Ringde till Yamaha och de sa att enligt chassinumret är den en 85a.
Motornumret är till en FZX 750 motor med 69kw = ca 94 hk enligt han jag pratade med en lite sportigare variant av FZ 750 motorn med bättre vrid.
Här är några bilder på den..
Fin Betta du har där.
Vi kan dock omeddelbart slå fast att att mannen du talade med inte vet vad han snackar om. FZX750-motorn är inte sportigare, tvärtom. Eftersom FZX750 mer är att betrakta som en "power-custom-cruiser" har man sänkt toppeffekten med nästan 10 hästkrafter för att istället fokusera på vridmomentet. (Som dock även det är lägre än på FZ750.) Detta borde dock bara göra cykeln/motorn mer lättkörd. Motorn är lätt att identifiera pga de markerade fusk-kylfläsarna runt cylindrarna. Motorn borde därför rimligtvis också vara dyrbarare trots att effekten är sämre.
FZX750, som är den ursprungliga
FAZERn, är för övrigt min drömhoj.... en sån vill jag äga nån gång innan man coolar vippen... Kanske är det något som är fel i mitt huvud men jag anser att detta är en av de vackraste motorcyklar som Yamaha någonsin tillverkat.
Det är ju till 80 % en FZ-750 men de kostar idag minst 50% mer än en jämngammal FZ. Montera en FZR1000 motor på en FZX och du har en hoj som är lika stark som en V-max men är 60 kilo lättare... Jag vet inte om det idag finns en power-cruiser som kommer i närheten av den prestandan.
FZX 750 såldes bara i Svergie 1987 om jag inte minns helt fel. Den tillverkades dock längre än fz 750. FZ 750 slutades att tillverkas 1991 men FZX 750 tillverkades till 1999, tror jag. Alla hojar i Sverige som är nyare än 1987 är tydligen privatimporterade. Det såldes bara ett par dussin hojar 1987 så hojen är idag mycket ovanlig i Sverige. På ett helt år utannonseras det kanske 3 dylika hojar på blocket... Jag vet, jag håller koll...