Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

Boorken

Nr 13 Boorken
Gick med
11 Apr 2007
Ort
Timrå
Hoj
FZ750
Hej på Er alla.

Kul att se så många... inlägg :)

Nå ja... nu ska jag ge Er en nöt att knäcka.
Jag behöver en motor. En fungerande motor. För "ofungerande" har jag redan 4 st i garaget. Lugn nu, jag har bara kört sönder 3 av dem :)

Har alla delar och grejor för att plocka ihop motorer, men jag har inte tiden. Om jag säger så här... Ska spöna om huset inom en månad, sedan blir jag pappa i Maj någon gång, ett rum ska göras om till barn rum och båten ska göras ren och sjösättas... Jag har inte tid att vara i garaget så många timmar som krävs för att plocka ihop en hel motor.

Om jag bara fick tag på en fungerande motor 750, eller 1000 så har jag min hoj igen på ca 8 timmar... mmm skulle vara ljuvligt.

Så... har någon något förslag??
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
JA men JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!

Fy fan vad skönt.
Promenerade ned till byns enda Mc-meck för att skaffa ett kesjelås.
Köpte ett lås och killen konstaterade att han inte hade tid att låna ut nitverktyget då det användes flitigt, men han nämde att han hade verkstaden öppen till 18.
Jag RUSAR hem.
Jag PANIKMECKAR ihop kedjan med clipslås och ser till att allt sitter där det skall.
Kör lungt ock sansat för att inte riskera clipet till mc-mecken och kommer fram till hans verkstad 17,57. Killen bara skrattar när han ser mig halvsvettig och med halvt isärskruvad hoj komma inrullandes och frågar om han hinner fixa kedjelåset.
Rullar in cykeln, och fem minuter senare rullar jag ut med nynitad kedja och bakaxeln injusterad och åtdragen som sig bör.
Killen kollade samtidigt så att framhjulet satt bra, ställde in momentnyckeln och började vrida. 1/10 varv senare sade den klick. Cred till mig! Snacka bra känsla för moment! =D

Efter denna fadäs blev det en liten runda runt stan på ca 20 km för att få runt oljan i motorn.

Fy FAN vad skönt att bettan lever och andas.
Måste säga att det gör en sjujäkla skillnad med nya stift och nytt luftfilter.
Trots halvtaskig soppa (lite vatten kvar sen vintern) så drar den bättre än i somras.
Lite läskigt med drag i en så gammal hoj. Faktiskt.

Hursom haver. Nu väntar en trevlig säsong och förhoppningsvis lite åkande med bror min som skall ta kort i år. Har redan köpt hoj som jag hämtade hem, en FZS 600 -00.

Tack för det moraliska stödet grabbs och tjejs. Utan er hade jag säkert sålt cykeln i vintras när det var som mörkast.

Blev inga bra bilder när jag tog dem. =(

Hursomhelst... nu skall jag gå och masturbera. Känns som att ha blivit av med oskulden på nytt.
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
JA men JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!
Etc, etc, etc....

Kul som f-n för dig, blir riktigt avis! :tummenupp

Jag måste verkligen sparka mig själv där bak, få tummen ur, ta mig i kragen etc. och bygga färdigt min hoj oxå. Den inte bara ser annorlunda ut, den har ju numera fungerande fjädring både fram och bak! Lär ju vara rätt stor skillnad i väghållning! Ska dessutom få hjälp av en polare att ställa in fjädringen. Det ska tydligen mätas fjädringsväg med och utan förare och massa annat hokuspokus (han kör endurance och är instruktör på bandagar så jag tror iaf att han har lite koll).

Beställde nya lameller och kopplingsfjädrar idag, hade lite problem med slir förra sommaren. Körde hojen i bromsbänken på jobbet men kopplingen släppte vid 8000 rpm, ganska precis på vridmomentstoppen. Kommer kanske kännas lite starkare utan kopplingsslir! :D


Och hur går det för alla andra då?
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Hej på Er alla.

Kul att se så många... inlägg :)

Nå ja... nu ska jag ge Er en nöt att knäcka.
Jag behöver en motor. En fungerande motor. För "ofungerande" har jag redan 4 st i garaget. Lugn nu, jag har bara kört sönder 3 av dem :)

Har alla delar och grejor för att plocka ihop motorer, men jag har inte tiden. Om jag säger så här... Ska spöna om huset inom en månad, sedan blir jag pappa i Maj någon gång, ett rum ska göras om till barn rum och båten ska göras ren och sjösättas... Jag har inte tid att vara i garaget så många timmar som krävs för att plocka ihop en hel motor.

Om jag bara fick tag på en fungerande motor 750, eller 1000 så har jag min hoj igen på ca 8 timmar... mmm skulle vara ljuvligt.

Så... har någon något förslag??


Jag har tyvärr ingen extra motor, men jag har för mig att jag såg en på Hojbiten i mösterås. Det är bara att ringa och kolla!:tummenupp
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Kinnekulle 12'e maj

Nu är jag anmäld till racingworlds bandag på kinnekulle 12/5!

Det är dags att visa att 80'talshojarna fortfarande funkar!:yoparty
Några mer som ska med?
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Nu är jag anmäld till racingworlds bandag på kinnekulle 12/5!

Det är dags att visa att 80'talshojarna fortfarande funkar!:yoparty
Några mer som ska med?

Hade jag haft en kasse pengar över så hade jag lätt anmält mig ganska omgående. =(
Tyvärr blev det så att bägge mina bröder fyller 30 respektive 18 denna månad, så det blev ganska dyrt om man säger så.
 

Boorken

Nr 13 Boorken
Gick med
11 Apr 2007
Ort
Timrå
Hoj
FZ750
Jag har tyvärr ingen extra motor, men jag har för mig att jag såg en på Hojbiten i mösterås. Det är bara att ringa och kolla!:tummenupp

Ja titta.. där fanns det en... för 7000 kr... usch... det var lite saftigt det. Känns så surt när man har 4 motorer i garaget... Men men... ska nog överväga det en stund... får se om kanske...

Tack för tipset...
Jag håller ögonen öppna en stund till så kanske det kommer nå´t ännu billigare...
 

patte_36

patte_36
Gick med
24 Jan 2006
Ort
KILAFORS
Hoj
KAWASAKI ZX6R
Delar

Undrar om det är någon som är intresserad av lite delar till FZ 750 så kan ni gå in på FZ Klubben sida och kika på dem.Har även en defekt motor som jag säljer delar av om någon är intresserad.Mitt medlems nr är 30:tummenupp
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Japp, då har man varit flitig igen. Den ser mer och mer ut som en motorcykel för varje helg! Tänk om helgerna kunde vara liiite längre!

Man kanske skulle ta semester en vecka eller två.... :D
 

Bifogat

  • 070415-03.JPG
    070415-03.JPG
    118.7 KB · Visningar: 109

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Japp, då har man varit flitig igen. Den ser mer och mer ut som en motorcykel för varje helg! Tänk om helgerna kunde vara liiite längre!

Man kanske skulle ta semester en vecka eller två.... :D


Vad är det för diameter på fzr 1000 framgaffelben?
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
87-88 har 41mm, 89-90 43mm. Sen fick dom uppånergaffel!


/Mange

fasen, det är ju 39 på min.... Jag vet inte hur jag ska göra.
Jag skulle behöva fixa en regälare framgaffel.:va

Någon som har några förslag?
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
fasen, det är ju 39 på min.... Jag vet inte hur jag ska göra.
Jag skulle behöva fixa en regälare framgaffel.:va

Någon som har några förslag?

87-88 passar iaf rakt av, samma styrlager. Kan tänka mig att det är samma gaffel på den senare FZ:an.
 

Djohan12

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2007
Ort
Partille
Hoj
FZ 750
Tjaba Ranks alla FZ anhängare, Medlem 53 här.Köpte min silver/röda -85:a av kusinen förra året i bra bruksskick, Håller i skrivandets stund på med underhålls service som verkligen behövdes. Ny vätska till bromsar,koppling,motor,växellåda mm. Hoppas kunna köra så fort kåpglaset kommer om ca. 3 veckor. Har ett litet problem som kommer i nästa mail.

Tjaba alla,här kommer mitt dilemma

Har ett problem som jag inte lyckats lösa,kan vara handhavande fel dock.Tog bort tanken för att byta luftfilter och samma sekund jag gjorde det lossnade luftburken från förgasarna,och nu får jag inte tillbaka den.Har testat med nästan allt,ingenting hjälper. Gummit som skall över förgasarna är väldigt hårt, har haft burken inne för att gummit skall bli lite medgörligare utan större framgång. Har någon nåt bra tips så tas det tacksamt emot.
 
Last edited:

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(

Tog bort tanken för att byta luftfilter och samma sekund jag gjorde det lossnade luftburken från förgasarna,och nu får jag inte tillbaka den.Har testat med nästan allt,ingenting hjälper. Gummit som skall över förgasarna är väldigt hårt, har haft burken inne för att gummit skall bli lite medgörligare utan större framgång. Har någon nåt bra tips så tas det tacksamt emot.

Byt insugsgummin.
När du ändå har allt löst så är det läge att byta gummina. Blir mycket lättare att trä dit dem då.
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Tjaba Ranks alla FZ anhängare, Medlem 53 här.Köpte min silver/röda -85:a av kusinen förra året i bra bruksskick, Håller i skrivandets stund på med underhålls service som verkligen behövdes. Ny vätska till bromsar,koppling,motor,växellåda mm. Hoppas kunna köra så fort kåpglaset kommer om ca. 3 veckor. Har ett litet problem som kommer i nästa mail.

Tjaba alla,här kommer mitt dilemma

Har ett problem som jag inte lyckats lösa,kan vara handhavande fel dock.Tog bort tanken för att byta luftfilter och samma sekund jag gjorde det lossnade luftburken från förgasarna,och nu får jag inte tillbaka den.Har testat med nästan allt,ingenting hjälper. Gummit som skall över förgasarna är väldigt hårt, har haft burken inne för att gummit skall bli lite medgörligare utan större framgång. Har någon nåt bra tips så tas det tacksamt emot.

Hej!

Håller med föregående talare. Byt!
Hade samma problem och det hjälpte inte hur många som hävde sig på burken så ville den inte komma på plats. Testade att smörja kanter med allt jag kom över men det gick inte. Nya gummin kostar runt 400-500 kr och det krävs efter det bara två fingrar i mitten på luftburken och den ploppar på plats. Dyrt med VÄLDIGT tillfredställande. Köp nya gummin!

Lycka till!
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Tjaba Ranks alla FZ anhängare, Medlem 53 här.Köpte min silver/röda -85:a av kusinen förra året i bra bruksskick, Håller i skrivandets stund på med underhålls service som verkligen behövdes. Ny vätska till bromsar,koppling,motor,växellåda mm. Hoppas kunna köra så fort kåpglaset kommer om ca. 3 veckor. Har ett litet problem som kommer i nästa mail.

Tjaba alla,här kommer mitt dilemma

Har ett problem som jag inte lyckats lösa,kan vara handhavande fel dock.Tog bort tanken för att byta luftfilter och samma sekund jag gjorde det lossnade luftburken från förgasarna,och nu får jag inte tillbaka den.Har testat med nästan allt,ingenting hjälper. Gummit som skall över förgasarna är väldigt hårt, har haft burken inne för att gummit skall bli lite medgörligare utan större framgång. Har någon nåt bra tips så tas det tacksamt emot.

Nya gummin!
 

Djohan12

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2007
Ort
Partille
Hoj
FZ 750
Tackar och bockar för rådet,skall byta gummin imorgon

MVH djohan12

Någon som vet var jag kan få tag i nya insugs gummin förutom svindyra yamaha center?
 
Last edited:

Djohan12

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2007
Ort
Partille
Hoj
FZ 750
Hittade för 238:- på touringbutiken,tar iof 20 dagar att få dom men det kan vara värt att vänta lite extra.Väntar ändå på kåpglaset några veckor till.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Då så!

Nu var den 'riktiga' premiärturen gjord för i år.
Med alla kåpor på plats, stället på och vurpollonet rejält ditklistrat gav jag mig ut på en sväng på småvägarna i trakten och jävul vad skönt det kändes med nya däck på om man jämför med förra däcken. Det går mycket bättre att lägga ned hojen och spårkänsligheten är nu nästan noll. Det går mycket bättre att ta kurvor med lite fart nu. Jag lyckades till och med lägga mig så lågt att det skrapade i tåspetsen på stöveln. I år får polarna akta sig. :D (Ja förutom svinet som köpte en retta förra veckan då...)
Körde ca 6-7 mil på små kurviga vägar som var förvånadsvärt grusfria.

Problemet som jag hade förra året då hojen tvekade mellan 4000-5000 varv var som bortblåst tack vare nya stift och nytt luftfilter. Nu drar den jämt och fint i hela registret samt att den låter betydligt friskare.

Det som satte lite smolk i glädjebägaren för mig var när jag skulle testa att dra på lite. När jag kom upp i 150 så vek höger backspegel ned sig så jag var tvungen att släppa av. Förvisso lätt åtgärdat med en skruvmejsel när jag kom tillbaka till garaget, men ändå.

Skall tvätta av den och vaxa upp den ordentligt också då den stått och fått diverse damm och skit på sig under vintern, sen så drar jag till kalmar nån helg och åker med er som bor där. Är ni på?! =D
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top