Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

TRX

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2005
Ort
Staden
Hoj
Yamaha
försöker hitta slip-on

hej, försöker hitta en slip-on till hojen, vet inte vilka som passar som egentligen är till andra modeller och hitta beg. som är specifikt för fz750 verkar svårt.. men det brukar ju vara så att en passar flera olika modeller. köpa ny känns ju lite onödigt.
 

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005
Mitt Vinterprojekt är färdigt

Mitt Vinterprojekt med min Fz 750 (1988) blev färdigt nu i början av Maj.
Tack G-Man och alla här på forumet för hjälpen.

-Ny svartmetallic lack, delvis lackad ram. (väntar på Dekalsats)
-Servad och injusterad i Bänk av Ebos i Malmö
-Ny bensinpump och filter, bensinkran och slangar.
-Nya miniblinkers fram och bak med bortagen bakskärm och infälld reg.plåt.
-Nya elreglage, handtag, lackade styrändar, nya backspeglar och tankpad.
-Kolfiberinlägg tanklock och styre.
-V&H helsystem, delvis omsvetsat för att använda med helkåpor.
-Renoverad slavcylinder koppling.
-Nya fotpinnar fram och bak.
-Väntar på nya däck.

Går och funderar på om jag överhuvudtaget ska sätta på dekaler..rätt fräck så här clean.:rolleyes:
Mobilbilder men hyfsad kvalité

Min tankgivare är sönder köper en hel om någon har en liggande..:)

Medlem 62 på Fz 750.se
 

Bifogat

  • 001small.jpg
    001small.jpg
    230.6 KB · Visningar: 129
  • 003small.jpg
    003small.jpg
    210.8 KB · Visningar: 85
  • 004small.jpg
    004small.jpg
    217.6 KB · Visningar: 174
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Schyzzt båge du har där Mrnoone! Nice and Clean som yankarna skulle säga. :tummenupp

När det gäller givaren i tanken så kan jag säga att jag tycker att detta är en "ranglig" konstruktion. Den behöver inte vara trasig. Det kan handla om att kontaktytorna i den hamnat nån milimeter fel. Du kan kontrollera detta genom att montera bort tanken och ta bort plattan som bensinkranen sitter på. Sen drar du bara ut hela bensinmätarmekanismen. Ifall man inte får någon som helst utslag på mätaren så kan det bero på att kontaktytorna inte har någon kontakt. Du kan kontrollera mekanismen genom att pressa kontaktytorna emot varandra. Händer något på mätaren när du gör detta så har man lokaliserat problemet. "Kontaktfliken" på flottörsarmen behöver kanske bara brytas till en aning för att pressa mot sin uppsnurrade/tvinnade motpart. Voila ! Problem solved. (Så var det för mig i alla fall.)

Jag kan inte ge någon bättre förklaring men så fort man ser mekanismen så förstår man vilka dessa delar/kontaktytor är.
 

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005
Jo jag hade den ute när jag lackade tanken och som du säger det är ingen bra konstruktion, problemet är att trådarna som är lindade runt är helt av och allt såg ut som ett fågelbo då armen hade fastnat i trådarna och virrat in sig helt.:rolleyes:

Ska kolla med Yamaha center i H-borg men har någen en liggande så köpepr jag gärna en beg. om den funkar bra..
:tummenupp
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Mycket snygg!
Jag skulle satt på dekalerna iaf, kommer bli urläckert!

En 88:a..., vad har du gjort med de vita fina fälgarna...? ;-)
 
Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Skruvarna är inte särskilt stora och väldig fingängade. Slår du till för hårt kan du nog knäcka hela kopplingsbehållaren.

För övrigt är kaffe en mycket bättre dryck än öl när man mekar med koppling och broms...
Ok, nu har jag lossat de tre skruvarna på den lilla kopplingsmojängen där nere, och lagt den åt sidan. Någon packning såg jag inte till, bara nåt svart som var som papper, och det trillade loss när jag tog bort locket. Eller är packningen det svarta på insidan av locket ? Jag förstår att "pinnen" i mitten ska tryckas in när man kopplar.
Frågan är vad som är sönder...?
Mycket tacksam för goda råd.
PS. Jag höll mig till kaffe idag...
 

Bifogat

  • DSC02231.JPG
    DSC02231.JPG
    148.7 KB · Visningar: 83
  • DSC02232.JPG
    DSC02232.JPG
    160.3 KB · Visningar: 115
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Häll i vätska uppe i behållaren och pumpa på handtaget. Händer det något med kolven? Rör den på sig?

Den borde åka utåt långsamt. Tryck dock inte ut den mer än ca 1 cm. Håller du på för länge så skjuter du ut kolven och då blir det kladdigt överallt...

Efter att du pressat ut den 1 cm ska du kunna pressa tillbaka den för hand utan att bli helt blå i ansiktet. Märker du av något kladd/läckage nere vid kolven nu? Gör du detta är det troligen o-ringen runt kolven som det är god natt med. Det där svarta gummit du ser runt kolven är bara ett skydd mot all skit som finns i det där området av hojen.

Måste o-ringen bytas får du helt sonika pumpa ut hela kolven, (spruta hydralvätska runt halva garaget). Sätta dit en ny o-ring och sen försöka få ihop oket igen.

Om det inte finns något läckage och nivån uppe på styret var ok så kan felet vara att du fått nån skit i själva pumpmekanismen uppe vid styret. Har aldrig råkat ut för detta så du får själv hitta på en metod för att lösa detta problem. Om kopplingshandtaget känns svampigt bör du dock snarast lyfta systemet. Du har då nämligen med största sannorlikhet fått in luft i systemet.


Sen när du ändå är nere i de där regionerna av hojen och skruvar så tycker jag att du tar bort skyddet för främre drevet och rensar bort all skit som finns där innanför... Jag gissar nämligen att även din kedja dras runt i den grusinpregnerade tjära som brukar återfinnas innanför skyddskåpan...
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Tack för svar.
Jag har ännu inte med fullt engagemang försökt öppna behållaren på styret. Dock prövade jag nu att koppla, vilket resulterade i att kolven lugnt o fint kom ut en bit, och gick ganska lätt att trycka tillbaka. Detta borde väl betyda att det finns vätska i slangen...
Fast lite kladdigt och "bösigt" är det ju, som också syns på mina bilder. Vilket enligt ditt logiska och tacknämliga resonemang då borde betyda att o-ringen behöver bytas. Och den sitter... inuti bakom kolven...?
Kan inte felet vara av allvarligare slag också? Det hydraliska kanske funkar, men kopplingen är paj, alltså mer högerut i motorn...?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
hmmm..... jag har personligen aldrig demonterat ett dylikt kopplingsok och jag antog därför med automatik att det fanns en o-ring däri. Men när jag nu studerar verkstadshandboken till min Thunderace (som har ett identiskt kopplingsok) så blir jag ju dock lite osäker. Det finns absolut en tätning där runt kolven men jag vette fasen om O-ring är rätt benämning på den....

Om lamellerna börjar ta slut i kopplingen brukar detta snarare visa sig som att hojen slirar på kopplingen. Men visst kan det rent teoretiskt vara i den ändan felet ligger. Detta är dock troligen bra mycket mer komplicerat att fixa så jag skulle nog utesluta fel på vänster sida av hojen först.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Vad det gäller taskig koppling kan jag av egen erfarenhet säga att det blir som så att motorn rusar från ungefär 4500 varv oavsett växel vid gaspådrag.

Recept mot detta : Använd inte Castrol GPS-olja i denna hoj.

när jag tittar på bilderna ovan så känns det som att det är o-ringen på kopplingspinnen 'pushrod' (den som går rätt genom motorn från slavcylindern till kopplingen) som verkar ha gett upp. Det skall vara tort och fint bakom kopplingens slavcylinder. Geggan du har där liknar vattenblandad motorolja.
Packningen du fick bort verkar vara slut eftersom den trillade bort i bitar.
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Ja hmm... Motorn har ju inte rusat vid ca 4500 varv ed. Jag antar att felet ligger här på vänstersidan, jag utgår från det så länge.
Pinnen som sticker ut från kopplingen kan jag dra utåt, men inte rubba inåt.

En mysko sak, det syns på bilderna, är att i det runda utrymmet omkring pinnen i den här lilla dosan är "botten" bara halv. Jag kan alltså längst till vänster på bild 1, i mittenhöjd, peta in fingret bakom och pilla på pinnen. Ska det vara så? Är ju inte konstigt att här är smutsigt eftersom det kan komma in smuts utifrån...
Nu börjar jag tro att det lossnat en bit metall...

Eh, någon som vet om en mc-skrot med beg-delar till en FZ...?

En timme senare...

Jag talade med och mailade bilderna till verkstaden hos Mascot-Motor i Nässjö, och de menar att det ser ok ut, fast jag behöver byta packboxar. En "sats" med packboxar, som jag nu beställt, kostar några hundralappar. De sa också att det är samma grejer i FJ 1200 och FZR 1000, och att detta är ett vanligt fel på dessa hojar.
 
Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Idag anlände "packboxarna" i ett tunt kuvert. Det ser ut som två gummiringar, och den ena ser jag ju direkt var den ska sitta, den syns på bilderna. Den andra, som är lite mindre, vet jag inte..., men antar att den ska sitta inuti nånstans...:näsblod *harkel* känner att jag inte låter som en supermek riktigt...

Jag hade liknande problem och bytte packning nere vid "kopplingscylindern". Blev kanon efter det.

Jag är usel på att meka men det var faktiskt inga problem att fixa själv. Hade iof stöd av mekhandboken.

Eh, bytte du två gummiringar eller en?
Pressade du ut hela kolven och blev hydraulvätskeduschad?
Luftade du systemet efteråt?

Jag är mycket tacksam för svar.
 
Last edited:

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005
Jag har precis renoverat min cylinder, men har lätt slirande koppling...dock som jag läste har jag också castrol oljan i min så det blir byte snart då..vilken olja ska man hälla i ? vill ha en bra koppling igen..:confused:

Jag plockade av hela cylindern lossade den bulten som går igen vid slangen sen pillade jag ut kolven med en liten tång och sen bytte jag packningen som är ganska tjock och stor.Den nya var lite svår att få på men man måste tänka på att få den på rätt håll annars så tätar inte packningen..du ser hur det ser ut när du får ut kolven..den andra som är med i påsen är en dammask som ska sitta längst ut på kolven. Tänkte inte på att ta bilder under min renovering men det hade varit guld nu...:rolleyes:
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag säger än en gång. Börja med att fylla på mer vätska uppe vid styret. Du måste ju ändå öppna upp där uppe om du börjar med att demontera kopplingsoket.

Pumpa ut oket så långt det går. Håll till över en (tom) glasslåda och var beredd på att torka upp eventuella stänk på lacken. Drar du i den med tång riskerar du att repa kanterna och då kan inte ens den bästa packbox täta tillräckligt.

Luftning är ett måste om du öppnar upp oket.

Appropå olja.... tydligen så har vi lärt oss att man inte ska använda sig av vare sig Biltemas eller Castrols oljor. Själv kör jag med Shell 10w40 helsyntet och det har funkat prima. Du kan ju dock lika gärna använda 10w30 mineral. (Bara du inte kör när det ä minus 10 grader.....)
 
Last edited:

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Jag har precis renoverat min cylinder, men har lätt slirande koppling...dock som jag läste har jag också castrol oljan i min så det blir byte snart då..vilken olja ska man hälla i ? vill ha en bra koppling igen..:confused:

Jag körde med Motorex i min cykel efter att jag bytt koppling. Hade inga problem med den då innan jag sålde. Har kopplingen väl börjat slira är den tyvärr rökt då oljan krupit in i lamellerna och fuckat dem. Byt lameller och passa samtidigt på att byta fjädrar till en lite hårdare sats när du ändå är i farten. Det gör hela skillnaden.

Kopplingsbyte på denna cykel är barnsligt enkelt.

*Töm ut kolpplingsdödaroljan.
*Bort med oljefilter
*Dit med NYTT oljefilter.
*Ställ den på sidostödet
*Skruva av kopplingskåpen (Den stora på höger sida som det står YAMAHA på
*Lossa tryckplattan genom att skruva ur bultarna
*SE UPP! Bultarna kan komma flygandes om du inte är försiktig. Bra fjong i fjädrarna.
*Plocka ut lameller och stålskivor. Släng lamellerna. Kontrollera stålskivornas kvalitet. Om de är allt för skeva (mer än 0,3 mm vill jag minnas att det var), byt.
*Montera in stålskivor och NYA lameller i samma ordning som du plockade ut dem.
*Montera tryckplattan och NYA kopplingsfjädrar. Kan även behöva byta bultar. En gick av för mig, men det kanske bara var klantighet.
*Dit med kopplingskåpan igen och i med ny icke-kopplingsdödande olja (Motorex, Shell).

*KÖÖÖÖÖR!!! :D
 
Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag har nu lyckats byta packboxarna på kopplingscylindern, det var ju faktiskt inte så himla svårt, tack vare era goda råd och hejarop :). Återstår luftningen vilket jag inte får ordning på riktigt, fast jag har inte gett upp än.

Men jag funderar på en sak. Den här pinnen som vid koppling ska tryckas in högerut i motorn, ska inte den gå att rubba? Jag menar när man har demonterat kopplingsdosan, borde man inte med handkraft kunna pressa in kopplingspinnen en bit...? Min sitter som sten, men jag hoppas en luftad nypackboxad cylinder kommer att kunna rubba den...
Jag kör med Biltemas olja..., men det ska väl funka, inte Raceway utan mineraloljan.
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag har pumpat o pumpat o pumpat o pumpat men inte lyckats flytta varken vätska eller luft neråt och ut ur nippeln. Prövade även att öppna nippeln endast när jag "kopplade", men ingen förbättring.

När jag pumpar händer liksom inget och det går mycket lätt. Efter mycket huvudkliande tycker jag mig nu lokaliserat smuts i de små hålen i behållaren uppe på styret. Jag väntar nu på att grannen ska komma hem, för han har en tryckluftspump jag tänker låna en stund, å blåsa bort smutset.

Plan B är att lämna in åket på verkstaden.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Pinnen som går igenom motorblocket skall bara förflytta sig någon milimeter. Mer behövs inte. Du kan då glömma att du ska orka trycka detta med fingrarna. Du har en hel uppsjö med kraftigt spända fjädrar i andra änden på hojen. Varför tror du man använder hydralik.....

Mitt tips är att låta bli pinnen.

Jag antar att det är teoretiskt möjligt att du fått nån skit/avlagring i systemet men jag har då aldrig drabbats av det. (Än i alla fall.)

Du har som sagt en luftningsinstruktion på sidan 21. (Du kör väl med kaffe istället för öl? )
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ursäkta spondon men vad är det för bild du har på din avatar? Har du monterat en turbo på FZ-an eller vad är det där?

Sen undrar jag också följande:

Måste man typa om hojen om man monterar en motor ifrån en fzr 1000 på den?

Är försäkringen fortfarande lika låg efteråt? (Klassikerförsäkring.)
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top