se/vi/15896599.htm?ca=4_s
http://www.blocket.se/vi/15817947.htm?ca=4_s
http://www.blocket.se/vi/15514852.htm?ca=4_s
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Fråga: passar FJ 1100 / 1200 rakt av till en -89
vad är BITUBO ? nyfiken nyfiken

Nej, den passar inte till -89. Passar bara till det gamla länkaget utan "hundben"! Tror det är 85-87, kanske -88?!

Så om någon har en FZ:a av ovanstående årsmodell (och givetvis rätt länkage) med sunkig originalstöt så är Bitubon till salu, till högstbjudande!
Eftersom annonser hör hemma i köp&sälj så skriver jag inget pris här, pm:a om ni är intresserade! Den är inte jättedyr...:)

/Mange



Hehe, humor! :tummenupp :D
 
Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Hej
När jag körde hem fr Sthlm häromdagen började kopplingen kännas svampig, och efter ytterligare några km slutade den ta öht. Handtaget känns "lealöst" och koppling saknas. Jag körde de sista 30 milen utan koppling vilket gick rätt bra.
Vad tror ni det är som hänt? Har ngn råkat ut för detsamma? Skulle vilja klara felet själv. Mycket tacksam för hjälp.

mvh svante

PS. Någon FZ750-träff på gång i år?
DS
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Hej
När jag körde hem fr Sthlm häromdagen började kopplingen kännas svampig, och efter ytterligare några km slutade den ta öht. Handtaget känns "lealöst" och koppling saknas. Jag körde de sista 30 milen utan koppling vilket gick rätt bra.
Vad tror ni det är som hänt? Har ngn råkat ut för detsamma? Skulle vilja klara felet själv. Mycket tacksam för hjälp.

mvh svante

PS. Någon FZ750-träff på gång i år?
DS

Läckage?

Är nivån ok?

Kopplingsvätskan bytt senaste decenniet?
 
Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Läckage?

Är nivån ok?

Kopplingsvätskan bytt senaste decenniet?

Jag kom hem trött och kall och har inte tagit mig en rejäl titt på hur det ser ut, ska göra det. Vätskan byttes faktiskt för två år sedan. Återkommer, tack så länge.:)

Får man fråga en sak till. Bakdäck till en -87:a. Finns inte så mycket att välja på. Jag har beställt ett Dunlop Arrowmax, nån som provat det? Jag har kört slut på ett Bridgestone BT 45, och tycker att det har slitits löjligt fort, så jag provar Dunlop nu.
 
Last edited:

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Jag kom hem trött och kall och har inte tagit mig en rejäl titt på hur det ser ut, ska göra det. Vätskan byttes faktiskt för två år sedan. Återkommer, tack så länge.:)

Får man fråga en sak till. Bakdäck till en -87:a. Finns inte så mycket att välja på. Jag har beställt ett Dunlop Arrowmax, nån som provat det? Jag har kört slut på ett Bridgestone BT 45, och tycker att det har slitits löjligt fort, så jag provar Dunlop nu.

Precis som G-man sa så låter det som läckage. Kolla vätskebehållaren, är den full eller tillräckligt med västka bör det inte vara läckage...

Trasig cylinder isåfall?

Vi tar det när det kommer, sa ludret!

Jo, Pga av split med sambo så kommer det uppstå en sjujäkla massa omkostnader (Tv, ljudsystem, soffbord, köksgeråd m.m m.m.), då jag var dum nog att flytta ihop med en tjej som hade allt, snyft, i min första "egna" lägenhet.

Edit: Just det, en säng måste man köpa också! =(

Därför kommer jag sälja min lila blixt. Lägger ut den på blocket idag. Sätter ut den för 18000. Tycker det är ett ok pris för en 5350 mil Fz750.

Om nån är sugen här på forumet så kan jag ge "forumpris".

Men, om det inte blir sålds så får jag väl tigga ihop pengar och fortsätta åka båge, det vore inte världens största problem direkt! ;)

Trevlig vecka, hoppas vädret blir lika bra som förra veckan.
 
Last edited:

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Hej
När jag körde hem fr Sthlm häromdagen började kopplingen kännas svampig, och efter ytterligare några km slutade den ta öht. Handtaget känns "lealöst" och koppling saknas. Jag körde de sista 30 milen utan koppling vilket gick rätt bra.
Vad tror ni det är som hänt? Har ngn råkat ut för detsamma? Skulle vilja klara felet själv. Mycket tacksam för hjälp.

mvh svante

PS. Någon FZ750-träff på gång i år?
DS

Jag hade liknande problem och bytte packning nere vid "kopplingscylindern". Blev kanon efter det.

Jag är usel på att meka men det var faktiskt inga problem att fixa själv. Hade iof stöd av mekhandboken.
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag hade liknande problem och bytte packning nere vid "kopplingscylindern". Blev kanon efter det.

Jag är usel på att meka men det var faktiskt inga problem att fixa själv. Hade iof stöd av mekhandboken.
Ok, låter mycket intressant, packningen nere vid motorn då lr? Jag kollade på hojen idag, och det verkar inte vara ngn vätska kvar uppe i behållaren på styret.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ok, låter mycket intressant, packningen nere vid motorn då lr? Jag kollade på hojen idag, och det verkar inte vara ngn vätska kvar uppe i behållaren på styret.


Hydralkolven/kopplingsoket nere vid motorn skruvar du enkelt bort. Det sitter bara med 3 skruvar. Först efter att du skruvat ur den märker du om det faktiskt finns ett läckage där nere. Behövs det bytas något så är det inte så svårt.

Men först av allt så skall du självklart fylla på med vätska i behållaren uppe på styret. Locket kan sitta åt rejält hårt så se till så att du har en skruvmejsel som verkligen passar i skruvskallen. Vrider du sönder skruvskallen får du det kul... Är det tomt i behållaren så bör du nog lufta systemet för att bli av med eventuella luftbubblor. Du hittar min luftningsinstruktion längre upp i tråden. Läs på sidan 21.

OBS. hydralvätska/bromsvätska är frätande så spiller du på lacken så måste du torka bort detta fort annars får du snygga repor. Det fräter inte upp dina fingrar, men det käkar lack till frukost...

Använd DOT3 eller DOT4. DOT 4 fanns inte när hojen tillverkades, och står därför inte i instruktionsboken, men det funkar dock lika bra.

Lycka till.

G-man
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Hydralkolven/kopplingsoket nere vid motorn skruvar du enkelt bort. Det sitter bara med 3 skruvar. Först efter att du skruvat ur den märker du om det faktiskt finns ett läckage där nere. Behövs det bytas något så är det inte så svårt.

Men först av allt så skall du självklart fylla på med vätska i behållaren uppe på styret. Locket kan sitta åt rejält hårt så se till så att du har en skruvmejsel som verkligen passar i skruvskallen. Vrider du sönder skruvskallen får du det kul... Är det tomt i behållaren så bör du nog lufta systemet för att bli av med eventuella luftbubblor. Du hittar min luftningsinstruktion längre upp i tråden. Läs på sidan 21.

OBS. hydralvätska/bromsvätska är frätande så spiller du på lacken så måste du torka bort detta fort annars får du snygga repor. Det fräter inte upp dina fingrar, men det käkar lack till frukost...

Använd DOT3 eller DOT4. DOT 4 fanns inte när hojen tillverkades, och står därför inte i instruktionsboken, men det funkar dock lika bra.

Lycka till.

G-man
Ok, tack, underbar info! Ska bara inhandla några öl imorgon, så ska jag fördjupa mig i kopplingsträsket sedan. Jag läste din lufta-instruktion igår, kanon!
Jag prövade att försöka lossa locket på behållaren på styret, men skruvarna satt fast. Måste nog skaffa en såndäringa grej som man slår på, och så skruvar det... Så inte skruvarna blir runda...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ok, tack, underbar info! Ska bara inhandla några öl imorgon, så ska jag fördjupa mig i kopplingsträsket sedan. Jag läste din lufta-instruktion igår, kanon!
Jag prövade att försöka lossa locket på behållaren på styret, men skruvarna satt fast. Måste nog skaffa en såndäringa grej som man slår på, och så skruvar det... Så inte skruvarna blir runda...

Skruvarna är inte särskilt stora och väldig fingängade. Slår du till för hårt kan du nog knäcka hela kopplingsbehållaren.

För övrigt är kaffe en mycket bättre dryck än öl när man mekar med koppling och broms...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top