O gissa vem som inte behöver se sig över axeln längre så fort han kör sin FZ?
Jo JAAAAG! Fick lappen idag.
Så nu får farbror gris stoppa mig bäst fan han vill.
//Janebrink.
Gratulerar.
Något år efter att jag tog mitt hojkort stoppade Farbror Blå mig och bad om att få titta på LÅNEKORTET..... Kom ihåg det.....
Jag vill dock påminna dig om en mycket viktig sak. Idag har du klarat körkortet men det är absolut inget bevis för att du är en duktig MC-förare. Att du klarat uppkörningen säger bara att du klarat minimikraven som samhället ställer på dig.
Jag känner inte dig alls men statistiskt sett borde du tillhöra kategorin Sveriges minst erfarna(/sämsta?) MC-förare. Tänk på det nästa gång du sätter dig på hojen och tror att du kan allt och känner dig odödlig....
Jag har kört hoj i 16 år nu. För 4 år sedan var jag kaxig och trodde jag att jag var en "fullärd", eller åtminstone mycket erfaren, MC-förare. Min MC-klubb anmälde mig till MC-instruktörsutbildning i SMC-s regi och detta skulle visa sig bli en mycket nyttig läxa för mig. Jag hade tagit 3 körkort, varit MC-ordonans i det militära och kört tusentals mil hoj men oj, oj, oj vad lite jag egentligen visste/kunde om hojåkning!
Den absolut farligaste perioden i ditt liv som MC-förare kommer troligen att infinna sig när du först tror att du faktiskt är bra på att köra hoj! Midsommar nästa år kommer troligen att bli en mycket farlig period för dig. Din känsla av kompetens kommer då med största sannorlikhet endast vara kopplat till ditt självförtroende och ha ytterst få kopplingar till din faktiska förmåga att reagera instinktivt när du tvingas att panikbromsa i en kurva för att en liten flicka springer ut mitt framför dig. Hur mycket erfarenhet tror du att det krävs innan du instinktivt vet hur du ska agera med låst framhjul, sladdande bakhjul och ett barn mitt i din färdriktning? Tror du att du besitter denna erfarenhet?Tro mig.... denna faktiska kompetens kommer med största sannorlikhet ta många år för dig att träna upp!!
För ett år sedan körde jag 50 meter bakom en hoj som fick panikbromsa för ett rådjur. Föraren till den hojen hade haft körkort i 3-4 år och är i mina ögon klart över genomsnittet när det gäller körförmåga. (Hade bland annat kontrollerat klarat av slalombanan i det gamla körkortprovet på <20 sekunder efter att ha övningskört på motorcykel i totalt 20 minuter! Övningskörningen vid detta tillfälle gjordes dessutom på en 260 kg tung FJ1100! Detta var alltså en person med en naturlig fallenhet för att köra motorcykel.) Denna situation blev dock en mycket nyttig läxa för föraren i fråga. Det var första gången som föraren tvingats till en panikbromsning på motorcykel, men den var dock allt annat än kontrollerad. Det var långa svarta bromsstreck i asfalten efteråt och detta betyder som vi alla vet att föraren inte längre hade full kontroll över sitt fordon. Trots flera års erfarenhet så fanns inte kunskapen där i ryggraden den där bråkdelen av en sekund då den verkligen behövdes! Som tur var gick det bra den där gången. Marginalen till rådjuret kunde dock med lätthet räknas i centimeter.
På körskolor lär vi oss att tänka på hur vi ska reagera i en paniksituation. Detta är ju absurt egentligen. Vem hinner tänka i en paniksituation? I en paniksituation MÅSTE den teoretiska kunskapen vara omvandlad till en ryggradsreflex. Detta tar ÅR att träna upp och det hemska är att INGEN av oss vet om denna kunskap sitter i ryggraden eller ej förrän vi hamnar i en paniksituation. Det är omöjligt att testa om man har förmågan att klara av en paniksituation. Det enda vi kan göra är att förbereda oss så gott vi kan (träna) och hoppas på det bästa.
Eller som Dirty Harry skulle säga: Do you feel lucky, punk?
Jag rekommenderar dig verkligen att bli en årlig deltagare på SMC's avrostnings- och kurvtagnings-kurser. Kompetensen bland SMC's instruktörer är generellt sett mycket hög och ytterst få kursdeltagare har ångrat att de deltagit. Som instruktör kändes det mycket gott en vår när en deltagare (med minst 30 år i sadeln!) tackade oss eftersom han tack vare avrostningskursens bromsövningar året dessförinnan hade lärt sig det han behövde veta för att undvika att bli kylarprydnad på en Mercedes några veckor efter avrostningen.
Jag skriver inte detta för att trycka ner dig. Jag skriver detta för att jag en gång för många år sedan hade en kamrat som trodde att han var en skicklig och odödlig MC-förare. Han var det inte......
Gratulerar än en gång men TA DET NU LUGNT! Farbror Blå bryr sig om såväl dig som flickan som kommer att springa ut framför dig.... Hur mycket bryr DU dig om henne?
G-man