Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Oj jösses, Kalmar, det är ju nästan jättelångt bort! Har åkt hoj Ängelholm-Stockholm i stort sett nonstopp en gång i tiden och det vet jag inte om jag vill göra om (ok, det är ju lite längre förstås). Är ingen touring-människa....:)

Men en bandag vore skitkul, annars busar jag nog helst inom 10 mil från hemmet! :pannkyss

Då träffas vi på banan i sommar då!:tummenupp
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Njaa, kan väl inte kalla det att strö salt i såren eftersom jag haft min klar i en dryg månad och hunnit avverka ca 60-70 mil, men det luktar väl som att den kommer vara kvar i min ägo, så det är bara att vi möts upp nånstans och tourar ned till kalmar. :D

Kul att se att det börjar komma ut lite Fz'or på vägarna. Har inte sett en enda annan än min i trakten. Det är bara nya übercyklar överallt.
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Kinnekulle

Tjenixen

Hittade en bild på mig som en vänlig person lade ut på sporthoj.
Man tackar för vänligheten.

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=193376&d=1179084007

Har haft kamera de andra tillfällena men inte under denna helgens körning.
Vi var bara två som körde och vi delade dessutom hoj (därav två små vita lappar på fronten) så det var lite att pyssla med. Dubbla pass sliter mer på hojen och tar en del bränsle.

Lördagen som vi körde var kall men torr utom lite dugg under mitt första körpass. En kanon dag för min del.
Borde kanske fundera på att övernatta på plats. Gick upp 02.55 och var hemma till vinnarna korades i ESC.

Hoppas på fler FZ750 vid nästa tillfälle

/Blysläden
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Oförskämda insektsjävlar...

Hade snyggat till hjälmen så den var ren och fin. Putsat visiret så det var så klart att man inte ens märkte skillnad på nedfällt och uppfällt.

Vad händer då?

Jo såklart så åker man in i en stor svärm med äckelinsekter. Var helt sjukt. Var som en stor grå massa i luften. Såg ut som när en trimmad lastbil gasar järnet ungefär. Gick inte i mer än 70 och tog knappt två sekunder att passera, men såhär snygg blev min hjälm efteråt... =P
 

Bifogat

  • DSC00162.JPG
    DSC00162.JPG
    61.9 KB · Visningar: 54

stoffe_3

En trevlig prick
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
fz 750
Nya förgasare installerade

Hej allihop.. har under dagen installerat dom nya förgasarna efter rengörning av "jet" spridarna etc.. men detverkar som om jag skulle behöva göra en justering då den inte går rent.. Det problem jag hade innan har försvunnit nu.. nu reagerar hojen bra på gaspådrag.. men eftersom jag har kn filter installerat i hojen så går hojen inte rent ... skulle behöva en justering av förgasarna.. frågan är om det är svårt att göra? kan man ge sig på det själv eller ska man lämna in för att göra det..

Hoppas på svar snarast...

//Chris
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Vad är det för filter du har?

Om du har tagit bort luftburken och monterat öppna filter på förgasarna kommer hojen gå konstigt p.g.a vacuumet som styr trottlarna inte finns...
 

peppureikä

Guest
Nån annan som har proplem med soppapumpen??? När man slå på tändningen pumpar den inte alls ...så är det bara riva ner ena sidan och knacka på pumpen med en insexnycke(samma som när jag lossnar sidokåpan)efter en km stannar hojen igen....det är bara att knacka på :)!!! jag har för mig att man kan skruva isär skiten o göra rent???
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Nån annan som har proplem med soppapumpen??? När man slå på tändningen pumpar den inte alls ...så är det bara riva ner ena sidan och knacka på pumpen med en insexnycke(samma som när jag lossnar sidokåpan)efter en km stannar hojen igen....det är bara att knacka på :)!!! jag har för mig att man kan skruva isär skiten o göra rent???

Du kan prova att ta ner och rengöra den samt kolla kontaktstyckena till den.

Har du testat att koppla på spänning direkt på den? Om den inte går då så är den nog körd.

Kan fungera med en billig biltemapiratskitpump, men jag skulle rekommendera originalpump, även om den är dyrare så är den nog bra mycket bättre.
 

stoffe_3

En trevlig prick
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
fz 750
Bränsle pump

Nån annan som har proplem med soppapumpen??? När man slå på tändningen pumpar den inte alls ...så är det bara riva ner ena sidan och knacka på pumpen med en insexnycke(samma som när jag lossnar sidokåpan)efter en km stannar hojen igen....det är bara att knacka på :)!!! jag har för mig att man kan skruva isär skiten o göra rent???


Spana in denna länk. kanske finns något tips där.

http://www2s.biglobe.ne.jp/~arch/fz/tips/fuel_controller.htm

/Chris

Vad är det för filter du har?

Om du har tagit bort luftburken och monterat öppna filter på förgasarna kommer hojen gå konstigt p.g.a vacuumet som styr trottlarna inte finns...

K/N filter, har haft dom hela tiden på mina gamla förgasare utan problem. Men som du säger så har säkerligen dom nya förgasarna haft en vanlig luftburk installerad och är inställda för det. Så det behövs säkert en justering.

Tror du det är svårt att göra? Vad kostar det annars att lämna in och få dom balanserade?

/Chris
 
Last edited:

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(


K/N filter, har haft dom hela tiden på mina gamla förgasare utan problem. Men som du säger så har säkerligen dom nya förgasarna haft en vanlig luftburk installerad och är inställda för det. Så det behövs säkert en justering.

Tror du det är svårt att göra? Vad kostar det annars att lämna in och få dom balanserade?

/Chris

Grejen är den att om du sätter öppna filter (d.v.s tar bort luftburken) på vacuumförgasare så försvinner en av förutsättningarna för förgasarna att öppna optimalt. Det kommer inte att få dem att gå bra alls.
Mitt stående tips är att du monterar tillbaka luftburken och skaffar ett insatsfilter från KN istället. Det kommer funka bättre. Visst är det tråkigt att man tappar lite motorljud, men så är det.
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Grejen är den att om du sätter öppna filter (d.v.s tar bort luftburken) på vacuumförgasare så försvinner en av förutsättningarna för förgasarna att öppna optimalt. Det kommer inte att få dem att gå bra alls.
Mitt stående tips är att du monterar tillbaka luftburken och skaffar ett insatsfilter från KN istället. Det kommer funka bättre. Visst är det tråkigt att man tappar lite motorljud, men så är det.


:tummenupp
 

stoffe_3

En trevlig prick
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
fz 750
Luftburk!!

Grejen är den att om du sätter öppna filter (d.v.s tar bort luftburken) på vacuumförgasare så försvinner en av förutsättningarna för förgasarna att öppna optimalt. Det kommer inte att få dem att gå bra alls.
Mitt stående tips är att du monterar tillbaka luftburken och skaffar ett insatsfilter från KN istället. Det kommer funka bättre. Visst är det tråkigt att man tappar lite motorljud, men så är det.

Ok.. men då en annan fråga... nån som har en extra luftburk att sälja? då jag inte har någon :(
 

peppureikä

Guest
Du kan prova att ta ner och rengöra den samt kolla kontaktstyckena till den.

Har du testat att koppla på spänning direkt på den? Om den inte går då så är den nog körd.

Kan fungera med en billig biltemapiratskitpump, men jag skulle rekommendera originalpump, även om den är dyrare så är den nog bra mycket bättre.
Biltema-pumpen funkar kanon...så ni vet boys ...3225 art.nr , hojen funkar som ny igen....inget knackande!!!

Biltema-pumpen funkar kanon...så ni vet boys ...3225 art.nr , hojen funkar som ny igen....inget knackande!!!

Glömde säga , 299 kr
 
Last edited:

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Ringde hojbiten, dom hade ingen tyvärr. Så ringde jag två andra skrotar. 800kr från en.. riktigt hutlöst pris. och 500kr från den andra. Så jag tog och slog till på en på Ebay. 150kr inkl k/n filter perfa.. och detta va inkl frakt :)

150kr, då har du ju råd med en utekväll också, inann du är uppe i de 800 som det kostade på skroten.
Grattis igen!
 
Last edited:

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Det var väl luftburk vi snackade om nu?

Hursomhelst så är det oförskämt billigt. Hoppas bara du får en luftburk och filter, och inte ett par träbitar inlindade i alu-folie. =)
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Sådärja, första hojturen för i år avklarad! Dock inte helt bekymmersfri... :rolleyes:

Nåja, ett ganska enkelt fel (en tankevurpa i konstruktionen). Mitt hemmabyggda expansionskärl till kylaren funkade inte, vilket medföljde att jag blev blöt på högerbenet samt att det saknades lite drygt en halvliter kylvätska efter c:a 6 mil! :näsblod

Detta är nu åtgärdat. Hittade inte mindre än fyra expansionskärl från diverse hojar i gömmorna, varav ett satt som en smäck under bakkutsen.
Märkte dock att fläkten inte startar och eftersom jag inte har någon tempmätare (lite dumdristigt med tanke på omständigheterna) så blir det nog till att byta termogivaren. Och jag vet att det är högt kilopris på såna...


Annars var det grymt kul! Det blev nog c:a 12 mil i varierande tempo och hojen känns mycket bra! Har inte justerat fjädringen alls ännu men den går som på räls! Måste nog åka på bandag i år så man slipper bilar och träd och annat som kan vara i vägen när man kör inspirerat! :D

/Mange
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR

Annars var det grymt kul! Det blev nog c:a 12 mil i varierande tempo och hojen känns mycket bra! Har inte justerat fjädringen alls ännu men den går som på räls! Måste nog åka på bandag i år så man slipper bilar och träd och annat som kan vara i vägen när man kör inspirerat! :D

/Mange

Kinnekulle i augusti!:yoparty
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top