Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Aha, mycket fin hoj! Hade en ZXR750 -91 för ett antal år sen och tittade faktiskt alldeles nyligen efter en ZX7:a! Börjar som sagt bli prisvärda och är dessutom rätt billiga att försäkra! :tummenupp


Den här kanske! http://www.blocket.se/vi/11129574.htm?ca=11_s


Jag funderar på att köpa lite delar där ifrån. Jag köper trisslotter av bara fan, så att jag ska slippa sälja min fz.

Fasen vad trött jag blir på länstyrelsen! Jag sitter och väntar på att få mitt straff tidsbestämt, när jag ringer till dem så har de antingen fika, luch eller slutat. Statligt anställda, är det detta mina skattepengar går så får jag börja jobba svart!
 

stoffe_3

En trevlig prick
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
fz 750
Barkarby Mc-dagen...

Morgon pojkar, vilken härlig helg det varit. Tidigt på lördag morgonen drog jag och tjejen till barkarby flygfält för att både spana och köra lite smågodis. Underbart med dessa events. Provkörde hela 10 olika hojar efter många timmars väntan. Köerna va rätt långtradiga.

Nu till det tråkiga den dagen. Min kära Fz750 satte i halsen halvvägs till målet. Mitt på motorvägen så tappade han 1 eller 2 cylindrar. Han omvandlades direkt till en jävligt snygg MOPPE!!!! faaaaaaaaaaan :mad: ja puttra fram i 70km. Det skumma är att på tomgång så går den rent. Men vid gaspådrag så verkar det som den tappar 2 cylindrar. Har kommit fram till att det måste vara något med soppa tillförseln. Läst lite på nätet under helgen och sett att våra fz:eek:r kan just få problem med bensinpumpen. Har inte hunnit gräva något djupare i problem då jag tappade lusten. Vill ju att det ska funka. *suck*

By the way. Har slängt på en fzr1000 swing -93 på hojen.. ser mighty nice ut. speciellt med 155 dogbones ;) lyfter upp rumpan rejält.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Välkommen till gänget.

Låter som din soppapump har lämnat in eller filtret satt igen sig.
Det sitter ett filter på slangen till pumpen och ett i tanken. Kolla dessa först innan du ger dig på pumpen.
Om de är okej så är det bara att koppla på 12v direkt på pumpen och höra om den slår till ordentligt eller låter trött eller kanske inte går alls.

Har läst att det skall gå att ersätta den med en budgetvariant från biltema. Annars så är nog yamaha original att rekommendera, trots att den säkert kostar 7 gånger mer.


Att bero på ingenting så var jag ute och åkte med mitt svin till kompis som kör Retta nu för tiden. På en lång raka (ca 1 km) tänkte jag att det var dags att dra på lite. Ligger för allt vad tygen håller i 'respektabel' hastighet för en Fz från 85 när han kommer förbi och försvinner fortare än jag hinner tänka 'fan vad det gick då'... *svin*... =D
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Att bero på ingenting så var jag ute och åkte med mitt svin till kompis som kör Retta nu för tiden. På en lång raka (ca 1 km) tänkte jag att det var dags att dra på lite. Ligger för allt vad tygen håller i 'respektabel' hastighet för en Fz från 85 när han kommer förbi och försvinner fortare än jag hinner tänka 'fan vad det gick då'... *svin*... =D

Jag gjorde samma sak, köde med en polare på en thunderace. Jag låg för allt vad fz gick och han bara försvan. Men det är inte riktigt rättvist att jämföra en 1000 med en 750.
Saningen är att vid första kurvan så hade han inte en chans, sen var det jag som försvan.:D
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Men det är inte riktigt rättvist att jämföra en 1000 med en 750.

Sen kan man ju stoppa i en 1000-motor i Fz:an, för att jämna till oddsen lite! Det är iaf mitt projekt till nästa vinter! :D


Var för övrigt ganska flitig i helgen! Det tar sig... :)
 

Bifogat

  • 070507-01.JPG
    070507-01.JPG
    90.7 KB · Visningar: 82

stoffe_3

En trevlig prick
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
fz 750
Felsökningen har gett utdelning!!!

Halloj igen grabbar,

Jaha.. nu har jag troligen funnit felet. Men det va inte det jag hade hoppas på. Så detta blir nog en dyr historia.

Har funnit små ynka sprickor i membranet som styr nålen.

Min hoj är från -86 och jag antar att man byter alla fyra på engång.

SUCK!!!!!

Snälla Mange säg att denna del inte är dyr.. I beg you!!!
 

Bifogat

  • IMG_0954.JPG
    IMG_0954.JPG
    111.8 KB · Visningar: 74

stoffe_3

En trevlig prick
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
fz 750
Felsöknin forts..

Halloj igen grabbar,

Jaha.. nu har jag troligen funnit felet. Men det va inte det jag hade hoppas på. Så detta blir nog en dyr historia.

Har funnit små ynka sprickor i membranet som styr nålen.

Min hoj är från -86 och jag antar att man byter alla fyra på engång.

SUCK!!!!!

Snälla Mange säg att denna del inte är dyr.. I beg you!!!

Ringde yamahacenter haninge..då det va tfn kö på mcvaruhuset. Och trodde jag skulle sätta i halsen när jag fick höra va den där ynkliga delen kosta.. 1300kr/st. Mer än hela hojen kosta nästan. Så jag tackade för mig och fick med mig artikelnr på vägen 1AE 149400000. Börja ringa runt på skrotar tänkte att man kanske hade tur. Och det hade jag, tackar till Hojbiten i mönsterås. Hittade en hel förgasarbrygga i topp skick (enligt säljaren) från en -89. Så jag jag ringde snabbt till yamahacenter igen och kollade upp att det inte var något förändring på förgasarna mellan -86 och -89 och som tur är. så va dom identiska... iallafall den delen jag va intresserad av. Så jag köpte den.. 1500kr ink frakt.. så nu fick jag 4 till priset av 1 ... Så nu håller vi tummarna.. att grejjerna är schyssta.. Säljaren garanterade att det skulle vara reko.

Så vi får väl se om två dagar.. Om andra får problem med förgasare eller söker delar så kan jag rekommendera www.topham.de
Våran modell på förgasare heter Mikuni BDS34.

forts följer.:yoparty
 

patte_36

patte_36
Gick med
24 Jan 2006
Ort
KILAFORS
Hoj
KAWASAKI ZX6R
Hade du kollat på www.fz750.se och på annonser så hade jag oxå haft en förgasar brygg till salu. Men nu har du redan en:tummenupp

Ringde yamahacenter haninge..då det va tfn kö på mcvaruhuset. Och trodde jag skulle sätta i halsen när jag fick höra va den där ynkliga delen kosta.. 1300kr/st. Mer än hela hojen kosta nästan. Så jag tackade för mig och fick med mig artikelnr på vägen 1AE 149400000. Börja ringa runt på skrotar tänkte att man kanske hade tur. Och det hade jag, tackar till Hojbiten i mönsterås. Hittade en hel förgasarbrygga i topp skick (enligt säljaren) från en -89. Så jag jag ringde snabbt till yamahacenter igen och kollade upp att det inte var något förändring på förgasarna mellan -86 och -89 och som tur är. så va dom identiska... iallafall den delen jag va intresserad av. Så jag köpte den.. 1500kr ink frakt.. så nu fick jag 4 till priset av 1 ... Så nu håller vi tummarna.. att grejjerna är schyssta.. Säljaren garanterade att det skulle vara reko.

Så vi får väl se om två dagar.. Om andra får problem med förgasare eller söker delar så kan jag rekommendera www.topham.de
Våran modell på förgasare heter Mikuni BDS34.

forts följer.:yoparty
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Ja så kan det vara när man känner pressen utav att hojen bara står. Hoppas förgasaren hinner komma till imorgon men det är väl för tight inpå. Vill ju få ordning på den.

/chris

Grattis! jag har haft med hojbiten att göra lite och jag är jätte nöjd!
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Säljer nu hojen. blivit utslängd ur garaget och har inget att få tag på.

Yamaha Fz-750 -85
Röd/grå
runt 4300 mil
Besiktigad u.a aug förra året.

Går mycket bra, startar alltid.

Specialbromsar från ISR. Utflyttade ok på framjhulet, som är ett DeMag 17".
4-1 system sitter monterat. Öhlinsdämpare på svingen.

Bytt under vintern 06/07 :

Hjullager fram
Medbringare till bromsskivor fram
Belägg bak
Drivpaket
Bägge däcken (Pirelli sport Demon)
Luftfilter
Bromsvätskor
Kopplingsvätska
Motorolja
Oljefilter
Tändstift

Kvitton finns på allt.

Det tråkiga : Lite trasig plast på vänster sida efter kontakt med en grusgång i ca 15 km/h.

Originalavgassystemet och originalframhjulet (däck finns, inga bromsskivor) medföljer. Nya belägg till frambromsarna medföljer, då de som sitter på är i bra skick. Medföljer även hjullager till bakhjulet då jag fick en felbeställning från Lelles. En mekhandbok från Yamaha själva medföljer också naturligtvis.

Vill ni se bilder så gå in på Fz750.se och leta upp medlem 40. Kan skicka fler bilder via mail efter helgen.

Pris :27500 p.o.k

Frågor? Maila : Lefracuss@hotmail.com
 
Last edited:

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Kinnekulle Ring

Hej alla

Då har man avverkat ytterligare en bandag med FZ750. Dessvärre helt ensam mot alla nyare sporthojar. Saknade lite FZ750 folk men jag hade en kanondag. Jag fick inga problem (vilket nästan är standard) och jag vurpade inte. Tyvärr var det ett par som var omkull.


Eniac - Trist att du blivit utslängd från garaget. Var det inte en kompis du hyrde med? Hoppas du slipper sälja och hittar en ny lösning.

/Blysläden
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Hej alla...

...Eniac - Trist att du blivit utslängd från garaget. Var det inte en kompis du hyrde med? Hoppas du slipper sälja och hittar en ny lösning.

/Blysläden

Jo det är en nu föredetta kompis jag hyrde med.
Tror jag har ett förvaringsgarage på g hos en polare, men där kan den bara stå till september...

Bara att lägga ned skiten i ett dike och slå eld på den så är det klart sen.
:(
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89

Bara att lägga ned skiten i ett dike och slå eld på den så är det klart sen.
:(

Känns lite som att strö salt i såren men...


JAG ÄR FÄÄÄRDIG!!! :)

Har till och med kört en kort sväng (på parkeringen) och den funkar alldeles utmärkt! Sitter som en gud på hojen, nästan perfekt körställning! Ska bara ställa på och försäkra sen blir det en längre tur. Har jättefina hojvägar alldeles runt hörnet! :tuttar

Kolla byggtråden för fler bilder: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=136750&page=3


/Mange
 

Bifogat

  • 070513-04.JPG
    070513-04.JPG
    113.3 KB · Visningar: 99

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Jo det är en nu föredetta kompis jag hyrde med.
Tror jag har ett förvaringsgarage på g hos en polare, men där kan den bara stå till september...

Bara att lägga ned skiten i ett dike och slå eld på den så är det klart sen.
:(

Det är jobbigt som fasen att inte ha ett garage. Jag söker ett i min närhet också fast det verkar svårt som fasen att hitta ett.:huvet

Jag får hoppas att du har kvar hojen så pass länge att du har tid med en runda till kalmar i vår/sommar!

Känns lite som att strö salt i såren men...


JAG ÄR FÄÄÄRDIG!!! :)

Har till och med kört en kort sväng (på parkeringen) och den funkar alldeles utmärkt! Sitter som en gud på hojen, nästan perfekt körställning! Ska bara ställa på och försäkra sen blir det en längre tur. Har jättefina hojvägar alldeles runt hörnet! :tuttar

Kolla byggtråden för fler bilder: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=136750&page=3


/Mange

Nu jävlar är det upp till bevis! Se om hojen funkar så bra som det är tänkt! Du kanske har tid att ta en runda till kalmar kanske? Fz'n är ju känd att kunna åka långt på!
 
Last edited:

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89

Nu jävlar är det upp till bevis! Se om hojen funkar så bra som det är tänkt! Du kanske har tid att ta en runda till kalmar kanske? Fz'n är ju känd att kunna åka långt på!

Oj jösses, Kalmar, det är ju nästan jättelångt bort! Har åkt hoj Ängelholm-Stockholm i stort sett nonstopp en gång i tiden och det vet jag inte om jag vill göra om (ok, det är ju lite längre förstås). Är ingen touring-människa....:)

Men en bandag vore skitkul, annars busar jag nog helst inom 10 mil från hemmet! :pannkyss
 

stoffe_3

En trevlig prick
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
fz 750
Grattis!!!!!

Känns lite som att strö salt i såren men...


JAG ÄR FÄÄÄRDIG!!! :)

Har till och med kört en kort sväng (på parkeringen) och den funkar alldeles utmärkt! Sitter som en gud på hojen, nästan perfekt körställning! Ska bara ställa på och försäkra sen blir det en längre tur. Har jättefina hojvägar alldeles runt hörnet! :tuttar

Kolla byggtråden för fler bilder: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=136750&page=3


/Mange


Ser riktigt smut ut.. är det orange eller ljus röd? svårt att avgöra på bilden så här. Iallafall ser det verkligen trevligt ut.

Fick ju inga delar till helgen så jag har inte gjort så mycket. Förutom att göra en ny registreringsskylt hållare.
 

Bifogat

  • DSC00004.JPG
    DSC00004.JPG
    132.3 KB · Visningar: 80
  • DSC00005.JPG
    DSC00005.JPG
    137.3 KB · Visningar: 67
  • DSC00002.JPG
    DSC00002.JPG
    107.9 KB · Visningar: 85
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top