Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?

• Antal röstningar
    0

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Träskruv he he... bra idé, huvudsaken är ju att det funkar.

Jag drog också sönder en skruv där. Då tog jag en liten skruvmejsel, satte i den i hålet och slog ner den en bit försiktigt med en hammare. Sedan satte jag en liten skiftnyckel på skruvmejseln och vred runt. Ibland får man vara lite kreativ.

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Jag vred sönder en skruvskalle på bromsvätskebehållaren. Fick till slut borra ur hela skiten. Gängorna blev alltså totalförstörda och jag hade ju vid den tiden ingen gängtapp. Vad göra?

Jo, jag tog en vanlig grovgängad träskruv och satte ihop allt provisoriskt. Den funkade så bra att den skruven fortfarande sitter kvar nu efter drygt 10 år ! :D

Ahh, kan det vara så att jag, johan, gjorde något bättre än G-Man?!?!? ;)

HALLELUJIA!

Mitt funka kanon, inga skador på gängorna som helst, bara köpa nya skruvar och dra dit dem... Lite stolt faktiskt!

Kan därför rekomendera det. Visst, är skiten totalt fastrostad så kanske det inte är sååå enkelt. men det tyder väl på att det är hög tid att öppna behållaren (för första gången)?

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Hoj
Tjahapp... då var man båglös då...

Genast, sekunderna efter att bettan rullar från ens garageuppfart, känner man sig mindre, lite uppslupen...

Usch. Hoppas iaf. den får det fint med mer åkning och minst lika mycket kärlek.

Tack för all hjälp (speciellt G-Man!)

Hoppas inte studierna håller mig från vägarna för länge :confused:

Kör försiktigt!

Robban_hag

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Hoj
Yamaha FZ 750 -85
är det någon som har något tips på vilka backspeglar från andra hojar som kan passa -85:an? jag tycker inte jag ser något i dem som sitter på nu (orginal).

/Robban

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Den här 85-an är ju inte särskilt skabbig.

Medlem nummer 4 i FZ:a klubben

Backspeglarna är ifrån en CBR 900 RR - Fireblade. Köp inte med för korta skaft. För ett decennium sedan köpte jag musöron ifrån en gsx750r. Såg snyggt ut, men man såg inte ett skit i dem. :tummenner

Köp med inbyggda blinkers. De säljs nya på Ebay för några enstaka hundralappar.

Robban_hag

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Hoj
Yamaha FZ 750 -85

Backspeglarna är ifrån en CBR 900 RR - Fireblade. Köp inte med för korta skaft. För ett decennium sedan köpte jag musöron ifrån en gsx750r. Såg snyggt ut, men man såg inte ett skit i dem. :tummenner

Köp med inbyggda blinkers. De säljs nya på Ebay för några enstaka hundralappar.

vad bra! tackar för. då ska jag kolla runt lite

/Robban

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Hoj
FZ -89'a
Köpte CBR 900 speglar, 93-99 tror jag, snygga, javisst men fästet är vridet 90grader fel.
Antingen kapa o vrida o svetsa ihop dem (skarven täcks ju av täckplaten), eller nåt.
har inte orkat , antingen har jag fel speglar eller tvingas man greja mycket.....
Bara så ni vet..

http://www.mcnyckeln.maxmc.se/

sidan 456 - 457

Last edited:

soederman

Ny medlem
Gick med
25 May 2008
Hoj
Yamaha FJ1200 + Yamaha XJ 600
Motornummer och årsmodell?

Hej jag har precis köpt en FZ 750 från Tyskland som har fått sin motor utbytt.
Enligt säljaren var det en -87 men på regpapprena står det ett datum från 86.. Den liknar mest en 87a men bromsskivorna ser ut att vara från en 86a..

Är det någon som har tillgång till listor på vad motornummer och ramnummer motsvarar för hoj?

Ramnr: 1FN005059
Motornr: 2je005181

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Hoj
Enligt säljaren var det en -87 men på regpapprena står det ett datum från 86.. Den liknar mest en 87a men bromsskivorna ser ut att vara från en 86a..

Är det någon som har tillgång till listor på vad motornummer och ramnummer motsvarar för hoj?

Provat kontakta Yamaha Sverige?

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750

Posta en bild på bettan så ska vi nog kunna säga hur gammal hon är. Det är ju ganska stora skillnader emellan 86 och 87.

Jag kan inte detta särskilt bra men en gammal bekant köpte en gång ett Audi V8 som var importerad ifrån Deutschland. Det var en 88'a men när den importerades till Sverige så blev det helt plötsligt en 87'a!? Det var någon konstig regel som trädde in tydligen.

Bara som kuriosa kan ju nämnas att moperer har ju ett annat intressant system. Där är det tydligen försäljningsåret som räknas som produktionsår. Vi köpte en gång en 98'as Reiju Drac. Men eftersom den hade sålts första gången -00 så räknades den som en 00'a i papperna! Helsjukt!

Last edited:

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01

Backspeglarna är ifrån en CBR 900 RR - Fireblade.

Ha! Det är ju min hoj:D
Pga utlandsjobb står den stackaren numera bara.
Jo, det är replica CBR speglar på den.
Behövde bara göra hålen större då hålbilden inte stämde riktigt.
Fästena var annars korrekt, behövde inte vrida dem 90 grader som någon annan nämnde.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Nån som har en susning om vad vi då snackar om i försäkringspremie? Vad kostar en fzr1000 med klassikerförsäkring?

Själv är bäste dräng. Jag ringde Trygg Hansa och frågade dem vad min gamla betta (-85:a) skulle kosta i försäkring om jag satte dit en fzr 1000 motor på 135 hk. Svaret blev 2.140 kr helförsäkrat/helår.

Men gör man detta tillkommer väl också en registreringsbesiktning på ca 2.000 kr?

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Själv är bäste dräng. Jag ringde Trygg Hansa och frågade dem vad min gamla betta (-85:a) skulle kosta i försäkring om jag satte dit en fzr 1000 motor på 135 hk. Svaret blev 2.140 kr helförsäkrat/helår.

Men gör man detta tillkommer väl också en registreringsbesiktning på ca 2.000 kr?

Bra där! :tummenupp

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750

Rättelse:

Enligt bilprovningens hemsida ska det nog "bara" kosta 850 kr med en registreringsbesiktning efter motorbyte.

Det kan ju faktiskt vara värt dessa förhållandevis låga siffror med tanke på vad det kan kosta om olyckan är framme och man kört omkring med ett olagligt fordon....

soederman

Ny medlem
Gick med
25 May 2008
Hoj
Yamaha FJ1200 + Yamaha XJ 600
Ringde till Yamaha och de sa att enligt chassinumret är den en 85a.
Motornumret är till en FZX 750 motor med 69kw = ca 94 hk enligt han jag pratade med en lite sportigare variant av FZ 750 motorn med bättre vrid.

Här är några bilder på den..

Bifogat

• PICT0036 (Large).JPG
    PICT0036 (Large).JPG
    171.9 KB · Visningar: 78
  • PICT0037 (Large).JPG
    PICT0037 (Large).JPG
    192.4 KB · Visningar: 87
  • PICT0039 (Large).JPG
    PICT0039 (Large).JPG
    142.5 KB · Visningar: 83

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Ringde till Yamaha och de sa att enligt chassinumret är den en 85a.
Motornumret är till en FZX 750 motor med 69kw = ca 94 hk enligt han jag pratade med en lite sportigare variant av FZ 750 motorn med bättre vrid.

Här är några bilder på den..

Fin Betta du har där.

Vi kan dock omeddelbart slå fast att att mannen du talade med inte vet vad han snackar om. FZX750-motorn är inte sportigare, tvärtom. Eftersom FZX750 mer är att betrakta som en "power-custom-cruiser" har man sänkt toppeffekten med nästan 10 hästkrafter för att istället fokusera på vridmomentet. (Som dock även det är lägre än på FZ750.) Detta borde dock bara göra cykeln/motorn mer lättkörd. Motorn är lätt att identifiera pga de markerade fusk-kylfläsarna runt cylindrarna. Motorn borde därför rimligtvis också vara dyrbarare trots att effekten är sämre.

FZX750, som är den ursprungliga FAZERn, är för övrigt min drömhoj.... en sån vill jag äga nån gång innan man coolar vippen... Kanske är det något som är fel i mitt huvud men jag anser att detta är en av de vackraste motorcyklar som Yamaha någonsin tillverkat.

Det är ju till 80 % en FZ-750 men de kostar idag minst 50% mer än en jämngammal FZ. Montera en FZR1000 motor på en FZX och du har en hoj som är lika stark som en V-max men är 60 kilo lättare... Jag vet inte om det idag finns en power-cruiser som kommer i närheten av den prestandan.

FZX 750 såldes bara i Svergie 1987 om jag inte minns helt fel. Den tillverkades dock längre än fz 750. FZ 750 slutades att tillverkas 1991 men FZX 750 tillverkades till 1999, tror jag. Alla hojar i Sverige som är nyare än 1987 är tydligen privatimporterade. Det såldes bara ett par dussin hojar 1987 så hojen är idag mycket ovanlig i Sverige. På ett helt år utannonseras det kanske 3 dylika hojar på blocket... Jag vet, jag håller koll...

Bifogat

• FZX750.jpg
    FZX750.jpg
    49.3 KB · Visningar: 135
  • FZX750-2.jpg
    FZX750-2.jpg
    98.8 KB · Visningar: 164
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Kan bara tillägga att kåpsettet på din hoj soederman är inte ifrån en 1985:a (som enbart såldes med halvkåpor). Du har tydligen kåpor ifrån en 1989:a, eller möjligen ännu nyare.

Kolla in skillnaderna emellan årsmodellerna på denna sida. (Ni kan säga vad ni vill men 86:an är snyggast. Tätt följd av 85:an.)

Last edited:

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005
Blir så trött...

Har precis som jag skrev innnan renoverat och lackat osv hela vintern men min 88:a, bytte koppling i fredags och hällde i shell oljan alla rekomenderar.
Allt klart tänkte jag , nu ska jag njuta hela sommaren...right..:(
Körde hojen idag och den började ticka (som en ventil typ) men mycket högre och mer metaliskt.verka komma bak i motorn om jag lyssnar..mest om jag lägger mig och lyssnar vid oljesumpen i bakkant...
Så... ska jag riva och kolla vad det är elelr ska jag försöka hitta en annan motor ?
någon som har en liggande ??
Riktigt trött på den för stunden men ... gammal hoj så vad ska jag säga.. fick ett råd att kolla kamkedjan men som sagt det låter inte uppeifrån...
suck... tacksam för alla hjälp... var söker man efter en motor?

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Ett enkelt mekartips när man ska försöka lokalisera ett enskilt ljud ifrån en motor som går är attt man tar en lång skruvmejsel och sätter handtaget direkt mot örat samtidigt som man testar olika platser på motorblocket. Precis som med ett stetoskåp kommer man då troligen att lyckas "pinpointa" ursprungsplatsen för ljudet med ganska stor träffsäkerhet.

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005
Ok en kille här i malmö ska lyssna på den på tisdag, han trodde inte på lager för det var tydligen ganska ovanligt fel på dessa motorer.. han trodde kanske kolvbult eller..:rolleyes: ska ringa tre skrotar som har motorer och kolla vad dom kostar..byte är ju ganska enkelt så jag får skrapa ihop pengerna bara...
blir nog lika dyrt att renovera som att hitta en hyfsad motor för 5-6 tusen...
vill ju köra så det får vara färdigt senast vid midsommar..klarar nog mig dom veckorna..G-man vad hade du gjort ?:rolleyes:

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...